Mirela Bucovicean este fondatoarea Molecule F, platforma care promovează tinerii designeri din România. Succesul pe care îl cunoaște acum este rodul anilor de muncă, dedicați unei cariere care a reușit să se detașeze și să fie recunoscută de toată lumea.
De la publicitate, la imobiliare și mai apoi la modă, Mirela a reușit să îmbine cunoștințele acumulate într-un brand puternic, care se dezvoltă și crește în fiecare zi.
Ai muncit în foarte multe domenii destul de diferite. Care a fost cea mai interesantă experiență de până acum?
Fiecare experiență în parte m-a învățat ceva diferit și a avut partea ei interesantă, dar cel mai atașată emoțional sunt de perioada advertising-ului, dacă este să vorbim din prisma statutului de angajat, pe vremea când lucram la Saatchi&Saatchi, la începutul anilor 2000. Aici am învățat cât de important este aportul creativității, cum să construiesc un brand, să-l dezvolt și cu ajutorul clienților agenției, am deprins multe noțiuni de business și marketing.
Dar experiența care m-a format și călit cel mai mult ca antreprenor a fost cea din real-estate. Era pentru prima oară când conduceam singură, fără un asociat, într-o lume dură, considerată a bărbaților. Am pornit de la zero să învăț o industrie dificilă, cu tranzacții de mare amploare și clienți, majoritatea în companii internaționale. A fost un șoc cultural pentru mine și cu atât mai mult o recompensă personală pentru succesul avut. Ca femeie, sa faci brokeraj de terenuri, cea mai dificilă sub divizie a segmentului imobiliar, era la limita între curaj și inconștiență.
Ai studiat economia şi dreptul. Cât de utile ți-au fost aceste cunoștințe când ai lansat Molecule F?
Ambele facultăți mi-au fost extrem de utile în tot ceea ce am făcut, deși n-am profesat o oră specialitățile mele. În schimb, mi-au oferit o bază solidă, cu noțiuni comerciale și legislative și m-au ajutat să-mi formez un mod de gândire structurat, logic, analitic și pregătit să anticipeze câteva mișcări în avans. Punctual, primele contracte făcute pentru Molecule F au fost concepute și redactate de către mine, la fel și sistemul financiar pe care îl adaptăm și îmbunătățim în mod constant. Fără să fi avut aceste noțiuni, cred ca mi-ar fi fost mult mai greu să ajung până aici.
Care au fost lucrurile pe care le-ai învățat din propria experiență, deschizând Molecule F?
Unul foarte important a fost toleranța. Venind dintr-un mediu extrem de competitiv și dur, cu accent pe rigurozitatea legii și a finanțelor, să lucrez cu tineri designeri, persoane creative, boeme aproape în totalitatea lor, a fost un șoc. Nu înțelegeam de ce ei nu înțeleg ceea ce era evident pentru mine. Mi-a luat timp să accept că avem un istoric profesional diferit și să mă adaptez manierei lor de gândire și exprimare.
În alt registru, am învățat să scriu optim pentru online, să știu cum trebuie să arate o poza și cum se comunica în online. Este ușor să te promovezi și să ajungi în vârf, dar e și foarte greu să rămâi acolo, să fii un etalon pe termen lung. Poate mai importat decât orice, am învățat că aproape nimic nu este definitiv.
Care sunt cele mai des întâlnite greșeli care se fac la început de drum în business?
Presupunerea este una din ,,favoritele” mele. Presupunem, în loc sa verificăm. Apoi, lipsa analizei de piața. O alta greșeală frecventă este necunoașterea clientului, cine e, ce stil de viață are, pe ce limbă să-i vorbești. Iar pentru cei care sunt chiar la primul business, este ,,uitarea de sine”. Uităm să ne trecem la cheltuieli fixe propriul salariu în business-ul pe care-l dezvoltam.
Pe ce trebuie să punem accent în promovare atunci când ne deschidem propriul business?
Cred ca e foarte important să înțelegem cu ce este mai bun produsul sau serviciul nostru decât al concurenței. Dacă găsim acest diferențiator, pe el l-aș comunica cel mai puternic.
Care au fost obstacolele care te-au oprit să continui cu dezvoltarea afacerii, dar peste care ai reușit să treci?
Furnizarea produselor la timp, respectarea de către furnizori a procedurilor de lucru, livrarea internațională, costurile de livrare, în online schimbările continue de optimizare și promovare etc, sunt doar câteva dintre problemele apărute pe parcurs. Dar este firesc să existe, iar dacă n-ar fi fost acestea, ar fi fost altele.
De când s-a deschis magazinul ai întâlnit mulţi designeri. Ce ai învăţat de la ei şi consideri că trebuie să ştie fiecare femeie de afaceri?
Îi apreciez foarte mult pe cei cu care lucrez. Piața din Romania este una nedezvoltată pentru moda românească și încă needucată. Le este realmente greu să se descurce fără investiții, iar investițiile se fac în baza unui istoric ori a unui business plan bine pus la punct. Ori nu sunt toți designerii orientați către business. Și cu toate acestea, se zbat, muncesc mult, caută soluții și-și urmează pasiunea chiar și atunci când drumul este anevoios. Cu toții avem de învățat de la ei acestă tenacitate pentru succes.
Care sunt mentorii care te-au inspirat?
Fiecare persoană pe care o întâlnesc sau pe care o urmăresc, chiar și pentru câteva momente, are ceva de oferit, iar eu iau informația cu curiozitatea și aviditatea unui copil.
Cum încerci să avansezi profesional de la an la an?
Citesc mult, merg la cursuri, îmi place sa predau ce am învățat, mă pun în posturi dincolo de zona mea de confort, forțez în fiecare zi câte un pic. Ard repede etapele profesionale și de aceea simt nevoia să schimb radical o dată la câțiva ani domeniul în care activez. Molecule F, cu aproape 7 ani la activ, este cel mai longeviv proiect al meu și în care cred că voi mai sta vreo 2-3 ani cel mult. Asta și poate pentru că a fost gândit inițial ca o platformă care să se dezvolte pe orizontală. Astfel, dincolo de shop-ul online, avem în offline, din 2015, cel mai mare concept-store din țara, iar de prin 2012 boutiqul de PR unde lucram cu precădere pentru branduri internaționale.
Articol preluat de pe site-ul TheWoman.ro
Surse foto: Arhiva personală, fashionandbeauty.ro, proudtoberomanina.ro, ovidiumuresan.com