Biroul trebuie să fie central (dar spațios), cu facilități bune, locuri de parcare (dar și de relaxare) și, la fel de important, colțuri ingenioase, unde echipa să-și poată încărca bateriile sau găsi inspirația.
Pare scump și greu de găsit, iar pentru business-urile mici sau abia lansate, căutarea spațiului de lucru perfect devine o adevărată aventură, mai ales când socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Biroul spune însă multe despre antreprenor și despre business-ul lui. Așadar, în căutarea biroului perfect...
... stabilește clar bugetul. Și nu-l depăși!
Înainte de a începe căutarile propriu-zise, este bine să ai deja în minte bugetul disponibil lunar. În funcție de tipul activității pe care o desfășori, bugetul poate fi mai generos în cazul în care locația este un criteriu important și care îți poate influența business-ul pe termen lung. De exemplu, dacă lucrezi cu publicul sau ai întâlniri de business frecvente, o locație mai mică dar centrală te poate ajuta mai mult decât un birou generos aflat însă la marginea orașului. Pe de altă parte, o locație aflată într-o zonă centrală ascunde și incoveniente: costurile nu sunt mereu accesibile, mai ales pentru un start-up, iar traficul creat la orele de vârf și numărul limitat de locuri de parcare se pot dovedi impedimente reale în desfășurarea activității.
... folosește dicționarul noțiunilor elementare din imobiliare
Așa este, nu există. Iar noțiunile nu sunt chiar elementare. De aceea, documentarea este esențială pentru evitarea unei alegeri greșite. Compararea suprafeței utile cu cea închiriabilă sau compararea prețului pe metru pătrat util cu prețul pe metru pătrat închiriabil sunt, de exemplu, greșeli frecvente pe care le poți evita dacă evaluezi ofertele în baza unor informaţii complete şi comparabile. Alte reguli de care e bine să ții cont atunci când pleci la ‘cumpărături’ sunt cota de spații comune și termenii contractuali (durata contractului și condițiile de reziliere, avansul și garanțiile solicitate).
... alege biroul potrivit afacerii tale: o clădire de birouri sobră, o vilă cochetă un apartament de bloc sau un spațiu colaborativ?
Daca ai un buget mai mare, poți alege un birou într-o vilă sau într-o cladire de birouri. Aceste două variante sunt cele mai scumpe, dar sunt de multe ori obligatorii . Chiria lunară într-o clădire de birouri de clasa A din centrul sau nordul Bucureștiului este între 19 și 24 de euro/mp, în timp ce în cazul clădilor de clasă B din aceleași zone prețul variază între 14 și 17 euro/mp. În zonele semicentrale din oraș, metrul pătrat de sediu se închiriază cu 14 - 16 euro pe lună pentru clădirile de clasă A și cu 10 - 14 euro pe lună pentru clădirile de clasă B, conform datelor Coldwell Banker.
Pentru o vilă cochetă, din centrul sau nordul capitalei, chiria lunară este între 20 și 25 de euro/mp. În zonele semicentrale, aceasta scade la aproximativ 15 - 18 euro/mp pe lună, iar la periferie ajunge la 9 - 12 euro/mp pe lună, potrivit Coldwell Banker.
Varianta low-cost și fără prea mari bătăi de cap, dar asta doar dacă nu ai o echipă mare și nici nu îți trec pragul clienți sau parteneri de afaceri, este biroul într-un apartament de bloc - sau, de ce nu, chiar în propriul apartament dacă încă nu ai angajați. Pentru câteva sute de euro pe lună poți amenaja sediul într-un apartament de 2 sau 3 camere, fără prea multe îmbunătățiri însă cu termeni contractuali flexibili și cu un avans mai mic față de spațiile din clădirile de birouri, unde, spre exemplu, perioada minimă contractuală poate ajunge și la 5 ani.
Spații de coworking
Spațiile de coworking, cunoscute în ultimii ani sub numele de hub-uri, au început să câștige teren și în România, devenind o alternativă foate bună la tipurile clasice de birouri. Pe scurt, un hub asigură și spațiul cochet și creativ de lucru, și locația bună și toate facilitățile asociate, totul fără prea mari bătăi de cap, ci din contră, cu acces la resurse și evenimente care te ajută la creșterea afacerii tale mai rapid. De aceea, un astfel de spațiu este foarte potrivit antreprenorilor aflați la început de drum, echipelor mici (până la 8-10 persoane), freelancerilor și nu în ultimul rând celor care pe lângă un loc de muncă stabil au și proiecte personale. Hub-urile se adresează celor care înteleg valoarea apartenenței la o comunitate, importanța colaborării și care au nevoie de inspirația altora ca ei.
Un deschizător de drumuri in acest sens a fost Impact Hub Bucharest, cu o locație centrală care și-a deschis porțile în urmă cu 4 ani. De atunci, lista s-a extins, la nivel de România existând un număr din ce în ce mai mare de astfel de locații. Printre cele mai relevante din punct de vedere al capacității și comunităților construite în jurul lor se pot menționa:
- București (Impact Hub Bucharest, Connect Hub, Tech Hub, NOD marketspace),
- Cluj-Napoca (Impact HUB Cluj-Napoca, ClujHub, Cluj Cowork, Cluj Makers),
- Timișoara (StarUpHUB),
- Oradea (Coworking Oradea),
- Iași (The Grape),
- Constanța (City HUB), sau
- Brașov (OneZero Hub).
Cât despre prețuri, abonamentele de închiriere a unui birou sunt între 40 și 200 de euro pe lună, în funcție de timpul petrecut în hub. Dacă activitatea ta presupune mai mult timp petrecut în afara biroului sau vrei să lucrezi din hub doar atunci când ai meeting-uri, ai flexibilitatea să alegi un abonament mai mic, de 25, 50 sau 100 de ore pe lună, pe care le folosești când și cum are nevoie business-ul tău. Și restul le petreci, fără să-ți dai seama, în ”biroul” tău mobil.