Antreprenoriat feminin – insights, sfaturi și recomandări pentru tinere aspirante

Ce le motivează pe femeile care aleg să își deschidă propriul business? Cum a arătat parcursul lor și ce sfaturi au pentru alte antreprenoare aspirante? Ne povestesc Tania Bordianu – Co-fondator Unison - Plant Based Food, Iulia Dorobanțu – Co-fondator Charger.ro, Armina Popeanu – Fondatoare AArchitects Design, Raluca Jianu – Cofondatoare Epic Visits și Roxana Damaschin-Țecu - Cofondatoare Oil Right.

Conform datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), numărul femeilor acţionari sau asociaţi în firmele din România era, la finalul lunii decembrie 2022 de 595.731, cu o proporție de 36.7% din totalul de acționari sau asociați. Datele confirmă diferențele din alte țări europene, care au preponderent fondatori bărbați.  

Încurajarea unui număr mai mare de femei să își deschidă o afacere este și una din ariile de acțiune ale Comisiei Europene, care menționează menționează necesitatea promovării spiritului antreprenorial ca „element-cheie al programelor școlare, mai ales în cadrul învățământului secundar general, și să se asigure că aceste orientări sunt luate în seamă în mod corespunzător în materialele didactice”. 

👉 Dacă te gândești să mergi pe drumul antreprenoriatului, te poți înscrie la CAPSULE, programul care își propune să sprijine tinerele femei în dezvoltarea spiritului antreprenorial prin crearea unei comunități solide de învățare, sesiuni de mentorat, coaching și dezvoltare de competențe antreprenoriale.

Înscrie-te în programul CAPSULE!

În luna martie, am întrebat antreprenoarele din comunitatea Startarium despre cum este să fii antreprenoare în România și care sunt motivele pentru care tinerele ar trebui să vadă antreprenoriatul ca opțiune de carieră. 

Ce înseamnă să ai propria afacere

The Future of Business Survey, aplicat în 2020 antreprenorilor cu afaceri mici și mijlocii, arată că în România, femeile aleg să-și construiască propriul business urmându-și un hobby sau o pasiune personală.

La fel a fost și pentru Tania Bordianu – Cofondator Unison, Plant Based Food. Pentru ea, a avea o afacerea este despre pasiune, învățare și adaptare continuă, atât la nivel de obiective de business, cât și obiective personale: “Pentru mine, Unison este ca o călătorie lungă cu multe obiective, cu reconfigurare permanentă de traseu, dar și cu multe satisfacții. Învăț zi de zi lucruri noi, care mă fac să evoluez și să cresc ca om.”   

Pentru Iulia Dorobanțu, drumul spre antreprenoriat nu a fost unul lin: a încercat domenii diferite și a avut nevoie de multă dedicare și învățare constantă:

Să ai propriul business fără o experiență solidă în spate, înseamnă să înveți zi de zi lucruri și informații noi, să fii curios și, cel mai important, creativ. Așa poți inova, găsi soluții la situații neprevăzute și reușești să fii deschis în permanență la a vedea dincolo de primul rezultat bun sau dincolo de eșec”, explică ea.

În cazul Arminei Popeanu, antreprenoriatul s-a potrivit foarte bine cu personalitatea ei - “Antreprenoriatul mi se potrivește mănușă; este variat, flexibil, necesită acțiune și este plin de provocări care se lasă rezolvate în fiecare zi.

În România, mai mult decât în alte țări este despre curajul de a fi într-o piață în continuă schimbare și adaptare și creativitate în luarea deciziilor pentru a rămâne relevant”, ne-a spus ea.  

Raluca Jianu povestește că, pentru ea, antreprenoriatul este, metaforic sau nu, o călătorie în care a pornit acum ceva timp și de care încă este pasionată. Cofondatoarea platformei de călătorii Epic Visits spune că a avea propriul business “Este despre cum poți să-ți depășești limitele și să mergi înainte, despre cum poți să găsești soluții atunci când nimic nu pare să funcționeze”, adaugă ea.

OilRight înseamnă o echipă de fondatori și o echipă ce muncește zilnic, la unison, pentru același țel comun. Pe lângă energia de zi cu zi, Roxana Damaschin-Țecu, cofondatoarea companiei, recunoaște că antreprenoriatul vine și cu numeroase provocări - “Dincolo de bucuria de a putea lucra într-un domeniu care mă pasionează și de a trăi zilnic povestea de impact (de mediu și social), e greu, intens, plin de împliniri și de nesiguranță”. 

Ce te motivează atunci când ai propria afacere   

Pentru multe persoane care aleg calea antreprenoriatului, perspectiva libertății și a flexibilității profesionale joacă un rol important – iar acest lucru e confirmat și antreprenoarele cu care am discutat. 

Tania spune că a luat în considerare atât libertatea, cât și profitul de la început, însă pe parcurs a realizat că acestea nu vor veni niciodată împreună, însă se completează foarte bine.

Dacă ne referim la libertatea de a face ceva pornit din pasiunea ta, atunci în acest context este valabil termenul de “libertate. Cât despre bani, se pare că nu ajung niciodată, vin și pleacă mai ales dacă ai în plan o creștere continuă a business-ului”, continuă ea.  

Pentru Iulia, libertatea este de departe cel mai mare câștig în a avea un business: “Pentru mine a fost un factor important să am această libertate, să îmi pot face ideile să devină realitate și să îmi prioritezez viața personală și cea profesională după cum consider,” povestește ea. 

Raluca crede foarte tare în libertatea de a-ți pune în aplicare viziunea în propria afacere, dar o vede și ca pe o mare responsabilitate față de echipă, clienți, parteneri și investitori.  

Oilright îi aduce Roxanei bucuria de a lucra într-un domeniu de care este pasionată și în care dorește să aibă impact în fiecare zi (atât de mediu, prin reducerea poluării cu ulei alimentar uzat, cât și social – crearea de joburi pentru persoanele cu dizabilități), lucruri care deja se întâmplă și i se confirmă prin feedback-ul primit din comunitate.  

Sfaturi pentru antreprenoarele aspirante

Tania sfătuiește tinerele antreprenoare să își clarifice de la început motivul pentru care încep o afacere și să își însușească împăcate mai departe tot ceea ce implică asta:

Să înțeleagă de la început dacă vrea să pornească un lifestyle business sau un start-up scalabil. Sunt drumuri atât de diferite și totuși așa de neînțelese de tinerii antreprenori încât se ajunge foarte ușor la eșec, frustrare și nemulțumire în loc să se clarifice de la început scopul final, de a vinde compania sau de a o lăsa moștenire”.  

Recomandarea Iuliei este ca femeile care au o idee sau își doresc să meargă pe calea antreprenoriatului, să aibă curaj să încerce, să fie curajoase și să înceapă! “Pentru mine, acesta a fost cel mai dificil pas - să am suficientă încredere în mine și să fac pasul inițial către antreprenoriat, în ciuda parcursului „mai tradițional”. M-a ajutat foarte mult să am alături de tine oamenii potriviți - alți antreprenori, mentori, susținere și încredere din partea celor din jurul meu, pentru a îmi putea asuma acest risc.” 

Curajul e ceva pe care și Armina îl menționează ca fiind o componentă importantă în drumul spre o afacere de succes:

Orice experiență antreprenorială sănătoasă valorează cât un master și mai mult. În antreprenoriat, mi se pare important să eșuezi rapid (dar să îți iei toate învățămintele din asta) și să nu riști mai mult decât ești dispus să pierzi.”  

Raluca vede ca fiind la fel de importante atât mindset-ul cu care pornești, cât și curajul - “Să ai curaj să pornești un startup în ciuda statisticilor care spun că majoritatea startup-urilor eșuează, să fii împăcat cu ideea că vei face multe greșeli dar că trebuie să înveți rapid din ele, să ai răbdare și să înțelegi că rezultatele nu vin peste noapte", spunea ea.  

Cred că cel mai important lucru e legat de grija la și față de oamenii din echipă și comunitatea din jur. Antreprenoriat în solitudine nu există, iar produsele de calitate, potrivite pieței țintă și eforturile intense de vânzare și interacțiune cu clienții fac businessul să dureze”, ne mărturisește Roxana.    

👉 Dacă te gândești să mergi pe drumul antreprenoriatului, te poți înscrie la CAPSULE, programul care își propune să sprijine tinerele femei în dezvoltarea spiritului antreprenorial prin crearea unei comunități solide de învățare, sesiuni de mentorat, coaching și dezvoltare de competențe antreprenoriale.

Înscrie-te în programul internațional CAPSULE!

De unde începi - resurse, cărți & more

Conectarea la comunități, mentorat, networking  

Puterea comunității apare ca numitor comun și în cazul afacerilor deținute de femei. 

Tania povestește că tot ceea ce se întâmplă astăzi la Unison nu ar fi fost posibil fără ajutorul partenerilor, colegilor, clienților, investitorilor și nu în ultimul rând, mentorilor. În aceeași idee, sugerează că alegerea unor parteneri de business potriviți cu valorile și aspirațiile proprii este la fel de importantă.  

Cel mai bun sfat pe care îl pot da din propria experiență este acela de a-ți crea o comunintate mică, dar valoroasă, care să te susțină în explorarea acestei căi (a antreprenoriatului). M-a ajutat foarte mult să am alături de tine oamenii potriviți - alți antreprenori, mentori, susținere și încredere din partea celor din jurul meu, pentru a îmi putea asuma acest risc”, ne spune Iulia.  

Armina pune accentul pe networking și mentorat, ca parte din învățare, mai ales practică și de lecții de business:

Recomand ca oricine se gândește la antreprenoriat, și nu numai, să meargă facă networking – fie în comunități de business, dar și în asociații de profesioniști care desfășoară aceeaşi activitate: dacă îi asculți și citești printre rânduri obții informații valoroase.”

Mentoratul e o resursă tare prețioasă, de regulă în afara ghidajului de business, obții și un antreprenor senior cu care rămâi în relație”, mai adaugă ea.  

Roxana admite că un rol important pentru ea și afacerea ei au fost atât materialele de învățare, dar mai ales, mentorii aleși:

Pentru mine a contact mult, pe lângă cursurile făcute, materialele lecturate și programele de incubare/accelerare din care am făcut / fac parte, interacțiunea directă cu mentori de calitate și dedicați relației de mentorat cu mine”.  

Experiența practică  

Numitorul comun în discuția cu antreprenoarele a fost legat, pe de o parte, de experiența practică într-un startup, care ar putea fi foarte de ajutor, mai ales pentru tinerele aspirante care își doresc să afle cum arată practic, o zi ca antreprenoare.  

Cred că un internship într-un startup este foarte util ca prim pas, să vezi de la început care este parcursul, care sunt provocările, astfel capeți experiență, dar în același timp îți poți da seama dacă “nebunia” și “haosul” antreprenorial ți se potrivesc”, spune Tania.    

Armina admite și ea că atunci când dorești să cunoști mai bine, fie despre business în general, fie despre domeniul care te interesează, o perioadă de internship sau intraprenoriat ar putea fi cea mai bună idee. “Ce am constat pe propria piele este că dacă ai abilități de comunicare – și mă gândesc aici și la skill-uri de a-ți comunica business-ul – drumul de la a începe la a avea clienți constanți e tot mai scurt și mai lin”, adaugă ea. 

Resurse recomandate  

Platforme educaționale și cursuri 

Lista de lecturi și blog-uri de urmărit în online: 

  • "Small Data & Buyology" - Martin Lindstrom  
  • "Exponential organizations" - Salim Ismail 
  • "The Lean Startup" - Eric Ries 
  • "Traction" - Gabriel Weinberg 
  • "Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup" - Bill Aulet 

Podcast-uri:  


Despre programul internațional CAPSULE 

CAPSULE este un program european Erasmus+, organizat în România, Ungaria și Croația de către Impact Hub Bucharest, Impact Hub Budapest, Impact Hub Zagreb și Career Shift, care își propune să sprijine tinerele femei în dezvoltarea spiritului antreprenorial prin crearea unei comunități solide de învățare, sesiuni de mentorat, coaching și dezvoltare de competențe antreprenoriale. Înscrierea și participarea în program sunt gratuite.

Cine poate aplica?

  • Programul vizează tinere femei cu vârsta între 18 – 28 de ani care sunt interesate să-și dezvolte o afacere și sunt la începutul carierei profesionale. Sunt încurajate să aplice și cele ce lucrează deja la o idee de business sau au început o inițiativă antreprenorială.

Calendar

  • Timp de 18 luni, participantele din cele 3 țări vor aprofunda noțiuni de bază pentru o carieră în antreprenoriat, vor parcurge 5 cursuri educaționale, vor intra în contact în cadrul evenimentelor dedicate comunitaților de practică și vor participa local la 3 sesiuni intensive de incubator de weekend. 10 participante din cele 3 țări vor lua parte la un bootcamp internațional timp de 5 zile, ce se va desfășura la București în 2024.

Programul CAPSULE se concentrează pe dezvoltarea mintală și emoțională a femeilor în calitate de viitori antreprenori, oferindu-le toate resursele necesare pentru a-și atinge potențialul, a se auto-depăși și pentru dezvoltarea ideii lor de afacere prin parcurgerea unui program complex de training, mentorat și practici de lucru. 

Aplică până pe 30 august!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail