Dacă vrei să afli ce înseamnă o comunitate, de ce este ea valoroasă pentru antreprenori și cum alegi una potrivită pentru tine sau cum poți pune chiar tu bazele unei comunități aliniate afacerii tale, Alexandra Roxana Popa îți explică mai multe.
Puterea comunității în business este un subiect foarte atrăgător, în ultima vreme. O comunitate te ajută să înțelegi ce îi preocupă pe cei din jur, să creezi legături cu alți oameni, să te conectezi cu profesioniști pe care îi admiri, să-ți validezi ideea, să-ți dezvolți businessul și parteneriatele.
Cu o zi înainte de lansarea noului curs gratuit Startarium eXperience „O comunitate pentru afacerea ta” (care va fi disponibil din 26 iunie), am discutat live cu Alexandra Roxana Popa (antreprenoare și creatoare Community Dinners) despre cum poți crea un spațiu relevant pentru oameni, unde se creează legături și fiecare poate să-și dezvolte afacerea și să atragă parteneri. Cursul acesteia poate fi accesat de toți cei interesați pe Startarium eXperience, în perioada 26 iunie – 22 iulie (inclusiv).
Alexandra este antreprenoare din 2005, a avut mai multe inițiative de afaceri – în nișe ca retail, real estate sau educație – și a avut de multe ori sentimentul că provocările ei sunt singulare. Dar apartenența la comunități a ajutat-o să înțeleagă puterea persoanelor care au aceleași preocupări ca ea.
Promovează activ această idee pentru că acum 5 ani a creat Community Dinners – format dedicat liderilor și profesioniștilor de top din domenii foarte variate, care se întâlnesc de 2-3 ori/lună (de obicei, la cină) și vorbesc despre teme care îi preocupă: vulnerabilitatea liderului, cum luăm decizii, cum avem conversații dificile, afacerile de familie etc. În prezent, Community Dinners reunește peste 120 de lideri din România, care au ajuns să aibă împreună proiecte foarte valoroase.
„Putem spune că avem o comunitate dacă avem minim 10 oameni. Dar o comunitate este definită nu doar de numărul de membri înscriși, ci și de activitățile frecvente pe care ei le fac și de gradul lor de implicare. [...] O comunitate chiar este ca o entitate vie și devine mai puternică cu cât membrii sunt mai activi. Câteodată, puterea comunității este dată de numărul mai mare de membri, dar de cele mai multe ori este dată de conexiunea dintre acești membri și recurența activității”, explică Alexandra Popa.
3 motive pentru care o comunitate este valoroasă pentru businessul tău (pe care le vei regăsi în cursul Startarium eXperience):
- Serviciile și expertiza fiecărui membru sunt mult mai ușor de comunicat în conversații informale (în activitățile regulate ale comunității) decât în contexte comerciale. A-ți prezenta afacerea sau ideea în 30-60 de secunde, la un eveniment de networking, este mult mai impersonal decât ceea ce se întâmplă într-o comunitate. Aici, membrii se întâlnesc frecvent, participă la activități împreună și (în aceste discuții informale repetate) își transmit expertiza și informațiile într-un mod organic, natural, în conversații care leagă doi oameni care sunt și profesioniști în domeniile lor. „Lucrurile acestea se construiesc mai repede decât se prezintă și construcția acestei relații are la bază în primul rând dorința de prezentare a celui care vorbește despre ceea ce face și în al doilea rând interesul celui care ascultă”, spune Alexandra.
- Conexiunea cu membrii comunității facilitează colaborări și parteneriate mult mai potrivite din punct de vedere al valorilor. Atunci când membrii unei comunități ajung să colaboreze, conexiunea și parteneriatul lor este legat mai mult de valorile comune, decât de un obiectiv comun. Pentru că sunt membri activi ai aceleiași comunități și au un profil similar, unit de valori comune, pot construi și testa mult mai repede un posibil parteneriat. Drept dovadă, Community Dinners are membri care sunt parteneri de afaceri încă de la începutul grupului, de 4-5 ani.
- Te ajută să nu te mai simți singur în călătoria antreprenoriatului. Dacă faci parte dintr-o comunitate, vei descoperi că și alți antreprenori sau lideri trec prin aceleași provocări ca tine și sigur vei afla și perspective noi de poziționare, vizavi de aceste provocări. În plus, un astfel de grup te ajută să descoperi valoare și mult mai multă înțelegere pentru ceilalți jucători implicați în businessul tău. „Comunitatea aduce la masă oameni cu profil asemănător, care au mize pe terenuri de joacă diferite: nu suntem toți din aceeași industrie, nu suntem toți din același business, dar avem câteva motivații comune”, spune Alexandra.
Pentru mai multe informații pe această temă, urmărește înregistrarea kick-off-ului în care Alexandra Roxana Popa detaliază cele 3 motive pentru care o comunitate este valoroasă pentru orice afacere (vezi clipul video din partea de sus a paginii).
În cursul „O comunitate pentru afacerea ta”, lansat pe 26 iunie, participanții pot descoperi 4 module despre ce înseamnă o comunitate, cum arată călătoria membrilor și fondatorilor, cum alegi din ce comunități să faci parte și ce beneficii îți aduce apartenența (dacă ești un membru activ și implicat). În plus, vei descoperi și exemple clare de alte comunități autohtone create pentru impact și pentru creșterea businessurilor, ca No.Mad, Leaders for Justice sau Fab Leap. La final, vei realiza un proiect despre businessul tău (pentru care vei primi feedback-ul Alexandrei), vei primi un certificat de absolvire și poți beneficia de două ședințe gratuite de mentorat, cu antreprenori din comunitatea Startarium.