Cum pot intervențiile creative să-ți ajute organizația?

Intervențiile creative (cunoscute și sub numele de inițiative bazate pe artă) constau în acțiuni care implică persoane, practici sau produse promovate și realizate de creativi/artiști care intră în lumea organizațiilor "tradiționale". Acest fenomen a devenit mai frecvent în ultimii ani, din nevoia unor noi perspective și căi de acțiune în organizații.

Există câteva exemple puternice care arată că intervențiile sau incluziunile creative se bazează pe ideea că business-urile pot prelua și învăța din cunoștințele, competențele, modelele și valorile inerente diferitelor domenii ale artei.  

Ce forme pot lua intervențiile creative? 

Exemplele de mai jos pot demonstra, de fapt, cât de eficientă poate fi cooperarea dintre sectoarele creative și artistice cu cele noncreative:  

  • dirijorii de orchestre și coruri care participă la cursuri de formare managerială ce se concentrează pe coordonarea echipei - împărtășirea modalităților de a ghida o echipă mare printr-un proces de lungă durată pentru a atinge un obiectiv comun (folosindu-se de experiența lor de lucru cu muzicieni și orchestre). 

  • actorii de teatru care dau sfaturi despre limbajul corpului și vorbitul în public și folosesc exerciții specifice pentru a îmbunătăți abilitățile participanților  

  • dansatorii care colaborează cu designeri de interior și artiști, contribuind la crearea viziunilor și a planurilor de dezvoltare ale organizațiilor. 

Intervențiile creative sunt modalități importante de a crea un impact pozitiv asupra proceselor, organizațiilor, publicului sau situațiilor existente și, de asemenea, de a explora noi modalități de exprimare (în diferite domenii artistice) pentru a-și extinde limitele și scopul.  

În 2013, în cadrul conferinței finale a proiectului Creative Clash, finanțat de Comisia Europeană, KEA European Affairs (un centru internațional de cercetare în domeniul designului de politici, specializat în cultură și industrii creative, sport, educație și tineret) a prezentat practicile de intervenție artistică în Europa. 

Aceștia au afirmat că "intervențiile artistice în organizații constau în aducerea la locul de muncă a oamenilor, produselor și proceselor din domeniul artelor. Intervențiile creative sau artistice sunt forme originale de îndrumare a organizațiilor care doresc să încurajeze creativitatea, autodezvoltarea, gândirea disruptivă, noile interacțiuni, în scopul de a face organizația lor mai eficientă și mai productivă, mai bine echipată pentru a face față provocărilor, inspirată de o solidaritate sporită și de condiții de muncă mai bune."  

Prin intermediul intervențiilor creative, creativii și artiștii își folosesc abilitățile în contexte noi, unde facilitează schimbarea și răspund nevoilor organizațiilor pentru soluții inovatoare. Această nevoie este critică, deoarece vremurile în schimbare rapidă necesită ajustări agile.  

Cum funcționează de fapt intervențiile creative?  

Starea de bine (wellbeingul) a companiei se află în centrul intervențiilor creative. Printre exemple se numără instrumente și tehnici pentru a stimula consolidarea echipei, formarea comunicării, dezvoltarea conducerii, rezolvarea problemelor, și procesele de inovare, precum și pentru a contribui la procesul strategic de transformare organizațională, care implică dezvoltarea personală și conducerea, cultura și identitatea, creativitatea și inovarea, precum și relațiile cu clienții și marketingul.  

De fapt, valoarea cheie pe care întreprinderile non-creative - sau "tradiționale" - o obțin de pe urma intervențiilor creative constă în obținerea de sprijin din partea oamenilor creativi, a artiștilor, a practicilor, serviciilor și produselor acestora în abordarea, explorarea și depășirea problemelor:  

a) problemele critice cu care se confruntă organizațiile, inclusiv:  

  • lipsă de comunicare  

  • conflicte interpersonale  

  • deficiențe în conducere  

  • delegare necorespunzătoare  

  • rezistența la colaborare  

  • reprimarea inovării 

  • aversiunea față de risc  

  • evitarea responsabilității  

  • pasivitate  

  • nivel de încredere scăzut 

  • lipsa de concentrare  

  • relații disfuncționale  

  • valori conflictuale  

  • neîncredere și lipsă de respect  

  • provocări în relațiile cu clienții  

b) situațiile care decurg din aceste probleme și care pot duce la obstacole serioase pentru organizații care se pot confrunta cu dificultăți în:  

  • extinderea la nivel internațional 

  • inovarea produselor, serviciilor, proceselor și tehnologiilor 

  • trecerea la practici mai etice și mai responsabile din punct de vedere social, prin înțelegerea problemelor și nevoilor angajaților, cu scopul de a genera un mediu de lucru calitativ, prin crearea de rețele cu alți angajatori și parteneri. 

  • recuperarea după un faliment - un proces care poate avea ca rezultat probleme emoționale tensionate în organizații 

  • gestionarea eficientă a timpului și a resurselor  

În concluzie, cele mai importante beneficii sunt:  

  • obținerea unor perspective noi de către părțile interesate (manageri, angajați, artiști și, uneori, organizații de mediere care oferă intervenții creative).  

  • implicarea  angajaților, colaboratorilor sau antreprenorilor înșiși în practici productive și cu impact, care să le îmbunătățească starea de bine și experiențele de la egal la egal.  

  • obținerea unor contribuții cheie pentru factorii strategici și operaționali, precum productivitatea, eficiența, recrutarea și reputația. Totuși, acesta este un domeniu care este mai puțin menționat în publicațiile de cercetare. 

  • munca colaborativă, mai degrabă decât pur și simplu împreună, pentru a sprijini echipele și pentru a le implica în procesul de schimbare   

  • crearea de spații informale, fizice și imateriale, pentru a experimenta noi moduri de a vedea, gândi și face lucruri care să le aducă valoare adăugată atât la nivel personal, cât și profesional. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail