Bucureștenii sunt chemați la referendum în noiembrie pentru a stabili cum se construieşte în capitală şi la cine sunt banii. Vecinii noștri din Republică au avut și ei un referendum, iar sentimentul pro-european a prevalat, însă cu o majoritate fragilă, de 50,38%. Pe acest fundal oarecum tensionat, noi venim cu vești bune, cum te-am obișnuit deja: aflăm cât contribuie industria IT în materie de taxe și impozite și cum 8 studenți au făcut din învățatul pentru Bac nu doar o activitate distractivă, ci și o afacere. În plus, îți spunem despre cum să alegi influencerii potriviți cu care să colaborezi și îți facem cunoștință cu profesorul de branding și pop culture de pe TikTok. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”!
-
De săptămâna asta, platforma Startarium a trecut într-o nouă etapă! În 2016, am pornit într-o călătorie ambițioasă alături de comunitate de business din România: ne-am propus să susținem antreprenorii să transforme idei în afaceri reale.
În acești 8 ani, am văzut cum visele se materializează și cum provocările din business devin ocazii de învățare. Am publicat peste 1.700 de articole, cursuri, interviuri și instrumente de business, am acordat aproape 1 milion de euro în finanțări către antreprenori și am strâns alături de noi peste 200 de experți, mentori și consultanți care și-au oferit know-how-ul.
Fiecare succes al antreprenorilor din comunitate ne-a inspirat să mergem mai departe. Ca să continuăm misiunea Startarium, să dezvoltăm și mai mult conținut util și să fim o resursă de învățare și inspirație pentru cât mai mulți antreprenori, manageri și echipele lor, avem acum nevoie de sprijinul comunității.
Intră acum pe startarium.ro/abonamente și alege un abonament lunar, semestrial sau anual. Plătești doar 1 € pentru prima lună și ai acces la articole, cursuri, webinare și multe altele!
-
Industria IT este al doilea contributor la buget în materie de taxe și impozite. Cu o cifră de afaceri de peste 15,5 miliarde € în 2023, în creștere cu 12,16% față de 2022, sectorul are un impactul total asupra PIB-ului de 14,16%, media de taxe și impozite fiind de 76.992 lei/angajat în 2023.
-
Afacerea Bacademia: 8 studenți au transformat „toceala” în înțelegere printr-un cont de TikTok unde aceste personajele din operele literare pentru examenul de bacalaureat și autorii din program devin figuri prietenoase, accesibile și moderne, animate cu ajutorul inteligenței artificiale. Pe lângă proiectul media, echipa a pus de asemenea bazele unei edituri, care a scos deja 9 culegeri cu sinteze și scheme logice care au ajuns în mâinile a 9.000 de adolescenți din ani terminali.
-
EIT Health caută startupuri, IMM-uri, spitale, universități și institute de cercetare din România care dezvoltă soluții în domeniul sănătății pentru a participa în programul InnoStars SPICE, program care oferă sprijin în valoare de până la 160.000 €. Aplică până pe 31 octombrie aici.
-
Guvernul amână sancțiunile pentru cei care folosesc case de marcat fără cod QR până pe 1 septembrie 2025. De asemenea, s-a amânat și termenul pentru dotarea automatelor de vânzare cu case de marcat. Până la finalul anului, nu vor fi aplicate amenzi pentru operatorii care livrează bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale. De la 1 ianuarie 2025 devine însă obligatorie e-Factura B2C (business to consumer). Ministerul Finanțelor lucrează la o clarificare fiscală prin care trecerea CNP-ului românilor pe facturi să fie opțională.
Doza de învățare
În afară de știrile săptămânii, avem pentru tine o doză de inspirație antreprenorială:
Săptămâna aceasta vorbim despre influencer marketing, cu nimeni altul decât Cristian China-Birta, cunoscut publicului larg drept Chinezu. Din discuția pe care am avut-o cu el am aflat de ce e indicat să alegi influenceri relevanți, cu valori și public similare cu ale afacerii tale, nu să te uiți după vanity metrics.
Creatorul de conținut ales trebuie să se afle pe aceeași lungime de undă cu produsul/serviciul pe care trebuie să îl promoveze. Nu te uita doar la câți urmăritori are pe Instagram sau ce rată de engagement au postările lui, ci și la cât de bine se potrivește brandului tău.
Pentru o colaborare de succes, acesta trebuie să aibă valori similare (consumatorii miros de la o poștă postările sponsorizate care par forțate) și urmăritori care se încadrează în publicul-țintă al afacerii promovate. Și mai bine ar fi să mizezi pe cineva care are un interes real pentru ce vinzi, chiar ți-a folosit produsul/serviciul și înțelege exact de ce compania ta este de preferat competitorilor de pe piață. Un influencer care este și un client fericit are o valoare uriașă: pentru că are deja expertiză apropo de ce promovează, va crea conținut autentic, relevant, care generează încredere și acțiune.
Pentru ce nișe de produse/servicii se potrivesc cel mai bine campaniile cu influenceri? Chinezu spune că, „probabilistic vorbind, orice fel de produse sau servicii pot să fie promovate prin influenceri. Statistic vorbind, cele mai de succes colaborări le au brandurile din zona de Beauty și Fashion. Dar există influenceri care vând bine și servicii sau cei care te ajută în vânzări B2B”. Trebuie doar să îi identifici corect pe cei care pot face asta – ceea ce este o provocare foarte mare. „Și nu cred că, fără să apelezi la un specialist în influencer marketing, poți să alegi corect influencerii cu care să lucrezi”, concluzionează specialistul în marketing online.
Chinezu ne-a mai povestit și despre cum setezi obiectivele colaborării cu influencerii, ce trebuie inclus în contract și cum trebuie să evolueze relația dintre voi. Găsești toate aceste insighturi în articolul de pe Startarium.
Recomandarea săptămânii
Profesorul de brand strategy de pe TikTok
Ai auzit vreodată de cottage core? Brainrot? Little treat culture? Dacă nu, poate că ar trebui să arunci un ochi pe conturile de TikTok și Instagram ale lui Eugene Healey. Eugene este consultant independent de strategie de brand și lucrează undeva la intersecția dintre brand, culturi și dorințe.
Când nu explică pe internet trendurile și schimbările în comportamentul consumatorilor, predă la Melbourne Business School. Convingerea lui de bază e că brandurile sunt plictisitoare, dar dorința este interesantă. Exemplele de succes sunt cele care reușesc să exploateze o dorință universală nesatisfăcută dintr-o anumită perioadă de timp, construindu-și narațiunea în jurul lor.
Exact asta și presupune munca lui: să descopere acele dorințe și să ajute brandurile să găsească modalități creative de a le îndeplini. Lucrează cu fondatori, echipe executive și oameni de business care au resursele și motivația de a face ceva semnificativ cu mărcile lor, pentru că o strategie excelează doar în măsura în care ai capacitatea de a o executa.
Descoperă micro-incursiunile lui Eugene în cultura online și offline a prezentului pe Instagram și TikTok.
Gazdele noastre, Maria Bercea – Content curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest, și Irina Bădescu – Content writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.
Grafica: Adina Stroe
Muzica: Stocktune