Odgovori stručnjaka na najteža pitanja poduzetnika – pogledaj praktična rješenja, uči iz lokalnih studija slučaja i postavi pitanja.
A:
Modificarea comportamentului de achiziție în urma pandemiei se va reflecta și în produsele pe care le oferi, și în modul în care le prezinți.
Este important că în acest moment să redefinești ce înseamnă organizația ta, care sunt valorile voastre și să analizați în ce măsură produsele pe care le promovați susțin și transmit către clienți aceste valori.
Mai mult, este momentul potrivit pentru a realiza o cercetare de la birou legat de trendurile în domeniu, dar și tipurile de oferte și asocieri care există pe piață.
Recomandare de resurse/instrumente
A:
Te interesează clienții care manifestă un comportament care arată interes extrem – acei clienți pentru care nevoia este atât de puternică încât fac un efort deosebit să caute soluții și se documentează.
Etapa 1. Inovatori. Inovatorii sunt primul grup de oameni care investesc în produsul tău.
Acesta este un grup unic. Oamenii care cumpără foarte devreme sunt de obicei obsedați de noutate și vor să țină pasul cu fiecare evoluție.
Etapa 2. Adoptatori timpurii. La un moment dat, vei vedea o creștere a vânzărilor și vei începe să obții o rată de conversie mai constantă.
Acest lucru se datorează probabil faptului că primii adoptatori au sosit. La fel ca inovatorii, adoptatorii timpurii tind să fie înaintea tuturor celorlalți, dispuși să testeze apele.
Etapa 3. Majoritatea timpurie. Iată când produsul tău devine cu adevărat un impuls.
Ai obținut o cantitate bună de vânzări de la inovatori și adoptatori timpurii. În acest moment, de obicei, un grup și mai mare intră și îți oferă un pic de vânzări mult mai mari. Mai exact, aproximativ 34%.
Oamenii din majoritatea timpurie sunt de obicei pragmatici și vor cumpăra ceva doar după ce au fost testați pe drum (măcar puțin) și și-au dovedit valoarea.
Etapa 4. Majoritatea târzie. În etapa a 4-a, produsul tău este disponibil pentru o vreme și există o utilizare pe scară largă.
Cu toate acestea, există încă unii oameni care sunt un pic sceptici cu privire la produsul tău. Odată ce și-au pus grijile deoparte, ți-au cumpărat produsul, iar aceșți oameni sunt de obicei o majoritate târzie sau vin cu întârziere.
Etapa 5. Laggards / Scepticii. Aceștia sunt cei care îți cumpără produsul după ce s-a stins tot hype-ul. Uneori, întârziații achiziționează un produs la ani de la lansare.
Laggards ar putea fi sceptici extremi sau persoane care au auzit despre produsul tău. doar mult timp după ce l-ai lansat. Oricare ar fi motivul, aceste persoane nu cumpără decât mult mai târziu în ciclul de viață al produsului.
A:
Uneori echipele se destramă, mai ales în condiții economice dificile. Ideal, orice echipa e bine să aibă de la început un acord în eventualitatea unei separări. Nicio despărțire între parteneri de afaceri nu ar trebui să distrugă posibilități ulterioare de colaborare în alte formule, mai ales atunci când condițiile se schimbă.
Atunci când lucrezi singur, vei avea adesea de ajutorul altora – orice antreprenor singur are nevoie să găsească frecvent colaboratori. Ideal, orice business ar trebui să permită treptat fondatorilor să nu mai fie esențiali pentru desfășurarea activității operaționale a companiei.
BRIO este prima platformă de teste digitale standardizate adresate elevilor din România. Fondatorul său, Dragoș Iliescu, spune că parte din ADN-ul companiei sunt datele bazate pe cercetări solide (”good science”) - în slujba copiilor și a școlilor, a comunității și a societății în ansamblul ei. Despre procesul de dezvoltare a produsului și provocările antreprenoriatului ne-a povestit în interviul următor chiar Dragoș:
Planable este un startup românesc care oferă o soluţie de colaborare pentru echipele de social media. Ideea sa a apărut din experiențele profesionale ale fondatorilor în agenții de comunicare și publicitate: exista o nevoie pentru ca echipele de social media și brandurile să lucreze într-un mod mai eficient. Despre drumul de la idee la o afacere în creștere, experiența programului de accelerare TechStars și impactul valorilor personale în business ne-a povestit în interviul de mai jos Xenia Muntean, co-fondatoare.
Lăptăria cu Caimac este o afacere de familie, lansată în 2018. Despre provocările unui astfel de business și inovație în sectorul agroalimentar am discutat cu fondatorii săi, în interviul de mai jos: