Dacă ai o afacere cu misiune socială - indiferent de forma legală sub care operezi - și vrei să crești impactul a ceea ce faci, acest curs este pentru tine. Vei învăța care sunt ariile în care poți interveni, ce resurse poți accesa, ce întrebări merită să îți pui și cum te pregătești de scalare.
Sectorul de business a fost mereu unul dintre cei 3 mari vectori ai schimbării sociale, iar forța antreprenorilor ca changemakers pune lucrurile în mișcare, mobilizează aliați și atrage resurse într-un mod de neînlocuit - mai ales dacă vorbim și despre obiectivele de sustenabilitate, care sunt decisive pentru generațiile viitoare.
Dacă ești interesat de antreprenoriatul social sau de proiectele cu misiune socială, probabil că te-ai confruntat cu mai multe întrebări legate felul în care funcționează o astfel de afacere: care este prioritatea - afacerea sau misiunea?
Există o nevoie din ce în ce mai mare ca afacerile, indiferent de dimensiunea lor, să se alinieze cu criteriile SGE (Environmental, Social, Governance) și cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă conturate de ONU în 2015 (așa-numitele SDGs - Sustainable Development Goals). Banca Mondială afirmă că pe măsură ce schimbările climatice se intensifică, milioane de oameni aflați la limita sărăciei vor fi puși față în față cu provocări din ce în ce mai însemnate din punct de vedere al evenimentelor extreme, al efectelor asupra sănătății, al siguranței alimentare, locuirii, migrației și identității culturale și sunt expuși multor altor riscuri adiacente.
Ce înseamnă de fapt să fii antreprenor social? Ce diferențe există între antreprenoriatul social și cel „clasic”? Există o mulțime de mituri în legătură cu acest domeniu, așa că am decis să le adresăm pe câteva dintre ele împreună cu antreprenori sociali locali. Am stat de vorbă cu 4 dintre participanții din cadrul Startarium 4Good – OilRight, WeWilder, Asociația Help Autism și MagicHELP – despre ce înseamnă antreprenoriatul social, urmărindu-le poveștile și evoluția.
Care sunt opțiunile tale de scalare atunci când ai un proiect cu misiune socială? Iată care sunt concluziile extrase dintr-un webinar Startarium 4GOOD, în care am explorat opțiunile de creștere accelerată, cum îți setezi ambitiile în cifre și care sunt elementele de care să ții cont în planul tău. Util oricărei afaceri pregătite pentru scalare, dar în mod special celor cu misiune puternic socială și ONG-urilor.
Cum alegi forma de organizare juridică sub care vei funcționa, dacă vrei să dezvolți un proiect cu misiune socială? Află din articolul de mai jos ce opțiuni există și ce criterii implică ele.
Pentru toate startupurile și ONG-urile aflate la început de drum, una din cele mai importante chestiuni atunci când vine vorba de scoaterea pe piață a produsului sau serviciului pe care îl dezvoltă o reprezintă, pe lângă atragerea de fonduri și de investiții, definirea segmentelor de clienți cărora li se vor adresa și alegerea acelui „client ideal” (sau customer persona, în termeni de marketing).
După ce ai definit segmentele de clienți, trebuie să încerci să afli cât de multe detalii poți legate de stilul de viață, nevoile, problemele, motivațiile și anxietățile clienților tăi.
Ce instrumente și întrebări folosești pentru customer research?
Propunerea de valoare descrie valoarea pe care o aduci clienților tăi, într-un mod concis, relevant și simplu. Descoperă mai jos cum folosești un Value Proposition Canvas, pentru a o clarifica!
Ce a fost mai întâi? Produsul sau planul de business? Nici una, nici cealaltă, după cum vei descoperi de-a lungul acestui material. La început au fost clientul și o nevoie specifică pe care își dorea să o rezolve.
Te întrebi cum ar putea arăta un proces de transformare a unei idei într-un produs viabil, care să te ajute să ai impactul pe care ți-l dorești? Iată câteva scenarii care să te ajute.
Întreg procesul de product development și de conturare a modelului de business este unul ciclic. Iată ce întrebări și ce instrumente te ajută să faci alegeri potrivite pentru evoluția produsului sau serviciului pe care îl dezvolți.
În sens foarte larg – când vorbești de validarea produsului, vorbești în egală măsură despre segmentele de pricing și mesaje, iar atunci când cauți validare nu trebuie să te uiți doar după confirmări și indicii despre cum ar putea arăta viitorul produselor și proiectelor tale, ci și la invalidări și la clarificarea unor rute care să se închidă.
Ai adunat datele despre nevoile și comportamentele potențialilor tăi clienți. Cum folosești toate informațiile pe care le ai acum la dispoziție?
În antreprenoriatul social sau în cel „verde”, există multe modalități de a măsura și atribui impactul jucătorilor de pe piață. Însă este esențial ca startup-urile să învețe cum să își gândească strategia de impact și cum să își seteze indicatori relevanți pe care să-i urmărească în timp pentru a se asigura că se îndreaptă în direcția potrivită și aduce o schimbare reală în domeniul în care activează.
Sesiunile de pitching sunt un pas inevitabil pentru toate startupurile și organizațiile la început de drum sau în curs de scalare. Așa cum nu le poți face pe toate de unul singur și ai nevoie de o echipă de oameni în care ai încredere în jurul tău (vom vorbi despre asta în cele ce urmează), la fel e și cu banii: de multe ori va trebui să apelezi la surse externe pentru a-ți finanța afacerea sau misiunea socială. Cum faci asta?
Un Pitch Deck este prezentarea care însoțește un pitch - fie că vrei să atragi investiții, parteneri, clienți sau noi membri în echipă.
Vine un moment în viața oricărui startup sau ONG când are nevoie de finanțare, iar eforturile de boostrapping ale fondatorilor nu mai sunt suficiente. De aceea, am pregătit un material care să te ajute să te orientezi mai ușor prin hățișurile birocratice ale opțiunilor de finanțare bancare și non-bancare.
Cum gestionezi cât mai eficient finanțele afacerii tale, cum faci previziuni bugetare și ce optimizări te pot ajuta? Află despre toate în acest material.
Actualizat de fiecare dată când apar oportunități noi. Salvează și întoarce-te periodic dacă ești în căutare de fonduri nerambursabile pentru proiectul tău cu misiune socială. De la apeluri pentru agricultură și mediu sau implicare civică, la cele pentru digitalizare sau inovație, comunitate și susținere cu diverse resurse, pregătește-ți aplicația pentru programele anunțate până acum și stai conectat să vezi ce urmează.
Startarium mapează activ ecosistemul local de programe și pentru antreprenorii care dețin afaceri sociale. Descoperă care sunt incubatoarele și acceleratoarele locale la care poți să aplici dacă ai afacere cu misiune socială în România și cum alegi între ele – de la felul în care sunt construite, la ce tipuri de finanțare oferă sau tipurile de industrii și stadii de dezvoltare pentru care caută aplicanți cu proiecte cu impact pozitiv.
Dacă ești deja implicat într-un proiect de antreprenoriat social sau dacă îți dorești să te dedici pe viitor unei cauze cu impact pozitiv, există multiple resurse care să te ajute să înveți. Este necesar să rămâi conectat la misiunea ta socială, să o crești, dar trebuie să ții cont și de cum îți poți amplifica impactul și cum îți poți aduce și mai mulți aliați alături.