Interviu cu echipa Cyber Swarm

Cyber Swarm este un startup care realizează soluții de cybersecurity. Fondatorul Mihai Raneti ne-a povestit în interviul următor despre provocările antreprenoriatului în acest domeniu.

Primul an de CyberSwarm

Mihai Raneti, fondator CyberSwarm: Primul an la CyberSwarm a fost un an cu extrem de multe provocări pentru că, dezvoltând un produs hardware într-o zonă deep tech, ne-am lovit de toate problemele posibile. Am avut probleme în zona de fabricare a materialelor, în zona de design, am avut probleme și în semnarea unui prim pre-contract. Deci primul an a fost extrem de greu și de provocator.

Învățături din celelalte experiențe antreprenoriale

Am mai avut două start-up-uri din care am învățat câteva lucruri foarte importante. Cel mai important lucru învățat pentru mine a fost că trebuie să îmi aleg cu foarte mare grijă și atenție investitorii, atunci nu știam că ar fi bine să cer referințe inclusiv de la start-up-uri la care investitorii au investit. Al doilea lucru foarte important a fost că echipa contează mult mai mult decât credeam eu și că trebuie să caut oameni mult mai pasionați și mult mai dornici de a face niște lucruri importante. Iar al treilea lucru învățat a fost că, din fericire, eșecul este foarte important și nu este doar un buzzword. Cred că dacă nu aș fi avut acele 2 eșecuri înainte, nu aș fi ajuns unde sunt acum cu CyberSwarm.

Echipa CyberSwarm

Beatrice Dumitrache, PR Manager CyberSwarm: Echipa noastră este oarecum împărțită în două. Avem oamenii care se ocupă de business și oamenii din tech. Aici avem o mare provocare pentru că echipa de pe partea de tech depășește vârsta de 45 de ani, ei toți sunt doctori, lucrăm cu aproximativ 20 de doctori în fizică, matematică și fizica materialelor. Pe partea de business avem oameni tineri și apare puțin conflictul ăsta dintre generații, se simte. Am reușit să găsim o modalitate de a lucra și de a colabora cât mai bine.

Provocările întâmpinate

Mihai Raneti: Nu cred că este o cale simplă de a depăși problemele, pur și simplu ne lovim de ele, încercăm să le rezolvăm și să anticipăm cât mai multe dintre ele. Am constatat că în momentul în care ne adunăm mai mulți oameni la o masă, având oameni din multe discipline, ideile apar mult mai repede și putem vedea și putem rezolva problemele care apar.

Investiția de 1 milion de dolari

A apărut într-un mod destul de ciudat. Un prieten comun mi-a făcut un intro la un moment dat către Tim Draper, iar după 2 luni am primit un reply de la el în care mă întreba efectiv de ce am nevoie de acel milion de dolari. Asta a fost într-o sâmbătă dimineața acum 2 ani. I-am scris un mail în care i-am explicat de ce credeam eu că am nevoie de acei bani, iar a doua zi seara m-a sunat și mi-a zis că ar fi interesat. Tim a fost al 1214-lea investitor cu care am vorbit și a mai durat câteva luni toată partea de setup, de acte, setarea companiei în State.

Despre cybersecurity – ce face bine CyberSwarm?

În primul rând, cred că am avut acele două eșecuri înainte și am învățat foarte multe lucruri. Am învățat că nu trebuie neapărat să îmbunătățim ceva dezvoltat de la 0 de alții, mai bine ar fi să construim noi ceva de la 0. Ce cred eu că facem bine este un singur lucru: am încercat să dezvoltăm o soluție cybersecurity de la cel mai jos nivel posibil, de la crearea unui procesor capabil să securizeze dispozitivele. Provocările sunt destul de simple.

În România, cercetarea este la un nivel scăzut spre inexistent, iar ceea ce facem bine este că am reușit să adunăm oameni, doctori în domeniile lor, alături de niște oameni cu dorință și cu energie absolut fenomenală, oameni din zona de business. Și ca să răspund la întrebarea de cybersecurity, cred că orice produs de acest gen nu trebuie să rezolve o problemă acum în septembrie 2018, ci ar trebui să rezolve o problemă din 2020-2022 încolo. Explicația este foarte simplă. Atât va dura dezvoltarea unui produs cu adevărat inovator.

Marketing în domeniul cybersecurity

Beatrice Dumitrache: Destul de dificil. Spun asta pentru că noi suntem foarte nișați, venim dintr-o zonă de deep tech și este foarte greu ca mesajul să ajungă la receptor și să fie foarte bine înțeles. Am încercat diverse modalități de a transmite mesajul și am ajuns la concluzia că prin povești putem să transmitem mai bine mesajul și să ajungă la receptor.

Planuri de viitor

Mihai Raneti: Planurile noastre de viitor sunt destul de complicate, într-adevăr vom dezvolta acel procesor, dar e un procesor un pic atipic. Am schițat și o cale de comunicare la nivel hardware, care poate securiza comunicația, poate facilita transferul de date secrete înspre și dinspre centrele de date. Acolo am demarat o nouă rundă de finanțare, în următoarele câteva luni vom obține această rundă și speranța mea cea mare este să avem un plan pilot, o mică făbricuță capabilă să creeze acele componente.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Prima recomandare ar fi să respire adânc și să își dea seama că antreprenoriatul este o chestie care va dura extrem de mult, mult mai mult decât ne-am imagina noi. În cazul meu, am crezut că va dura 2 ani și am ratat cu 7 ani acel target. Al doilea lucru este că, din punctul meu de vedere, este mult mai greu să creezi ceva de la 0 la 1, să creezi acea chestie unică, cu adevărat inovatoare, dar merită tot efortul. A treia chestie este să se uite către investitorii din afară, datorită unui simplu fapt: au mai multă expertiză în zona aceasta de venture capital. Această expertiză îi va ajuta și în dezvoltarea afacerii pe viitor, adică nu vin doar bani. La nivel personal, recomandarea mea ar fi să se gândească la drumul acesta anevoios și dacă nu se apucă cu gândul să ducă totul până la capăt, mai bine să nu înceapă.

Beatrice Dumitrache: Să se înhămeze cu răbdare și cu perseverență. Asta mi-a zis și mie Mihai la început, că trebuie să am multă răbdare, că voi învăța lucrurile în momentul în care le fac și sunt foarte multe provocări pe care le vor întâlni oamenii într-un start-up, indiferent de domeniu, la care nu se așteaptă. Nu ai cum să prevezi anumite lucruri, pur și simplu te lovești de ele, dar cel mai important este să nu renunți.

 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă