Irina Mișca caută echipe de oameni talentați, antreprenori cu viziune, care se luptă să construiască produse/servicii ce aduc un impact pozitiv în economia locală și care au apoi curajul să țintească creșterea globală. Am stat de vorbă cu ea despre mediul de business autohton și relația investitor-startup.
Fortech Investments ajută antreprenorii din Europa Centrală și de Est cu injecții de capital și alte resurse de care au nevoie în călătoria lor de creștere. În jumătate dintre startupurile în care au investit, cei de la Fortech au un loc în boardul consultativ – un cadru foarte bun de discuție și strategie, în care încearcă să fie cât mai prezenți și mai implicați.
Irina Mișca (36 de ani) este Investment Manager la compania de investiții din Cluj-Napoca și ne-a explicat că nevoile afacerilor în care Fortech injectează capital de risc pot fi foarte diferite. „Nevoia de finanțare e prima cu care fondatorii vin spre noi (...), dar apoi sunt și subiecte punctuale. Uneori au nevoie să facem un task force pe negocierea unui contract cu un client nou, intro-uri către potențiali clienți, discuții mai operaționale cu fondatori/C levels care au experiență mai mare pe anumite subiecte de business (strategie financiară, politici de HR/ESOP) etc.”
Antreprenorii care sunt în căutarea unui investitor privat pot contacta compania via e-mail, LinkedIn și discuții 1-la-1 la diverse evenimente, dar și prin înscrierea în programe de accelerare, de mentorat sau concursuri de pitching – Fortech căută activ startupuri cu potențial și încearcă în fiecare zi să construiască o mică parte din ecosistemul de startupuri din România, „uneori parcă și împotriva voinței lui, că așa-i într-un proces de schimbare și creștere”, spune Irina.
👉 Știm cu toții că evenimentele și conferințele sunt cele mai bune locuri pentru a face networking, a cunoaște oameni de afaceri care au probleme similare cu ale tale, potențiali mentori și colaboratori. Cum profiți la maximum de participarea la evenimente, ca antreprenor, afli din articolul nostru!
De la insolvență, la investiții
Irina – care speră să reușească să termine un semimaraton la final de martie – are un background interesant. Cu studii de Drept, Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, a fost practician în insolvență și nu a avut ocazia să se plictisească niciodată: „În 2012, când am început eu să lucrez, insolvența în România însemna faliment, în 99% din cazuri. Antreprenorii cu businessuri în dificultate nu luau aproape niciodată decizia de a cere ajutor, decât extrem de târziu, când valoarea businessului lor se reducea la valoarea activelor fixe și nu mai era mare lucru de salvat. Dar asta s-a schimbat rapid în următorii ani și antreprenorii și-au dat seama tot mai mult că există momente de inflexiune, în care o decizie grea îi poate ajuta să își repoziționeze și să își salveze businessul. Astfel, rolul de practician în insolvență a devenit tot mai complex și mai interesant”.
După aproape 10 ani în care a lucrat cu mai mult de 100 de companii din toate industriile, atât în România, cât și Cipru (într-un sistem judiciar și într-o cultură complet diferite de ale noastre), în cadrul CITR (liderul pieței de insolvență și restructurare din țara noastră), a simțit nevoia unei schimbări. Felul în care a făcut-o ar trebui să inspire orice antreprenor aflat în căutare de îndrumare: a urmat cursuri, a apelat la coaching și a avut un mentor – Andrei Cionca (Cofondator ROCA Investments și ROCA X, Cofondator și Member of the Board Agista).
👉 Dacă și tu cauți un mentor, fă-ți un abonament pe Startarium.ro și aplică aici, pentru a găsi un expert care să te ajute să îți dezvolți startupul așa cum ai nevoie!
În plus, Irina a avut discuții punctuale cu oameni cu multă experiență și expertiză internațională în zona de investiții și/sau business: „I-am căutat, apoi le-am scris direct, le-am cerut îndrumare și – spre surprinderea mea – aproape toți au avut super deschiderea să vorbească cu mine despre subiecte strategice sau de abecedar (cum să faci o politică de investiții, cum arată contabilitatea unui startup care vrea să crească accelerat, cum arată o modelare de portofoliu al unui fond de risc etc.)”, povestește aceasta. În perioada septembrie 2021 – noiembrie 2023, a fost Chief Development Officer la Impetum Group (care reunește fondurile de investiții ROCA Investments, ROCA X și Agista), apoi s-a alăturat echipei Fortech.
La Fortech Investments, mă înconjor de oameni pe care îi admir, de la care știu că am de învățat și chiar învăț de la ei.
Venture Capital = parteneriat, nu control
Irina spune că temerea cea mai mare care apare în discuțiile Fortech cu echipele din startupuri este că, prin atragerea unui investitor, aduc în companie un organism de control. „Lucrurile nu stau deloc așa, investitorii de capital de risc intră cu participații minoritare într-o companie, deci structural și legal nu poate fi vorba de control. Dar, pe lângă asta, și mai important de înțeles e că investitorii de Venture Capital investesc într-un anumit startup pentru că au încredere în echipă. Deci nu vor să o controleze, nu consideră că știu mai bine, nu pot să se implice în operațional decât superficial și/sau la cererea echipei, pe subiecte punctuale”, explică aceasta.
Cum se poate pregăti un fondator de startup care caută un investitor, pentru procesul inițial de evaluare? Cel mai sănătos mod de a gândi acest proces este – crede Irina – ca pe un nou parteneriat de business. Faptul că acel Venture Capitalist intră în structura de asociere a businessului tău îl face să-ți devină partener de afaceri, nu doar o sursă de capital. „Partenerii dintr-o afacere pot veni cu resurse diferite (de capital, timp, competențe, roluri etc.). De asemenea, ei stau într-un business atâta timp cât contribuția fiecăruia în creșterea acelui business aduce valoare și cât participația are sens pentru fiecare dintre ei”, subliniază aceasta.
Pornind de la această abordare, tipul de informație pe care o pune la dispoziție fondatorul, capacitatea de convingere, research-ul pe care acesta îl face cu privire la investitorul pe care îl invită în businessul lui – totul capătă un sens și o altă profunzime. Iar apoi, ca în orice parteneriat, așteptările trebuie trasate cât mai clar, încă de la început.
Irina Mișca spune că trăsătura comună a fondatorilor români de afaceri este că „încearcă să facă lucrurile cât mai bine, la cea mai înaltă calitate. Ceea ce e cu siguranță foarte bine”. Comparativ cu cei din alte țări, nu sunt atât de apropiați de clienții lor, axându-se mai mult pe propriile idei. „De aici, o capacitate mai mică de adaptare, de pivotare, mai puțin accent pe marketing și sales, mai puțin curaj în a intra pe alte piețe etc.”.
Mediul de afaceri din România vs Europa
Irina se concentrează momentan pe sursele de capital aflate la dispoziția antreprenorilor autohtoni. „Din punctul acesta de vedere, fondatorii sau angajații care decid să deschidă un business al lor au mult mai puține surse de capital privat la dispoziție în comparație cu alte țări europene. Până acum, antreprenorii români aveau și mult mai puțină deschidere să accepte condițiile cu care vine capitalul privat, dar cred că asta se schimbă foarte rapid cu noua generație de antreprenori”, spune aceasta.
👉 Pentru a înțelege în ce direcție te poți îndrepta atunci când cauți sprijin financiar pentru startupul tău, citește articolul nostru despre diferențele dintre Business Angels, Venture Capitalists, fonduri Private Equity și de investiții.
Cât despre mentalitatea investitorilor și a comunității antreprenoriale locale, Irina Mișca este de părere că deocamdată investitorilor din România le este mult mai greu să strângă capital decât celor din afară, „ceea ce presupune că trebuie să petrecem mai mult timp în strângere de capital și raportare și că ne rămâne mai puțin timp de identificare de noi oportunități și management de portofoliu (deci exact acolo unde trebuie să aducem valoare). De aici, poate apar niște comportamente pe care fondatorii le înțeleg ca diferențe de mentalitate”.
„Cred că stăm mai bine decât alte țări la capitolul procent de femei fondatoare, raportat la numărul total de fondatori de startupuri. Dar având un număr mic de inițiative de business, raportul ăsta de gen e destul de puțin relevant”, mai spune ea, subliniind că la acest nivel al ecosistemului nevoile femeilor antreprenor nu sunt neapărat diferite de cele ale bărbaților.
👉 De la 1 ianuarie 2026, IMM-urile trebuie să respecte noile standarde de raportare ESG (Environmental, Social, Governance). Ce trebuie să înțeleagă startupurile este că acestea le pot afecta mult businessul (costuri mai mari, limitări ale capacității de vânzare și ale atragerii de capital), spune Irina Mișca.
Planuri de investiții, pentru 2025
În prima parte a anului, Fortech Investments se va focusa pe portofoliul curent, în care există deja 18 investiții în 8 țări diferite. Compania de investiții le va ajuta în primul rând să strângă noi runde de finanțare, ca să își continue planurile de creștere. „Apoi ne dorim să ne întoarcem la teza inițială cu care a început Fortech Investments, aceea de a investi mai devreme în dezvoltarea unui startup, pentru că acolo simțim că există extrem de mult potențial care trece neobservat și care rămâne neinvestit în România. Partea pre-seed e complet subfinanțată în România, în momentul de față”, spune Irina.
Sursă foto: How to Web