Competențe creative în practică: rezolvarea creativă a problemelor

Rezolvarea problemelor (problem solving) se referă la planificarea, deciziile și acțiunile necesare pentru a găsi o soluție la o problemă sau la mai multe probleme definite.

Înțelegerea tipului și naturii problemei te ajută să alegi cum o vei rezolva. 

Problemele pot fi:   

  • probleme singulare și simple sau complexe, cu o problemă principală și mai multe subprobleme de rezolvat  

  • probleme generice sau specifice care necesită o gândire orientată, subiectivă și critică și o viziune strategică  

  • probleme complexe, care necesită cunoștințe și expertiză  

  • probleme deschise, cu multe răspunsuri alternative, la fel de bune. 

  • probleme complicate, neclare sau prost definite, pentru care atât problema, cât și rezultatul sunt necunoscute și nu se poate utiliza o formulă specifică pentru rezolvarea problemei   

Etapele rezolvării creative a problemelor 

1. Clarifică și identifică problema   

Pentru a face acest lucru, poți începe cu tehnica celor 5 motive (ce, de ce, cum, unde, cine, când) și o poți integra într-o activitate mai amplă de rezolvare a problemelor - "Lista de verificare a întrebărilor", care este o activitate de rezolvare a problemelor simplă, dar eficientă și ușor de adaptat la orice circumstanțe specifice.   

2. Cercetează problema   

Următorul pas este să faci research ca să înțelegi mai bine problema. În funcție de natura ei, cantitatea de informații necesare poate varia. 

Cel mai bun loc pentru a începe în zilele noastre este motorul de căutare preferat, dar nu neglija nici sursele de informare și de opinie de modă veche (bibliotecile, prietenii, partenerii de afaceri, clienții, colegii și familia pot, de asemenea, să ofere informații despre multe aspecte).   

Cu toate acestea, încearcă întotdeauna să obții feedback de la mai multe persoane pentru a te asigura că obții informații relevante.

3. Formuleaza provocări creative   

Următorul pas este să transformi aceste probleme în provocări creative.   

O provocare creativă este, în esență, o întrebare simplă formulată pentru a încuraja sugestiile sau ideile. Provocările creative nu trebuie să includă criterii de evaluare.   

De exemplu: "Cum aș putea găsi un loc de muncă mai satisfăcător, mai bine plătit și situat aproape de casa mea?". Dacă pui criterii în provocare, îți limitezi gândirea creativă. Așadar, întreabă pur și simplu: "Cum aș putea găsi un loc de muncă mai satisfăcător?" și, după ce ai generat idei, poți folosi criteriile pentru a identifica ideile cu cel mai mare potențial.  

4. Generarea de idei   

Aceasta este partea pe care majoritatea oamenilor o asociază cu brainstormingul și cu rezolvarea creativă a problemelor: generarea de idei.   

Brainstormingul este o tehnică creativă de rezolvare a problemelor. Scopul brainstormingului este de a genera idei. Brainstormingul este o tehnică creativă de grup pentru generarea de idei, spre deosebire de "idearea solitară".   

6. Elaborarea unui plan de acțiune   

După ce ți-ai notat toate ideile, ai o pauză. Poate fi vorba doar de o oră. Ar putea fi o zi sau mai mult. Apoi treci în revistă ideile. Ideile asemănătoare pot fi combinate împreună pentru a forma idei mari (sau grupuri de idei).  

Apoi, folosind criteriile pe care le-ai elaborat mai devreme, alege toate ideile care îndeplinesc în linii mari aceste criterii. E important să nu te concentrezi doar pe cele mai "bune" idei sau pe ideile preferate, pentru că există șanse să le alegi pe cele mai puțin creative! Cu toate acestea, nu ezita să incluzi ideile tale preferate în lista inițială de idei.  

În acest moment, ai câteva idei grozave. Cu toate acestea, mulți oameni au probleme în a se motiva să facă următorul pas.   

Ideile creative pot însemna schimbări mari sau asumarea unor riscuri. Unii dintre noi iubesc schimbările și riscurile. Alții sunt speriați de ele. Întocmește un plan de acțiune cu pașii simpli pe care trebuie să îi faci pentru a-ti pune în aplicare ideile.   

Ideile care implică multă muncă pot fi intimidante. Împărțirea implementării lor într-o serie de sarcini ușor de realizat face ca aceste idei să fie mai ușor de abordat și de implementat.   

7. Fă-o! (pune-ți în aplicare ideile)   

Acesta este cel mai simplu pas dintre toate. Ia-ți planul de acțiune și pune-l în aplicare ideea. Și dacă situația nu urmează exact pașii planului tău de acțiune, nu-ți face griji. Rescrieți planul de acțiune!  

Iată câteva activități de brainstorming și exemple: https://miro.com/guides/online-brainstorming/examples 

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail