Cum poți fi lider?

Să fii un lider înseamnă să încerci de fiecare dată altceva. Urmărește cursul și află care sunt principiile ce definesc un team lider potrivit.

Într-o zi, un distins domn se hotărăște să își cumpere o nouă pălărie. Merge la magazin și începe să caute. Din păcate, căutarea este mult mai grea decât își închipuia. Nimic din ce găsea nu era pe placul lui și cu tot ajutorul vânzătorului, fiecare pălărie avea un cusur: fie era prea mică, fie culoarea, fie textura nu erau potrivite. Într-un final, spre bucuria lui, găsește o pălărie care era exact ce îi trebuia. Când dă să o cumpere, vânzătorul îi spune: ”Îmi pare rău, stimate domn, dar aceasta este pălăria cu care dumneavoastră ați venit în magazin astăzi.”

Pentru mulți dintre noi, anumite obiceiuri, anumite comportamente sunt exact ca o pălărie veche. Ne creează o stare de confort, ne face să ne simțim foarte bine și, din păcate, este foarte greu să scăpăm de astfel de obiceiuri. A fi un lider înseamnă a încerca de fiecare dată altă pălărie, a încerca alte comportamente și exact despre asta o să discutăm în următoarele minute.

Numele meu este Andrei Popescu și sunt trainer la Dale Carnegie. Poate ați auzit de ea, este cea mai mare firmă de training din lume, iar Dale Carnegie, omul, este unul din cei mai respectați autori. În anii 30 a început să scrie niște cărți care în continuare sunt considerate piese de fundație pentru tot ce înseamnă literatură de comunicare sau leadership. ”How to win friends and influence people”, cartea lui din 37, este considerată de foarte mulți lideri ca cea mai importantă lectură pentru ei.

În această carte, Dale Carnegie vorbește de 30 de principii de relaționare umană - iată care sunt 3 dintre ele.

3 principii relevante pentru cei care conduc o echipă mică  

  1. Fă-l pe celălalt să se simtă important și fă-o în mod sincer. Un lider, un antreprenor este un om cu foarte multă ambiție, cu foarte multă dorință de a face lucruri. De foarte multe ori, asta înseamnă și plăcerea de a fi în lumina reflectorului. Un bun lider este un om care reușește să împartă această lumină și cu ceilalți, să îi facă să se simtă importanți, să fie și ei în lumina reflectorului.
  2. Pune întrebări, mai degrabă decât să dai ordine. Un bun lider este cel care se înconjoară de oameni ce au calități care lui îi lipsesc, ce știu să facă lucruri pe care el nu prea știe să le facă. Pe aceștia, el știe să îi motiveze punându-le întrebări, nu dându-le instrucțiuni precise, acel micro management de care foarte mulți lideri se fac vinovați.
  3. Arată respect față de părerea celuilalt și nu îi spune niciodată ”nu ai dreptate”. Cel mai greu este să punem acest principiu în practică în momentul în care celălalt spune ceva diferit de ceea ce gândim noi. O să discutăm o tehnică de comunicare care să ne permită să facem exact acest lucru.

Înainte de asta, mai e un aspect extrem de important, apropos de aceste principii, pentru că foarte mulți oameni le văd ca pe niște tehnici. Scriitoarea Ileana Vulpescu spunea o chestie interesantă acum 2 ani, spunea că fiecare om se conjugă printr-un alt verb.

Sunt foarte mulți oameni care se conjugă prin verbul ”a avea”. Colecționarii, spre exemplu. Oamenii cărora le place să aibă lucruri, să acumuleze și pentru care pasiunea este ceea ce face ochii să sclipească în momentul în care colecția lor se îmbogățește.

Alți oameni se conjugă prin verbul ”a face”. Aceia sunt cei care își stabilesc obiective și știu că și le vor duce la împlinire. Oamenii care își propun să învețe o limbă străină sau să cânte la un instrument muzical, să slăbească sau să călătorească. Pentru aceștia, amintirea experiențelor este mai importantă decât posesiunile materiale.

În a treia categorie sunt oamenii care se conjugă prin verbul ”a fi”. Sunt oamenii pentru care definitorii sunt valorile și principiile. Oameni pentru care integritate, loialitate, echilibru sunt ceea ce le dau energie.

Un lider este lider prin cine este și nu prin ceea ce face. Sunt unii lideri care învață tehnici, citesc o carte, merg la un training, după care încearcă să pună în practică ce au învățat. Dacă nu pun în practică în permanență, nu doar când îi văd ceilalți, nu o să aibă niciodată succes.

Tehnica de care discutam și care se leagă de cel de al treilea principu spune ”cum să îți manifești dezacordul într-un mod agreabil”. Premisa este simplă: în momentul în care suntem într-o discuție și cineva spune ceva cu care noi nu suntem de acord, în momentul ăla trecem prin două etape: prima este etapa de gândire, după care trecem la etapa de vorbit.

În etapa de gândire, primul gând ce ni se formează este ”ce cred?”. În cazul nostru, credem că ideea respectivă este o prostie, după care încep să se enumere în mintea noastră argumente, dovezi, fapte, exemple, statistici care ne dau dreptate în a crede că ideea respectivă este greșită. C

heia este ca atunci când trecem la etapa de vorbit, să inversăm ordinea. Să nu spunem ”nu ai dreptate și hai să îți demonstrez de ce nu ai dreptate” pentru că indiferent cât de politicoși am fi, îl fac pe celălalt să ridice scutul și să nu mai asculte argumentele noastre foarte bine chibzuite. Atunci, mai degrabă începem cu argumentele, iar la final venim cu ce credem, ne spunem părerea ca pe o concluzie.

Ar mai fi o adăugire, care poartă numele de amortizare. Această amortizare spune simplu ”înțeleg de ce ai ajuns la această concluzie, îmi dau seama cum ai ajuns să crezi asta”. Practic, îi arată omului respect față de părerea lui. Nu îi spune că are dreptate pentru că nu vrem să fim ipocriți.

Această tehnică este o modalitate de a pune în practică principiul cu numărul 3. Arată respect față de părerea celuilalt și nu îi spune niciodată ”nu ai dreptate”. Toate aceste principii ar trebui să ajungă la noi la nivel de ”cine suntem”.

Dale Carnegie spunea că principiile lui sunt de bun simț și într-adevăr, așa sunt, însă bunul simț nu înseamnă întotdeauna și o practică constantă. Haideți să facem aceste principii să fie pentru noi un element de practică constantă.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă