Studiul „Profil de Antreprenor 2024” a descoperit ce antreprenori au un avantaj în generarea de venituri mai mari, cât de importante sunt fondurile proprii în finanțarea afacerilor din România și ce nevoi au fondatorii de businessuri autohtone.
Pentru că ne dorim să luăm anual pulsul mediului antreprenorial autohton, am lansat recent a doua ediție a studiului anual „Profil de Antreprenor”. Această radiografie a fost realizată de Impact Hub Bucharest, Startarium și Datable, cu sprijinul ING Bank România. Studiul a fost format din două părți. Prima parte (despre care am scris aici) face o analiză detaliată a climatului antreprenorial din România și a evoluției din ultimii 30 de ani și s-a bazat – în premieră – pe teritorializarea și analiza datelor Ministerului Finanțelor și Registrul Comerțului.
În a doua parte a studiului, ne-am concentrat pe crearea profilului antreprenorului român (în anul 2024), pentru a descoperi caracteristicile și nevoile acestuia. Concluziile au la bază un sondaj de opinie realizat pe companii cu cel puțin un angajat și o cifră de afaceri de minimum 10.000 de lei. Din numărul rezultat (aproximativ 475.000 de companii), am folosit un eșantion reprezentativ, de 330 de respondenți la nivel național.
Mai jos analizăm pe larg ce au scos la iveală datele. Pentru varianta completă a raportului, derulează până la capătul paginii.
Pe scurt
- Portretul antreprenorului român, în 2024
- Experiența anterioară cântărește greu
- Descrierea afacerilor din România
- De unde fac rost de bani românii, pentru a începe o afacere
- Indicatori de performanță, în business
- Integrarea tehnologiei digitale în afaceri și atenția față de mediu
- Echipa și cultura organizațională
- Priorități și direcții de investiții, în următorul an
- Provocări și obstacole
- Nevoi antreprenoriale: networking, cursuri și dezvoltare personală
- Concluzii-cheie
Portretul antreprenorului român, în 2024
Majoritatea respondenților se încadrează în grupa de vârstă 35-44 de ani (43,94%), urmată de cei de 25-34 de ani (24,24%), ceea ce indică o creștere a interesului pentru antreprenoriat în rândul tinerilor. Cele două grupe de vârstă au un procent ridicat de antreprenori cu două sau mai multe afaceri, subliniind faptul că experiența acumulată în primii ani de carieră este adesea valorificată în lansarea unor noi inițiative de afaceri.
Structura acționariatului arată că aproape jumătate dintre respondenți își desfășoară activitatea în afaceri deținute exclusiv de femei (47,27%) și aproape 21% lucrează în companii deținute exclusiv de bărbați. Dar este bine de știut că femeile au reprezentat o majoritate semnificativă în rândul respondenților (66,97%). În plus, 62% dintre antreprenori sunt fondatori unici (ceea ce indică o tendință puternică de independență și de asumare a inițiativei).
👉 Dacă ești femeie și ai propriul business, profită de oportunitățile din articolul nostru despre programe de finanțare, fonduri de investiții, acceleratoare și comunități care te pot ajuta.
Majoritatea pun un accent semnificativ pe studiile superioare (50,61% au absolvit un program de masterat, iar 38,48%, unul de licență), care îi ajută să aibă venituri mai mari: fondatorii de businessuri cu studii de masterat au o pondere semnificativă în categoriile de venituri mai ridicate (peste 2.000 de euro/lună), comparativ cu cei cu un nivel mai scăzut de educație. Datele sugerează că educația joacă un rol crucial în formarea și succesul antreprenorilor din România, iar centrele universitare mari contribuie semnificativ la dezvoltarea acestui ecosistem.
Experiența anterioară cântărește greu
Atunci când lansezi o afacere, este important să cunoști sectorul în care vei activa: 52,42% dintre respondenți au indicat că echipa lor de fondatori avea experiență prealabilă în industria în care activează.
În plus, experiența profesională anterioară joacă un rol crucial în succesul financiar al antreprenorilor. Nu strică deloc să fi lucrat deja într-o corporație (ca 38,18% dintre respondenți) sau o companie mică (34,55%), unde să fi dobândit abilități valoroase. Cei din corporații sau administrație publică par să aibă un avantaj și în generarea de venituri mai mari (peste 5.000 de euro/lună), comparativ cu cei din alte domenii.
Descrierea afacerilor din România
Cele mai multe dintre companiile respondente au sediul în mediul urban (88,48%). Vechimea afacerilor arată o distribuție relativ echilibrată: 25,76% dintre afaceri au între 1-3 ani și 18,48%, între 5-10 ani. O proporție semnificativă (19,39%) sunt companii foarte tinere, înființate de mai puțin de 12 luni, ceea ce indică un mediu antreprenorial dinamic. Pe de altă parte, există și un segment de afaceri mai mature: 16,06% au 10-20 de ani de activitate.
Raportul a analizat și stadiul afacerilor autohtone. Majoritatea companiilor sunt în faza de dezvoltare (36,97%) sau în cea operațională (29,39%). Doar 9,09% dintre afaceri se află încă în stadiul de idee, în timp ce 14,85% sunt considerate mature, reflectând o stabilitate și o poziție consolidată pe piață.
Majoritatea companiilor din rândul respondenților (69,70%) activează într-un singur domeniu de activitate, iar în rândul companiilor respondente predomină industriile creative (15,91%), serviciile (14,67%), educația (14,26%) și tehnologia (11,77%). Este interesant de menționat faptul că aproape 20% dintre firmele care fac comerț online își desfășoară activitatea în mediul rural.
Modelul de business ales de 46,50% dintre companii este unul mixt (B2B și B2C), deci sunt flexibile în abordarea pieței. Majoritatea vizează piața națională (39,06%), iar 25,45% se orientează către piețele internaționale. În aceste condiții 49,54% dintre respondenți intenționează să se extindă pe piețe externe, în special în Uniunea Europeană (19,60%), SUA (10,30%) și Marea Britanie (7,97%).
De unde fac rost de bani românii, pentru a începe o afacere
Majoritatea (59,36%) se bazează pe fonduri proprii, atunci când înființează un business, în timp ce 12,15% apelează la sprijinul prietenilor și familiei, iar 10,16% accesează fonduri nerambursabile. Finanțarea bancară este mai puțin utilizată (8,96%), iar când apelează la bănci, proprietarii de businessuri autohtone deschid cel mai frecvent o linie de credit (11,54%, în special companiile cu venituri mari, de până la 5 milioane de euro anual) sau optează pentru credite la termen (8,89%) și credite de investiții (7,69%) – în special firmele cu venituri sub 50.000 de euro/an.
👉 Pentru a înțelege de la cine poți obține sprijin financiar pentru startupul tău, citește articolul nostru despre toate tipurile de finanțare privată pe care le ai la dispoziție, în România.
După înființare, 39,66% dintre antreprenori nu au accesat alte surse de finanțare, dar cei care au făcut-o au preferat fondurile proprii (20,46%) și finanțarea bancară (12,66%). În ceea ce privește dificultatea obținerii finanțării, antreprenorii consideră că accesul la investitori este cel mai dificil, cu un scor de 4 (pe o scară de la 1 la 5), urmat de obținerea fondurilor nerambursabile (3,95) și finanțarea bancară (3,64).
👉 Dacă ai sta la un pahar de vorbă cu un investitor (Business Angel sau Venture Capitalist), ce sfaturi crezi că ți-ar da? Am făcut-o noi în locul tău și am reunit cele 12 sfaturi utile, în acest articol.
Indicatori de performanță, în business
Indicatorii de performanță (KPI) esențiali pentru a evalua succesul și creșterea unei afaceri sunt veniturile, numărul de clienți noi, profitabilitatea și fluxul de numerar. Față de anul fiscal 2023, evoluția veniturilor arată că 54,24% dintre companii au înregistrat o creștere în 2024, în timp ce 30% au avut venituri similare; doar 15,76% au raportat scăderi.
👉 Marja de profit este unul dintre cei mai importanți indicatori financiari pe care o afacere trebuie să îi monitorizeze. Descoperă tot ce trebuie să știi pentru evaluarea performanței financiare a afacerii tale, din articolul nostru!
Integrarea tehnologiei digitale în afaceri și atenția față de mediu
În rândul antreprenorilor există o deschidere către digitalizare: 50,28% dintre respondenți folosesc tehnologia mult sau foarte mult, dar 46,67% integrează puțin tehnologiile digitale în procesele lor operaționale. Cel mai mult impact în companiile analizate o au instrumentele bazate pe inteligența artificială (23,55%), serviciile de cloud computing (20,16%), urmate de soluțiile de analiză a datelor și inteligență de afaceri (17,58%) și software-ul CRM (15,97%).
Interesul antreprenorilor români pentru problemele de mediu este variat. 73,31% dintre respondenți nu măsoară emisiile de carbon. Aproape jumătate (42,12%) sunt moderat familiarizați cu sustenabilitatea și economia circulară, dar 24,55% le aplică activ în afacerile lor.
Echipa și cultura organizațională
Peisajul antreprenorial este dominat de afaceri mici și mijlocii. 86,67% dintre companiile respondente sunt mici, având 1-10 membri în echipă. Un procent mai mic (9,70%) au 11-50 de angajați și doar 0,61% dintre companii ai peste 250 de angajați.
Recrutarea este dificilă pentru majoritatea respondenților: 65,32% spun că este un proces (oarecum) dificil, în timp ce 14,52% consideră recrutarea aproape imposibilă.
👉 Ai un startup și vrei să atragi oameni talentați în echipă, chiar dacă nu ai cele mai mari salarii de pe piață? Daniela Tancău (Fondator Improve Work, HR Consultant & Coach) ne-a explicat cum să transformi provocările în oportunități.
Doar un mic procent dintre companiile analizate au o cultură tradițională și ierarhică (3,98%), ceea ce arată o preferință generală pentru flexibilitate și dinamism, în mediul antreprenorial. 40,37% dintre respondenți pun accent pe inovație și creativitate în afacerile lor, urmate de orientarea către performanță (28,75%) și colaborarea în echipă (25,08%). În ceea ce privește politica de lucru, 42,81% dintre respondenți lucrează 100% remote, 29,66% preferă biroul fizic, iar 23,55% optează pentru un model de lucru hibrid.
Priorități și direcții de investiții, în următorul an
În ultimele 12 luni, majoritatea antreprenorilor și-au canalizat investițiile spre operațiunile curente și promovarea afacerii (23,03%). 18,79% au investit în definirea produsului/serviciului, iar alți 16,52% și-au direcționat resursele către optimizarea modelului de business.
Găsirea clienților este cea mai importantă prioritate pe termen mediu pentru 25,25% dintre antreprenori, în timp ce parteneriatele cu afaceri corporate (14,04%) și atragerea de investiții (12,73%) completează planurile de expansiune.
Provocări și obstacole
Cele mai mari obstacole în calea dezvoltării afacerilor sunt accesul limitat la clienți (17,07%) și lipsa finanțării (16,97%), urmate de concurența puternică (13,84%) și lipsa scalabilității (11,41%). Datele arată că, deși provocările antreprenorilor sunt variate, multe dintre ele (de exemplu, gestionarea relațiilor cu investitorii sau îmbunătățirea know-how-ului de business) sunt percepute ca având un impact moderat.
În acest context, mentoratul este identificat drept cel mai necesar tip de sprijin (25,15%), urmat de oportunitățile de relaționare (16,97%) și consultanța specifică (15,15%). Dar accesul la specialiști dispuși să te învețe ce știu ei nu este ușor, de aceea aproape un sfert dintre respondenți (23,83%) nu au avut niciodată un mentor. 10,88% dintre respondenți spun că mentorii lor i-au ajutat enorm în dezvoltarea afacerii, iar 11,74% dintre fondatorii de businessuri analizați au fost mentori pentru alți antreprenori, ceea ce arată o tendință de reciprocitate în comunitatea de afaceri.
👉 Află aici cum te ajută un mentor să îți dezvolți afacerea și apoi găsește-ți pe Startarium.ro un expert compatibil cu nevoile tale de business și cu tine, ca om.
Nevoi antreprenoriale: networking, cursuri și dezvoltare personală
Apropo de nevoi antreprenoriale, cele mai frecvente sunt networkingul și conexiunile în branșă (12,60%) și expunerea media (12,11%), subliniind importanța vizibilității și a creării de conexiuni profesionale. Networkingul (20,20%) este cel mai apreciat pentru schimbările aduse afacerilor, urmat de sprijinul din partea familiei și prietenilor (13,33%) și mentoratul (13,23%). Cele mai populare comunități sunt grupurile de antreprenori/antreprenoare (8,12%) și cele de pe Facebook (7,92%), ceea ce reflectă o tendință de a căuta sprijin și conexiuni într-un cadru organizat.
În ultimul an, 78,48% dintre respondenți au fost prezenți la cel puțin un eveniment, iar 27,88% dintre aceștia au participat la mai mult de cinci evenimente de business și antreprenoriat. Cele mai frecventate au fost workshop-urile și training-urile pentru antreprenori (43,34%).
👉 Reunim anual toate evenimentele relevante pentru antreprenori într-un singur articol, pentru a te ajuta să-ți organizezi din timp agenda.
Afaceriștii români preferă învățarea online și offline (32,12%), însă o proporție semnificativă (24,55%) optează predominant pentru online. Metoda preferată de învățare? Cursurile (33,33%), urmate de articole (10,61%) și interacțiuni cu alți antreprenori (9,09%). Sursele de informare cele mai populare în domeniul de business sunt Ziarul Financiar (5,43%), StartUp Cafe (4,68%) și LinkedIn (4,31%). Cele mai apreciate surse de informare sunt cele care ajută antreprenorii să economisească timp (32,18%), urmate de cele care oferă inspirație și determină acțiuni (24,22%).
👉 Pe Startarium.ro găsești atât experiențe de învățare video (cu experți) gratuite, cât și cursuri ghidate și workshopuri cu plată, ce vizează aspecte esențiale care-ți pot modela succesul antreprenorial.
În ultimele 12 luni, o mare parte dintre antreprenori (42,73%) a alocat până la 500 de euro/persoană pentru învățare și dezvoltare, tendință care va continua și în următorul an. Majoritatea respondenților investesc 3-5 ore/săptămână în dezvoltarea personală, dar un procent mare (71,52%) nu au un buget lunar pentru informare, preferând surse de informare gratuite sau ocazionale. De asemenea, doar 39,09% dintre respondenți au abonamente la surse de informare periodice.
Concluzii-cheie
Studiul „Profil de Antreprenor 2024” arată că antreprenorii din România sunt rezilienți, dornici de creștere și inovație, dar au nevoie de mai multe resurse financiare, mentorat și sprijin tehnologic, pentru a-și atinge potențialul maxim. Accesul la piețele externe, creșterea bazei de clienți și adoptarea tehnologiilor avansate sunt factori critici care le-ar putea accelera succesul. Pentru ca aceste elemente să devină realitate, este necesară o îmbunătățire a ecosistemului antreprenorial, cu un acces mai ușor la finanțare și sprijin educațional continuu.
Principalele concluzii ale sondajului la care au răspuns cele 330 de afaceri:
- Creștere cu potențial, dar oportunități distribuite neuniform. Peste 54% dintre companii au raportat o creștere a veniturilor în 2024, deci România demonstrează un ritm de evoluție pozitiv, dar nu egal pentru toate afacerile. Asta înseamnă că economia noastră are potențial de expansiune și subliniază nevoia de strategii personalizate, pentru sectoarele și regiunile care întâmpină mai multe provocări.
- Reziliență în fața provocărilor – un semnal de stabilitate. În pofida obstacolelor, peste 30% dintre companii au reușit să aibă venituri stabile, anul acesta, deci antreprenorii au capacitatea de a se adapta din mers și de a răspunde schimbărilor. Asta subliniază reziliența afacerilor autohtone, un indicator esențial pentru creșterea stabilă, pe termen lung.
- Digitalizarea incompletă – un pas spre potențialul neexplorat. Deși tehnologia este un element-cheie pentru creștere, aproape 50% dintre afaceri încă utilizează instrumentele digitale la un nivel moderat sau scăzut. Acest potențial tehnologic nevalorificat rămâne o mare oportunitate neexplorată pentru îmbunătățirea eficienței și scalare.
- Accesul redus la investiții afectează scalabilitatea. Antreprenorii români întâmpină dificultăți în obținerea de investiții și finanțare externă și sunt dependenți de fondurile proprii și când înființează un business (peste 59%), și când vor să îl dezvolte (peste 19%). Lipsa accesului la capital limitează creșterea, împiedică scalabilitatea și extinderea internațională – priorități vitale pentru o economie competitivă.
- Transformarea culturii organizaționale și tranziția către flexibilitate. Aproape 42% dintre respondenți lucrează 100% remote, dovadă că pandemia a accelerat schimbarea culturii organizaționale, cu un interes crescut pentru munca la distanță și modelul hibrid. Aceste schimbări indică dorința antreprenorilor de a implementa structuri flexibile și inovatoare, adaptate nevoilor moderne ale angajaților și provocărilor globale, stabilind o bază pentru un mediu de afaceri mai dinamic și orientat spre colaborare.
Descoperă raportul complet
Acest raport are elemente interactive. Pentru o experiență completă, îți recomandăm să îl vizualizezi în format full screen.