Înregistrare webinar | Cum optimizez modelul și procesele actuale de business

Pe 19 noiembrie, am discutat cu Ovidiu Toader (Business coach and advisor) și Csibi Magor (Head of Leadership and Organizational Culture Practice - Trend Consult) despre ce păstrezi, ce schimbi, ce îmbunătățești în modelul de business actual, fără să îl înlocuiești.

Cea de-a doua sesiune deschisă din cadrul programului de consultanță a fost dedicată business-urilor care au nevoie să crească și să se dezvolte, în acest context de criză. Descoperă mai jos principalele puncte din discuție și înregistrarea webinarului.

Lecțiile crizelor precedente și diferențe între 2008 și 2020

În criza din 2008-2009, Ovidiu Toader era implicat în 7 companii de diferite dimensiuni:

  • Cea mai mare dintre ele avea peste 10.000 de angajați, era o companie care deținea multe depozite în țară - dintre care multe dintre acestea în chirie, altele creditate prin bancă.
  • Aveam datorii ale clienților, datoram și noi bani la rândul nostru furnizorilor și dețineam stocuri de peste 1 milion de euro, procent din care 60% nu mai erau vandabile și am realizat că o mare parte din clienți nu mai aveau cum să ne plătească datoriile.
  • Eram obișnuiți ca toamna să fie cea mai bună perioadă din an, perioadă în care am fi făcut dublu. A fost foarte greu în perioada aceea din punct de vedere financiar. Acum poți să obții mai ușor un credit și ai mai multe legi care protejează unii antreprenori/business-uri, legi de care te mai poți agăța pentru susținere financiară, dar atunci era “scapă cine poate”.
  • După 6 luni, am închis 6 din cele 10 magazine, am restras stocurile într-un singur depozit central, am redus echipa și am decis să lucrăm să ne revenim. Am început negocierile cu o multinațională, iar după ceva timp, am devenit și parteneri, ei cumpărând business-ul și înființând o nouă companie. În cazul celorlalte companii pe care le dețineam, fie am renunțat la părțile sociale în favoarea asociatului, fie le-am închis pe cele care nu făceau profit, fie le-am păstrat pentru a le porni mai târziu. 
  • Provocările antreprenorilor în prezent: Dacă e să mă refer la clienții din coaching si mentoring, au un mare avantaj, anume că mă au pe mine. Din păcate, eu atunci nu aveam pe nimeni cu care să mă consult, însă un potențial cumpărător de la vremea aceea s-a comportat ca un mentor.  Clienții mei de acum au primit informații de cum să acționeze din timp, nu au apucat să fie copleșiți de tot ceea ce a adus perioada din martie încoace.
  • Sfaturi pentru această perioadă: antreprenorii ar trebui să se uite care sunt categoriile de clienți care cumpără în prezent, care sunt categoriile de produse/servicii care se vând și să se concentreze pe a crește aceste categorii. Pe de o parte, să oprească producția/aprovizionarea produselor care nu se mai vând, iar pe de alta, dacă au stocuri, să le vândă cât mai repede (chiar și la prețuri foarte mici) pentru a-și diminua capacitatea de stocare, dacă se poate, către 0. Pentru unii, asta poate însemna reorganizarea canalelor de distribuție.

Tot în perioada respectivă, 2008-2009, Magor Csibi tocmai începea un nou proiect:

  • Am realizat că până acum, de câte ori m-am decis să mă implic și să mă alătur unei inițiative antreprenoriale a venit mereu criza. Atunci când am pornit Mediatic – Think Outside The Box, am început cu cifre foarte mari și am avut o creștere impresionantă, ceea ce ne-a alimentat dorința pentru expansiune, am discutat cu foarte mulți parteneri, ne-am luat alături oameni care să se implice în proiect. 
  • A fost dezamăgitor când planificările de cheltuieli erau undeva foarte sus, însă veniturile scad foarte drastic, lucru pe care îl resimțim puternic și acum, într-un context diferit. Ce am observat în genul acesta de momente, este că fie ne prefacem că nu există criza, fie ajungem să ne obișnuim cu ideea și ne spunem reciproc că “o să treacă”, relativ curând, deși toate planurile și planificările pe care le facem acum pentru anul următor s-ar putea să nu ajute.
  • Dacă ai un plan foarte bun, de reducere, de reorganizare, este foarte posibil să te ajute să realizezi niște lucruri. Ne-am întrebat care e visul nostru, viziunea noastră, pe care dorim să o  îndeplinim cu orice preț. Chiar dacă avem finanțare sau nu, ne-am dat seama care sunt acei parteneri care ne sunt alături și acolo am investit toate eforturile. Nu doar că proiectul a rezistat, ci a ajuns după 2 ani în independență totală. 
  • În prezent, statul a fost mai solidar cu mediul antreprenorial și cu business-urile și s-a mobilizat astfel încât să ajute atât antreprenorii mai mici, dar și pe cele medii sau mari pe diferite programe. Ce e diferit totuși, și înclină spre negativ mai degrabă, este faptul că atunci puteai să planifici mai bine cu echipa, o puteai ține mai aproape, iar în prezent acest lucru este mult mai dificil.
  • Această perioadă este clar una de reorganizare și reclarificare: a ceea ce vrem de la organizația noastră, de la business-ul nostru.
  • În același timp, trebuie să ne asigurăm că oamenii care fac posibilă creșterea nu vor face un sprint puternic în această perioadă, care să îi afecteze și să nu mai fie capabili să susțină efortul pe care îl fac în acest moment. 

Cashflowul, prioritar în perioada următoare

OT: Ideam ar fi să vă cunoașteți cheltuielile, să nu mai dați banii pe nimic ce nu este vital pentru voi personal sau pentru companie.

Căutarea unor noi piețe

OT: Aș căuta mai degrabă o piață existentă și aș evalua ce pot să iau de acolo, cum aș putea să-mi vând produsele/serviciile. M-aș uita la comportamentul tuturor. Spre exemplu, m-aș uita unde se face coadă? La supermarket-uri și farmacii. Următorul lucru ar fi să mă uit la produsele/serviciile mele și să văd dacă eu aș putea să vând ceva potențialilor clienți de acolo. Abia după aceea, să merg în online cu produsele/serviciile mele dacă în magazinele fizice nu se va mai putea. 

Când e momentul să acționezi?

OT: În evoluția unei companii, niciodată nu vei ști cu siguranță dacă urmează o creștere sau o scădere. Când vei ști că este momentul să faci o schimbare? Majoritatea spun că atunci când ești încă pe creștere, însă trebuie să fii pregătit să faci o schimbare înainte să fie nevoie să faci o schimbare. Cu alte cuvinte, acum este cel mai bun moment să te reinventezi. Atunci când compania începe să cadă, este cu atât mai greu să pui resurse în joc pentru a te reinventa și va fi mult mai greu. 

Cum adaptăm cultura organizațională atunci echipele lucrează de la distanță? 

MC: Nu trebuie să ne așteptăm ca oamenii, deși știu valorile organizației, cred în misiunea companiei să facă niște lucruri fără să știe structura, fără să știe ce au de făcut (pe termen scurt, mediu). Conform unui studiu al EY, 63% dintre oamenii din companii consideră că organizația lor nu s-a adaptat la schimbări, ceea ce înseamnă că oamenii simt că la nivel de leadership încă există o confuzie, iar în acel moment te aștepți ca oamenii să nu meargă într-o direcție bună. Ai nevoie astfel de o structură foarte clară, mai ales pentru tine ca fondator, pentru că nu poți avea așteptarea ca oamenii să știe toate lucrurile astea și să fie productivi, iar tu să nu le cunoști.

Dacă vrem să fim atenți la cultură, exact acum este momentul când putem să observăm cel mai bine ce se întâmplă în interiorul organizației. Cultura este ansamblul comportamentelor -  mai pe scurt, ce fac oamenii tăi atunci când nu îi vede nimeni; cel mai probabil, oamenii care erau productivi și înainte sunt și acum și asta se poate observa, iar oamenii de care trebuie să tragi foarte mult, cel mai probabil aveau și înainte aceeași atitudine. 

Cum putem împlini nevoia angajaților de securitate într-o perioadă instabilă? 

MC:  Este mai important să fii transparent și să lași lucrurile “rele” să se vadă, pentru că ținându-le ascunse, vei alimenta anxientatea angajaților (tu încercând să-I “protejezi”), dar în final, oamenii nu vor putea face acea tranziție prin care pot trece mai ușor peste situații de acest gen.  

Urmărește înregistrarea webinarului 

PDF

Slide-urile folosite în prezentare

Subiectele atinse în cadrul webinarului:

  • Echipă - cum crești productivitatea și motivația intern
  • Procese - cum optimizezi și standardizezi pentru a reduce pierderile
  • Profit - produs, prețuri, canale de distribuție, segmente clienți

Speakeri 

  • Ovidiu Toader - Business coach and advisor
  • Csibi Magor - Head of Leadership and Organizational Culture Practice - Trend Consult
  • Adina Crețu - Project Manager, Startarium

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail