💊 Pastila #15: FruFru revine, granturi pentru panouri solare la IMM-uri & un app de „auto-terapie”

Săptămâna asta, mai mult ca oricând, s-au întețit discuțiile în media românească despre diferențele dintre generații la locul de muncă - unii sunt complet nemulțumiți de tinerii ieșiți de pe băncile facultății, alții explică de ce felul lor de a fi este un atu în economia de azi, nu un handicap. Am avut și un scandal imobiliar care a făcut înconjurul presei, dar și o furtună solară care a adus aurorele boreale în România - parcă știa că avem nevoie de ceva spectaculos care să mai calmeze spiritele.

Noi rămânem la știrile noastre din ecosistem și vorbim despre poziția pe care o ocupă România în topul celor mai bune destinații pentru nomazii digitali și despre un brand românesc iubit de mulți care reapare în sfârșit pe piață. Aducem, de asemenea în discuție câteva dintre lecțiile cu care ne-am întors de la How To Web 2024 și dăm sfară-n țară despre o aplicație faină de mental wellbeing. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”! 

  • O analiză realizată de Loopex Digital plasează România pe locul 9 în topul celor mai bune destinații pentru nomazii digitali. Scorul ia în considerare variabile precum venitul minim necesar, costul vieții, prețul chiriilor, calitatea vieții, indicele climatic, siguranța, viteza internetului și numărul spațiilor de coworking sau al conferințelor de profil.   

  • Șase: revine FruFru! După ce a vândut brandul către Unilever, l-a cumpărat înapoi pentru ca, în final, să-i sisteze activitatea, Mihai Simiuc, antreprenorul din spatele mărcilor FruFru și Urban Monkey readuce la viață celebrul brand de produse sănătoase, care se vor regăsi de acum înainte în magazinele OTOTO. 

  • Locul de muncă a devenit, pentru prima oară, terenul comun unde se întâlnesc 4 generații de angajați, iar un studiu Pluxee, realizat împreună cu Ipsos România analizează în premieră preferințele și atitudinile față de muncă ale acestor generații. Dă play episodului #15 ca să afli the key takeaways din acest raport! 

  • Începând de luni, 14 octombrie, companiile HoReCa de toate dimensiunile, precum și IMM-urile și microîntreprinderile se pot înscrie online în programul Electric Up 2024. Sunt disponibile granturi în valoare maximă de 150.000 EUR pentru instalarea de panouri solare, pompe de căldură și stații de încărcare a mașinilor electrice   

Doza de învățare 

În afară de știrile săptămânii, avem pentru tine o doză de inspirație antreprenorială: 

Astăzi aducem în discuție una dintre cele mai faine lecții pe care le-am învățat la How To Web 2024, conferința internațională pentru startupuri care-a avut loc săptămâna trecută la București. April Dunford, Fondatoarea Ambient Strategy, ne-a vorbit despre pitchurile de vânzare și cum să creezi povestea câștigătoare atunci când te adresezi unei audiențe care nu-ți cunoaște nici produsul, nici industria.  

Am aflat că nu e greu să vinzi, ci să cumperi. Da, unele lucruri sunt foarte distractiv de cumpărat, de exemplu o pereche de pantofi sau un cocktail. Dar altele nu: cui îi place să cumpere asigurări sau un software de contabilitate, de exemplu? Toate opțiunile arată aproximativ la fel, par a face aceleași lucruri și toate se laudă că sunt nr. 1. 

Cum alege un consumator? Înțelege ce contează pentru el, fie că e prețul, ofertele existente pe piață, anumite atributele sau altceva. Apoi face o listă scurtă de variante și alege ce i se potrivește cel mai bine. De aceea, ca antreprenor, nu e cazul să enumeri toate caracteristicile produsului sau serviciului tău ca să vinzi ușor; consumatorii nu vor liste de atribute. Procesele de vânzare contemporane sunt menite să răspundă la întrebarea „De ce să ne alegi pe noi?”, dar ar trebui de fapt să răspundă la întrebarea „De ce să ne alegi pe noi, în defavoarea alternativelor de pe piață?”.  

Un pitch de vânzare eficient explică unui consumator percepția ta specifică asupra pieței pe care activezi, alternativele existente și care ar fi soluția pentru problema lui, într-o lume perfectă. Apoi, îi transmite care este propunerea ta de valoare. Deci nu enumera toate caracteristicile produsului tău, ci arată-i clientului ce faci diferit de ceilalți de pe piață și de ce îi oferi plus-valoare. 

Aceasta este doar una dintre cele 9 lecții pe care le abordăm în articolul despre lucrurile esențiale pe care le-am luat cu noi după participarea la conferință. Despre celelalte 8 poți citi aici

Recomandarea săptămânii 

Aplicația de igienă emoțională care poate schimba felul în care te raportezi la terapie 

Pe 10 octombrie a fost ziua mondială a sănătății mintale. Anul acesta, Organizația Mondială a Sănătății și-a unit forțele cu parteneri din întreaga lume pentru a sublinia importanța legăturii dintre muncă și sănătatea mintală. Sănătatea mintală este definită de OMS ca absența problemelor de sănătate psihică și o stare de bunăstare, în care fiecare individ își înțelege potențialul, poate face față stresului normal de zi cu zi, lucrează în mod productiv și aduce o contribuție în comunitatea din care face parte.   

Bunăstarea mintală, zisă și mental wellbeing, este centrală funcționării noastre eficiente, iar antreprenorii nu constituie o excepție. Din păcate, statisticile arată că 87,7% dintre antreprenorii din lume au cel puțin o problemă de sănătate mintală, fie că vorbim de anxietate, stres intens, griji financiare, burnout, sindromul impostorului, echilibru deficitar între job și viața personală, singurătate, insomnie sau depresie.  

Resursele care promovează echilibrul personal  și igiena emoțională sunt esențiale în acest context, de aceea recomandarea noastră pentru acest episod este Selftalk Space, un startup britanic cu origini românești și moldovenești despre care am aflat la How to Web. Aceasta-ți oferă o doză de „auto-terapie” ori de câte ori te confrunți cu probleme specifice, precum furia, anxietatea la muncă sau dificultatea de a seta limite sănătoase în context profesional. Deocamdată sunt disponibile doar câteva astfel de călătorii ghidate, însă platforma se află în plină dezvoltare, deci merită să rămâi cu ochii pe ea în lunile următoare.  

 

Gazdele noastre, Maria Bercea – Content curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest, și Irina Bădescu – Content writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.         

La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea (știri) și toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.     

Grafica: Adina Stroe        

Muzica: Stocktune