Știi deja că finanțele fac diferența dintre eșecul sau succesul unei afaceri. Descoperă ce instrumente de management al cash-flow-ului poți folosi pentru o evidență mai ușoară a banilor.
Ca antreprenor sau ca manager, nu e suficient să ai doar o idee generală despre câți bani intră și ies din contul firmei. E nevoie de o evidență riguroasă, într-un sistem de raportare care să-ți ofere în timp real toate informațiile despre situația financiară și operațiunile firmei, pe baza cărora să poți lua decizii pentru dezvoltarea viitoare.
Dacă nu ai încă un astfel de sistem, există diverse instrumente online care te pot ajuta ții cu ușurință evidența banilor și să ai acces, în doar câteva click-uri, la toate documentele contabile, la detaliile despre intrări și ieșiri și la rapoartele de care ai nevoie pentru o organizare eficientă. Așa vei știi tot timpul care este situația finanțelor startup-ului tău și vei preveni eventuale situații de criză pe care le poate întâmpina afacerea. În cele ce urmează, îți prezentăm cinci astfel de instrumente eficiente de management al finanțelor.
1. Float
Așa cum îi spune și numele, Float este menit să mențină, la propriu, afacerea peste linia de plutire, oferindu-ți posibilitatea să ai o vizibilitate clară asupra intrărilor și ieșirilor, dar și a soldului pe perioade extinse. Altfel spus, știi exact în ce situație este afacerea și poți să-ți faci o idee despre direcția în care se îndreaptă. Float integrează facil multiple platforme de contabilitate și preia informații automat, ceea ce înseamnă că nu trebuie să pierzi timp introducându-le manual. Cu bare de buget, note de tranzacții și rapoarte riguroase, Float îți oferă un control complet asupra indicatorilor financiari, astfel încât să poți asigura un management performant al firmei tale.
Te poți convinge dacă este ce ai nevoie testând gratuit platforma timp de 14 de zile. În funcție de pachetul de servicii ales, accesul în Float costă începând de la 59 de dolari pe lună, facturați anual.
2. Pulse
Cu Pulse, monitorizezi ușor veniturile și cheltuielile, având posibilitatea să imporți automat în platformă documentele justificative. Poți urmări fiecare tranzacție, adăugând inclusiv documente precum contractul și factura, așa încât să știi clar de unde vine aceasta. Cash flow-ul poate fi monitorizat în mai multe valute, iar pentru o bună predictibilitate poți să generezi rapoarte și să îmbunătățești modul în care gestionezi banii pentru a crește și a evolua startup-ul.
Mai mult, Pulse se integrează cu QuickBooks, următoarea aplicație din listă, pentru o evidență contabilă completă. Ai 30 de zile la dispoziție să-ți dai seama de mersul aplicației, după care accesul te costă începând de la 29 de dolari pe lună.
3. QuickBooks
Principalul avantaj al platformei de contabilitate online QuickBooks este rapiditatea, aspect care a convins deja atât de multe companii încât este semn clar că îți poate fi utilă și ție. QuickBooks oferă o prognoză destul de simplă a fluxurilor de numerar. Nu este la fel de cuprinzătoare ca alte platforme, dar aplicația este mai mult decât potrivită pentru firmele mici.
O poți încerca gratuit timp de o lună și dacă te hotărăști să-ți faci cont ai o reducere semnificativă în această perioadă - cel mai ieftin pachet este redus de la 14 dolari pe lună la 4,20 dolari pe lună.
4. Futrli
Dacă vrei să înțelegi potențialul viitor al startup-ului tău, atunci poate cea mai potrivită alegere este aplicația Futrli (ex-CrunchBoards). Futrli este o platformă all-in-one de prognoză și raportare, cu toate instrumentele financiar-contabile de care are nevoie un startup. În plus, se integrează fără probleme cu soluții de contabilitate - deci tot ce ai nevoie găsești într-un singur loc.
Costul soluției este însă ceva mai mare față de alte platforme - după prima săptămână, care este gratuită, ești taxat cu 49,99 dolari pe lună.
5. Cushion
Cushion este o soluție optimă în special pentru cei care tocmai au renunțat la jobul în corporație și au ales să continue să lucreze pe cont propriu. De altfel, platforma se promovează ca fiind adresată freelancerilor, însă poate acoperi cu succes chiar și nevoile unui business antreprenorial aflat de-abia la primii pași, în care antreprenorul funcționează încă pe principiul ”one man show”.
Astfel, prin Cushion poți vizualiza programul de zi cu zi, ceea ce poate însemna o planificare mai eficientă a timpului, și poți monitoriza veniturile și urmări cheltuielile, gestionând eficient fluxul de numerar. Ai 30 de zile de acces gratuit în platformă, iar pachetele pornesc de la 8 dolari pe lună.
Și lista nu se încheie aici. Există pe net numeroase soluții de monitorizare a finanțelor afacerii, inclusiv gratuite, care îți oferă o centralizare rapidă și o prognoză de bază, care să te ajute să-ți ghidezi deciziile, precum tradiționalul Google Docs/Sheets, dar și instrumente mult mai sofisticate, care asigură o planificare și o organizare optimă a activităților zilnice, oferind informații utile, de uz intern, care pot ajuta antreprenorul să ia decizii rapide pentru a corecta eventuale erori.
În afară de gestionarea fluxurilor de numerar, Scoro, de exemplu, are în oferta de servicii bugetarea, managementul relațiilor cu clienții și chiar gestionarea proiectelor. De mare ajutor, mai ales pentru firmele mai mari, este CashAnalytics, care are funcții de prognoză și automatizare pentru diverse surse de fluxuri de numerar. Și PlanGuru se integrează cu platformele contabile pentru a oferi utilizatorilor atât date curente cash-flowul, cât și previziuni.
Soluții românești
Există astfel de soluții inclusiv în România. Între cele mai cunoscute se numără:
- SmartBill, cel mai folosit soft local de facturare si gestiune.
- Un alt exemplu este Keez.ro, o platformă de servicii complete de contabilitate.
Nu uita că unul dintre cele mai importante lucruri pentru o afacere este să poți avea o vizibilitate foarte bună asupra cash flow-ului astfel încât să poată fi luate deciziile optime de business. Pentru a ajunge în acest punct, e posibil să fie nevoie să testezi mai multe platforme de management al finanțelor, așa încât să o găsești pe cea potrivită afacerii și așteptărilor tale. Vestea bună este că… opțiuni sunt destule!