Suspendare activitate firmă: procedură legală, etape, documente necesare

Administrarea unui business poate fi copleșitoare uneori, indiferent de experiența pe care o ai în antreprenoriat. Și, gândirea unor strategii cu adevărat eficiente, pentru a-ți transforma businessul într-unul sustenabil, poate presupune uneori o pauză temporară în activitatea firmei. Acest lucru nu înseamnă un eșec, ci este mai degrabă o decizie responsabilă, pe care o poți lua pentru a-ți îndeplini viziunea pe termen lung.

Descoperă în cele ce urmează tot ce trebuie să știi despre suspendarea activității firmei: care este procedura, ce se întâmplă cu firma în această perioadă și cum poți să reiei activitatea, ulterior.

Pe scurt

  • Suspendarea activității firmei: definiție și cadru legislativ
  • Care sunt motivele pentru care se poate suspenda activitatea unei firme: suspendare activitate PFA/SRL
  • Cum se poate suspenda activitatea firmei și ce documente sunt necesare
  • Ce se întâmplă cu firma pe perioada suspendării activității
  • Cine poate solicita suspendarea activității firmei
  • Reluarea activității după suspendare SRL: cum se poate face

Suspendarea activității firmei: definiție și cadru legislativ

Suspendarea activității firmei înseamnă întreruperea activității sale economice pentru o perioadă limitată, fără însă ca aceasta să-și înceteze existența. 

La întrebarea „Cât poate sta o firmă fără activitate?” ne răspunde Art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile (republicată, cu modificările şi completările ulterioare), conform căreia această întrerupere temporară nu poate depăși 3 ani de la data înregistrării menţiunii în Registrul Comerţului. 

În cazul în care, după expirarea acestei perioade, activitatea societăţii nu este reluată, tribunalul va putea pronunţa dizolvarea societăţii la cererea oricărei persoane interesate, precum şi a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Prevederile privind întreruperea temporară a activităţii unei societăţi se aplică în mod corespunzător atât în cazul întreruperii temporare a activităţii unui SRL, cât și în cazul întreruperii temporare a activității unei persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale. Așadar, indiferent că dorești suspendarea unui PFA sau a unui SRL fără activitate, informațiile prezentate în continuare în acest articol îți pot fi de mare folos.

Care sunt motivele pentru care se poate suspenda activitatea unei firme: suspendare activitate PFA/SRL

Indiferent de vechimea firmei, decizia de a suspenda activitate este, de regulă, a administratorului și poate să fie luată în diferite situații.

De exemplu, să presupunem că te-ai întâlnit cu oportunitatea de a presta anumite servicii pentru un client și ai nevoie de o formă juridică de organizare, pentru emiterea facturii. În acest sens, decizi să îți deschizi un SRL și, ulterior, din cauza unor neînțelegeri, colaborarea nu va mai avea loc. În acest caz, poți decide suspendarea activității firmei.

👉 Dacă ești un antreprenor la început de drum și îți dorești o creștere sustenabilă a businessului tău, însă nu știi cum să o obții, descoperă Startup Edu – un curs online complex, care te învață tot ce trebuie să știi despre dezvoltarea unui business și cum poți să depășești cele mai frecvente obstacole.

De asemenea, un alt context în care poate avea loc suspendarea activității firmei este următorul: deții o firmă care are câțiva ani de activitate, dar care – din diverse motive – a ajuns într-un impas. Nu vrei să închizi firma, dar ai nevoie de puțin timp pentru a regândi strategiile. Și în această situație poți solicita întreruperea activității la Registrul Comerțului, pentru perioada de timp de care ai nevoie, dar nu mai mult de 3 ani.

În plus, poți decide suspendarea activității firmei și atunci când desfășori o activitate sezonieră. De exemplu, dacă îți desfășori activitatea doar pe perioada verii, atunci în restul anului poți solicita suspendarea activității firmei.

👉 Suspendarea activității firmei poate afecta profitabilitatea acesteia, motiv pentru care nu este o decizie ușor de luat. Pentru a evita acest lucru, fii proactiv și caută surse de finanțare care să te ajute să-ți dezvolți businessul. Iată ce granturi IMM poți să accesezi în 2024.

Suspendarea activității firmei vs declararea firmei ca fiind inactivă

Deși uneori sunt confundate, suspendarea activității firmei nu este același lucru cu declararea firmei ca inactivă.

Suspendarea activității firmei este un drept al asociaților, care pot hotărî să o suspende din motive proprii, în timp ce declararea firmei ca inactivă este mai mult o sancțiune dispusă de ANAF din diverse cauze – de la neîndeplinirea obligațiilor declarative, până la sustragerea de la controalele efectuate de organul fiscal sau expirarea sediului social.

Cum se poate suspenda activitatea firmei și ce documente sunt necesare

Pentru suspendarea activității firmei, este necesară parcurgerea a 2 etape:

  1. Suspendarea activității la Registrul Comerțului
    În această etapă, trebuie să întocmești un dosar pentru oficiul Registrului Comerțului de pe raza județului în care firma își are sediul social, prin care soliciți suspendarea temporară a activității, din punct de vedere juridic. Documentele necesare în această etapă sunt:

    - cererea prin care soliciți înregistrarea menţiunii privind suspendarea temporară a activităţii firmei;
    - hotărârea adunării generale a asociaţilor/acţionarilor sau decizia asociatului unic privind suspendarea temporară a activităţii, prin care va fi specificată durata suspendării, precum şi momentul reluării activităţii;
    - certificatele constatatoare emise în baza declaraţiilor-tip pe propria răspundere pentru autorizarea activităţii/suspendarea activităţii;
    - dovezile privind plata taxei/tarifului, conform prevederilor legale în vigoare.

    Cererea și documentele pot fi depuse fizic (la oficiul Registrului Comerțului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială firma are sediul social sau online), trimise prin poștă (scrisoare cu valoare declarată și confirmare de primire) sau trimise online (pe site-ul ONRC, cu semnătură electronică extinsă).

  2. Informarea ANAF în legătură cu suspendarea activității firmei
    A doua etapă presupune depunerea, la organul fiscal competent, a Declarației 010 (în legătură cu suspendarea temporare a activității). Această a doua etapă se finalizează prin obținerea deciziei de suspendare a activității eliberată de organul fiscal. Aceste informații sunt aplicabile atât când vorbim despre actele necesare suspendării unui PFA, cât și a unui SRL.

Ce se întâmplă cu firma în perioada suspendării activității

Dacă te întrebi ce se întâmplă cu o firmă fără activitate, ei bine, pe o perioadă de cel mult 3 ani de suspendare a activității firmei, aceasta:

  • nu poate desfășura nicio activitatea economică;
  • nu poate emite facturi fiscale.

Cu toate acestea, firma își păstrează conturile bancare active și poate încasa sumele de bani cuvenite, ca urmare a contractelor semnate înainte ca activitatea ei să fie suspendată.

Ce se întâmplă cu angajații, în cazul suspendării activității firmei

Potrivit legii, una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o firmă pentru a-și putea suspenda activitatea este și cea de a nu dispune de personal angajat și de a nu plăti venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului.

Așadar, dacă vorbim despre suspendarea activității unei firme cu angajați, trebuie să depui o declarație la ITM, prin care anunți că angajații nu mai au contracte de muncă, ca urmare a suspendării activității firmei.

Ce se întâmplă cu datoriile, în cazul suspendării activității firmei

Pentru suspendarea activității firmei, o altă condiție este ca societatea să nu aibă datorii față de stat și să nu se afle sub un control fiscal în derulare. În cazul suspendării activității unei firme cu datorii, trebuie plătite mai întâi dările față de stat. 

👉 Informează-te din timp despre ce taxe trebuie să plătești în 2024, pentru a evita penalizările și imposibilitatea suspendării activității firmei, în caz de nevoie.

Totuși, dacă firma are datorii către o altă firmă, acestea pot fi recuperate după ce societatea își reia activitatea. Acest lucru este posibil deoarece societatea nu se află în insolvență sau faliment, ci are doar activitatea suspendată pe o anumită perioadă de timp.

Cine poate solicita suspendarea activității firmei

În general, administratorul este cel care solicită suspendarea activității unei firme. Totuși, poate fi desemnată și o altă persoană care să îndeplinească toate formalităţile legale necesare. În acest caz, pe lângă documentele menționate mai sus, trebuie depusă şi o împuternicire în original, conform căreia persoana desemnată îndeplinește formalitățile legale.

Reluarea activității după suspendare SRL: cum se poate face

Activitatea societății se poate relua în orice moment după suspendarea firmei, prin depunerea unei cereri pentru reluarea activității, cu privire la îndeplinirea condiţiilor de funcţionare/desfăşurare a activităţii, în original, la ONRC. De asemenea, în cazul în care există mai mulți asociați, este nevoie de hotărârea adunării generale a asociaţilor/acționarilor privind reluarea activităţii societății.

👉 Lucrează constant la dezvoltarea ta ca antreprenor și fii pregătit pentru reluarea activității, astfel încât să nu repeți greșelile din trecut. Descoperă câteva cursuri ghidate pentru antreprenori, care să te ajute să depășești provocările pe care le vei întâmpina în procesul de dezvoltare a business-ului tău.

Concluzia? O abordare bine gândită și profesionistă a gestionării suspendării temporare a activității poate contribui la consolidarea temeliei afacerii tale și la pregătirea acesteia pentru un viitor sustenabil. Folosește-te de această perioadă și pregătește-ți strategiile de dezvoltare, astfel încât să te bucuri de un viitor cu activitate continuă a firmei tale!


Surse foto: Shutterstock, Shutterstock.