💊 Pastila #19: Românii care l-au impresionat pe Macron și tot ce trebuie să știi despre Black Friday

În Republica Moldova a câștigat curentul pro-european, însă, pe celălalt mal al Atlanticului, conservatorii se pregătesc să revină la Casa Albă. Japonezii au lansat pe orbită primul satelit din lemn, pentru un „spațiu sustenabil”, iar noi ne pregătim de Black Friday. S-au întâmplat destul de multe într-o săptămână, însă pe cele mai importante le-am pus noi deoparte pentru tine. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”!


  • Academia de Sustenabilitate lansează IMM4IMM, o platformă de comerț de soluții sustenabile pentru antreprenorii interesați de servicii și produse oferite de afaceri locale. Dacă ai și tu o soluție și cauți o nouă piață pentru afacerea ta sau dacă știi și alte IMM-uri care merită incluse în comunitate, creează-ți cont pe Academia de Sustenabilitate și completează formularele puse la dispoziție pe pagina IMM4IMM.   

  • Compania românească TechWave Development a impresionat recent la conferința Francotech din Paris, unde președintele Franței, Emmanuel Macron, a apreciat proiectul lor inovator MindBugs Discovery. Instrumentul oferă o abordare revoluționară în combaterea dezinformării, folosind o grafică 3D avansată pentru a transforma datele din sfera dezinformării în informații accesibile. 

  • Axel Johnson a anunțat achiziția La Fântâna SRL, unul din principalii furnizori pe piaţa soluţiilor de apă din Europa Centrală şi de Est, de la fondul de investiții suedez Oresa, care deține majoritar compania în prezent.  La Fântâna va face parte din Kinetico Inc., compania AJI specializată în soluţii de apă, şi va contribui la extinderea cu noi produse, servicii şi acces la noi regiuni geografice. 

  • Cum arată profilul cumpărătorilor de Black Friday? Cine și de ce cumpără? Unde poți urmări live tranzacțiile pe care le fac românii în cea mai importantă zi pentru e-commerce? Află din episodul cu numărul 19! 

Doza de învățare 

În afară de știrile săptămânii, avem pentru tine o doză de inspirație antreprenorială: 

Cea mai bună cale de a ieși dintr-un conflict este să treci prin el. 

Asta am aflat din discuția cu Daniel Loewa, trainer cu experiență de peste 17 ani în resurse umane și tactici de negociere. În pregătirea unui super workshop pe care îl va susține la Impact Hub Buchartest pe 22 noiembrie, ne-am întâlnit și am vorbit despre abordarea discuțiilor dificile la locul de muncă și cum să recunoaștem semnalele unui conflict la nivel de echipă sau organizație.  

Rezolvarea unui conflict nu înseamnă să pui capăt oricărui conflict, ci doar să creezi un precedent prin care faci față mai bine unui următor conflict. Ținta oricărui manager ar trebui să fie să găsească modalități rezonabile, normale și productive de a face față conflictelor.    

Gestionarea fiecărui conflict, spune Daniel, setează o bază bună pentru următoarele conflicte care vor apărea și care trebuie să fie abordate.    

Niciun manager nu va ajunge în punctul în care să nu se mai confrunte vreodată cu situații conflictuale. Și nici nu le poate evita. Trebuie să vedem un semnal de alarmă când ni se spune: „În echipa mea nu există conflicte!” La astfel de replici ar trebui să ne spunem că probabil toată lumea din echipă ascunde ceva. Deci reacția unui manager ar trebui să fie: „Da, avem conflicte și avem modalități eficiente de a le face față.”    

Poate cel mai important lucru în negocierea unei situații conflictuale e sentimentul cu care rămân cei implicați după ce au trecut printr-un proces de rezolvare a conflictului. E un sentiment de împlinire, chiar dacă procesul nu a fost unul confortabil. Dimpotrivă, poate că a fost chiar dureros. Iar, într-un final, se poate reveni la un mod de lucru productiv.    

Pe 22 noiembrie te așteptăm, alături de Daniel, la Impact Hub Bucharest, la un workshop care-ți va oferi soluții practice de gestionare a conflictelor într-un mediu de business. Află mai multe detalii despre workshop și rezervarea locului aici, și citește aici interviul complet. 

Recomandarea săptămânii 

În recomandarea acestei ediții vorbim despre cum mai mult nu înseamnă întotdeauna mai bine. 

Săptămâna trecută vorbeam despre economia comportamentală și despre cum alegerile contraintuitive s-ar putea să aibă un randament al investiției mai bun decât cele convenționale. De data aceasta, ne-am propus să aducem în discuție ceea ce se numește „paradoxul alegerii”: cu cât avem mai multe opțiuni, cu atât ne e mai greu să luăm decizia finală. Iar la categoria recomandări, avem azi pentru voi 2 cărți: Paradoxul alegerii, de Barry Schwarz, și You May Also Like: Taste in an Age of Endless Choice, de Tom Vanderbilt.  

E interesant ce spune Schwarz despre alegeri: „Autonomia și libertatea de alegere sunt esențiale pentru bunăstarea noastră, iar alegerea este esențială pentru libertate și autonomie. Cu toate acestea, deși americanii moderni au mai multe opțiuni decât a avut vreodată orice grup de oameni înainte și, prin urmare, probabil, mai multă libertate și autonomie, nu se pare că beneficiem de ea din punct de vedere psihologic”.  

Schwartz susține că eliminarea alegerilor consumatorilor poate reduce foarte mult anxietatea pentru cumpărători, fiindcă, în esență, obsesia noastră pentru alegere ne încurajează să căutăm ceea ce ne face se simțim mai rău.  

Dacă ți se pare interesant subiectul, următorul titlu intră în partea aplicată: de ce mâncăm același lucru la micul dejun în fiecare zi, dar căutăm noutăți la prânz și la cină? Cum a schimbat industria streamingului modul în care Netflix face recomandări? De ce cred oamenii că muzica tinereții lor este cea mai bună? Cum poți descoperi o recenzie falsă pe Yelp?  

În You May Also Like: Taste in an Age of Endless Choice, Tom Vanderbilt se folosește de cunoștințele sale din psihologie, marketing și neuroștiință pentru a explica felul în care funcționează algoritmii platformelor tale preferate de streaming sau de ce cărțile înregistrează adesea o scădere bruscă a evaluărilor pe Amazon după ce câștigă un premiu major. 

 

Gazdele noastre, Maria Bercea – Content curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest, și Irina Bădescu – Content writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.         

La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.     

Grafica: Adina Stroe        

Muzica: Stocktune