Abilități creative în practică: Thinking outside the Box

”Creativitatea apare din capacitatea noastră de a vedea lucrurile din mai multe unghiuri diferite."

Think outside the box poate fi un clișeu, dar prea des ne frământăm asupra unei probleme fără să găsim o soluție inovatoare și rapidă pentru ea.

Unul dintre multele moduri prin care mintea noastră încearcă să își facă viața mai ușoară este să rezolve pe căile bătute problema pe care o întâlnește. La fel ca și prima impresie pe care o avem despre oameni, perspectiva noastră inițială asupra problemelor și situațiilor este susceptibilă de a fi îngustă și superficială. Nu vedem mai mult decât ceea ce am fost condiționați să vedem - iar noțiunile stereotipe blochează viziunea clară și înlătură imaginația. Acest lucru se întâmplă fără ca vreun semnal de alarmă să sune, așa că nu ne dăm niciodată seama că se întâmplă.

Odată ce ne-am ales perspectiva, ne închidem doar o singură linie de gândire. Ne vin în minte anumite tipuri de idei, dar numai acelea și nu altele. Ce s-ar fi întâmplat dacă bărbatul cu dizabilitate care a inventat căruciorul motorizat și-ar fi definit problema astfel: "Cum să-mi ocup timpul în timp ce stau întins în pat?", în loc de "Cum să mă ridic din pat și să mă deplasez prin casă?".

Antreprenoriatul este un proces extrem de creativ, care implică tehnici experimentale, iar antreprenorii testează idei, le provoacă și le testează din nou. Din acest motiv, ei trebuie să abordeze cu intenție orice proces creativ. 

Gânditori creativi în acțiune:

Jeff Bezos, fondator și director executiv al Amazon.com: "Dacă îți dublezi numărul de experimente pe care le faci pe an, îți vei dubla inventivitatea. Chestia cu inventarea este că trebuie să fii atât încăpățânat, cât și flexibil, mai mult sau mai puțin simultan. Dacă nu ești încăpățânat, vei renunța prea curând la experimente. Iar dacă nu ești flexibil, te vei da cu capul de pereți și nu vei vedea o soluție diferită la o problemă pe care încerci să o rezolvi."

Marissa Mayer, președinte și CEO al Yahoo și fost vicepreședinte al produselor de căutare la Google: "Ceea ce înseamnă "Googly" este să lansezi [un produs] la început în Google Labs și apoi să îl repeți, învățând ce vrea piața și făcându-l grozav. Frumusețea experimentării în acest mod este că nu te îndepărtezi niciodată prea mult de ceea ce vrea piața. Piața te trage înapoi."

James Dyson, fondatorul companiei Dyson: "Cu toții suntem în căutarea formulei magice. Ei bine, iată: Creativitate + iterații = inovație."

Creativitatea este capacitatea de a-ți imagina lucruri. Imaginația conduce la explorarea unor zone care nu au mai fost explorate până acum. În termeni de afaceri, doar imaginația este ceea ce se numește "gândire în afara cutiei". Folosind imaginația, cineva poate lăsa deoparte normele practice și se poate gândi la ceva creativ și inovator.

Think outside the box se referă la:

  • Gândirea dincolo de lucrurile evidente
  • Luând în considerare o nouă perspectivă
  • Gândire laterală
  • Soluții creative
  • Brainstorming
  • Provocarea de sine
  • Visând cu ochii deschiși
  • Adoptarea ideilor de echipă
  • Lucrând în sens invers
  • Cum să te descurci
  • Explorare
  • Re-conceptualizarea unei probleme
  • Luând în considerare cel mai rău scenariu

 Gândirea în afara cutiei NU înseamnă:

  • Asumarea unor riscuri necalculate
  • Formularea de ipoteze
  • Respingerea opiniilor celorlalți
  • Îmbrățișarea cu îndrăzneală a schimbării de planuri
  • Inovarea oarbă
  • Improvizație
  • Încălcarea regulilor
  • Încurajarea comportamentelor rebele 
  • Efectuarea de investiții risipitoare
  • A fi defensiv

Ochiul vede doar ceea ce mintea este pregătită să înțeleagă.

Henri-Louis Bergson

O perspectivă diferită

Marile descoperiri vin adesea din găsirea unei noi perspective.

Această ilustrație pare să nu aibă nicio semnificație. Dacă vei continua să o privești din perspectiva inițială, nu vei vedea nimic. Cu toate acestea, dacă te îndepărtezi de computer și privești ilustrația de la distanță sau dintr-un unghi, vei vedea un mesaj. 

Distanțându-te de model, ti-ai schimbat percepția asupra lui, permițându-ti astfel să vezi ceva ce altfel nu ai fi putut vedea.

Iată un alt exemplu, o ușă clasică cu rame dreptunghiulare. Dacă te uiți la X-ul din mijlocul ușii și te gândești la cercuri în loc de dreptunghiuri, cercurile vor apărea de nicăieri.

Schimba modul în care privești lucrurile, iar lucrurile pe care le privești se schimbă.

Nu vedem întotdeauna ceea ce credem că vedem. Creativitatea ne cere să abordăm o problemă în termenii ei proprii și să ne adaptăm metodele de rezolvare.

Atunci când ne confruntăm cu o problemă, suntem învățați să selectăm în mod analitic o abordare, excluzându-le pe toate celelalte și să lucrăm într-o direcție logică clar definită pentru a rezolva problema.

De ce să gândești în afara cutiei este o necesitate și nu e doar "nice to have"?

Iată câteva motive:

  • Punerea sub semnul întrebării a status quo-ului este un lucru bun. 

Dacă toată lumea ar accepta lucrurile așa cum sunt, atunci nu ar exista niciodată inovații sau îmbunătățiri în lume.

Dacă Thomas Edison ar fi ridicat din umeri și s-ar fi gândit că lucrurile sunt destul de bune așa cum erau cu lămpile cu gaz, becurile și electricitatea care le alimentează nu ar fi fost dezvoltate niciodată. Dacă nu ar fi gândit în afara cutiei, lumea ar putea fi un loc foarte întunecat (la propriu).

Gândind în afara cutiei și punând la îndoială status quo-ul, te vei gândi în mod constant la modul în care ai putea îmbunătăți o experiență, un produs sau un serviciu. Acest lucru iti va permite să continui să te dezvolți - și poate duce la decizii inteligente și orientate spre viitor în afaceri. 

  • O perspectivă mai largă.

Lumea poate deveni foarte mică dacă ești închis la minte. 

Thinking outside the box duce la extinderea viziunii personale asupra lumii, permițându-ti să ai o perspectivă mai bună asupra evenimentelor și întâmplărilor din cariera ta (și din viață). Atunci când ești dispus să iei în considerare puncte de vedere și moduri alternative de a face lucrurile, vei fi mai deschis la o varietate de puncte de vedere și soluții potențiale diferite.

O perspectivă mai largă te poate face mai receptivi la idei diferite, ceea ce înseamnă că nu vei fi limitat de o viziune restrânsă asupra lumii. Atunci când ești deschis la posibilități nelimitate, posibilitățile sunt infinite!

  • Lucrări de calitate superioară. 

Companiile de mare succes au o abordare diferită a culturii companiei. De exemplu, ia în considerare retailerul de modă Zappos. Acesta oferă angajaților avantaje precum mâncare gratuită, servicii de wellness gratuite și chiar un serviciu de lustruire a pantofilor la fața locului.

Pe de o parte, ar fi ușor să respingi aceste lucruri ca fiind o risipă de bani și o amenințare la adresa rezultatelor financiare ale companiei. Cu toate acestea, ei au o viziune pe termen lung. Ei văd că, prin oferirea acestor beneficii și avantaje, atrag și păstrează angajați mai buni. Angajații fericiți și sănătoși tind să fie mai productivi, loiali și mai muncitori.

Când aplici Thinking outside the box în provocările care țin de cultura companiei, e posibil nu doar să ai angajați mai entuziaști, dar să ai și venituri în creștere. 

  • Mai multă creativitate în rezolvarea problemelor. 

Atunci când gândesti în interiorul cutiei și nu în afara ei, dezvoltarea carierei tale poate fi încetinită. Atunci când există un număr finit de moduri în care se pot face lucrurile înseamnă, de asemenea, că există o limită a ceea ce poți realiza.

Alternativ, atunci când gândești în afara cutiei, dintr-o dată există mult mai multe posibilități și oportunități. Atunci când permiți orice soluție posibilă, s-ar putea, de fapt, să ajungi să găsesti modalități mai creative de a rezolva problemele.

Netflix, de exemplu, și-a propus să găsească o alternativă la modelul standard de magazin video cu închirieri și taxe de întârziere. În scurt timp, a schimbat complet felul în care ne raportăm la home entertainment. 

  • Adaptează-te

Fie că ești scriitor, comerciant sau fondator al unui food truck, un lucru este sigur: cariera ta se va schimba în timp. Tehnologia, gusturile oamenilor și tot felul de alți factori evoluează în mod constant, iar tu va trebui să fii capabil să te schimbi la fel pentru a rămâne relevant.

Poate că unul dintre cele mai profunde efecte ale gândirii Thinking outside the box este că te va ajuta să rămâi adaptabil. Mintea ta nu va fi închisă la idei, soluții sau situații noi și, prin urmare, vei fi mai capabil să navighezi mai bine în peisajul în continuă schimbare al afacerilor.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail