Despre antreprenoriatul în vreme de criză

Anul viitor sărbătoresc 30 de ani de antreprenoriat, ani care au venit însoțiți de multe lecții din situații și de la oameni diferiți și, nu ultimul rând, care au decurs din propria mea dezvoltare și învățare. Iar când te gândești că ai acumulat o cunoaștere considerabilă, că știi suficient de multe cât să te simți sigur pe tine și stăpân pe instinctul tău în business, atunci vine și o pandemie, care schimbă perspectivele.

Asta este, până la urmă, frumusețea în viață și în afaceri, faptul că neprevăzutul își face mereu loc și te provoacă să fii inspirat, rapid și ferm în decizii. Dacă peste asta mai pui și faptul că deciziile tale au impact asupra unor zeci, sute sau, în cazul meu, mii de oameni care sunt și ei investiți în afacerea ta, miza crește exponențial. În pandemie am descoperit că sunt un bun leader în situații de criză, că mă simt confortabil în situații limită și am claritate și curaj să acționez ferm. Dar n-aș fi ajuns aici dacă n-aș fi avut la rândul meu mentori care la timpul potrivit să sădească în mine răsadurile care mai târziu, în vreme de restriște, să crească și să dea rezultate. 

Cunoașterea o putem dobândi în mai multe moduri – poate să fie experiențială, învățând din ceea ce ni se întampla nouă și celor din jur, teoretica dacă citim cărți, articole și studii de specialitate sau urmărim oameni inspiraționali. Aceste tipuri de cunoaștere echivalează cu un bagaj de informații pe care îl putem acumula atunci când acordăm suficient interes și timp și se poate construi și într-o anumită solitudine și disciplină personală.

Însă mai devreme am vorbit despre miză, o miză care crește exponențial atunci când în mijlocul unei crize sanitare trebuie să iei niște decizii dificile pentru afacerea ta, care au un impact asupra angajaților, partenerilor de business, furnizorilor etc. Sigur că ulterior apar studiile de caz, despre cum a reacționat antreprenorul X și a reușit să-și conducă afacerea spre creștere într-un moment în care aproape tot mediul privat era în picaj liber. Este o lecție bună, dar care nu e de mare folos în momentul critic, atunci când trebuie să decizi fără amânare în ce direcție îți conduci afacerea. 

În astfel de momente de cumpănă am înțeles că deciziile noastre în business, unice în fața unor situații nemaiîntâlnite, sunt produsul modului în care ne-a fost modelate mintea și caracterul antreprenorial. Mentoratul îmi este foarte aproape de inimă pentru că seamănă în multe privințe cu ce face un profesor. Vine un moment când satisfacția ta crește perpetuând realizarile tale, oglindindu-le și asupra celor din jur, văzând că și ceilalți beneficiază de experiența ta. Mă întorc la miză și profit de ocazie să vă arunc la fileu o provocare, pentru că știu că fiecare dintre voi și-a pus la un moment dat întrebarea ce fel de antreprenor vrea să fie.

Cu atât mai potrivită întrebarea daca sunteți la început de drum, dar la fel de validă și pentru cei care au început deja să vadă roadele afacerii lor. Voi porni de la o afirmație asupra căreia vă invit să meditați: „Autenticul înseamnă să poți să pierzi miza”. E o afirmație care pe bună dreptate ar trebui să vă stârnească o oarecare iîngrijorare având în vedere că miza este propria afacere, proiectul de viață în care ați investit probabil cea mai multă energie, cel mai mult timp și cele mai multe resurse.

Îmi doresc să fiți gata să primiți de la mine în acest program de mentorat ceea ce am primit de la mentorii mei și ceea ce am descoperit la rândul meu lovindu-mă de propriile încercări. Îmi doresc să vă ajut să construiți în voi o bază solidă care să fie un pilon și atunci când business-ul este la nivel de start-up, dar și atunci când veți avea în grijă peste 1000 de angajați, cum este grupul Adrem pe care îl conduc. Autenticitatea este doar una dintre valorile importante prin care vă puteți consolida și crește afacerea. Mai sunt încă multe dileme prin care sunt sigur că treceți sau veți trece, de la cum să vă înconjurați de oamenii potriviți până la cum să actionați atunci când vă sunt încercate aceste valori.

Succesul nu are o rețetă fixă, altfel mulți ar fi ajuns antreprenori reputați urmând exemplul lui Steve Jobs, Richard Branson sau Henry Ford. Succesul ține de o combinație de factori, unii foarte subtili, care ne modelează mai întâi ca oameni și apoi ca oameni de afaceri.

Se spune că mentorul vine atunci când discipolul este pregatit. Eu sunt aici, gata să vă împărtășesc cele mai de valoare învățăminte din ultimii aproape 30 de ani. Voi sunteți pregătiți?

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail