Studiu de caz | Intervenții creative în cadrul organizației

Studiul de caz prezentat mai jos se referă la OMP Engineering și Fabbrica Alta din Schio, unul dintre cele mai importante monumente ale arheologiei industriale italiene, și la artistul Michele Spanghero. Este un exemplu excelent a ceea ce se întâmplă atunci când arta și cunoștințele tehnice și procesele de producție ale unei companii se întâlnesc.

Pentru OMP, inovarea continuă prin utilizarea de soluții noi și flexibile, împreună cu experiența și know-how-ul propriu, este fundamentală. Creativitatea joacă un rol important și în cadrul OMP Engineering, în special atunci când vine vorba de strategii de comunicare. 

OMP Engineering se distinge prin produsele sale neobișnuite: creează produse personalizate destinate pentru "Life Support" și "Logistic Support", atât la nivel național cât și internațional. De peste 50 de ani, compania este unul dintre principalii furnizori din Italia de sisteme modulare autonome pentru forțele NATO, protecția civilă, intervenții de urgență, organizații guvernamentale și neguvernamentale. 

Compania, în ciuda rigidității aparente, a fost extrem de deschisă la primirea unui artist, descris de Cristina Rodighiero (managerul OMP) ca fiind "un mare și foarte bun gânditor, și,  în același timp, umil și deschis la colaborare". Potrivit acesteia, prezența artistului poate fi un stimulent al creativității în cadrul companiei, deosebit de important pentru îmbunătățirea comunicării și încurajarea "creșterii personale a tuturor celor care lucrează în companie".  

Artistul Michele Spanghero este un creator remarcabil de prolific, având numeroase expoziții naționale și internaționale. Și-a început cariera ca muzician și, la scurt timp, a început să experimenteze cu fotografia și, mai târziu, și cu sculptura.  

În cercetarea sa, artele vizuale și arta sonoră se îmbină cu o mare pasiune pentru teatru, născută în perioada studiilor universitare. Cercetarea sa artistică investighează spațiul ambiental, și mai ales una dintre componentele sale fundamentale: tăcerea, ca element determinant al unui spațiu circumscris.  

Rezultatul acestei colaborări oarecum neobișnuite și neașteptate este High Rise, o instalație sonoră site-specific, în care artistul a suspendat șase tuburi de aluminiu de tavan, fiecare la fel de înalt ca fiecare etaj al clădirii, creând o lungă linie de perspectivă centrală cu scopul de a dezvolta pe orizontală Fabbrica, renumită pentru verticalitatea sa. În interiorul fiecărui tub, un difuzor emite unde sonore în ton cu frecvențele armonice de rezonanță ale clădirii, astfel încât să creeze nu doar vizual, ci și acustic o percepție spațială a locului.   

Această instalație de mari dimensiuni, reprezintă un pas înainte în cercetarea lui Spanghero: este o lucrare care trebuie apreciată la fața locului pentru legătura sa cu structura, care este atât "germinare", cât și reprezentare. De fapt, lucrarea revine la acea dimensiune site-specific a operei care este mai puțin observată de artist: cea generată de o legătură directă cu clădirile și care nu permite un transfer în alte locuri.  

Contribuția unui artist poate fi foarte importantă pentru o companie precum OMP Engineering: de fapt - conchide Cristina Rodighiero - mă aștept la efecte asupra resurselor interne și la o mare îmbogățire personală și creștere culturală. Aș dori să le arăt celor care lucrează acolo, cum chiar și o companie "rigidă", așa cum pare a noastră, poate intra în contact cu realități noi și diferite. Chiar și o simplă discuție cu un artist aduce îmbogățire! 

Acest studiu de caz evidențiază modul în care lumea artelor oferă instrumente noi și diferite pentru consolidarea identității corporatiste și pentru valorificarea resurselor umane, cu caracterul lor creativ, versatil și multidisciplinar.  

Capacitatea artistului de a vedea dintr-o perspectivă diferită creează viziuni diferite și inovatoare. În plus, stimulează reacții neașteptate la nivelul observatorului (antreprenor, angajat, client etc.) și ajută managerii și antreprenorii să schimbe perspectivele în modul în care își proiectează produsele și serviciile, făcându-le cu adevărat diferite. 

Acest lucru satisface principalele nevoi ale companiilor, legate în principal de motivarea personalului, de inovarea în comunicare, de îmbunătățirea imaginii corporative atât pe plan intern, cât și extern și de creșterea vizibilității. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail