Cum obțin feedback real pentru produsul meu? | 5 fondatori de startupuri răspund

Co-fondatorii a 5 businessuri vorbesc despre cum au validat produsul sau soluția lansate odată cu înființarea startupului lor, ce i-a ajutat în acest proces sau, dimpotrivă, ce nu a mers.

Pe scurt: 
Alexandru Stanciu & Mihnea Ioanițescu – Aidly 
Șerban Grecu – BAClass 
Cristina Clima – My Secret Land 
Sebastian Tudose & Dennis Debie – The Climate Change Company 
Tania Nicoară & Tudor Iacob – Unison 


 Validarea soluției propuse de startupul tău este un pas esențial din procesul de dezvoltare. E stadiul care te-ajută să înțelegi cât de receptiv e publicul, ce funcționează și ce nu e de interes, și deci nu merită investită mai multă energie.  
 
Nu orice feedback e util. Complimentele prietenilor sau răspunsurile politicoase nu te vor ajuta să-ți îmbunătățești produsul. Ai nevoie de feedback obiectiv, real, care să-ți arate punctele tari, dar mai ales zonele de îmbunătățit.  

În mod normal, atunci când ajungi aici, deja ai validat ideea de business și ai găsit un product-market fit.  Într-o fază mai avansată, validarea te ajută să afli cum poți crea valoare adăugată, ca să dezvolți afacerea. 
 
Printre cele mai la îndemână metode ca să obții feedback pentru afacerea ta sunt solicitările directe (discuții 1-la-1 sau prin focus-grupuri) sau sondajele. Nu există o rețetă general valabilă, ci mai degrabă bune practici și multă flexibilitate, în funcție de produsul pe care-l ai. 

Uite câteva idei practice prin care să validezi produsul 

Cum au obținut feedback onest fondatorii a 5 afaceri 

Alexandru Stanciu & Mihnea Ioanițescu – Aidly 

 Alexandru Stanciu și Mihnea Ioanițescu au pus bazele Aidly, o platformă de tip C2C de prestări servicii, care conectează persoanele care au nevoie de ajutor pentru mici task-uri (pe lângă casă, dar nu exclusiv din această zonă) cu cei dispuși să ofere acest ajutor. Aidly s-a lansat la începutul lui 2025. De-atunci, cei 2 fondatori încearcă să ducă vorba despre produs, ca să strângă feedbackul necesar îmbunătățirii lui. 
 
Validarea ideii de business s-a făcut prin discuții directe cu persoane din mai multe sectoare. Acum, în faza de validare a MVP-ului, fondatorii își doresc să atragă cât mai multe persoane care să posteze fie solicitări de servicii, fie disponibilitatea de a oferi servicii în anumite domenii prestabilite în platformă, să o testeze și să dea feedback.  

Pentru a impulsiona oamenii să se înscrie, Alex menționează că postează constant pe toate platformele de socializare și vor să apară cât mai mult în online, ca să creeze vizibilitate și încredere.  

Încercăm să fim peste tot și să încurajăm persoanele să posteze. Inclusiv cu anumite strategii de marketing, în care spuneam că primesc de la noi 100 lei doar ca să posteze un task, să finalizeze o sarcină, am avut persoane neîncrezătoare. Ceea ce e o provocare.

„Și e normal: nu-ți vine să testezi un produs imediat, pentru că trebuie să auzi de la câțiva prieteni care au testat deja. Iar când ai nevoie să delegi una-alta, întrebi pe cineva. Dacă acel cineva n-a auzit de Aidly, normal că n-o să zică de noi și tu n-o să postezi la noi. Din păcate, așa funcționează marketingul, din gură-n gură”, adaugă Mihnea. 

Vezi cum te poate ajuta Aidly să rezolvi mici sarcini pe lângă casă. 

Șerban Grecu – BAClass 

BAClass este o platformă de pregătire pentru tinerii care urmează să dea Bacul. Modelul de la care au pornit fondatorii – Andrei Moldovan, Attila  Szakacs și Șerban Grecu – este platforma Medclass, pe care tot ei au fondat-o și care, din 2022, oferă pregătire pentru admiterea la Medicină.  
 
MVP-ul pentru platforma BAClass e disponibil de la începutul lui 2025, doar cu scop de testare intensivă. Fondatorii au preferat să dedice mult timp unei cercetări riguroase pentru a vedea dacă produsul lor este cu adevărat folositor pentru cei cărora se adresează, adică elevii. 
 
„Scopul acestui an nu a fost să facem bani, ci să ne dăm seama dacă materialele de bază sunt bune, să ne asigurăm că totul merge bine și că elevilor chiar le place să folosească produsul”, explică Șerban Grecu, co-fondator BAClass.  

Până acum, s-a ajuns la aproximativ 8.000 de persoane care au folosit aplicația sub o formă sau alta, cu elevi sau studenți recrutați atât dintre utilizatorii MedClass, cât și prin apeluri regulate la voluntari.  

Am băgat buget în reclame pentru testare (lansate pe social media – n.r.). Elevii s-au înscris, au completat un formular, noi i-am selectat și le-am dat conturi gratuite. Am încercat să avem o distribuție cât mai generală. Dacă am apela doar la oameni care folosesc deja aplicația noastră, ar fi un bias.

În plus, pentru a recruta utilizatori, fondatorii folosesc un program propriu de workshopuri denumit ClassLabs – se duc lunar în diverse licee din țară, cu o echipă de traineri, desfășoară activități concrete pe zona medicală și prezintă aplicația.  

Descoperă întregul concept al platformei BAClass  

Cristina Clima – My Secret Land 

Cristina Clima și Tavi Căldărari au fondat, în 2022, un business de carte personalizată pentru copii, în care personajele poveștii, aspectul lor și alte detalii sunt alese pentru fiecare copil în parte. 
 
Fiecare carte a fost validată în comunitatea de părinți pe care brandul și-a construit-o încă de la început pe social media.  

La ei (părinți și bunici – n.r.) ajung prima dată cărțile noastre pentru citit, pentru feedback, pentru ajustări ulterioare. Ne sunt alături pentru fiecare nouă lansare și duc mai departe viziunea și misiunea proiectului

Ajunsă în prezent la circa 3.000 de mame și bunici, această comunitate a devenit, între timp, cel mai important promotor al produselor My Secret Land. Membrii sunt implicați activ în cel puțin 2 etape din procesul de producție: după definitivarea textului pentru o poveste, respectiv după realizarea primelor ilustrații. 
 
Cristina folosește puterea comunității prin întâlniri recurente nu doar pentru feedback pe cărțile în curs de apariție, ci și ca sursă de inspirație pentru volume  noi, creând astfel un sentiment profund de colaborare. „Cartea Un cadou neașteptat, de exemplu, a venit dinspre comunitate. Ne-au tot scris părinții pe Facebook sau pe Instagram «Pe când o poveste despre frați?»”, spune Cristina. 
 
Uite cum iau naștere cărțile personalizate My Secret Land

Sebastian Tudose & Dennis Debie – The Climate Change Company 

Dacă în cazul unor platforme sau produse de larg consum validarea produsului se face pe eșantioane de oameni cărora le dai spre testare sau folosire soluția, o rețetă de asfalt ecologic nu prea ai cum să o validezi altfel decât... asfaltând ceva. 

Littar e un asfalt ecologic produs din deșeuri de plastic, sticlă și fibră optică, considerate greu reciclabile sau chiar nereciclabile. Littar intră în stratul de bază și în straturile superioare din fundația unui drum, și este ulterior acoperit cu stratul principal. 

Sebastian Tudose și Dennis Debie, creatorii asfaltului Littar, au făcut teste în laborator pentru a găsi rețeta ideală, dar în piață au dus un proiect-pilot – o parcare de 35 de metri pătrați realizată în octombrie 2022. Pentru aceasta a fost reciclat echivalentul a 70.000 sticle de plastic şi a 6.000 de sticle de vin. Pentru un calcul mai la îndemână, autostrada București – Ploiești, de exemplu, are circa 112 milioane de metri pătrați și ar fi necesitat 224 de miliarde de PET-uri.  

Mai departe, fondatorii nu pot să dezvolte businessul decât asfaltând propriu-zis drumuri, iar pentru asta au nevoie de investitori. Care, la rândul lor, vor să vadă proiecte mai mari finalizate.  

Soluția pentru problema pe care noi o adresăm e produsul în sine. Licența produsului garantează autenticitatea rețetei. Ca să vindem o licență, trebuie mai întâi să construim niște drumuri, ca să vadă clientul ce-i oferim. Pentru ca investitorii să ne dea bani, și ei vor să vadă drumuri gata făcute. Dar ca să dezvoltăm proiecte rutiere, ne trebuie bani.


Citește întreaga poveste a startupului din Cluj care are capacitatea de a oferi un produs ce reduce atât costurile cât și timpul de producție a asfaltării. 

Tania Nicoară & Tudor Iacob – Unison 

Cazul Unison e tot unul aparte, pentru că în momentul lansării startupului, în 2022, co-fondatorii aveau fiecare experiența unei afaceri și un portofoliu de clienți.  

În 2018, Tania Nicoară a fondat bistroul 100% plant-based Unison, încurajată fiind de comunitatea online de 25.000 de utilizatori care-i urmăreau postările cu recomandări, rețete și meniuri vegane. Practic, deschiderea bistroului a avut ca scop doar să ofere urmăritorilor un spațiu fizic în care să poată beneficia de rețetele și meniurile propuse de ea. 

 
La rândul lui, Tudor Iacob a început să colaboreze cu Tania având în spate un business complementar cu al ei, cu creme tartinabile și granola. Când și-a unit forțele cu Unison, în 2019, a închis businessul. O parte dintre cei 230 de clienți din portofoliu l-au urmat, iar acum se numără printre cei care comandă sau comercializează produsele Unison. 
 
Bistroul s-a închis în 2022, iar focusul Unison s-a mutat doar de producție și comercializare de creme tartinabile, pudre și granola. Validarea produselor brandului Unison se face mai întâi prin filtrul valorilor brandului, apoi este pus pe piață. 
 

Majoritatea clienților au venit în timp și a fost nevoie de timp să-i convingem că merită să fim acolo. A contat foarte mult consecvența noastră, să facem an de an produse bune, să livrăm ceea ce promitem, iar oamenii au început să aibă încredere în brandul Unison. 

Vezi aici cum a ajuns Unison la comunitatea de 13.000 de urmăritori și la o cifră de afaceri de 150.000 de euro (2024). 


Sperăm să-ți fie de folos aceste insight-uri. În plus, uite aici și 5 aspecte pe care să le ai în vedere în timpul procesului de validare a produsului. Și nu uita: ceea ce ai lansat ar trebui să fie un MVP, nu un produs complet, iar validarea te va ajuta să-l rafinezi ca să ajungi la o formă stabilă și finală.  

Sursă foto: AmmentorpDreamstime.com