Cum transformi o investiție inițială de 600 de euro într-o cifră de afaceri de 175.000 de euro, vânzând o singură categorie de produse? Cât de mult contează un mentor bun și networkingul de calitate atunci când vrei să-ți construiești un business de succes? Despre acestea (și multe altele) am discutat cu Cristian Căzănaru, fondatorul Nuit, brandul care își propune să ofere perna ideală.
Nuit a pornit dintr-o nevoie reală, pe care Cristian Căzănaru (22 de ani) a identificat-o atât la el, cât și la comunitatea antreprenorială care îl înconjoară: aceea de a avea parte de odihnă corespunzătoare, pentru a funcționa întotdeauna la capacitate maximă. Alături de partenerul lui (Vlad Bordei, care se ocupă de partea operațională), a creat un business cu produse premium, care a câștigat nu doar încrederea publicului, ci și a investitorilor. Împreună au obținut o investiție de 50.000 de euro din partea unui grup de investitori (printre care se numără și fondatorii Unfrosen.com) și își propun să devină lideri de piață pe acest segment, la nivel național. Până acum, Nuit a ajutat peste 5.000 de oameni să doarmă mai bine.
Deși astăzi se află în plină ascensiune, iar website-ul lor e-commerce abundă de recenzii pozitive, Nuit a pornit cu un capital inițial de doar 600 de euro, ceea ce i-a limitat lui Cristian opțiunile de aprovizionare. Astfel, erau doar două moduri prin care putea obține produse pe care să le testeze: fie mostre de la producători din Europa, fie perne pe care le cumpăra din alte părți și le vindea pe site, în primele zile ale businessului. Alături de primii clienți, a pus cap la cap feedbackurile și a descoperit parametrii care contează (dimensiune, materiale, fermitate, gradul de suport ergonomic), astfel încât să pornească cu dreptul în dezvoltarea propriilor produse.
Astăzi, Cristian și Vlad lucrează cu una dintre cele mai bine cotate fabrici din Europa, care creează produsele conform cerințelor și specificațiilor lor. Pernele de puf și din latex și pilotele care asigură confort termic pe tot parcursul anului sunt rezultatul unui proces îndelungat de product engineering, suferind îmbunătățiri constante în funcție de cererile clienților și beneficiind de unele dintre cele mai importante certificări în materie de calitate. Seturile din mătase vin în completarea ritualului de somn, iar acestor produse urmează să li se adauge noi categorii, astfel încât Nuit să devină, în cele din urmă, locul unde găsești soluția pentru toate nevoile legate de somn.
Povestea primilor 600 de euro
Pentru Cristian, antreprenoriatul nu a fost o alegere, ci o necesitate: nu s-ar vedea niciodată în spatele unui birou. A început să-și câștige primii bani în liceu, reparând diverse device-uri, pe care le revindea și obținea un profit, cu mențiunea că au fost restaurate. Apoi, când a venit vremea facultății, a ales din nou o opțiune mai puțin convențională – a studiat cu bursă la The Entrepreneurship Academy (singura facultate de antreprenoriat din România), în detrimentul unei facultăți clasice. Nu s-a conformat niciodată întru totul regulilor, spune el, îi place să-și spună părerea și și-a dorit un loc unde să învețe cât mai aplicat.
În timpul facultății, Cristian a avut un alt proiect antreprenorial – LuthierZ, un proiect de reutilizare a instrumentelor muzicale din lemn, pe care l-a folosit ca să capete experiență în business. După ce și-a terminat studiile, s-a lansat în aventura primei lui afaceri serioase. Ca să strângă primii bani pe care urma să-i investească în Nuit, a lucrat pentru un om de afaceri care avea să-i devină, câțiva ani mai târziu, mentor. S-a ocupat de partea de contabilitate și de aspectele operaționale ale businessului, profitând de șansa de a se afla în compania unor antreprenori, de a vedea cum gândesc și de a lua parte la discuții.
👉 Vrei să îți dezvolți startupul? Fă schimb de idei, experiențe și conexiuni cu un mentor, de la care ai ce învăța! Descoperă cum funcționează mentoratul pe Startarium și aplică pentru un mentor.
Cu câteva luni înainte să lanseze Nuit, Cristian aproape a pierdut banii strânși: l-a luat valul și a vrut să-și cumpere o trotinetă electrică. Și-a dat totuși seama la timp că nu o va folosi la fel de mult pe cât credea inițial, așa că a anulat întâlnirea cu vânzătorul de pe OLX, mulțumindu-și că nu și-a sacrificat capitalul inițial pentru un capriciu.
Cei 600 de euro s-au transformat în 175.000 în doar un an, prin perseverență și alegeri strategice. „Am avut în jurul meu oameni care să mă ghideze și să mă țină departe de toate greșelile inerente, de la început de drum”, mărturisește Cristian. „A fost un fast track, pentru că m-a ajutat să sar de toți pașii mărunți care îți iau de obicei 2-3 ani, poate chiar mai mult. Am norocul de a avea alături un mentor și ce țin bine minte din întregul proces este că, de fiecare dată când veneam cu diverse lucruri pe care aș vrea să le fac, mă ghida spre ceea contează cu adevărat și mă îndemna să nu mă apuc să construiesc accesorii (chestii inutile pentru business), ci să mă concentrez pe core business și să vin cu produse bune, să ajut clienții într-un mod real, să le ofer o experiență pozitivă, să am site-ul și reclamele în regulă ș.a.m.d.”
👉 În 2024, Nuit a avut peste 1.500 de clienți și o cifră de afaceri de 175.000 de euro. În 2025, businessul a ajuns la 300.000 de euro, iar până la final de an estimează afaceri de 1,5 milioane de euro.
E important să faci networking, dar și mai important să te afli în comunitatea potrivită
Cristian l-a întâlnit pe cofondatorul Nuit (Vlad Bordei) printr-un cumul de factori favorabili: el căuta un om de marketing, dar și un cofondator, pe cineva cu care să poată împărți workloadul. În aceeași perioadă, Vlad, cu o vastă experiență pe partea operațională, căuta să iasă din corporație și să înceapă un startup. Cineva le-a făcut cunoștință și a existat chimie din prima, așa că cei doi s-au asociat, chiar dacă niciunul nu bifa încă partea de expertiză în marketing.
„Poți să mergi la evenimente și să faci networking, am încercat și asta, dar una e să participi la workshopuri și conferințe, alta e ca persoana pe care o găsești să-ți fie recomandată de un om în care ai foarte multă încredere și care i-a observat parcursul de-a lungul timpului”, spune Cristian.
A înțeles că un coechipier cu experiență valorează greutatea lui în aur și că nevoia de la care pornise inițial poate fi acoperită prin contractarea unor colaboratori externi – lucru pe care l-a și făcut, atrăgând în jurul lui experți care să-l ajute să se ocupe de diferite aspecte ale businessului, astfel încât să-i rămână mai mult timp pentru creșterea afacerii.
În momentul de față, Cristian și Vlad mizează pe a deveni top of mind atât printr-un număr cât mai ridicat de apariții în media, cât și prin diversitatea lor: „La început, n-am putut să facem decât reclame, conținutul organic se mișca foarte greu, nu prea aveam timp de el. Acum încercăm și cu influenceri, și SEO, și articole, în curând și la TV și, nu în ultimul rând, în spațiul public, pentru că ies și vorbesc cu oameni pe stradă. Încercăm să fim peste tot”, spune Cristian. „E important să ai în primul rând un produs bun pe care să-l marketezi, însă e important și să faci lucrurile în așa fel încât să fii văzut în cât mai multe contexte noi.”
În afară de magazinul online propriu, Nuit mai este listat și pe eMAG.ro, iar planurile pentru viitorul apropiat sunt să pătrundă și pe alte marketplace-uri (eventual și într-un spațiu fizic al unui retailer mare), și să-și dezvolte echipa.
Antreprenor la 22 de ani – ce-i fain și ce-i greu, ca membru al Generației Z în business
Aflat deja la al doilea business, Cristian a avut norocul de a învăța deja lecții importante, precum – de pildă – faptul că trebuie să rezolvi o nevoie reală prin ceea ce faci, nu să-ți deschizi o afacere și să speri că există clienți pe piață pentru ea. Este ceva ce a învățat la primă mână, din experiența cu LuthierZ, dar și din faptul că se învârte printre antreprenori din Generația Z (13-28 de ani), care sunt atrași de mirajul banilor făcuți repede.
„Ideile astea de quick money mi se par foarte periculoase – mă prefac că știu ce fac și vând cursuri, spre exemplu, sau îi învăț pe oameni cum să investească în crypto. Sau fac dropshipping, care poate într-adevăr să meargă – dar pentru cât timp? Realist vorbind, nu știu dacă poți să construiești pe termen lung prin faptul că ai un produs câștigător acum – cât va fi el câștigător, oare? Dacă nu ai un brand în spate, ci doar produsul, oricât de util ar fi, trebuie să-ți pui întrebarea «Cât o să țină?»”, explică tânărul antreprenor.
Deși și-a dorit să construiască un business tech, în parte din cauza faptului că investitorii favorizează de regulă astfel de startupuri, Cristian și-a dat seama că nu dispune de resursele necesare pentru a face asta, nici din punct de vedere financiar, nici din punct de vedere al resursei umane. A îmbrățișat însă cu totul businessul pe care l-a creat și învață să gestioneze rollercoasterul emoțional al vieții de antreprenor. Una dintre calitățile pe care pune cel mai mult preț este reziliența emoțională – dacă vrei să ai succes în ceea ce ți-ai propus, trebuie să înveți de timpuriu că nimic nu e personal și să te lupți cu sindromul impostorului zi de zi.
Pe lângă wellbeingul emoțional, Cristian pune accent și pe comunicarea eficientă: pentru el este foarte important ca brandul să aibă o față, iar oamenii să știe că în spatele logoului și al textelor se află cineva la fel ca ei. De aceea, este 100% implicat în comunicarea pe social media și apare cât poate de des pe Instagram și TikTok.
Cât despre avantajele de a fi tânăr în business... „Mi se pare că oamenii devin tot mai smart și tinerii mi se pare că sunt foarte creativi, foarte motivați să miște lucrurile și un mare avantaj e că avem toate toolurile astea la îndemână, dar și energia să ținem pasul cu ele, la cât de repede se dezvoltă”, spune Cristian.
Nu tot ce strălucește e aur – alege înțelept ce se pretează contextului tău
Cristian e de părere că cea mai mare problemă cu care se confruntă majoritatea antreprenorilor este lipsa de focus: „Sunt foarte multe lucruri care strălucesc, deci e foarte important să alegi o direcție și să te îndrepți cât de tare poți într-acolo – nu în sensul de a munci 10 ani în lipsa rezultatelor, ci în sensul de a alege cu cap unde îți concentrezi eforturile. Trebuie să fii constant, să termini ce ai început și să nu te schimbi după cum bate vântul – după ce ai auzit că merge – sau să pornești 10 idei în același timp”.
De aceea, un mentor va fi întotdeauna folositor la început de drum în business. Incubatoarele sau acceleratoarele sunt locurile cele mai potrivite unde poți face networking de calitate și poți găsi mentorii potriviți, iar antreprenorii mai tineri se pot implica în comunități precum Vreau să fiu antreprenor sau Launch, dacă sunt pasionați de tech.
Sursă foto: Nuit, dreamstime.com, dreamstime.com