Valorile tale, misiunea personală și impactul lor în business

Cu toții avem nevoie să găsim sens în ceea ce facem – să știm care e impactul muncii noastre și că aceasta e în acord cu propriile valori. Iată cum găsești ”busola” de care vei avea nevoie în momentele dificile pe care le vei traversa ca antreprenor și cum se construiește reziliența.

Te invit să reflectezi pentru câteva minute la de ce faci ceea ce faci în fiecare zi. O să încep cu o poveste de acum 70 de ani a lui Victor Frankl, un psihiatru și supraviețuitor al Holocaustului, care a scris după ieșirea din lagăr o carte „Omul în căutarea sensului vieții”.

Este povestea lecțiilor de viață fabuloase pe care le-a învățat după ce a trecut patru lagăre de concentrare. Cartea a inspirat milioane de oameni. De ce ar fi această poveste relevantă pentru un antreprenor? Pentru că Frankl a observat acolo, în cele mai groaznice condiții, un aspect al naturii umane care poate schimba radical modul în care orice antreprenor își privește business-ul și chiar modul în care oricare dintre noi ne trăim viețile.

În lagăr se petrecea un fenomen straniu. Cei mai sănătoși oameni, cei mai rezistenți, erau cei care căutau un sens în acea experiență. Ei încercau să dea un „de ce?” acelui context aparent fără niciun sens. Încercau să îi ajute pe alții sau sperau că vor supraviețui pentru că aveau un proiect pe care voiau să îl termine după ce vor fi eliberați. Frankl a observat că aceia erau mai rezistenți și ani mai târziu, neuroștiința i-a dat dreptate. Frankl a surprins într-o singură frază acest fenomen interesant: Cei care au un ”de ce” pentru care să trăiască, pot depăși aproape orice ”cum”.

Ani mai târziu, neuroștiința și psihologia au demonstrat veridicitatea afirmațiilor lui Frankl. Oamenii care își definesc un sens, devin mai rezistenți în fața vicisitudinilor vieții. Au mai multă motivație intrinsecă, sunt mai capabili să își revină după un eșec și să încerce din nou, sunt mai optimiști și chiar mai sănătoși fizic.

Există cercetări care arată că sistemul imunitar este mai bun și mai puternic la acești oameni. Drumul antreprenoriatului este plin de incertitudini și cere extrem de mult curaj, flexibilitate mentală, rezistență, capacitatea de a face față eșecului, inteligența emoțională care îți permite să te gestionezi eficient pe tine însuți și să îi angrenezi și pe alții în jurul ideilor tale.

Cum definești propriul ”de ce”

Fiecare antreprenor are propriile motivații pentru care a pornit o afacere. Unii au avut o idee pe care și-au dorit enorm să o transforme în realitate, alții au fugit de o viață care nu îi împlinea dintr-un job sigur și nemotivant și au căutat libertatea, iar alții și-au definit o misiune personală, un ”de ce” al lor, un far călăuzitor în modul în care își construiesc, conduc și cresc business-ul.

Pentru cei din această categorie, compania pe care o construiesc este o modalitate de a îndeplini un ”de ce” mai profund. A avea acest ”de ce” schimbă modul în care iei decizii de business, iar misiunea devine un filtru care te poate ajuta să alegi mai conștient în ce direcție să mergi.

Sunt multe modalități de a defini acest ”de ce”. Te invit să faci un exercițiu simplu care implică trei întrebări personale:

  1. La ce mă pricep?
  2. Ce îmi face plăcere?
  3. Ce calități am?

Răspunsurile la fiecare dintre aceste întrebări devin o listă, iar aceste trei liste vor avea puncte comune. Vor exista activități care îți vor valorifica talentul, îți fac și plăcere și îți pun în valoare și calitățile.

Pornind de la acest fir roșu pe care îl poți defini căutând punctele comune între cele trei liste, poți scrie un mission statement, o frază care să descrie DE CE –ul tău personal.

Un alt mod de a te gândi la această frază ar fi să te întrebi ce ți-ar plăcea să le răspunzi nepoților tăi peste mulți ani când te vor întreba ”Tu de ce ai trăit? Cine ai fost în viața ta, dincolo de ceea ce ai făcut?”. Misiunea personală nu este ceva ce trebuie să cauți cu înfrigurare și dacă ai noroc, vei găsi. E ceva ce poți defini dacă stai un pic și reflectezi la lucrurile cu adevărat importante pentru tine.

Odată definită, o poți apoi extrapola la business-ul tău: de ce există acest business, ce diferență face el în lume? Răspunsul la întrebări îți poate da direcția atunci când nu mai știi încotro să mergi, dar și curajul de a trece peste provocările din călătoria ce va urma.

Despre valori în business

Alături de DE CE-ul care îți alimentează motivația de a te da jos din pat în fiecare dimineață, un alt element esențial este să îți cunoști valorile personale și să definești, pornind de la ele, care vrei să fie valorile companiei tale.

Valorile nu sunt un cuvânt frumos de pus pe pereții corporațiilor, așa cum multă lume are impresia. Ele sunt repere profunde în psihicul fiecăruia dintre noi.

Psihologii ne spun că primul sistem de valori e deja format în jurul vârstei de șapte ani și ele continuă să evolueze odată cu maturizarea noastră. Chiar dacă nu suntem conștienți de ele, valorile stau la baza convingerilor noastre, care la rândul lor ne influențează profund fiecare decizie și fiecare interacțiune cu ceilalți.

Ca antreprenor, să îți cunoști valorile înseamnă să definești busola ta personală, să știi care sunt granițele pe care nu ești dispus să le treci, compromisurile pe care nu ești dispus să le faci și ce fel de oameni cauți să aduci alături de tine.

Este esențial să existe o congruență la nivel de valori, doar așa puteți exista armonios împreună și puteți avea un business sănătos și sustenabil. Pentru a-ți defini valorile, ai putea să te întrebi de ce ai nevoie pentru a te simți cu adevărat împlinit într-un business ideal sau care au fost situațiile din carieră în care te-ai simțit complet motivat.

Răspunzând la aceste întrebări fundamentale și făcând o listă de valori, îți poți defini singur reperele de care ai nevoie pentru a rămâne congruent cu tine însuți. Asta te va ajuta mai târziu când vei avea succes și va trebui să decizi când și la ce să spui ”da” sau ”nu”, când și cum să crești compania, pe cine vrei să inviți să lucreze alături de tine sau cum să răspunzi în momentele în care lucrurile nu vor merge așa cum îți dorești.

Dacă business-ul tău ar fi o călătorie, misiunea ta este luminița către care te îndrepți și îți dă direcție, iar valorile reprezintă busola care te ajută să alegi mereu calea cea mai potrivită. Îți doresc din suflet să le definești pe ambele și să le folosești ca repere interioare pentru a naviga prin marea asta atât de frumoasă și uneori, înspăimântătoare, plină de posibilități și incertitudini.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă