Orice firmă are nevoie de un cont bancar - la început, pentru a depune capitalul social, iar apoi pentru a putea face încasările și plățile necesare activității de zi cu zi. Cum este folosit contul bancar de firmă depinde, însă, de fiecare antreprenor în parte.
Cei mai mulți antreprenori la început emit un singur card de business la început, pe care îl au mereu în portofel pentru a separa mai ușor buzunarul propriu de cel al firmei, dar și pentru a nu avea mereu grija banilor cash și a face mai ușor plățile în interes de business. În această categorie se încadrează antreprenorii care țin banii firmei într-un cont bancar și care sunt foarte atenți și cumpătați când vine vorba de cheltuieli. Ei care se simt cel mai confortabil atunci când țin ei înșiși sub control fiecare plată pentru startup-ul lor.
Alții, însă, preferă să se concentreze mai mult pe dezvoltarea afacerii și lasă partea financiară pe mâna partenerului de business sau expertului financiar care le gestionează finanțele. De aceea, ei solicită, de regulă, mai multe carduri bancare atașate contului de firmă și le încredințează persoanelor care trebuie să aibă acces la bani pentru dezvoltarea startup-ului.
Indiferent de variantă, există mai multe tipuri de carduri utile unui antreprenor și partenerilor sau angajaților săi. Și, în fiecare caz, mai multe aspecte de care trebuie ținut cont astfel încât managementul banilor să fie cât mai facil, iar cheltuielile de business cât mai ușor de urmărit. Să le luăm pe rând.
Cardurile de debit pentru firme pot fi atașate unui singur cont sau pentru diferite conturi ale companiei. Pe fiecare card de business apare atât numele companiei, cât și numele utilizatorului, întrucât antreprenorul poate emite mai multe carduri bancare pentru anumiți angajați, acestea fiind nominale chiar dacă sunt atașate unui singur cont.
După ce stabilești câte carduri bancare ai nevoie și care sunt persoanele care le vor folosi, poți să stabilești limite diferite privind numărul și valoarea tranzacțiilor pe care le poate face fiecare utilizator, în funcție de nevoi.
De asemenea, pentru o evidență pe tipuri de cheltuieli sau pe centre de cost, poți să deschizi un cont separat la care să oferi acces doar angajaților din diferite departamente sau cu diferite funcții din compania ta.
Ce avantajele oferă un card de debit?
- Ai acces la un raport lunar cu tranzacțiile realizate, ceea ce te ajută să-ți administrezi mai ușor cheltuielile;
- Ai acces la banii din contul curent al firmei 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână;
- Ai comision zero pentru plățile la cumpărăturile realizate la comercianți:
- Gestionezi eficient si sigur resursele firmei si cheltuielile efectuate de fiecare salariat sau partener;
- Ai control permanent asupra banilor, prin stabilirea de limite pentru fiecare card;
- Beneficiezi, în cazul anumitor carduri, de servicii speciale cum ar fi un pachet de asigurări pentru călătoriile în străinătate;
În același timp, poți deschide și o linie de credit și, implicit, atașa contului de firmă și unul sau mai multe carduri de credit, așa încât să ai la îndemână resurse financiare suplimentare în eventualitatea în care apar o oportunitate de achiziție, o situație urgentă sau costuri excepționale, iar disponibilitățile afacerii tale nu te ajută la momentul respectiv.
Ce beneficii oferă cardurile de credit?
- Poți solicita mai multe carduri pe plafonul agreat, pe numele asociaților sau angajaților;
- Poți să stabilești limite individuale pentru fiecare utilizator;
- Utilizatorii cardurilor de credit business beneficiază de asigurare pentru călătoriile în străinătate;
- Beneficiezi, în cazul anumitor carduri, de acces la saloanele Business Lounge din aeroporturile din România;
- În funcție de bancă și de oferta pentru cardurile de credit business, poți rambursa împrumutul în rate fără dobândă;
- Ai posibilitatea să recuperezi TVA-ului plătit transfrontalier;
- Beneficiezi, de regulă, de o perioadă de grație și dobândă 0 dacă rambursezi sumele utilizate în perioada de grație;
Cum ținem evidența fiscală si cum se înregistrează contabil operațiunile cu cardul?
Pentru înregistrarea achizițiilor și cheltuielilor realizate cu cardul de debit și credit, este nevoie să prezinți contabilului o serie de documente justificative precum extrasul de cont pentru contul care are atașat cardul, bonuri fiscale, facturi fiscale sau bonuri emise de bancomat sau de furnizor care atestă retragerea de numerar sau plata cu cardul. Operațiunile urmează să se înregistreze la data tranzacției.
Cum obții cardul business?
- Pentru cardurile de debit trebuie doar să mergi la bancă și să alegi tipul de card potrivit;
- Pentru cardurile de credit ar trebui ca firma să funcționeze de minim un an, să nu figureze cu înregistrări active în Centrala Incidentelor de Plată, să nu aibă interdicție de a emite cecuri bancare și să nu înregistrează popriri;
Costul de emitere și administrare diferă de la o bancă la alta și depinde inclusiv de tipul de card ales, așa că verifică pe site-ul băncii tale ce tip de card ți se potrivește. Băncile din România au o ofertă vastă de carduri de debit și credit, emise sub sigla Visa si MasterCard, printre care se regăsesc: cardul de debit Visa (Electron, Silver, Gold), cardul Visa Business Charge (Silver, Gold) și Visa Business Credit (Silver, Gold), MasterCard BusinessCard (Standard, Gold, Platinum, Mass) sau Corporate Mastercard.
Antreprenoriatul este o provocare, trebuie să fii mereu informat, nu numai la piața în care activezi, dar și cu privire la avantajele bancare. Urmărește ofertele băncilor și poți prinde reduceri importante la comisioanele aferente cardurilor de debit și credit de care ai nevoie la început de drum.