Cum creează pandemia următoarea generaţie de antreprenori

Un studiu recent arată că 7 din 10 angajaţi români sunt interesaţi să îşi deschidă propria afacere în următorii doi ani. De unde a apărut acest interes pronunţat pentru antreprenoriat? Ca să răspundem la această întrebare, ajută să ne uităm mai atent la anul trecut.

În perioada de lockdown şi lunile ce au urmat, pentru foarte mulţi oameni viaţa s-a reaşezat în câteva camere care au fost pe rând birou, grădiniţă, centru de videoconferinţă, sală de fitness şi spaţii de procesat anxietăţi. În momentele pline de presiune şi incertitudine, care au acutizat în unele cazuri şi probleme existente în culturile interne ale unor companii, multe persoane au început să îşi reevalueze alegerile şi direcţia profesională.

Adesea, acesta este efectul punctelor de cotitură - ne forţează să privim mai atent lucrurile pe care în graba vieţii de zi cu zi le lăsăm deoparte. Iar pandemia pe care o traversăm nu face excepţie: a fost şi încă este o ocazie pe care mulţi oameni o folosesc să îşi pună întrebări importante despre misiunea lor personală, felul în care îşi aduc contribuţia în cadrul comunităţii şi care sunt lucrurile care le aduc bucurie.

Rezultatele studiului menţionat urmează o tendinţă verificată şi până acum – o bună parte din micile afaceri apar din pasiunile fondatorilor. Cu alte cuvinte, oamenii aleg să construiască afaceri în domenii pe care le cunosc bine şi care au şi ceva extra: pasiunea. Iar asta se reflectă şi în răspunsurile celor care au participat la cercetare: îşi doresc să deschidă afaceri în comerţ cu amănuntul, HoReCa, IT sau comerţ online.

Cine sunt antreprenorii aspiranţi şi ce bariere au identificat?

Dacă ne uităm la acelaşi studiu, cele mai multe persoane care iau în considerare să îşi deschidă un business în viitorul apropiat sunt din segmentul de vârstă 25 – 44 ani. Adică acei oameni care au deja o experienţă profesională şi care au deci un reper în ceea ce priveşte ce şi-ar putea dori de la viitoarea lor carieră.

Chiar dacă direcţia antreprenoriatului este atractivă pentru mulţi angajaţi, există o serie de îngrijorări care vin la pachet cu o astfel de decizie. Lipsa banilor necesari pentru începerea unei afaceri este, conform studiului, principala problemă pentru peste jumătate din respondenţi (53%), urmată de dificultatea percepută în a conduce un business (34%).

Nici relaţia cu instituţiile statului nu e privită cu relaxare – teama de birocraţie , legislaţie şi autorităţi este pronunţată (24% dintre respondenţi au menţionat-o) şi există un sentiment de disconfort legat de riscurile pe care trebuie să şi le asume ca antreprenori sau faţă de plata taxelor.

Ce rezervă viitorul următoarei generaţii de antreprenori?

Ideea cu care antreprenorii pornesc la drum se poate schimba pe parcurs, din varii motive (nevoia insuficient dezvoltată din piaţă, hăţişul legislativ), dar pasiunea şi dorinţa de a construi ceva durabil sunt, cum adesea vedem în Startarium, surse puternice de motivaţie în drumul pe care îl au de parcurs; un drum arareori clar şi lipsit de incertitudine, dar care poate fi străbătut cu succes dacă acţiunea e pusă înaintea temerilor.

Iar pentru că antreprenorii sunt by default oamenii care îşi suflecă mânecile şi fac lucrurile să se întâmple, nu avem nicio îndoială că vom avea ocazia să îi cunoaştem foarte curând.


Articol publicat inițial pe Adevărul.ro.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail