Interviu cu Cristian Lupșa, fondator Decât o Revistă

Cum s-a transformat nemulțumirea unor jurnaliști într-o publicație de referință, într-o perioadă de criză pentru print? Află chiar de la Cristi Lupșa, care ne-a povestit pe Startarium despre Decât o Revistă:

Povestea DoR

Eram un grup de 5-6 jurnaliști nemulțumiți de publicațiile cu care lucram. Într-o noapte ne-am gândit cum să facem revista noastră, să scăpăm de presiunile la care eram supuși în fiecare zi la reviste de trust, să luăm noi deciziile editoriale așa cum ne dorim să fie luate și să respectăm anumite linii de calitate care simt că nu erau apreciate la publicațiile la care lucram. Aveam 27-28 de ani și era un challenge personal să vedem cât de buni suntem și ce putem face, asta fiind prin 2009. Nu a fost niciun moment în capul nostru ideea de antreprenoriat, că ne începem o afacere sau un ONG, era strict o idee creativă, o provocare jurnalistică.

Trecerea de la proiect la organizație

Ne-am dat seama că feedback-ul e bun, că există niște oameni care vor revista. Acela a fost momentul în care s-a văzut foarte clar care sunt limitele noastre de antreprenori pentru că ne-am dat seama că în afară de a crea conținut, nu știm să facem nimic. Trecerea asta a fost marcată de realizarea faptului că dacă nu construiești niște proceduri (disciplină organizațională, modalități de lucru, relații clare între oamenii care sunt acolo), procesul creativ nu o să meargă mai departe, creativitatea sau acest stoc de energie creativă o să ardă. Momentul în care am tranziționat la alt nivel este momentul în care ne-am dat seama că o să avem o redacție, o să avem cheltuieli, 3-4 dintre noi vor lucra full-time la chestia asta, trebuie să învățăm contracte și distribuție și așa mai departe. Încet-încet, făcând aceste sisteme de suport pentru munca pe care o facem, am devenit din 5 oameni care duceau o revistă, o mică antrepriză care încerca să producă în primul rând o revistă, dar care să facă mult mai multe lucruri după.

Provocările de pe parcurs

Una din cele mai mari provocări a fost întâlnirea noastră cu ideea de cashflow. Cumva, în capul nostru, a trebuit să ne lovim de pereți ca să translatăm un proces foarte simplu în realitatea vieții de zi cu zi. Noi la început ziceam: „Tipărim și vindem atâtea reviste – minunat. Găsim parteneri pentru ce avem de făcut – minunat.” Ne-a luat ceva timp să ne dăm seama că diferența dintre ceea ce este discutat și banii cu care poți să lucrezi este mare. A doua provocare a fost zona de logistică a muncii creative, nu știam nimic despre cum se fac distribuțiile, contractele cu oamenii care produc conținut. Asta a fost o curbă de învățare mare de tot. Eram un manager foarte bun la procesul editorial, dar e altceva când lucrezi cu un editor care produce conținutul și e altfel când rolul tău devine mai complex și ești și managerul acelui om. E un lucru la care încă lucrez, învăț în fiecare zi relațiile cu oamenii, ce înseamnă managementul oamenilor. Vrei să oferi libertatea pe care și-o doresc oamenii fără să compromiți calitatea, vrei să oferi recompense creative pe care oamenii și le doresc, deci trebuie să faci asta mutând mereu piese. În momentul de față, cel puțin jumătate din timpul meu este ocupat de mutarea acestor piese ca să ne fie bine ca organizație și ca oameni care lucrăm aici.

Deciziile luate pentru a se dezvolta

Ne-am dat seama că umbrela sub care punem noi lucrurile este de a face sau de a-i învăța pe alții să facă povești mai bune, adevărate, despre lumea în care trăim. Ne-am dat seama că spațiul ăsta e mult mai mare și că toate lucrurile astea puse cap la cap pot să ajute un produs care are reale dificultăți de a sta în picioare financiar vorbind. Dacă în momentul de față am tăia toate celelalte surse de finanțare și am rămâne doar cu revista, probabil ar trebui să fim 3-4 oameni care lucrează. Așa suntem 17 pentru că facem o mulțime de alte lucruri care ne oferă liniște că revista va continua să apară.

Antreprenoriatul în România

Când faci antreprenoriat în media, entuziasmul creativ este foarte mare. Piața are atâta spațiu de conținut divers, în toate formele, încât sigur va fi o mare bucurie pentru nișa pe care ai găsit-o, dar ca să susții această energie și bucurie creativă, trebuie să îți construiești cât mai repede o structură care să o hrănească și să o mențină funcțională.

Planuri de viitor

Anul ăsta am făcut foarte multe teste, am făcut niște evenimente noi care au ieșit mult mai bine decât previziunile noastre, am făcut alte forme noi de conținut de care nu știm încă dacă se pot monetiza, deci direcția pentru noi, chiar dacă nu e clar definită, ține de inovație și de modul în care scoatem poveștile noastre în lume. Vrem să vedem dacă skill-urile noastre de storytelling pot fi oferite lumii și în alte forme față de cele pe care le-am oferit până acum.

Rezultatele de până acum

Noi tocmai am făcut o evaluare cu ce am reușit anul ăsta cu DoR și stăm cam așa: ne propusesem să facem 4 reviste, am făcut 3 până acum, mai avem una în decembrie. Am făcut trei evenimente destul de mari care se numesc DoR Live, am început un podcasting cu interviuri cu oameni din industriile creative, am mai lansat un podcast mare în septembrie – o poveste despre sărăcie în 6-7 episoade la care am lucrat mai bine de un an de zile. Mai avem conferința care se întâmplă în octombrie, este ediția a VII-a și e probabil cea mai mare. Iar revista în sine, în acest moment, cred că are cel mai bun an. În decembrie o să scoatem 5000 de exemplare, ceea ce e o premieră, până acum am făcut 4500. Aș mai începe un proiect care acum e secret, un proiect de jurnalism de educație și o să iasă undeva prin toamnă.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

La noi, cele mai importante două cuvinte sunt: grijă și atenție. Prea mulți din România consideră că “merge și așa”. Ei investesc timp, energie, bani în a împacheta ceva care nu e făcut cu suficientă grijă și atenție. Al doilea sfat ar fi să învețe cât mai repede care e treaba cu cashflow-ul pentru că este importantă. Nu înseamnă că trebuie să devii un maestru în treaba asta, eu sunt departe de alți antreprenori pe care îi știu și care pot să îți spună în 5 minute câți bani au azi, dar îi înțelegem importanța și lucrăm în continuare la acest aspect. Ceea ce e interesant este că înveți în timp. Ce creezi acum nu va fi dus înainte de aceeași oameni de la început, ți se vor alătura alții care nu au nicio legătură cu poziția în care erai tu acum cinci ani, deci e important să ne punem problema cum îi aducem și pe alții de partea noastră, ce le spunem, ce așteptări avem de la ei și cum construim împreună.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă