Introducere în Product Management

Antreprenor sau nu, există o largă aplicare a conceptelor validate și aplicate de nenumărate ori de către managerii de produs din diferite industrii. Urmărește cursul următor, descoperă care sunt acele concepte și dezvoltă afacerea din care faci parte, cu ajutorul informațiilor primite de la Bülent Duagi, co-fondator Mobile Academy și fost manager de produse la Bitdefender.

Interacționând cu mulți colegi antreprenori, mi-am dat seama că de foarte multe ori zona de management de produs nu este cunoscută sau bine înțeleasă, iar cunoștințele din această zona ar putea ajuta foarte mult un business la început de drum.

Vă propun ca în acest curs să descoperim împreună 3 concepte de baza în managementul de produs:

  1. Etapele din ciclul de viață al unui produs

  2. Analiza de portofoliu

  3. Poziționarea în matricea calitate/preț

Invitația mea este de a aplica cele învățate azi pe propriile produse și servicii, în speranța că vom dezvolta în România mai multe produse și servicii utile și ușor de folosit!

Etape din ciclul de viață al unui produs 

Toate produsele care au fost lansate cu succes în piață au parte de creștere, urmată de declin. Pentru a maximiza profitabilitatea, managerii produselor trebuie să recunoască și să managerieze fiecare etapa din ciclul de viață al unui produs.

  • Prima etapă este lansarea - În această etapă sunt de obicei costuri ridicate ce au fost implicate în dezvoltarea produsului și bugetul de marketing pentru lansare. Nu există ROI (return on investment) în această etapă. 
  • A doua etapa este introducerea în piață - Vânzările sunt de obicei scăzute și costul de achiziție al fiecărui client este ridicat pentru că într-o piață este nevoie de timp pentru acceptarea noului produs.  
  • A treia etapa este creșterea - Vânzările cresc și costul per client scade, profiturile cresc. Sunt mai mulți clienți, însă și mai mulți competitori.  
  • A patra etapa este saturația pieței - Vânzările ating un punct maxim și costul de achiziție al fiecărui client este la minim. Profiturile sunt ridicate, însă competiția a devenit intensă. 
  • A cincea etapa este declinul - Profitul scade pe măsură ce vânzările scad și baza de clienți pentru produs începe să scadă. Costul per client rămane scăzut. Cheltuielile de marketing sunt ținute acum la minim.  
  • A șasea etapa este retragerea - Produsul este scos de pe piață pe masura ce vânzările continuă să scadă. De obicei, compania introduce un produs înlocuitor înainte ca vechiul produs să fie retras.  

Exercițiu: Pentru a exersa cu ideea de ciclul de viață al unui produs, puteți alege produse pe care le folosiți în mod curent și să identificați în ce etapă se afla fiecare dintre ele.  

Analiza de portofoliu, matricea Boston  

Matricea Boston plasează orice produs sau serviciu într-unul din cele 4 cadrane, în funcție de 2 axe principale: nivelul de creștere al pieței și nivelul relativ de cotă de piață.

  1. Astfel, primul cadran este reprezentat de produse numite “semne de întrebare: cu o cotă mică de piață, într-o piață cu creștere mare. Aceste produse au nevoie de investiții pentru a ține pasul cu rata de creștere a pieței, dar nu au o penetrare mare a pieței. Ținta principală a produselor din această categorie este validarea valorii aduse clienților și penetrarea rapidă a pieței.
  2. Al doilea cadran este reprezentat de produse “star” / “stele”: cu o cota mare dintr-o piață în creștere. Acestea domină piața respectivă și nu au nevoie de investiții pentru a ține pasul cu rata de creștere. Pentru aceste produse este importantă apărarea cotei de piață în fața competitorilor tot mai mulți, prin avantaje competitive unice și greu de reprodus.
  3. În al treilea cadran se afla produse de tip “cash cow” / “vaci de muls”: cu o cota mare dintr-o piață cu creștere redusă sau care stagnează. Aceste produse acaparează majoritatea venitului din segmentul lor de piață și generează profitul necesar pentru a susține “semnele de intrebare” și stelele. O importanță deosebită pentru aceste produse o are optimizarea de costuri, pentru maximizarea profitabilității.  
  4. Al patrulea cadran cuprinde produse de tip “dogs” / “câini”: cotă mică dintr-o piață cu creștere redusă. De obicei pentru astfel de produse, decizia de luat este continuarea mentenanței sau scoaterea lor de pe piață.

Exercițiu: Cum ați putea să exersați cu matricea Boston? Ați putea să alegeți o piață precum “piața de food delivery din București”, “piața de acceleratoare de business din România” și să plasați diferiți jucători din piața respectivă pe matricea Boston.  

Poziționarea în matricea Calitate/preț

Un alt concept util, în special în lansarea de produse noi, este matricea “calitate/preț”.

De obicei se analizează produsele competiției și se plasează în această matrice, pe baza datelor despre calitatea și prețul acestora (care de cele mai multe ori sunt disponibile public).

În urma mapării produselor competiției, se poate identifica un loc în matrice care nu este ocupat clar de un competitor, sau unde competiția este foarte slabă. Acest gol din piața poate servi ca poziționare ideala a produsului propriu ce urmează a fi lansat. Se poate constata, de exemplu, că într-o piață existentă, zona de calitate ridicată și preț ridicat nu este ocupată de niciun competitor; sau, dimpotrivă, că zona de calitate redusă și preț redus este liberă sau cu putina competitie.

Exercițiu: Puteți să identificați o piață cu produse poziționate în diferite părți ale matricii calitate/preț?  Care sunt jucătorii din piața în care activează business-ul vostru? Cum se poziționează produsele acestora? 

Ca antreprenori, putem beneficia de multe din conceptele validate și aplicate de nenumarate ori de către managerii de produs din diferite industrii. Sper că acest curs introductiv să vă stârnească curiozitatea de a explora mai multe lucruri în domeniul managementului de produs și mult succes în dezvoltarea business-ului!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail