A continuat depunerea candidaturilor la prezidențiale (și s-a lăsat și cu scandal, cum era de așteptat), Ucraina s-a împăcat cu SUA, care a propus un armistițiul de 30 de zile în războiul cu Rusia, iar războiul taxelor vamale pornit de Trump continuă. Pe meleaguri mai apropiate, Comisia Europeană va cheltui 20 de miliarde de euro pentru patru gigafabrici de Inteligență Artificială pe continent și se pare că România și-ar disputa cu Cehia una dintre cele patru investiții. Nu în ultimul rând, ANAF e din nou în actualitate pentru intenția de a impozita sumele din surse neidentificate, cum ar fi transferurile între rude. Să vedem cum stăm cu restul de taxe și investiții pe plan local. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”!
-
Începând cu 1 aprilie 2025, plafonul de la care firmele din România devin plătitoare de TVA va crește de la 300.000 lei la 395.000 lei, conform unui proiect de ordonanță de urgență propus de Ministerul Finanțelor. De asemenea, firmele mici din România vor putea beneficia de regimul special de scutire de TVA și în alte state membre UE, dacă cifra lor de afaceri anuală la nivel european nu depășește 100.000 euro și dacă respectă plafonul de scutire din statul respectiv.
-
România ocupă locul 4 în topul țărilor din Europa Centrală și de Est la capitolul investiții private de tip private equity, potrivit studiului Healthy Investment Central and Eastern Europe. Primele locuri sunt ocupate de Cehia (27%), Polonia (26%) și Lituania (14%). Împreună, cele 4 țări care domină clasamentul cumulează 75% din valoarea totală a investițiilor de capital privat din regiune și 41% dintre companiile finanțate în 2023.
-
Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT) va inaugura EIT Community Hub România, un centru dedicat inovării și finanțării inter-sectoriale. Hubul local, coordonat de Iceberg+, companie de consultanță cu peste 15 ani de experiență în crearea și dezvoltarea centrelor de inovare, va oferi acces la finanțare europeană de 3 miliarde de euro, conectarea startupurilor și IMM-urilor românești la rețelele europene de inovare, accelerarea și comercializarea soluțiilor inovatoare, facilitarea colaborării intersectoriale între companii, startupuri, universități, administrație publică și investitori și implementarea de proiecte regionale. Evenimentul de lansare a hubului va avea loc pe 20 martie în Aula Bibliotecii Centrale Universitare Carol I, cu rezervarea prealabilă a locului.
-
Trinity Investments Management, un nou fond de private equity, intră pe piața investițiilor financiare din Europa Centrală și de Est și se concentrează exclusiv pe companii din industria alimentară, în principal din România și Polonia. Fondul are ca obiectiv investiția în afaceri de familie aflate în tranziție generațională, unde lipsa succesorilor creează oportunități de fuziuni și achiziții. Principalul investitor al fondului este Scandia Group, unul dintre cei mai mari jucători din industria alimentară din România.
Doza de învățare
Azi vorbim despre cum să-ți segmentezi clienții atunci când îți definești modelul de business.
De ce trebuie să-ți bați capul cu asta? Deoarece clienți diferiți au nevoi diferite – iar asta îți dictează și alte decizii din business. Un produs care încearcă să satisfacă mai multe nevoi va ajunge de cele mai multe ori mediocru în comparație cu unul nișat.
Apoi, e complicat și scump să atragi mai multe segmente de clienți, mai ales dacă sunt foarte diferite. De aceea, e nevoie să segmentăm clienții pentru a decide conștient pentru cine putem construi o afacere viabilă.
Putem să o facem în funcție de problema pe care o rezolvă businessul nostru pentru clienți: Cât de mare e aceasta? Cum o rezolvă acum? Un al doilea criteriu de segmentare e cât de valoros poate fi produsul nostru ca soluție pentru problema respectivă: creează economii sau eficiențe reale? Reduce sau elimină riscuri? Asigură acces la lucruri sau experiențe altfel inaccesibile? Poate să o facă pentru fiecare tip de client? Alte criterii de segmentare a clienților sunt puterea lor de cumpărare, cât de ușor putem ajunge la ei, valoarea potențială a fiecărui tip de client și cât de complicat e să închidem fiecare vânzare.
Lucian Grămescu, chief operations officer în startupuri de tehnologie, și unul dintre creatorii cursului Startarium „De la idee la plan de afacere”, ne povestește mai multe despre strategiile de segmentare a clienților în episodul #35, deci dă play!
Pentru aprofundare, poți urmări gratuit cursul „De la idee la plan de afacere”, creat de Lucian Grămescu și Oana-Maria Călin. Vei învăța pas cum pas cum să iei deciziile esențiale pentru businessul tău și să-ți construiești Business Model Canvas, un instrument esențial pentru designul unei afaceri.
Recomandarea săptămânii
Ia-ți câteva minute să înveți cum și în ce să investești.
Un antreprenor ar trebui să aibă cunoștințe despre strategiile de investiții pe care le poate aplica de unul singur pentru a-și asigura securitatea financiară pe termen lung, a-și optimiza capitalul și a-și crea surse suplimentare de venit, dincolo de afacerea sa.
E important să incluzi și capitolul investiții în educația ta financiară în primul rând ca să-ți diversifici veniturile și să-ți gestionezi mai bine riscurile, dar și ca să-ți crești economiile proprii și venitul pasiv. Chiar dacă, de regulă, antreprenorii reinvestesc profiturile în afacerea lor, o strategie separată de investiții le permite să-și crească economiile prin dobândă compusă, dividende și aprecierea capitalului.
Apoi, investițiile în acțiuni sau fonduri tranzacționate la bursă pot oferi o rezervă financiară în cazul unor probleme de flux de numerar, ca să poți evita creditele scumpe sau vânzarea rapidă a acțiunilor din companie.
Înțelegerea piețelor financiare te poate ajuta, de asemenea, să profiți de tendințele economice, cum ar fi dobânzile mici sau scăderile pieței, pentru a cumpăra active la preț redus.
Am compilat pentru tine o listă de canale de YouTube de unde poți să înveți bazele ca să intri în lumea investițiilor:
-
The Plain Bagel este un canal educațional excelent despre finanțe personale și investiții. Gazda sa, Richard Coffin, este analist de investiții și Chartered Financial Analyst. Pe canalul său, nu face analize de acțiuni și nici nu își dezvăluie portofoliul, însă videoclipurile educaționale sunt extrem de valoroase. Drept dovadă, din 2017 și până astăzi a strâns peste 1 milion de urmăritori pe YouTube, devenind una dintre cele mai de încredere surse din acest domeniu de pe platformă.
-
Learn to Invest este unul dintre cele mai bune canale de YouTube despre investițiile în valoare (value investing). Jimmy Copell are o abordare foarte analitică și creează videoclipuri detaliate, explicând concepte-cheie din domeniul investițiilor și oferind analize de acțiuni. Recent, a început să facă analize mai scurte prin seria Learn to Invest Shorts, ideale pentru a afla rapid dacă o acțiune merită analizată mai în detaliu.
-
Buffett Books este, probabil, una dintre cele mai bune surse pentru începători. Este esențial să înveți să fii un investitor inteligent, nu unul emoțional, iar acest curs disponibil pe YouTube te va învăța cum să calculezi valoarea intrinsecă a unei companii pentru a decide dacă merită să investești sau nu – un aspect cheie în luarea deciziilor financiare.
-
Value Investing with Sven Carlin este un alt canal excelent, axat pe investițiile în valoare. Un aspect important îl reprezintă faptul că Sven Carlin analizează și acțiuni europene, nu doar americane.
-
The Swedish Investor este canalul lui Erik Abrahamsson, unde împărtășește cele mai eficiente strategii pentru a-ți duce finanțele la următorul nivel – într-un mod simplu și plăcut, inclusiv sfaturi testate în timp de la unii dintre cei mai de succes investitori și administratori de fonduri din lume.
Gazdele noastre, Maria Bercea (Content Curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest) și Irina Bădescu (Content Writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest) îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.
Grafica: Adina Stroe
Muzica: Stocktune