În afaceri, ca și în viață, ai întâmpinat sau vei întâmpina tot felul de provocări. Pentru a reuși, trebuie să dovedești că poți depăși perioadele dificile. Asta înseamnă să ai o afacere solidă și stabilă.
În afaceri, ca și în viață, ai întâmpinat sau vei întâmpina tot felul de provocări. Pentru a reuși, trebuie să dovedești că poți depăși perioadele dificile. Asta înseamnă să ai o afacere solidă și stabilă. De altfel, un articol din revista americană Forbes menționa ”rezistența” ca principala calitate a unui antreprenor.
Îți prezentăm în cele ce urmează trei sfaturi utile care te vor ajuta să menții soliditatea și stabilitatea financiară a afacerii tale.
1. Nu amesteca afacerea cu finanțele personale
Regula de aur în afaceri este să nu amesteci banii personali și conturile afacerii. Această regulă, despre care am mai scris aici, îți permite să-ți protejezi economiile și să vezi și dacă afacerea e una care îți aduce câștiguri sau din contră. Dar, cel mai important, nu vei avea probleme cu fiscul și nu vei fi dat în judecată. Aproape în fiecare zi, în presă sau la televizor, apar știri despre cazuri de evaziune fiscală, care de cele mai multe ori pornesc de la situații în care antreprenorii sau administratorii folosesc banii firmei în interes personal. Afacerea ta ar trebui să fie înregistrată ca entitate juridică diferită. Altfel, riști ca, pentru datoriile comerciale, creditorii să se îndrepte asupra activelor personale.
2. Monitorizează cu atenție cash-flowul
Sistemul românesc de contabilitate și raportările la fisc au la bază veniturile și cheltuielile. Poți avea profit de sute de milioane, dar din facturi pe care le vei încasa abia peste 3-6 luni sau în unele cazuri chiar mai mult. Afacerea ta arată bine pe hârtie, dar în realitate, dacă termenele de plată pentru cheltuieli sunt mult mai scurte decât cele pentru încasare, poți ajunge foarte ușor în criză de lichidități sau chiar în insolvență. De aceea este foarte important să monitorizezi și cash-flowul (sau fluxurile de numerar). Cash-flowul este un indicator similar profitului, doar că în loc de diferența dintre venituri și cheltuieli, se referă la cea dintre încasări și plăți. În SUA de exemplu, sistemele contabile pun mult mai mult accent pe raportatea cash-flowurilor, comparativ cu sistemele continentale.
În Romania, statisticile au arătat că un IMM din trei încetează activitatea în primul an de la înființare. Iar problemele cu lichiditatea sunt cele mai frecvente în rândul afacerilor mici. Ce poți face ca să nu ajungi în situația să nu-ți poți onora obligațiile către furnizori?
- Asigură-ți un buffer. Dacă afacerea este pe plus și îți rămân bani lună de lună după cheltuielile curente, folosește o parte din sumă pentru a crea un fond de rezervă care să-ți permită să depășești perioadele dificile. Ar fi recomandat că acest fond să acopere cheltuielile fixe pe 6 luni (chirii, salarii, etc). Dacă nu ai ajuns încă să fii pe plus, poți contracta de la banca ta o linie de credit sau un overdraft la care să apelezi când ai nevoie. Și nu uita să te documentezi atent despre ce, când, cum și dacă să iei un credit. Despre overdraft am scris și noi aici.
- Echilibrează-ți cash-flowul. Poți fi în situația în care problemele de lichiditate ale afacerii tale sunt mult mai adânci și țin de modelul de business. De exemplu, lucrezi pentru clienți foarte mari sau în domenii cu termene de plată foarte lungi (în domeniul farma de exemplu termenele de plată depășesc frecvent 6 luni). În astfel de situații, ar trebui să începi să cauți soluții pentru a-ți echilibra fluxurile de numerar pe termen lung, fie prin renegocierea termenelor de plată (și pentru încasări, și pentru plăți), fie prin diversificarea portofoliului de clienți.
3. Stabilește obiective clare și pentru indicatorii financiari ai afacerii, și pentru finanțele tale personale.
În primul rand, asigură-ți o remunerație corectă, care să reflecte rolul tău în afacere. Mulți antreprenori obișnuiesc să se sacrifice și să se mulțumească cu puțini bani, pentru ”binele” afacerii. Nu este deloc un obicei sănătos: pe de-o parte, crează o imagine falsă asupra afacerii, pe de altă parte, riști să-ți pui în pericol finanțele personale. A-ți asigura o remunerație corectă înseamnă o sumă care să acoperă cheltuielile de bază, dar și să-ți permită să economisești. Suma nu trebuie să fie prea mare, pentru că trebuie să iei în calcul și capitalul necesar pentru dezvoltarea afacerii pe termen lung.
Apoi, nu uita că afacerea ta va fi mult mai sănătoasă dacă îți setezi o direcție și o urmărești. Companiile listate la bursă, de exemplu, anunță în fiecare an bugetele și ce obiective urmăresc. Iar faptul că își ating sau nu obiectivele influențează valoarea acțiunilor lor. Să-ți setezi obiective clare pentru afacerea ta, fie anual, fie pe mai mulți ani, este un obicei sănătos. Și la fel ar trebui să faci și în ceea ce privește câștigul tău în urma afacerii. Dacă ești la început de drum cu business-ul, este de acceptat că te poți mulțumi cu o remunerație mai mică. Dar nu este o situație care să se perpetueze pe termen lung. Teoria economică spune că interesele personale sunt de fapt rotițele care fac ca economia să se învârtă.
Deci, dacă-ți setezi obiective personale ambițioase, vei fi mult mai motivat și să-ți faci afacerea să meargă.