Brandul House of VLAdiLA (intrat pe piața de design în 2018) produce tapet, materiale textile și piese de mobilier. După o perioadă de creștere organică și marele premiu la competiția „Românii sunt antreprenori” 2023, compania vizează extinderea internațională, mizând pe calitate și crearea de experiențe personalizate pentru clienții lor. Cofondatorul Dragoș Vlădilă ne-a povestit planurile sale de viitor și cum privește antreprenoriatul după 13 ani pe baricade.
Dragoș Vlădilă (Cofondator House of VLAdiLA) a plecat acasă cu marele premiu al ediției din 2023 a competiției de pitching „Românii sunt antreprenori”, la categoria Running Ops. Brandul lui – House of VLAdiLA – a primit 40.000 de euro. Am stat de vorbă cu antreprenorul de 38 de ani despre cum a investit premiul, cum a ajuns să aibă un business care se susține organic și ce nevoi au fondatorii de afaceri locali.
House of VLAdiLA îmbină desenul manual cu tehnologii de producție de ultimă generație, pentru a produce tapet, materiale textile și piese de mobilier de designer. Echipa are 18 angajați, care se ocupă de design, producție, logistică, marketing, vânzări și relații cu clienții. În plus, businessul apelează la consultanți și parteneri externi, ceea ce îi oferă agilitate, creativitate și capacitatea de a scala proiectele. În ultimii 2 ani, VLAdiLA a avut o cifră de afaceri de aproximativ 2 milioane de euro/an. Anul trecut, 15% din aceasta a venit de la clienți transfrontalieri.
Pentru a ajunge la consumatori pe toate canalele posibile și a crea conexiuni autentice, își vând produsele online (pe vladila.ro), prin reselleri, arhitecți, designeri de interior și influenceri. Prezența la târguri de specialitate este crucială pentru vizibilitatea internațională, conectarea cu parteneri noi și înțelegerea tendințelor globale. „Credem că succesul în aceste vremuri rapide vine din echilibrul dintre tehnologie, relații umane și capacitatea de a livra calitate constant, indiferent de canalul prin care ajungem la clienți”, spune antreprenorul.
Drumul spre antreprenoriat
Traseul lui Dragoș spre antreprenoriat a fost mai mult o aventură, decât un plan bine pus la punct. Nu a avut un start clasic (de genul facultate → cursuri → mentor): cele mai importante lecții le-a învățat pe teren (încercând, greșind și încercând iar), a citit multe cărți de business care i-au deschis mintea, dar cel mai mult l-au ajutat oamenii (mentori neoficiali, colegi sau clienți), proiectele și evenimentele.
Pentru mine, antreprenoriatul e ca un puzzle pe care îl descoperi bucată cu bucată. Uneori îți iese din prima, alteori trebuie să cauți piesele lipsă, dar întotdeauna e despre curaj și perseverență.
Prima lui afacere – începută alături de un prieten cu care împărtășea aceeași energie și dorință de a crea ceva de la zero, în 2012 – a fost Sedra Advertising. Au început cu economiile lor și se ocupau de producție publicitară: bannere, roll-up-uri, flyere, cărți de vizită etc.). A fost „un business mic, dar cu multe vise mari”, spune Dragoș. Și-au împărțit producția și relația cu clienții, respectiv partea tehnică și logistică, biroul închiriat le era și atelier, echipamentele de bază au fost second-hand sau alternative mai accesibile și au reinvestit aproape tot profitul obținut în dezvoltarea afacerii. Așa au crescut treptat și au construit un business sustenabil, fără să depindă de surse externe de finanțare. Sedra Advertising a fost fundația pe care au construit tot ce a urmat: „A fost greu, dar a meritat fiecare moment”, spune acesta.
Cred că, uneori, constrângerile financiare te forțează să fii mai creativ și mai ingenios. Privind în urmă, acele limitări ne-au ajutat să devenim mai eficienți și să înțelegem cu adevărat valoarea fiecărui pas făcut înainte.
Sedra Advertising → Aesthetic Design → House of VLAdiLA
Pe măsură ce Sedra Advertising a evoluat, Dragoș a înțeles mai bine cum funcționează un business și ce înseamnă să construiești relații cu clienții. Și-a dat seama că direcția în care voia să meargă era diferită, așa că a fondat Aesthetic Design, în 2018, alături de soția lui (Oana Vlădilă, foto, de formație arhitect). Au început să producă in-house tapet creat de designerii lor, printat în atelierul propriu și montat tot de echipa lor.
Printr-o evoluție naturală, pe măsură ce proiectele au devenit tot mai ambițioase, iar viziunea li s-a conturat tot mai clar, în 2021, au realizat că nu vor să fie doar un simplu atelier de design. Așa că au trecut printr-un proces de rebranding și au devenit House of VLAdiLA.
„Am înțeles că vrem să construim un brand cu o identitate puternică, care să inspire și să rămână în memoria oamenilor. Acest rebranding a reprezentat tranziția de la un business local, la un brand cu aspirații globale. VLAdiLA reprezintă mai mult decât un business – este o viziune, o poveste pe care vreau să o spun prin fiecare produs creat. Practic, am luat lecțiile învățate de la Sedra și le-am transformat într-un brand care pune accent pe design, calitate și emoție”, explică antreprenorul.
Acum, Sedra Advertising funcționează exclusiv pe bază de colaboratori, mai face proiecte speciale pentru clienți, dar focusul principal rămâne VLAdiLA, unde investesc cea mai mare parte a energiei și resurselor.
Strategia de afaceri și de marketing
S-au orientat către designul și producția de tapet din dorința de a oferi ceva special, care transformă complet spațiile. „Tapetul are puterea de a spune o poveste, de a crea o conexiune emoțională și de a personaliza încăperile într-un mod unic”, spune Dragoș. „Am început cu tapet, pentru că simțeam că putem aduce ceva diferit, ceva care să transforme spațiile în povești vizuale. Succesul acestui produs ne-a oferit baza și încrederea de a extinde portofoliul spre alte categorii – mobilier, materiale textile și perne decorative – toate concepute pentru a crea interioare coerente și personalizate”.
Pentru promovare, și-au asociat imaginea cu cea a mai multor influenceri autohtoni, care înțeleg designul și pot transmite mesajul VLAdiLA într-un mod natural. „Nu a fost vorba doar de expunere, ci de a crea conexiuni reale cu comunitățile lor. Influencerii au fost pentru noi nu doar promotori, ci și parteneri, care au contribuit la poziționarea VLAdiLA ca un brand premium și la construirea încrederii în produsele noastre”.
👉 Află mai multe despre influencer marketing, dar și 9 bune practici pentru afacerile care vor să apeleze la acest tip de promovare.
Dragoș spune că expansiunea lor a fost un proces natural, dar bine planificat, bazat pe ascultarea pieței și pe înțelegerea nevoilor clientului-țintă. Acesta din urmă este „un visător rafinat, un creator de spații care își dorește să îmbine estetica cu emoția. Este cineva care înțelege că designul nu este doar despre formă, ci și despre povestea pe care o spune și starea pe care o creează”. Pe segmentul B2B, colaborează cu arhitecți și designeri de interior care caută produse rafinate, care transmit un mesaj puternic, fără a face compromisuri.
În ce a investit cei 40.000 de euro câștigați la RSA 2023
Până acum, businessul s-a susținut în mare parte organic (din comenzi și vânzări online), dar Dragoș este conștient că o injecție de capital bine plasată poate face diferența atunci când vine vorba de creștere și scalare. „Lucrăm cu băncile și considerăm că acesta a fost un pas important pentru dezvoltarea noastră. A fost un moment-cheie, în care am realizat cât de important este să schimbăm mentalitatea și să înțelegem că accesul la capital poate fi o oportunitate, nu o povară”, explică antreprenorul.
De-a lungul anilor, afacerea a investit cele mai mari sume în design și echipamente de producție. Pentru a aduce pe piață ceva diferit, care să inspire și să lase o impresie de durată, Dragoș a angajat oameni talentați și a colaborat cu artiști sau designeri. A creat aceste produse premium folosind echipamente de mii de euro.
Această combinație – designul ca viziune și echipamentele de producție ca instrument – a stat la baza succesului nostru. Credem că inovația și calitatea sunt direct legate de investițiile constante.
Cei 40.000 de euro au fost o resursă importantă, pe care au investit-o în dezvoltarea afacerii, concentrându-se pe optimizarea proceselor, inovare și comunicarea mai clară a valorilor de brand. Lucrează permanent cu Mihaela Toader, consultantul lor financiar – colaborare care stă la baza dezvoltării strategice a afacerii lor, spune Dragoș. În cazul acestei sume, „sprijinul ei a fost esențial pentru a ne asigura că facem alegerile corecte, bine fundamentate și aliniate cu obiectivele noastre de creștere”.
Spune despre premiul RSA că „a fost mai mult decât o finanțare, a fost o recunoaștere a muncii noastre, a pasiunii și a efortului constant pe care le-am investit în House of VLAdiLA. Acest premiu ne-a arătat că ceea ce facem are impact și că produsele noastre sunt apreciate nu doar pentru design, ci și pentru calitate și execuție”.
Pentru noi, premiul reprezintă un moment de mândrie, dar și o responsabilitate de a continua să ridicăm standardele și să demonstrăm că se poate construi un brand premium, cu rădăcini solide și viziune globală.
Înainte și post-RSA 2023
Când a pitchuit House of VLAdiLA la „Românii sunt antreprenori” 2023 (vezi clipul de mai sus), brandul era deja bine ancorat pe piața locală, cu o bază solidă de clienți și un portofoliu diversificat. Erau cu ochii pe extinderea internațională și lucrau intens la dezvoltarea unor noi linii de produse și la consolidarea poziției de brand de design premium. „Participarea la această competiție a fost o oportunitate de a prezenta povestea și viziunea noastră unei audiențe mai largi, dar și de a atrage potențiali parteneri și investitori, care să ne ajute să ducem businessul la următorul nivel. Pe scurt, eram într-un stadiu în care construisem o fundație solidă, dar eram pregătiți să facem un pas important către scalare și internaționalizare, ceea ce ne-a motivat să ne prezentăm povestea cu încredere și entuziasm”, povestește Dragoș.
Acum, House of VLAdiLA lucrează intens la consolidarea poziției pe piața internațională, un proces dificil și complicat: „Ieșirea pe piețele globale presupune un efort constant, de la înțelegerea culturilor locale, până la adaptarea ofertelor noastre la cerințele fiecărei regiuni”. În mai 2024, au câștigat premiul Best Wallcoverings in Show la International Contemporary Furniture Fair (ICFF) New York, în ianuarie anul acesta au participat la târgul Maison & Objet Paris, anul acesta vor merg din nou în Dubai – o piață care i-a primit foarte bine și unde văd un potențial enorm de creștere.
Planul lor cincinal este ambițios și se concentrează pe creștere, inovație și extindere internațională. Își doresc să crească ponderea exporturilor la 40-50% din cifra de afaceri, în următorii cinci ani. Vor investi în colecții noi, în extinderea portofoliului de produse, în modernizarea și extinderea fabricii lor, dar și în propria echipă. În plus, explorează francizarea și sustenabilitatea (integrând materiale și procese eco-friendly în toate etapele producției).
Ai o afacere de 2-5 ani?
Hai cu ea la Românii sunt antreprenori 2025!
Premii în valoare totală de 50.000 €
Lecții pentru alți antreprenori
Dragoș Vlădilă spune că în toți acești ani a învățat că succesul vine din oamenii cu care te înconjori și din lecțiile învățate din greșeli. „Echipa potrivită și încrederea în colaboratori sunt esențiale, iar greșelile nu sunt eșecuri, ci oportunități de creștere. Antreprenoriatul m-a învățat să fiu adaptabil, să rămân fidel valorilor mele și să văd fiecare provocare ca pe o șansă de a deveni mai bun.”
Din interior, traseul lui profesional „pare uneori un maraton continuu, cu momente în care te lovești de obstacole neașteptate sau te confrunți cu decizii dificile. A fost greu, dar extrem de valoros. Ce a făcut ca acest drum să merite a fost dorința de a crește și de a construi ceva cu adevărat semnificativ. Greutățile m-au învățat să fiu rezilient, să găsesc soluții și să nu renunț, indiferent de cât de complicată părea situația. Fiecare pas înainte a adus nu doar rezultate, ci și o satisfacție enormă că viziunea mea prinde viață”.
Cele mai mari obstacole de care s-a lovit, de când are propriul business au fost legate de procesul de învățare – să transforme greșelile inevitabile în lecții valoroase și să acumuleze know-how-ul necesar pentru a naviga cu succes în nișa lui. „Nu există o rețetă universală pentru succes, iar cel mai dificil a fost să accept că greșelile fac parte din proces. Ele m-au forțat să mă adaptez, să învăț rapid și să îmbunătățesc continuu ceea ce facem”, spune Dragoș. „Cele mai mari oportunități au venit din timing-ul în care am lansat acest business și din contextul care ne-a permis să ne diferențiem. Am avut șansa de a intra pe piață într-un moment în care interesul pentru personalizarea spațiilor și pentru designul de interior era în creștere” (la care a contribuit și pandemia COVID-19).
Cele mai mari bucurii, ca antreprenor, au venit din oamenii cunoscuți de-a lungul acestui drum și din satisfacția de a vedea cum ceea ce a planificat prinde viață: „Fie că este vorba de colegi, parteneri, clienți sau colaboratori, fiecare întâlnire a adus o energie nouă și lecții valoroase care m-au ajutat să cresc, atât personal, cât și profesional. Să vezi cum o idee prinde contur, cum un produs ajunge să transforme un spațiu sau cum un client își exprimă bucuria pentru ceea ce am creat împreună – toate acestea sunt momente care îți dau sens și motivație să mergi mai departe. Antreprenoriatul este plin de provocări, dar aceste bucurii sunt cele care îți reamintesc de ce faci totul”.
Spune că, dacă ar fi știut cât de complexă e administrarea unui business, poate s-ar fi gândit mai bine înainte de a se apuca de asta: „Antreprenoriatul vine cu multe necunoscute și cu un ritm de învățare accelerat, iar asta te forțează să ieși din zona de confort și să crești continuu. Cred că frumusețea constă exact în descoperirile pe care le faci pe parcurs – atât despre business, cât și despre tine însuți. Dacă aș fi știut totul de la început, poate că nu aș fi avut curajul să fac acest pas, dar nu aș schimba nimic din drumul parcurs”.
Antreprenorii locali și economia țării
Dragoș crede că antreprenorii locali joacă un rol vital pentru economia țării: susțin diversitatea și inovația, creează locuri de muncă, contribuie la dezvoltarea comunităților și mențin o legătură autentică cu valorile și specificul local. „Trebuie să învățăm să ne uităm cu mândrie la ceea ce fac cei din jurul nostru și să recunoaștem valoarea produselor și serviciilor locale. Contează enorm să susținem economia prin cumpărarea de produse românești, nu doar pentru a sprijini afacerile mici și mijlocii, ci și pentru a încuraja inovația și autenticitatea care ne definesc identitatea”, spune acesta.
Fondatorul House of VLAdiLA crede că „transformarea trebuie să înceapă de la fiecare dintre noi – prin educație, prin susținerea antreprenorilor locali, prin implicarea activă în comunitate și prin încurajarea inițiativelor care fac diferența. În loc să așteptăm soluții externe, trebuie să ne îndreptăm atenția către noi înșine și către ce putem face, la nivel individual și colectiv, pentru a genera un viitor mai bun”.
„Cele mai mari nevoi ale antreprenorului român, indiferent de stadiul în care se află afacerea sa, se învârt în jurul educației, susținerii și stabilității”, spune Dragoș. Acesta crede că nevoile esențiale ale acestora sunt legate de accesul la educație și know-how practic, finanțarea accesibilă, un mediu economic stabil și predictibil, rețele de sprijin și comunități antreprenoriale, plus o mentalitate colectivă care susține businessurile locale.
În esență, antreprenorul român are nevoie de mai mult sprijin practic, de un mediu stabil și de o comunitate care să-l susțină. Aceste nevoi nu doar că îl ajută pe el, ci contribuie direct la dezvoltarea unei economii sănătoase și sustenabile.
Sursă foto: House of VLAdiLa