💊 Pastila #46: Notificări de conformare e-TVA de la ANAF și prima franciză de contabilitate din țară

În săptămâna în care s-a discutat mult despre noul program de guvernare, Bitdefender a cumpărat o companie irlandeză și am aflat că numărul microîntreprinderilor din țară a ajuns la un nou record minim. În plus, în acest episod din „Pastila de antreprenoriat” psihologul Corina Chirileasa ne vorbește despre cum să te descurci cu toate pălăriile pe care le porți, ca fondator de business.


  • Crește taxarea firmelor la 30%. Programul de guvernare al cabinetului condus de Ilie Bolojan prevede creșteri de taxe menite să consolideze finanțele statului. Astfel, impozitul pe dividende va reveni la cota din 2016 – adică 16% (de la 10% momentan), egal cu cel pe profit. Cumulat, profitul brut al firmelor va fi taxat cu circa 30%, reducându-se diferența dintre taxarea salariaților (42%) si cea a companiilor. Cota TVA de 9% rămâne valabilă doar pentru alimente, medicamente, energie și lemne de foc. Vor crește cu 10% accizele la carburant, tutun și alcool, iar jocurile de noroc se vor taxa suplimentar. Se vor elimina facilitățile de TVA la tranzacțiile imobiliare. În plus, vor fi taxate câștigurile din criptomonede și de la bursă, închirierea proprietăților pe termen scurt și veniturile obținute pe platformele social media. De asemenea, noul guvern își propune reorganizarea și digitalizarea completă a ANAF, a Direcției Antifraudă și a Vămii. Legea insolvenței va fi modificată, pentru a evita insolvențele în cascadă, iar evaziunea fiscală va fi criminalizată. Programul de guvernare menționează susținerea inovației și a startupurilor tech, însă fără măsuri concrete. Se mai dorește crearea unor instrumente sau fonduri de investiții, care să ofere un mix de instrumente financiare. Sunt promise și finanțări în agricultură, prin apeluri de proiecte în sectorul panificației, legumiculturii și irigațiilor. Vor fi susținute investițiile în turismul balnear, dar și producția și prelucrarea materiilor prime critice.
  • ANAF începe să trimită notificări de conformare e-TVA. Începând cu 1 iulie 2025, ANAF va trimite lunar, până în data de 5 a fiecărei luni, notificări RO e-TVA firmelor unde apar diferențe între decontul precompletat și Formularul 300. Scopul este alinierea declarațiilor și simplificarea procesului fiscal. Ca să creeze automat un decont pentru fiecare lună, ANAF folosește date din e-Factura, e-Case de marcat, Declarațiile 390 și 394, e-Transport și alte surse gestionate de Ministerul de Finanțe. Acesta este pus la dispoziția afacerilor plătitoare de TVA în Spațiul Privat Virtual, până pe data de 5 a lunii următoare depunerii Formularului 300. Dacă ANAF observă diferențe semnificative între ce s-a declarat în formular și decontul RO e-TVA precompletat, te anunță printr-o notificare de conformare. Se consideră semnificative diferențele mai mari de 20%, respectiv de minim 5.000 de lei. Ce trebuie să faci, dacă primești notificare? Să verifici datele și să răspunzi în SPV în cel mult 20 de zile, explicând eroarea. Dacă ignori notificarea, riști o amendă de la 1.000 la 10.000 de lei și deteriorarea relației fiscale cu ANAF. Notificarea de conformare nu se aplică în cazul erorilor materiale sau dacă nu există suficiente date.
  • Bitdefender va oferi protecție sporită împotriva atacurilor pe e-mail. Bitdefender a cumpărat Mesh Security, un furnizor irlandez de soluții de securitate pe zona de e-mail. Bitdefender va integra capabilitățile Mesh în platforma proprie de securitate și analiză a riscurilor cibernetice, GravityZone. Cu ajutorul Mesh, amenințările vor fi blocate înainte să ajungă în e-mail, iar mesajele electronice vor fi monitorizate și după livrare. Mesh este, de asemenea, conceput pentru a funcționa bine cu furnizorii de servicii de securitate, astfel încât echipele IT interne și partenerii externi să lucreze într-un singur API, să aplice reguli partajate și să remedieze problemele împreună, mai eficient.  E-mailul e una dintre cele mai comune modalități prin care hackerii intră în sisteme. O analiză a Bitdefender din 2024 confirmă faptul că phishingul și ingineria socială sunt principalele amenințări cibernetice la nivelul organizațiilor.
  • România a îndeplinit jalonul PNRR privind reducerea numărului de microîntreprinderi. Numărul microîntreprinderilor a ajuns la un nou record minim: puțin peste 326.000, potrivit Ministerului Finanțelor. Un număr mai mic a fost înregistrat, cel mai recent, în 2012. O mare parte dintre firmele care renunță la regimul micro trec la impozit pe profit, în acest sector înregistrându-se o creștere semnificativă a numărului de companii. Situația e generată de restricții succesive aplicate regimului microîntreprinderilor (respectiv la plata de impozit pe venit, considerată mai avantajoasă de multe firme mai mici). Cea mai recentă măsură impusă firmelor plătitoare de impozit pe venit a fost reducerea pragului de impozitare, de la 500.000 de euro în 2024, la 250.000 de euro pentru anul în curs. Ar urma reducerea pragului la 100.000 de euro începând din 2026. Scăderea numărului de microîntreprinderi a fost unul dintre jaloanele importante din PNRR. Măsura a fost considerată necesară de către Comisia Europeană, pe motiv că firmele s-ar folosi de acest regim ca să evite plata de taxe, să profite de plafonul ridicat (de 1 milion de euro, până nu demult), să fragmenteze afaceri mari în mai multe firme micro sau să ofere avantaje fiscale unor persoane precum cele din sectorul IT.
  • Se deschide prima franciză de contabilitate din România. Compania de consultanță și contabilitate Vulpoi & Toader Management va deschide prima franciză de contabilitate din țara noastră. E vorba de o idee la care  s-a lucrat 3-4 ani. Compania a dezvoltat, împreună cu 3 români, o aplicație ERP care permite replicarea modelului folosit de propria firmă în câteva orașe din țară, începând cu Clujul. Decizia de a dezvolta rețeaua de francize vine pe fondul unei lipse acute de profesioniști în domeniul contabilității, dar și a cererii crescute de servicii de calitate în acest domeniu, în special în alte orașe decât Capitala. Compania plănuiește deschiderea a 25 de francize noi în următorii 5 ani. Fondatorul Marcel Vulpoi apreciază că tot mai mulți antreprenori, în special cei tineri, înțeleg importanța colaborării cu specialiști externi când vine vorba de contabilitate.

Doza de învățare

A avea un brand remarcat devine din ce în ce mai dificil într-un peisaj digital suprasaturat de conținut creat cu inteligența artificială. Consultantul de marketing Mark Schaefer și expertul în user experience (UX) Karl Gilis, au expus recent, la GPeC Summit, 2 metode prin care un brand se poate, totuși remarca.

Începe prin a spune povești relevante și altfel: încalcă o regulă, provoacă o emoție puternică, schimbă vocea narativă. Viralitatea vine când publicul simte ceva – entuziasm, uimire, chiar repulsie – nu când citește o poveste corectă, dar plictisitoare. Câți dintre noi ținem minte Oscarurile din 2022, când Will Smith i-a dat o palmă pe scenă lui Chris Rock și câți mai știu ce s-a întâmplat la Oscaruri, în 2023? 

Povestea nu trebuie spusă de tine, ci de ceilalți. Oamenii au mai multă încredere în alți oameni decât în branduri. Creează contexte de word-of-mouth și lasă-ți clienții să devină ambasadori.

În paralel, experimentează. Află cum gândesc consumatorii, ce așteaptă de la produsul tău și testează constant. Percepția nu se schimbă de la o săptămână la alta, dar testele bune îți oferă claritate și direcție.

Descoperă în articolul de pe Startarium 11 lecții valoroase legate de experimentare și UX!

Doza de wellbeing

Am stat de vorbă cu psihologul clinician Corina Chirileasa (coach acreditat și psihoterapeut în formare) despre toate pălăriile purtate de un antreprenor.

Tu câte pălării porți în afacerea ta? Și știi ce impact are asta asupra sănătății tale mintale? De multe ori, antreprenorul este managerul, specialistul, contabilul, omul de vânzări, creatorul de conținut, directorul de HR, vizionarul (cel cu strategia) sau chiar omul bun la toate...

Fiecare set de activități este ca o pălărie, care vine cu responsabilități, cu decizii, cu stres suplimentar și cu tipuri de activități foarte diferite. Și la început poate părea firesc: e businessul meu, normal că trebuie să fac tot. Dar, în timp, supraîncărcarea asta își lasă amprenta. Ajungi să fie obosit cronic, să resimți anxietate și apare sentimentul că nu mai poți face față. Citește mai multe pe tema asta în articolul nostru despre ce este burnoutul antreprenorial.

Cum să te descurci cu toate pălăriile astea? Uite 3 idei practice:

  1. Întâi de toate, fă un audit al pălăriilor tale. Află care sunt ele. Ia-ți o foaie și notează ce roluri îndeplinești acum, ce activități faci în fiecare zi și săptămână. Și apoi întreabă-te dacă ar fi să angajeze o persoană care să facă setul ăsta de activități, cum s-ar numi rolul acelei persoane? Acel rol este o pălărie pe care tu o porți part-time, uneori, de mai multe ori. Iar exercițiul ăsta de clarificare o să-ți arate în câte direcții atât de diferite se duce energia ta, de dimineața până seara. Când eram antreprenor și eu am făcut exercițiul ăsta, am descoperit că purtam nu mai puțin de 18 pălării și am decis că e nevoie să mai dau jos din ele.
  2. Descoperă pe care din pălăriile astea chiar vrei să le porți, care îți aduc valoare. Cu alte cuvinte, ce păstrezi, ce delegi, ce elimini? Poți să te întrebi: „Care din rolurile astea e musai să le fac eu și ce pot să deleg către echipa? Ce pot să externalizez către un consultant, cineva part-time, ce potsă elimin complet?” Chiar dacă la început poate să pară greu, un pas mic – externalizarea facturării sau a programării postărilor pe social media –  îți poate elibera timp, minte, și energie. 
  3. Pune-ți în agendă un timp pentru tine, în care îți dai jos toate pălăriile profesionale și doar exiști. Știu că sună simplu, dar până la urmă câți dintre noi o facem cu adevărat? Poate fi nevoie să blochezi în calendar un timp pentru o dihnă, mișcare, reflecție, stat cu prietenii și cu familia, hobby-uri... Pentru că tu, ca antreprenor, ești esențial pentru afacerea ta: trebuie să fii sănătos mintal și fizic, ca să poți construi ceva pe termen lung.

Apasă Play și află mai multe de la Corina Chirileasa, în episodul 46 din „Pastila de antreprenoriat”!
________________________________________

Gazda episodului a fost Ana-Maria Răceanu (Program Manager @Impact Hub Bucharest). Îți dăm întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast au contribuit Maria Bercea, Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.    
Grafica: Adina Stroe       
Muzica: Stocktune