Ce ne motivează - Cum găsesc oamenii sens în ceea ce fac și de ce e importantă misiunea personală

Când vine vorba de motivație, ai observat probabil că unele persoane găsesc mai ușor energia de care au nevoie ca să facă lucuri, însă fiecare dintre noi funționăm diferit. Află mai multe despre toți factorii implicați atunci când vine vorba de motivație.

Mai ales într-un mediu de lucru creativ, oamenii sunt de cele mai multe ori uniți de misiunea și valorile lor comune - pot găsi un sens în munca lor, în faptul că își folosesc la maximum potențialul creativ, în capacitatea de a se exprima liber.   

La nivel personal, este oarecum mai ușor să identifici lucrurile care te motivează, dar atunci când lucrezi cu alții, acest lucru devine mai dificil. Pentru unele persoane ar putea fi mai ușor să fie motivate dacă li se oferă autonomie, în timp ce altele își pot activa resursele pentru a face lucrurile atunci când ceilalți le aprobă și le susțin munca, mai ales atunci când se simt nesigure în legătură cu anumite părți din aceasta.

Când lucrezi cu oamenii, întrebarea pe care trebuie să ți-o pui nu este dacă oamenii sunt motivați, ci ce anume îi motivează?   

Manageri buni versus manageri răi 

Ce anume apreciezi și ce anume respingi în calitate de angajat, ce anume îți place sau te deranjează la cineva care te conduce? Invitația mea este să te gândești la ce ar răspunde oamenii tăi la aceste întrebări. Dacă vrei, asta poate să fie o tehnică pe care o folosești, întrebându-ți oamenii același lucru. ”Gândiți-vă la managerul cel mai rău, care v-a tratat în cel mai neprietenos mod și de ce a făcut acest lucru. Gândiți-vă și spuneți-mi care sunt acele cuvinte care descriu comportamentul lui, atitudinile lui care nu v-au plăcut. În paralel, faceți același lucru pentru cel mai bun manager pe care l-ați avut.” Dacă reușești să obții această listă de la oamenii tăi, poți să ai un punct de plecare în a-ți da seama care sunt așteptările lor de la tine, fără să fie nevoie să folosești chestionare sofisticate sau instrumente care costă sau durează mult. Este o metodă simplă pe care o poți folosi oricând pentru a lua pulsul. 

Un motiv secundar pentru care am adus în conversație această întrebare este să te invit să te gândești la care sunt rezultatele pozitive dacă tu ca manager sau ca antreprenor vei ajunge să le oferi oamenilor exact ceea ce au ei nevoie. O să afli că acest gen de atitudine pozitivă creează motivație puternică la locul de muncă, creează angajament din partea oamenilor care lucrează și mai creează intenții.  

Există 4 intenții importante care pot să apară la locul de muncă și pe care le poți obține dacă reușești să le răspunzi oamenilor exact așa cum îți cer ei: 

  • Intenția de a-și depăși rezultatele pe care le au, de a trage mai tare și de a avea o performanță mai bună. 

  • Intenția de a susține organizația sau echipa, de a fi alături de ea. 

  •  Intenția oamenilor de a rămâne în organizație, de a nu pleca, de a nu-și căuta în altă parte un loc de muncă pentru că simt că sunt încurajați. 

  • Intenția lor de a se dezvolta și de a crește. 

Aceste intenții nu apar în condițiile în care oamenii nu simt că sunt respectați, nu simt că sunt ascultați, nu simt că li se oferă ce au nevoie, când au nevoie. Întrebarea nu e dacă suntem sau nu motivați, ci de ce suntem motivați, ce ne face să facem lucruri și care sunt motivele pentru care noi ne mișcăm într-o direcție sau în alta.

Care sunt cele 3 nevoi psihologice de bază? 

1. Nevoia de autonomie, pe care o poți vedea la copii, spre exemplu, atunci când ei încearcă de când sunt mici să facă lucruri singuri. Avem o nevoie firească noi ca oameni să simțim că facem lucruri din propria inițiativă, să simțim că avem de ales, să simțim că avem libertate. În momentul în care ni se încalcă aceste nevoi, începem să nu ne simțim bine și devenim demotivați sau ne deconectăm de ceea ce facem. 

2. Nevoia de conectare:  

  • Pe de o parte, nevoia de a ne conecta la oameni, de a avea o relație onestă, de a ne simți respectați și de a respecta și noi. În momentul în care simțim că nu există respect reciproc, începem să ne deconectăm.  

  • Pe de altă parte, nevoia de a simți că facem ceva cu sens, care are însemnătate și care are logică. Ceea ce înseamnă că dacă o persoană, în activitatea zilnică, primește o sarcină și are senzația că acea sarcină este irelevantă pentru ea, nu va depune efort atât de mare pentru că nu simte că va contribui la ceva. Atunci, trăim cu această nevoie pe care continuu o punem în față în relațiile cu ceilalți. 

3. Nevoia de competență, de a ne simți competenți, capabili să ducem la bun sfârșit sarcinile. Avem o nevoie firească de a crește, de a ne dezvolta și de a câștiga în permanență activități noi. Ea, în principiu, se transmite de-a lungul vieții, dar se poate întâmpla ca la vârsta adultă să nu mai fie la fel de puternică. Se poate întâmpla ca oamenii în perioada tinereții sau în perioada primilor ani de muncă să acumuleze frustrări pentru că atunci când învățau, au primit un feedback nepotrivit, nu au fost ajutați, au fost lăsați singuri și atunci s-au descurajat, nu mai simt o bucurie din a crește și a învăța. 

Dacă aceste 3 nevoi sunt ne sunt satisfăcute în fiecare zi de către mediul în care trăim și de către noi înșine, simțim o stare de bine, ne simțim împliniți, ne simțim echilibrați și simțim o conectare la ceea ce facem.  

Cum să cunoști mai bine oamenii cu care lucrezi și pe tine însuți?   

Suntem cu toții diferiți - lucrurile care ne motivează sunt diferite, așa cum ai învățat mai devreme, dar ne dezvoltăm și în medii foarte diferite.   

Dacă ești curios să afli despre structura de personalitate și punctele forte ale oamenilor cu care lucrezi, ai putea lua în considerare utilizarea unor instrumente care permit membrilor echipei tale să se cunoască mai bine între ei:

Un "rol de echipă" Belbin este unul dintre cele nouă grupuri de atribute comportamentale identificate de cercetările doctorului Meredith Belbin de la Henley ca fiind eficiente pentru a facilita progresul echipei.    

Scopul inventarului de personalitate Myers-Briggs Type Indicator este de a face ca teoria tipurilor psihologice descrisă de C. G. Jung să fie ușor de înțeles și utilă în viața oamenilor.  

Acestea includ: Inspector, Meșter, Protector, Artist, Avocat, Mediator, Arhitect, Gânditor, Persuasor, Director, Interpret, Îngrijitor, Campion, Dăruitor, Dezbinător, Comandant.  

  • Testul sabotorilor - un instrument care te ajută să îți identifici cei mai mari sabotori interni, care te pot împiedica să îți atingeți potențialul maxim. Dacă îi descoperi și ești conștient de prezența lor, poți progresa mai ușor în domenii ale vieții tale (personale și profesionale) cu care este posibil să ai probleme.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail