­čÄž Regimul micro├«ntreprinderilor ├«n 2024

Descoper─â cele mai recente schimb─âri ale regimului micro├«ntreprinderilor ├«n Rom├ónia pentru 2024. Irina Popescu, consultant fiscal acreditat, face o sintez─â a evolu╚Ťiei istorice, condi╚Ťiilor actuale ╚Öi noilor defini╚Ťii legislative ╚Öi ├«╚Ťi arat─â cum aceste modific─âri te pot afecta ╚Öi cum s─â navighezi cu succes cu afacerea ta ├«n contextul noilor reglement─âri.

Material actualizat la data de 1 aprilie 2024.


Ascult─â varianta audio:

├Änceputul anului 2024 a venit cu schimb─âri esen╚Ťiale ├«n regimul micro├«ntreprinderilor, menite s─â restr├óng─â aria de aplicare a acestui regim fiscal simplificat.┬á

Scurt istoric al regimului microîntreprinderilor în România

Istoricul regimului micro├«ntreprinderilor ├«n Rom├ónia reflect─â o evolu╚Ťie constant─â, menit─â s─â sprijine activitatea ├«ntreprinderilor mici ╚Öi s─â stimuleze dinamica mediului de afaceri. Conceptul a fost introdus pentru prima dat─â ├«n legisla╚Ťia rom├óneasc─â ├«n anii 2000, ca o derogare adus─â regimului fiscal tipic, cu scopul de a simplifica obliga╚Ťiile administrative ╚Öi fiscale pentru ├«ntreprinderile de dimensiuni mici, astfel ├«nc├ót s─â faciliteze intrarea pe pia╚Ť─â a mai multor astfel de firme, ├«ncuraj├ónd ├«n acela╚Öi timp crearea de locuri de munc─â.

Ini╚Ťial, regimul micro├«ntreprinderilor era destinat firmelor cu venituri mici ╚Öi un num─âr limitat de angaja╚Ťi, oferindu-le posibilitatea de a pl─âti o cot─â redus─â de impozit pe veniturile din cifra de afaceri ├«n locul impozitului pe profit. Acest regim a fost ├«n general apreciat de majoritatea administratorilor, ├«n primul r├ónd datorit─â simplit─â╚Ťii cu care permite gestiunea sarcinilor administrative ╚Öi fiscale ├«n raport cu regimul tipic al pl─âtitorilor de impozit pe profit, dar ╚Öi pentru avantajul fiscal net pe care ├«l ofer─â, de obicei, la calculul impozitului pe veniturile micro├«ntreprinderilor, pentru firmele mici care ├«nregistreaz─â constant profit contabil.

Pe parcursul anilor, legiuitorii au modificat periodic condi╚Ťiile ╚Öi pragurile care permit ├«ncadrarea unei firme ├«n regimul fiscal al micro├«ntreprinderilor, adapt├óndu-le la contextul economic ╚Öi la nevoile sectorului de afaceri. Aceste modific─âri au inclus ajust─âri ale plafonului de venituri care condi╚Ťioneaz─â calificarea pentru acest regim fiscal, precum ╚Öi schimb─âri privind cotele de impozitare aplicabile.┬á

De asemenea, recent s-a f─âcut trecerea de la ├«ncadrarea automat─â ├«n func╚Ťie de ├«ndeplinirea criteriilor de eligibilitate la ├«ncadrarea contribuabililor pe baz─â de op╚Ťiune, ├«n cazul ├«n care criteriile de calificare ├«n regimul micro├«ntreprinderilor sunt ├«ntrunite.┬á

├Än prezentarea video de mai sus po╚Ťi afla care sunt actualele tendin╚Ťe ├«n aplicarea regimului fiscal al micro├«ntreprinderilor.

Ce condi╚Ťii trebuie s─â ├«ndeplineasc─â o firm─â pentru a fi micro├«ntreprindere ├«n prezent┬á

├Än prezent, de regimul de micro├«ntreprindere poate beneficia o persoan─â juridic─â rom├ón─â care ├«ndepline╚Öte, cumulativ, urm─âtoarele condi╚Ťii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

  • A realizat venituri care nu au dep─â╚Öit echivalentul ├«n lei a 500.000 euro, cursul de schimb pentru determinarea echivalentului ├«n euro fiind cel valabil la ├«nchiderea exerci╚Ťiului financiar ├«n care s-au realizat veniturile. Pentru anul 2023, acesta este de 4,9746 RON/EUR, rezult├ónd un echivalent al pragului de 2.487.300 lei.
  • Aceast─â limit─â privind veniturile realizate este ├«ndeplinit─â lu├ónd ├«n calcul veniturile sale cumulate cu veniturile ├«ntreprinderilor legate cu aceasta, conform defini╚Ťiei recent modificate (├«n scopul clarific─ârii), prin OUG nr. 31/2024, ├«n vigoare de la 29 martie 2024 (detaliat─â ├«n sec╚Ťiunea urm─âtoare), ├«ns─â afect├ónd retroactiv regimul fiscal al firmelor, de la 1 ianuarie 2024. ┬á
  • Capitalul social al acesteia este de╚Ťinut de persoane, altele dec├ót statul ╚Öi unit─â╚Ťile administrativ-teritoriale;┬á
  • Nu se afl─â ├«n dizolvare, urmat─â de lichidare, ├«nregistrat─â ├«n Registrul Comer╚Ťului sau la instan╚Ťele judec─âtore╚Öti, potrivit legii;
  • A realizat venituri, altele dec├ót cele din consultan╚Ť─â ╚Öi management (cu excep╚Ťia veniturilor din consultan╚Ť─â fiscal─â, corespunz─âtoare codului CAEN: 6920 - Activit─â╚Ťi de contabilitate ╚Öi audit financiar; consultan╚Ť─â ├«n domeniul fiscal), ├«n propor╚Ťie de peste 80% din veniturile totale;
  • Are cel pu╚Ťin un salariat cu norm─â ├«ntreag─â (sau echivalent) sau se ├«ncadreaz─â ├«n termenul de 30 de zile inclusiv de la data ├«nregistr─ârii sau ├«ncet─ârii precedentului contract individual de munc─â ├«n care urmeaz─â s─â ├«ndeplineasc─â aceast─â condi╚Ťie;
  • Asocia╚Ťii sau ac╚Ťionarii care de╚Ťin, ├«n mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea sau num─ârul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot au stabilit c─â aceast─â persoan─â juridic─â este singura firm─â ├«n care au astfel de participa╚Ťii care va aplica regimul micro├«ntreprinderilor (n.b. ├«n fapt, formularea oficial─â a condi╚Ťiei este pu╚Ťin diferit─â, d├ónd na╚Ötere la poten╚Ťiale interpret─âri eronate);
  • A depus ├«n termen situa╚Ťiile financiare anuale, dac─â are aceast─â obliga╚Ťie potrivit legii. Ca regul─â tranzitorie, pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile micro├«ntreprinderii ├«n anul fiscal 2024, aceast─â condi╚Ťie se consider─â ├«ndeplinit─â dac─â situa╚Ťiile financiare anuale (restante) sunt depuse p├ón─â la data de 31 martie 2024 inclusiv.┬á

Dac─â ├«n cursul unui an fiscal o micro├«ntreprindere realizeaz─â venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultan╚Ť─â ╚Öi/sau management, cu excep╚Ťia veniturilor din consultan╚Ť─â fiscal─â, ├«n veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaz─â impozit pe profit ├«ncep├ónd cu trimestrul ├«n care s-a dep─â╚Öit oricare dintre aceste limite.

Cotele de impozitare aplicabile în 2024

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor aplicabile în anul 2024 sunt:

a) 1%, pentru micro├«ntreprinderile care realizeaz─â venituri care nu dep─â╚Öesc 60.000 euro inclusiv (echivalent 298.476 lei pentru veniturile anului 2023) ╚Öi care nu desf─â╚Öoar─â activit─â╚Ťile din lista specific─â prev─âzut─â de legiuitor pentru cota de 3%;

b) 3%, pentru micro├«ntreprinderile care realizeaz─â venituri peste 60.000 euro sau desf─â╚Öoar─â activit─â╚Ťi, principale sau secundare, corespunz─âtoare anumitor coduri CAEN, care se refer─â la activit─â╚Ťi din domeniile IT, HoReCa, juridic ╚Öi medical, cum ar fi:┬á

  • editarea a jocurilor de calculator, editarea a altor produse software, realizarea soft-ului la comand─â, alte activit─â╚Ťi de servicii privind tehnologia informa╚Ťiei;┬á
  • hoteluri ╚Öi alte facilit─â╚Ťi de cazare similare, facilit─â╚Ťi de cazare pentru vacan╚Ťe ╚Öi perioade de scurt─â durat─â, parcuri pentru rulote, campinguri ╚Öi tabere, alte servicii de cazare, restaurante, catering pentru evenimente, alte servicii de alimenta╚Ťie, baruri ╚Öi alte activit─â╚Ťi de servire a b─âuturilor;┬á
  • anumite activit─â╚Ťi juridice;┬á
  • asisten╚Ť─â medical─â general─â ╚Öi specializat─â, asisten╚Ť─â stomatologic─â ╚Öi alte activit─â╚Ťi referitoare la s─ân─âtatea uman─â.┬á

Nout─â╚Ťi privind defini╚Ťia ├«ntreprinderilor legate introduse ├«n martie 2024

Pentru a clarifica defini╚Ťia ├«ntreprinderilor legate ├«n cazul aplic─ârii regimului fiscal al micro├«ntreprinderilor, dat fiind c─â trimiterea ini╚Ťial─â c─âtre Legea 346/2004 introdus─â prin OUG nr. 115/2023 a generat numeroase dezbateri de interpretare ├«n spa╚Ťiul public, Guvernul a introdus o defini╚Ťie direct ├«n Codul fiscal, prin OUG nr. 31/2024, oficializat─â la finalul lunii martie 2024.

Astfel, ├«n aplicarea prevederilor care stabilesc limita privind veniturile realizate (500.000 euro/an) se verific─â lu├ónd ├«n calcul veniturile realizate de persoana juridic─â rom├ón─â, cumulate cu veniturile ├«ntreprinderilor legate cu aceasta. Elementele care se iau ├«n calcul sunt cele care constituie baza impozabil─â (a╚Öa cum este aceasta prev─âzut─â la art. 53 din Codul fiscal). Aceast─â trimitere na╚Öte noi dezbateri de interpretare ├«n spa╚Ťiul public, dat fiind c─â respectivul articol se aplic─â doar micro├«ntreprinderilor ÔÇô ├«n calcul trebuie s─â fie incluse ╚Öi ├«ntreprinderile legate care au regim fiscal de pl─âtitoare de impozit pe profit.┬á

Conform noii defini╚Ťii, persoana juridic─â rom├ón─â este legat─â cu o alt─â persoan─â dac─â exist─â oricare dintre urm─âtoarele raporturi:

a) persoana juridic─â rom├ón─â care verific─â condi╚Ťia de╚Ťine la o alt─â persoan─â juridic─â rom├ón─â, direct ╚Öi/sau indirect, peste 25% din valoarea sau num─ârul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administra╚Ťie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice rom├óne;

b) persoana juridic─â rom├ón─â care verific─â condi╚Ťia este de╚Ťinut─â de o alt─â persoan─â juridic─â rom├ón─â, direct ╚Öi/sau indirect, cu peste 25% din valoarea sau num─ârul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridic─â rom├ón─â care verific─â condi╚Ťia, aceast─â alt─â persoan─â juridic─â rom├ón─â are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administra╚Ťie, de conducere ori de supraveghere;

c) persoana juridic─â rom├ón─â care verific─â condi╚Ťia este legat─â cu o alt─â persoan─â juridic─â rom├ón─â dac─â o persoan─â de╚Ťine, ├«n mod direct ╚Öi/sau indirect, peste 25% din valoarea sau num─ârul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul sau majoritatea membrilor consiliului de administra╚Ťie, de conducere ori de supraveghere at├ót la prima persoan─â juridic─â, c├ót ╚Öi la cea de-a doua persoan─â juridic─â.┬á

├Än situa╚Ťia ├«n care persoana care de╚Ťine titlurile de participare sau drepturile de vot sau de numire sau revocare este o persoan─â juridic─â rom├ón─â, persoana juridic─â rom├ón─â care verific─â condi╚Ťia cumuleaz─â ╚Öi veniturile acestei persoane;

d) persoana juridic─â rom├ón─â care verific─â condi╚Ťia, dac─â are unul sau mai mul╚Ťi ac╚Ťionari sau asocia╚Ťi care de╚Ťin, direct ╚Öi/sau indirect, peste 25% din valoarea sau num─ârul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice rom├óne, ac╚Ťionari sau asocia╚Ťi care desf─â╚Öoar─â ╚Öi activitate economic─â prin intermediul unei persoane fizice autorizate (PFA), al unei ├«ntreprinderi individuale (II), a unei ├«ntreprinderi familiale (IF) sau a altei forme de organizare a unei activit─â╚Ťi economice, f─âr─â personalitate juridic─â, autorizat─â potrivit legilor ├«n vigoare.┬á

├Än aceast─â situa╚Ťie, veniturile ├«nregistrate potrivit reglement─ârilor contabile aplicabile sau norma anual─â de venit, stabilit─â, ajustat─â sau redus─â, potrivit prevederilor titlului privind impozitul pe venit din Codul fiscal, ale/a PFA, II, IF sau ale altei forme de organizare a unei activit─â╚Ťi economice f─âr─â personalitate juridic─â, autorizat─â potrivit legilor ├«n vigoare, se cumuleaz─â cu cele realizate de persoana juridic─â rom├ón─â sau de alte ├«ntreprinderi legate.

Pentru calculul pragului de ├«ncadrare ├«n regim, ├«mpreun─â cu veniturile ├«ntreprinderilor legate cu micro├«ntreprinderea care se g─âse╚Öte ├«n situa╚Ťia de mai sus (lit. d) se cumuleaz─â ╚Öi o p─âtrime din norma anual─â de venit stabilit─â, ajustat─â sau redus─â pentru anul fiscal curent a PFA, II, IF sau a altor forme de organizare a unei activit─â╚Ťi economice f─âr─â personalitate juridic─â, autorizate potrivit legilor ├«n vigoare, care datoreaz─â impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului privind impozitul pe venit din Codul fiscal.

Prin aceast─â prevedere, legiutorii au transpus ├«n lege inten╚Ťia de a preveni fragmentarea artificial─â a afacerilor, astfel ├«nc├ót regimul fiscal al micro├«ntreprinderilor s─â r─âm├ón─â disponibil doar antreprenorilor care au afaceri cu cifre de afaceri sub plafonul stabilit ╚Öi s─â limiteze utilizarea sa la cel mult o entitate per investitor.

Nout─â╚Ťi privind declararea schimb─ârii de regim fiscal (martie 2024)

Deoarece noile reguli se aplic─â ├«ncep├ónd cu verificarea ├«ncadr─ârii ├«n regimul fiscal al micro├«ntreprinderilor ├«n anul fiscal 2024 ╚Öi av├ónd ├«n vedere c├ót de t├órziu s-au oficializat aceste schimb─âri, a fost necesar ca termenul de depunere al declara╚Ťiei 700 - declara╚Ťie menit─â s─â notifice, dac─â este cazul, ie╚Öirea din regimul fiscal al micro├«ntreprinderilor ╚Öi trecerea la regimul cu impozit pe profit - s─â fie ╚Öi el am├ónat de la data de 31 martie 2024, strict pentru notificarea schimb─ârii regimului de impozitare, p├ón─â la data de 15 aprilie 2024, lucru realizat prin aceea╚Öi OUG nr. 31/2024.


Cum po╚Ťi afla mai multe despre acest subiect ╚Öi altele similare?┬á

Dac─â te intereseaz─â acest subiect din sfera financiar─â sau alte subiecte similare ╚Öi dore╚Öti s─â ob╚Ťii mai multe detalii, te ├«ncuraj─âm s─â urm─âre╚Öti platforma Startarium eXperience ╚Öi s─â te ├«nscrii la newsletter ca s─â te anun╚Ť─âm c├ónd relans─âm cursul gratuit ÔÇ×Management financiar pentru mici afaceriÔÇŁ, sus╚Ťinut de Irina Popescu, consultant fiscal ╚Öi Managing Partner Positive Projects.┬á

Cursul este structurat ├«n patru module, ├«nso╚Ťite de instrumente de lucru gata de utilizat, fiind ilustrat prin exemple concrete ╚Öi studii de caz cu explica╚Ťii ╚Öi solu╚Ťii, menite s─â permit─â ├«nv─â╚Ťarea prin aplicarea practic─â a conceptelor prezentate.┬á

Nout─â╚Ťi de la Startarium eXperience


 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail