Cercetarea de piață te ajută să minimizezi riscurile și, de cele mai multe ori, să iei decizii de business, fie că e vorba mde produs, fie de consumator sau ceea ce comunici. Află mai multe de la Traian Năstase, Managing Partner la iSense Solutions.
Bună ziua! Sunt Traian Năstase, Managing Partner la iSense Solutions și astăzi o să vă vorbesc despre cum ajută cercetarea de piață antreprenorii. În urmă cu două săptămâni, m-am întâlnit cu un prieten și mi-a spus că a pornit multe start-up-uri. Unele au avut succes, altele au eșuat. A zis că niciodată nu s-a gândit să facă o cercetare înainte, să vadă dacă ideea lui va avea sau nu succes.
Cercetarea de piață ne ajută să minimizăm riscurile și să luăm cele mai bune decizii de business, fie că vorbim de produsul pe care vrem să îl lansăm, fie că vorbim de consumatorul final sau de lucrurile pe care trebuie să le comunicăm pentru ca business-ul nostru să capete vizibilitate.
Ce poți să analiza prin cercetarea de piață?
Poți să studiezi mai multe lucruri. Poți să studiezi lucruri referitoare la produsul pe care vrei să îl lansezi:
- O să prindă ideea?
- Ce caracteristici trebuie să aibă pentru a fi atrăgător?
- Cum să se diferențieze de produsele competiției?
- Ce nume alegi? Ce slogan?
- Cine sunt clienții?
Putem avea produse virtuale, produse fizice, putem face analize inclusiv pe site-uri sau pe aplicații mobile. Putem analiza și lucruri strategice despre piață:
- Cum arată consumatorul interesat de produsul meu?
- Ce profil socio-demografic are?
- Care sunt segmentele diferite de consumatori de pe piață?
- Care este puterea de cumpărare a fiecărui segment?
- Ce segment ar trebui să fie prioritar?
Consumatorii au o anumită modalitate de a se informa despre lucrurile care îi interesează. Putem afla cum se informează despre produsul pe care eu vreau să îl lansez. Trebuie să știm unde comunicăm, cum ne remarcăm și cum se ia decizia de cumpărare, cine îl influențează, ce nevoi acoperă produsul și cât ar plăti pentru el.
Ce faci după ce ai făcut strategia?
După ce ți-ai făcut strategia, ți-ai pregătit produsul și l-ai lansat în piață, lumea începe să te cunoască. Atunci poți măsura impactul brand-ului tău în piață: cât de cunoscut este brand-ul tău? Cât de cunoscute sunt brand-urile competiției? Cum este perceput brand-ul tău? Ce emoții stârnește? Știm că atunci când simțim ceva de bine despre un brand, suntem mai dispuși să îl cumpărăm.
Ce faci după ce lansezi produsul?
După ce am lansat produsul în piață și avem niște clienți care ne cumpără, începem să ne punem problema satisfacției clienților respectivi: cât de mulțumiți sunt cei care au apelat la serviciile mele sau au cumpărat produsul meu? Le-a plăcut experiența cu el sau nu? Ce anume le-a plăcut sau nu le-a plăcut? Cât de mulțumiți sunt de produsele competiției? Loialitatea clienților depinde de nivelul de satisfacție.
Cum poți aduna informații despre consumatori și despre piața în care îți desfășori afacerea?
Varianta tot timpul la îndemână este să facem o analiză a datelor deja existente în piață. Există multe instituții care comunică diferite date sau există agenții de cercetare de piață care din când în când dau comunicate de presă. Puteți merge, de exemplu, la INS să vă informați despre lucruri generale sau puteți să intrați pe portalul researchromania.ro care centralizează informații pe diferite domenii de activitate din tot ce s-a comunicat până acum pe piață.
Mai poți apela la o cercetare propriu-zisă. În mare, cercetările sunt de două feluri: studii cantitative, în care mai mulți respondenți își exprimă părerea despre anumite produse și studii calitative, în care putem avea un focus grup pentru a vorbi cu câteva persoane, ori vorbim individual cu câte o persoană și facem un interviu în profunzime. O cercetare calitativă îți oferă insight-uri, iar cercetările cantitative au rolul de a valida insight-urile pe care le-ai aflat stând de vorbă cu 2-3 persoane, pentru a le cuantifica.
Cum realizezi un studiu de piață?
Cel mai la îndemână este să apelezi la o agenție specializată. Când apelezi la o agenție specializată în cercetarea de piață, prețurile pornesc de la 1.500 euro și pot ajunge până la zeci de mii de euro, în funcție de lucrurile pe care vrei să le afli. Dacă vrei să fii foarte atent cu bugetul tău, poți realiza o cercetare cu propriile tale puteri. Poți să stai de vorbă cu diferiți cunoscuți, poți să le pui întrebările potrivite, rugați oamenii să fie cât mai sinceri cu voi. După ce ai aceste insight-uri calitative, poți să îți construiești un mic chestionar pe care să îl distribui apoi prietenilor prin mail, rețele de socializare sau alte metode. Sunt diferite instrumente online care te pot ajuta cu acest lucru. Un simplu search pe Google îți va da multe tool-uri gratuite.
Din datele noastre de cercetare, din ce în ce mai mulți români își doresc să fie antreprenori. În 2017, 23% au spus că vor să își pornească propria afacere. În februarie 2018, procesul a crescut la 36%. Cercetarea de piață te ajută să minimizezi riscurile și, în același timp, te ajută să iei cele mai bune decizii de business pentru tine. Ia mereu în calcul să faci această cercetare de piață.