Cum incluzi ChatGPT în strategia ta de business: 5 exemple practice pentru startupuri

În activitatea de antreprenor, generative AI îți poate fi de real ajutor în activități precum cercetarea de piață, generarea unui plan de marketing, stabilirea de KPI și obiective specifice care să te ajute să-i atingi, dar și în crearea de conținut digital și în activități de project management. Pentru a obține cele mai bune rezultate din colaborarea cu platformele bazate pe generative AI cum ar fi, spre exemplu, ChatGPT, trebuie însă să știi să vorbești pe limba lor (adică să faci prompt writing). Află din acest articol ce este ChatGPT, cu ce te poate ajuta în mod concret în activitatea de antreprenor și care sunt regulile de bază atunci când faci prompt writing, astfel încât să obții cele mai bune rezultate.

Inteligența artificială ne permite să lucrăm cu volume mari de date, ne ușurează procesele de luare a deciziilor, ne ajută să optimizăm operațiunile, să personalizăm experiențele clienților, să facem predicții și să descoperim noi oportunități în piață. Prin adoptarea strategică și etică a AI-ului, antreprenorii pot obține un avantaj competitiv și pot stimula inovația în piețele în care activează. 

Un business poate, spre exemplu, să implementeze un sistem de management al relațiilor cu clienții (CRM) bazat pe inteligență artificială ca să analizeze preferințele consumatorilor și să personalizeze produsele și serviciile oferite. AI-ul poate fi folosit cu succes și în operațiunile logistice, ajutând firmele din acest sector să optimizeze lanțul de aprovizionare prin algoritmi care identifică în timp real rutele cele mai eficiente din punct de vedere energetic pentru a economisi timp și resurse și a reduce impactul de mediu.  

Algoritmii care analizează obiceiurile noastre de consum și le compară cu cele ale utilizatorilor asemănători sunt un alt exemplu cât se poate de familiar. Platforme precum Netflix, YouTube sau Spotify le folosesc ca să ofere sugestii pe gustul audienței care să-i țină cât mai mult timp pe platformă, demonstrând puterea hiperpersonalizării.  

Roxana Voicu-Dorobanțu, profesor universitar și specialist în managementul riscului în afacerile internaționale, punctează în discuția live din avanpremiera cursului Startarium eXperience „AI pentru antreprenori” că nu e musai să folosești AI-ul în businessul tău și că, dacă totuși îți dorești să o faci, atunci cel mai bine e să optezi pentru tooluri care nu comportă costuri. Alege-le pe cele gratuite sau profită de versiunile de încercare ca să vezi cât de mult te ajută în mod concret.  

Până acum însă am vorbit de tooluri care te ajută să optimizezi arii specifice ale businessului, fără să ne apropiem de „elefantul din cameră”: ChatGPT. ChatGPT nu face nimic din ce am menționat anterior. Cu toate acestea, este numele care ne vine în minte în perioada aceasta ori de câte ori auzim despre inteligență artificială. Ce este, deci, ChatGPT și cum te poate ajuta el în business?  

Ce este ChatGPT și cum te poate ajuta 

 

ChatGPT face parte din categoria de produse software bazate pe Large Language Models (LLMs). Lansat în noiembrie 2022 de către OpenAI, ChatGPT este un chatbot și asistent virtual care te ajută să rafinezi informația pe care i-o oferi în funcție de lungimea dorită, formatul, stilul și nivelul de detalii de care ai nevoie. Cu peste 180 de milioane de utilizatori activi și 600 de milioane de accesări în fiecare lună, ChatGPT domină piața asistenților virtuali bazați pe inteligență artificială. Printre competitorii săi se numără CoPilot (implementat de Microsoft), Gemini (ex-Google Bard), Perplexity și Claude (cel mai bun la capitolul scriere creativă și generare de conținut). 

Unul din marile avantaje ale ChatGPT este versatilitatea. Poate fi folosit într-o multitudine de domenii pentru a genera texte care să susțină proiectele creative sau să umple golurile din strategia de business. Poți apela la el ca la un partener de brainstorming care să te ajute să generezi idei de conținut scris, să găsești un nume pentru afacerea ta sau să dezvolți un nou produs. Te poate ajuta să sumarizezi documente și idei complexe și poate genera rapoarte ușor de înțeles pe baza datelor furnizate.  

Este, de asemenea, un instrument extrem de util în analiza de piață, având în vedere viteza cu care poate naviga prin oceanul de date de pe internet și capacitatea sa de sinteză. Mai mult – are capacitatea de a scrie linii de cod pe baza inputului oferit sau de a identifica greșelile din codul tău. În plus, ChatGPT beneficiază și de o aplicație de mobil disponibilă atât pe Android, cât și pe iOS, oferindu-ți acces la informația de care ai nevoie oriunde, oricând.  

În momentul de față, poți folosi texte și imagini ca inputuri pentru ChatGPT sau voce, în cazul în care folosești aplicația mobilă. Din păcate, varianta de bază a asistentului virtual nu poate genera în mod direct imagini sau clipuri video, însă poate oferi informații bazate pe acest tip de input și te poate ajuta cu descrieri, idei și direcții creative pentru a genera conținut vizual. 

În luna mai a acestui an, OpenAI a anunțat lansarea GPT-4o („omni”), un update pe care îl prezintă ca pe un pas către o interacțiune și mai naturală între om și computer. Odată cu acest update, ChatGPT acceptă orice combinație de text, audio, imagini și clipuri video ca input și va putea genera ca rezultat orice combinație de text, audio și imagini. GPT-4o este momentan disponibil doar pentru abonații ChatGPT Plus. 

Cum să folosești prompt writing ca să obții cele mai bune rezultate din partea ChatGPT 

 

Un lucru esențial pe care nu trebuie să-l pierdem din vedere atunci când lucrăm cu un asistent virtual este faptul că acest tip de tehnologie nu e aici să ne înlocuiască, ci să ne potențeze eforturile și să pună în execuție comenzile pe care noi i le oferim. Așadar, rezultatul colaborării depinde de capacitatea noastră de a interacționa în mod eficient  cu instrumentele bazate pe inteligență artificială. 

Cea mai simplă cale de a obține rezultatele dorite este să te comporți cu ChatGPT ca și când ar fi o persoană pe care tocmai ai cunoscut-o și alături de care trebuie să lucrezi ca să-ți duci proiectul la bun sfârșit, adică să fii direct, să oferi context și să-i dai toate detaliile de care dispui ca să te asiguri că sunteți amândoi pe aceeași lungime de undă. La fel ca în interacțiunile cu oamenii, ca să ajungi unde îți dorești e nevoie de mai multe încercări sau iterații. În cazul ChatGPT e vorba nu doar de iterații succesive, ci și de seturi de instrucțiuni (user prompts) adaptate la context, în funcție de felul în care avansează conversația. 

Deși a fost și este în continuare „hrănit” cu o mulțime de informații dintr-o varietate de surse pentru a căpăta naturalețe în limbaj și structură, ChatGPT are și scăpările lui, deci pentru cât mai multă acuratețe trebuie să înveți să vorbești pe limba lui. Adică, pe scurt, să faci „prompt engineering” (sau, mai degrabă, „prompt writing”) – o activitate care sună mai complicat decât este în realitate.  

A face prompt engineering înseamnă să înțelegi care sunt limitările acestui tip de inteligență artificială și să înveți cum să formulezi cererile astfel încât răspunsurile să se apropie cât mai mult de ceea ce îți trebuie. Aici intervin gândirea critică, creativitatea și capacitatea de a comunica a fiecăruia, însă cu cât operezi mai logic și mai structurat, cu atât acuratețea rezultatelor va fi mai mare. 

Iată câteva reguli de bază în prompt writing: 

 

  • Gândește-te la scopul promptului: dacă ție nu îți e clar ce vrei să-i ceri lui ChatGPT, nici răspunsurile nu vor fi satisfăcătoare.  

  • Fii cât se poate de clar și concis: oferă context și formulează în mod specific comanda pe care vrei ca ChatGPT s-o execute. 

  • Oferă exemple sau referințe, spre exemplu: „Fă-mi un rezumat al cărții „Atomic Habits” în stilul în care l-ar face SparkNotes.” 

  • Cere formate specifice în care vrei să-ți fie livrată informația – listă, tabel, schemă. 

  • Împarte subiectele complexe în subdiviziuni: „Explică-mi ce înseamnă tehnologia blockchain. Apoi descrie impactul pe care l-ar putea avea asupra industriei financiare.” Poate fi un singur prompt sau două prompturi separate, iar conversația poate continua în funcție de punctul specific în care vrei să ajungi. 

  • Folosește prompturi de follow-up: de cele mai multe ori, primul răspuns nu e cel mai bun; ca să-l aduci pe ChatGPT pe calea cea bună trebuie să-l ghidezi în acea direcție, adică să-i oferi detalii suplimentare pe care probabil le-ai scăpat din vedere în primă fază. Dacă, spre exemplu, ai nevoie să te ajute să scrii un cold e-mail către un potențial investitor și nu ești în totalitate mulțumit de rezultat, roagă-l să-l rescrie într-un stil mai formal. 

  • Spune-i să-ți pună întrebări de clarificare ca să te asiguri că răspunsul e cât mai relevant. 

  • Unele idei sunt mai bune, altele mai puțin relevante. Iterația continuă este cheia succesului: spune-i asistentului virtual să-ți ofere mai multe răspunsuri precum cele care ți-au plăcut și mai puține decât cele specifice care nu te ajută în mod deosebit. 

  • Uneori, când ChatGPT nu are răspunsul, tinde să inventeze lucruri. Când nu ești sigur de o informație pe care ți-o oferă, folosește întrebări precum „De ce crezi asta?” sau „Ce dovezi există care pot susține afirmația ta?”. În cele mai multe cazuri, ChatGPT își va cere scuze pentru greșeală și vei putea să reiei conversația explorând altă rută. 

  • Poți pune de mai multe ori consecutiv aceeași întrebare. Uneori, răspunsul va fi diferit. Cu ocazia aceasta poți să alegi informația care ți se pare cea mai potrivită sau să legi informațiile pentru a obține rezultatul dorit. 

  • Fă mici schimbări în structura prompturilor pentru a îmbunătăți calitatea răspunsurilor. 

Credit foto: https://sarahtamsin.com/

 

Exemple de prompturi pentru ChatGPT: 

 

  • Din postura de consultant în cercetare de piață, oferă-mi o analiză detaliată a principalilor 5 competitori din [industria ta]. (Oferă context: detalii despre produs, industrie și numele principalilor competitori.) 

  • Fă-mi o listă de KPI pentru o afacere din [domeniul tău], apoi arată-mi câteva exemple de activități care pot fi realizate pentru a atinge fiecare KPI. 

  • Spune-mi care sunt principalele tipuri de surse de finanțare pentru o afacere la început de drum. 

  • Explică-mi care este diferența dintre fonduri de venture capital, angel investors și crowdfunding. Fă-mi o listă cu principalele lor avantaje și dezavantaje. 

  • Explică-mi care sunt pașii pentru o afacere la început de drum din [industria ta] care vrea să aplice pentru finanțare. 

  • Fă-mi o listă detaliată cu ce ar trebui să conțină un pitch deck pentru un business din [industria ta]. 

  • Identifică X trenduri din [industria ta]. 

  • Fă-mi un plan de marketing de X cuvinte pentru [produsul tău]. 

  • Scrie-mi X variante de texte pentru Google Ads pentru [produsul tău] care să îndeplinească regulile Google: headline de 30 de caractere și descriere de 90 de caractere. (Oferă informații despre produsul tău pentru context). 

  • Dă-mi X idei de postări de social media despre [subiect/eveniment/industrie/produs]. 

  • Scrie-mi un email de follow-up de X cuvinte pentru [produsul/serviciul tău]. 

Cum poți folosi ChatGPT ca antreprenor 

 

Pe lângă avantajele menționate anterior, ChatGPT mai vine cu o funcție interesantă și deosebit de utilă: așa numitele GPT-uri (Generative Pre-trained Transformers) dedicate industriilor și nișelor. Acestea sunt versiuni specifice ale modelului de bază, antrenate să răspundă nevoilor și cerințelor diferitelor industrii. Modelele specializate folosesc date și informații din domeniile respective pentru a genera răspunsuri mai concrete, relevante și adaptate contextului. Aici poți găsi o listă cu versiunile specializate ale ChatGPT, inclusiv pe cele integrate cu alte aplicații precum Canva sau Hubspot. Mai jos ți-am pregătit și o listă cu cele mai folositoare GPT-uri din domeniul businessului: 

Iată cum te poate ajuta în mod concret ChatGPT în activitatea ta de antreprenor: 

 

  • Creează un plan de business 

Pornind de la o sinteză a planului de afaceri, care include misiunea, viziunea, obiectivele și punctele forte ale afacerii, poți folosi ChatGPT ca să detaliezi (sau chiar să creezi de la zero) descrierea companiei. GhatGPT are capacitatea de a transforma câteva informații de bază într-un text consistent și convingător cu care poți experimenta în continuare, în funcție de nevoile de moment. Dacă ai nevoie să ții textul scurt și la obiect pentru o prezentare de business, poți folosi funcția „Clarify” sau „Shorten” din meniul din dreapta sus al ChatGPT. Dacă preferi o variantă mai lungă pe care să o folosești și pe site-ul de prezentare al afacerii tale, poți folosi funcția „Continue” sau „Expand”. Pe măsură ce generează răspunsuri, poți alege dacă vrei să adaugi sau să scoți anumite elemente. 

Ținând cont de nișa în care activezi și de produsele sau serviciile pe care le oferi, ChatGPT poate fi partenerul tău de cercetare în procesul de market research. Oferă-i informațiile pe care le-ai strâns și te va ajuta să identifici informații relevante legate de piață, dar și să găsești principalii competitori. 

În ceea ce privește produsele și propunerea de valoare, e necesar să pornești de la un research prealabil în care ai stabilit care e audiența către care țintești, precum și care este problema specifică pe care o rezolvi cu ajutorul produsului tău. Această nevoie are cel mai des de a face cu emoțiile – o nevoie de siguranță, de statut, de apartenență etc. -, deci va trebui să-i furnizezi tu aceste informații lui ChatGPT, fiindcă inteligența artificială nu poate identifica argumentele emoționale.  

Dacă lași procesul de creare a propunerii de valoare în întregime în seama lui, cel mai probabil vei primi un text generic care nu te va ajuta să te diferențiezi – din contră. Dacă însă îi furnizezi acest context, veți lucra împreună pentru a atinge același obiectiv, ca într-un fel de brainstorming, pentru că, așa cum știm, două „minți” gândesc mai bine ca una singură. 

Pentru planul de marketing și vânzări poți genera obiective și KPI-uri cu ajutorul ChatGPT, apoi pentru fiecare KPI în parte poți cere sugestii de activități de suport care să te ajute să-i atingi. 

Una dintre cele mai interesante funcții ale ChatGPT este cea de analiză a datelor. Nu doar că poți urca tabele separate cu cheltuielile lunare pe care apoi să le combini și să creezi un document nou, unde vei regăsi toate cheltuielile organizate în funcție de tipul lor, ci poți folosi datele pe care le ai la îndemână pentru a genera predicții pentru următoarele luni sau ani. ChatGPT poate, așadar, să-ți transforme cifrele în date acționabile legate de cash flow, vânzări sau planificare a bugetului – informații esențiale pe care trebuie să le incluzi nu doar într-un plan de business, ci și în prezentarea pe care o livrezi potențialilor investitori atunci când aplici pentru finanțare. 

 

  • Află mai multe despre potențialii clienți 

Sigur ai auzit că e important ca, în măsura în care poți, să ții interviuri cu clienții sau potențialii clienți. Ai nevoie de informații la prima mână din partea lor ca să-ți dai seama dacă produsul tău răspunde într-adevăr nevoilor lor, dacă sunt mulțumiți de calitatea lui sau dacă au sugestii de îmbunătățire. Însă poate nu ai timpul sau resursele să faci asta, mai ales dacă te afli la început de drum. Vino cu descrierea companiei și a produsului tău și roagă-l pe ChatGPT să-ți pună o listă de întrebări din perspectiva consumatorului. Astfel vei afla, în linii mari, ce curiozități au clienții referitor la ceea ce oferi tu și poți umple golurile rămase în strategia de conținut și comunicare. 

 

  • Folosește ChatGPT pentru comunicarea digitală 

Dacă ești la început de drum și te ocupi singur de comunicarea în online a businessului tău, ChatGPT îți poate fi un ajutor de nădejde. La capitolul SEO, îl poți folosi ca să generezi idei de postări de blog și ca să identifici cele mai importante cuvinte cheie din nișa ta, de folosit în aceste postări. Mai mult, poți apela la ChatGPT ca să te ajute să schimbi tonul unui articol sau al unei postări, în cazul în care simți că ai nevoie de ceva mai corporate sau, dimpotrivă, mai prietenos.  

Poți, de asemenea, să creezi un calendar de postări pentru social media pe care să-l populezi cu conținut generat chiar de ChatGPT. Nu uita totuși să mai arunci un ochi înainte să apeși „publish” ca să te asiguri că postarea sună suficient de uman (ChatGPT tinde să apeleze în mod excesiv la superlative când îl lași doar pe el să scrie). Tot la capitolul social media, ChatGPT îți poate scrie chiar și scurte scenarii pentru Instagram Reels și TikTok. 

Dacă ai un magazin online și vinzi mai multe produse, ChatGPT te poate ajuta să le scrii descrierile și să scutești timp. Când vine vorba de e-mail marketing, poți folosi ChatGPT pentru a crește rata de deschidere a e-mailurilor, dar și atractivitatea conținutului. Cum? Oferind context legat de caracteristicile audienței și de subiectul pe care vrei să-l promovezi și cerând mai multe versiuni de headline, spre exemplu. Pe acestea le poți folosi mai apoi într-o campanie de A/B testing ca să înțelegi cu ce rezonează cel mai mult abonații tăi. Nu în ultimul rând, ChatGPT poate fi integrat într-un chatbot pentru a te ajuta să oferi un serviciu de asistență a clienților rapid și personalizat. 

 

  • Crește-ți vânzările 

De la un sales pitch, până la use cases și modele de e-mailuri de follow-up pe care să le folosești în comunicarea cu prospecții, ChatGPT îți stă la dispoziție. ChatGPT te poate ajuta să generezi liste cu cele mai întâlnite obstacole care te împiedică să ajungi la clienții tăi, pentru ca apoi să-ți ofere idei despre cum să le depășești. Îți poate fi, de asemenea, de folos în identificarea concepțiilor greșite pe care le au oamenii în legătură cu produsele tale. Odată ce le ai la dispoziție, poți crea scenarii mai convingătoare pentru echipa de vânzări, postări de blog care să demonteze miturile și să sublinieze avantajele ofertei tale sau poți îmbunătăți conținutul de pe landing page astfel încât să crești rata de conversie. Nu în ultimul rând, o conversație cu ChatGPT se poate dovedi extrem de utilă în găsirea de noi modalități pentru upselling și cross-selling. 

 

  • ChatGPT ca tool de project management 

Nu degeaba se numește asistent virtual – ChatGPT poate fi mâna ta dreaptă și în materie de project management, prin generarea de taskuri, programe și dependențe între sarcinile din diverse etape ale proiectului. În funcție de instrumentele de project management folosite, îi poți oferi rapoarte, date legate de progres, buget, alocarea și folosirea resurselor, iar el le va folosi pentru a identifica trenduri, provocări și puncte forte din desfășurarea proiectului. ChatGPT poate, de asemenea, să facă rezumatul discuțiilor tale de business și al ședințelor, fie că folosești un software care transcrie ce se vorbește în întâlnirile online sau îți iei notițele într-o aplicație. 

Concluzii 

 

Inteligența artificială s-a integrat în foarte multe arii ale vieții noastre – de la sistemele care oferă recomandări personalizate în cadrul platformelor de streaming, până la instrumentele software pe care le folosim zi de zi la muncă, de la agricultură până la medicină. Inteligența artificială generativă, cum ar fi ChatGPT sau competitorii săi – Copilot, Gemini sau Bard – este în momentul actual cea mai răspândită și mai accesibilă ramură a acestui tip de tehnologie, iar avantajele sale nu sunt deloc neglijabile. Creșterea productivității, creativitatea sporită, personalizarea experienței consumatorilor și îmbunătățirea proceselor de luare a deciziilor sunt doar câteva dintre ele. 

Cu toate acestea, trebuie subliniat că utilitatea inteligenței artificiale depinde în mare măsură de capacitatea noastră de a înțelege cum funcționează instrumentele pe care le folosim și de limitările pe care le au. Nu strică nici o doză de creativitate care să ne ajute să ocolim aceste limitări ca să ajungem la rezultatele dorite. Însă probabil cel mai important e să știm cum să vorbim pe limba AI-ului, adică să facem prompt writing. 

În funcție de cât de concret și de detaliat ne adresăm lui ChatGPT, acesta ne va putea ajuta să rezolvăm o gamă largă de probleme de business. Este de reținut faptul că există versiuni specializate ale ChatGPT dedicate industriilor și nișelor de unde te poți inspira de fiecare dată când întâmpini provocări în diferite arii ale afacerii tale. Nu în ultimul rând, nu uita faptul că poți integra ChatGPT pe site-ul tău, pentru un serviciu de suport clienți personalizat, disponibil 24/7, și te poți bucura și de alte integrări utile ale ChatGPT în Canva, Hubspot, Slack sau Zapier. 

AI-ul nu e aici să ne înlocuiască, ci să ne ușureze munca și să ne ofere mai mult timp pentru lucrurile care contează, așa că folosește-l în avantajul tău and enjoy the process!

 

Cover photo: @frimufilms via Freepik 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail