Cum măsori impactul intervențiilor creative

Cum măsori impactul avut de intervențiile creative asupra afacerii tale?

Metodele de evaluare a intervenției creative includ:   

  • monitorizare și audit pentru a evalua modul în care se desfășoară intervenția creativă în raport cu obiectivele stabilite   

  • evaluările formative și de proces care au loc în timpul intervențiilor, cu scopul de a îmbunătăți practica  

  • evaluarea rezultatelor, care are loc la sfârșitul intervenției creative pentru a stabili dacă aceasta și-a atins scopurile și obiectivele și pentru a evalua efectele sau impactul asupra participanților   

Diferite modalități de proiectare a instrumentelor de evaluare 

Evaluarea cantitativă poate fi utilizată atât pentru monitorizarea livrării cât și pentru cumularea rezultatelor măsurabile ale intervenției. De obicei evaluarea poate implica modele experimentale care utilizează teste pre- și post-testări ale participanților, individual sau în grupuri.   

Evaluarea calitativă prin intermediul interviurilor, al grupurilor de discuții și al observației poate contribui la surprinderea experienței participanților cu privire la intervențiile creative.  

Cercetarea-acțiune participativă (PAR) acoperă o serie de metode. Aceasta plasează participanții în centrul procesului, aceștia lucrând îndeaproape cu evaluatorii pentru a concepe, implementa și raporta evaluarea. Acest lucru permite ca înțelegerea impactului intervențiilor creative să se dezvolte prin dialog și nu ca răspuns la teme și rezultate prestabilite de către evaluatori, angajatori sau comisari.  

Studiile de caz sunt adesea prezentate pentru a evidenția poveștile participanților cu privire la impactul intervențiilor creative. Un caz poate fi reprezentat de un proiect, o organizație, un cadru sau o persoană și poate utiliza o serie de metode, dar cel mai adesea se bazează pe date calitative.   

Cu toate acestea, studiile de caz nu trebuie confundate cu raportarea narativă și cu promovarea, ci sunt utile doar folosite în mod riguros, dpentru că pot oferi testimoniale valoroase, descrieri ale activităților, proceselor și experiențelor intervențiilor creative. Ele pot fi ulterior incluse în seturi de bune practici, eșantionarea și selecția cazurilor, analiza datelor și etica.   

Metodele creative și artistice care utilizează tehnici precum fotografia, filmul, artele vizuale, poezia, scrierea creativă, muzica, teatrul și dansul pot fi folosite pentru a sprijini evaluarea. Intervențiile creative produc adesea rezultate - lucrări de artă și artefacte care pot contribui la înțelegerea impactului proiectului.

Acestea pot fi eficiente pentru a descoperi perspective ascunse, adăugă empatie, fac vocile participanților mai clare. Acestea sunt, de asemenea, utilizate în diseminare pentru a face ca rezultatele evaluării și ale cercetării să fie accesibile publicului din afara cercurilor academice sau de elaborare a politicilor tradiționale.   

Evaluarea economică poate fi utilizată pentru a identifica beneficiile și costurile sau economiile rezultate din utilizarea abordărilor creative și artistice în cadrul organizațiilor. Abordările formale, cum ar fi analiza cost-beneficiu sau evaluarea anilor de viață ajustați în funcție de calitate (QALY), nu au fost utilizate pe scară largă până în prezent. În mod obișnuit, randamentul social al investițiilor (SROI) este utilizat pentru a proiecta costurile și impactul care ar avea loc dacă o intervenție ar avea sau nu ar avea loc (SROI Network, 2009).  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail