Afaceri cu scop | Studii de caz

Fiecare afacere poate avea impact pozitiv! Ia-ți un moment pentru a te gândi la modalitățile prin care afacerea ta poate contribui la crearea unui impact pozitiv în comunitate. Gândește-te la inițiativele pe care le poți lua pentru a fi mai sustenabili, de exemplu, cum poți reduce deșeurile sau cum poți utiliza ambalaje reutilizabile în produsele tale.

Să vedem acum câteva exemple de companii care adoptă o atitudine sustenabilă și își stabilesc obiective ambițioase.  

Patagonia 

Patagonia a fost construită în jurul filozofiei de a face cele mai bune produse, de a nu dăuna mediului și de a folosi profiturile pentru a implementa soluții la crizele de mediu. Organizația este în prezent un simbol recunoscut în domeniul protecției mediului, al activismului social și al practicilor durabile.  

Patagonia a folosit de mult timp un cadru Triple Bottom Line și iată cum a vizat fiecare dimensiune:   

Planeta: Scopul Patagonia este de a produce îmbrăcăminte de calitate care nu dăunează mediului înconjurător. Acest obiectiv i-a condus la: 

  • În 1993, a început să producă haine din sticle de plastic reciclate.   

  • În 1994, Patagonia a conștientizat că 25% din toate pesticidele toxice din industria agricolă proveneau din creșterea bumbacului, așa că, în ciuda creșterii costurilor cu 50-100% în unele cazuri, a trecut la bumbac organic și, ca urmare, și-a scumpit hainele.    

  • De asemenea, se știe că nu mai lucrează cu furnizorii care au practici inumane împotriva animalelor.  

  • Ei practică economia circulară, încurajând consumatorii să se gândească dacă au cu adevărat nevoie să cumpere haine. Prin intermediul faimoasei lor reclame "Don't Buy This Jacket" (Nu cumpărați această jachetă), în 2016, au continuat acest lucru prin donarea a 100% din vânzările lor globale cu amănuntul către organizații non-profit care lucrează pe probleme de mediu.   

  • În 1985, Yvon Chouinard (fondatorul Patagonia) și partenerul său, Craig Matthews, au înființat 1% pentru planetă.   

  • Patagonia a fondat un fond de investiții în 1993 pentru a investi în companii care lucrează în domeniul energiei regenerabile, al agriculturii regenerative, al conservării apei, al eliminării deșeurilor și al creării de materiale durabile.   

  • Yvon a colaborat, de asemenea, cu multe organizații, printre care: The Conservation Alliance, The Sustainable Apparel Coalition, The Fair Labor Association, Regenerative Organic product labeling, The Common Threads Initiative, B Corporation, American Sustainable Business Council.   

Oameni: Patagonia este de mult timp un susținător al echilibrului dintre viața profesională și cea privată, iar ideile principale ale acestui concept sunt exprimate în cartea lui Yvon intitulată "Let My People Go Surfing". Organizația a depus eforturi pentru a îmbunătăți viața angajaților și, ca urmare, au o cifră de afaceri foarte scăzută. Iată câteva inițiative pe care le-au implementat: 

  • Patagonia își lasă angajații să facă surfing atunci când vremea este bună, sau pot face o plimbare cu bicicleta sau o escaladă, promovând sănătatea și bunăstarea.  

  • Deschiderea de centre de îngrijire a copiilor pentru angajații lor  

  • Cu toate acestea, permițând un orar flexibil, ei închid ușile clădirii la ora 20.00 și în weekend-uri pentru a se asigura că angajații nu lucrează până târziu și pierd timpul important cu familia și prietenii.  

  • Oferă concediu parental de 2 luni pentru părinți   

  • Acoperirea în proporție de 100% a costurilor de asigurare de sănătate ale angajaților (Aceste costuri în Statele Unite sunt foarte mari)  

  • se asigură că lanțul lor de aprovizionare tratează, de asemenea, lucrătorii în mod echitabil și a renunțat să mai lucreze cu furnizorii care nu o fac, iar în 2010 a auditat 90% din lanțul său de aprovizionare pentru a se asigura de angajamentele sociale și de mediu ale furnizorilor.   

  • Patagonia este, de asemenea, membru fondator al Asociației pentru comerț echitabil.   

Profit: Presa a relatat că, cu cât Patagonia respinge mai mult consumerismul, cu atât mai mult vinde marca. Veniturile Patagonia au crescut de la 800 de milioane de dolari în 2016 la 1 miliard de dolari în 2017, o creștere de (25,0%).  

IKEA  

IKEA și-a publicat obiectivele pentru 2030, concentrându-se pe trei domenii principale în cadrul a ceea ce a numit "planet and people positive": viață sănătoasă și durabilă, circulară și pozitivă pentru climă și echitabilă și egală. Acesta este un exemplu de afacere care poate avea un impact mare dacă își poate atinge obiectivele, deoarece în prezent utilizează 1% din producția mondială de lemn și bumbac. Iată câteva moduri în care plănuiesc să facă o schimbare în fiecare domeniu al TBL:  

Planeta   

În 2016, Ikea a început să recicleze deșeurile, folosind materiale vechi pentru a realiza noi produse de top, iar până în prezent afacerea a ajuns la 60% materiale regenerabile și 10% materiale reciclate.  

 Compania s-a angajat să utilizeze 100% materiale regenerabile sau reciclabile până în 2030, investind în 2017 în Morssinkhof Rymoplast, o fabrică de reciclare a plasticului din Olanda, pentru a o ajuta să atingă acest obiectiv.  

 A lansat un program de răscumpărare a produselor vechi pentru a le ajuta în demersul lor de a deveni o afacere circulară și de a elimina deșeurile.  

 A investit în cercetare și dezvoltare în parteneriat cu H&M pentru a dezvolta o nouă fibră textilă pe bază de celuloză din lemn, pe care au numit-o TreeToTextile. Scopul este de a completa sau de a înlocui atât bumbacul, cât și țesăturile pe bază de petrol, precum nailon sau poliester.   

Ikea și-a stabilit obiectivul de a fi alimentată 100% cu energie curată și a început să investească în instalarea de panouri solare în depozitele sale.  

 De asemenea, își propune să își transforme flota de livrare în una cu emisii zero până în 2025 și a început deja să investească într-un plan de dezvoltare a vehiculelor electrice.   

 Urmărește să prelungească durata de viață a produselor sale și să nu trimită niciun deșeu la gropile de gunoi prin intermediul planurilor de răscumpărare și prin oferirea de produse cu durată de viață prelungită.  

 Angajament 100% pentru bumbac sustenabil și, de la 1 septembrie 2015, compania susține că tot bumbacul folosit pentru produsele IKEA provine din surse mai sustenabile.  

Oameni  

Obiectivul de a inspira 1 miliard de oameni să trăiască o viață mai sănătoasă și sustenabilă în limitele planetei, ceea ce își propun să facă prin intermediul gamei de produse pe care o oferă.  

Asigurarea respectării standardelor internaționale de muncă pentru toți lucrătorii săi prin intermediul lanțului său de aprovizionare, atât direct, cât și indirect, prin implementarea standardului 6 IWAY în septembrie 2020.   

Profit   

Veniturile anuale ale Ikea au fost de 36,9 miliarde de euro în 2020, în timp ce veniturile au fost anterior prioritatea principală a Ikea, Ikea a început să își arate angajamentul față de celelalte două linii de bază, respectiv Oameni și Planetă, cum ar fi reinvestirea profiturilor în reciclarea deșeurilor în 2016, creșterea investițiilor în cercetare și dezvoltare pentru a găsi materiale mai sustenabile și investițiile în energie regenerabilă și trecerea parcului auto la un sistem 100% electric.   

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail