Top 15 cărți despre business

Citirea unor cărți despre antreprenoriat te ajută să îți dezvolți o gândire de lider și să deprinzi noi abilități. De asemenea, te ajută să te dezvolți personal și profesional, precum și să inspiri angajații și partenerii de afaceri. Pentru antreprenori, abilități precum gândirea analitică, creativitatea, comunicare asertivă și memoria sunt esențiale pentru a descoperi soluții inovative pentru afacere. Mai jos poți afla de ce este important să citești cărți despre business, precum și câteva recomandări de lectură.

De ce să citești cărți de business

Există multe motive pentru a citi cărți despre afaceri. Iată care sunt cele mai importante dintre ele:

  • Vei învăța de la oameni de afaceri de succes - de cele mai multe ori, cărțile despre antreprenoriat sunt scrise de oameni de afaceri care au obținut rezultate semnificative în domeniul lor. Poți învăța din reușitele și greșelile lor pentru a evita să cazi în aceleași capcane;
  • Vei fi la curent cu ultimele tendințe din zona de business - lumea afacerilor este în continuă schimbare și inovare, deci este important să fii la curent cu noile tendințe. Prin citirea unor cărți despre antreprenoriat vei avea o imagine de ansamblu asupra unor tehnologii și strategii actuale;
  • Îți vei îmbunătăți cunoștințele și abilitățile - cărțile despre afaceri te ajută să îți îmbunătățești abilitățile în diferite zone, de la marketing și finanțe, la vânzări și leadership. Astfel, vei putea avansa în carieră și/sau fonda propriul business;
  • Vei vedea domeniul într-un nou mod - o carte de afaceri bună te va ajuta să vezi o situație din mai multe perspective și te va ajuta să te dezvolți profesional;
  • Vei fi inspirat și motivat - de multe ori, cărțile despre antreprenoriat au și elemente care inspiră și motivează. Te pot ajuta să îți stabilești obiective și încrederea că efortul tău va duce la atingerea lor. 

👉 Vrei să intri în lumea antreprenoriatului? Urmează cursul Startup Edu, pentru a descoperi etapele unei afaceri de tip startup, de la definirea ideii, la testare, scalare și depășirea provocărilor. Vei beneficia de ajutorul unor sfaturi și insight-uri valoroase de la antreprenori, investitori și experți. 

Top 5 cărți antreprenoriat și strategii de business

Vrei să îți lansezi o afacere sau poate ai deja un business dar ești în pană de idei în ceea ce privește inovarea? Citește cărțile de antreprenoriat de mai jos pentru un refresh. 

Regândește: Forța cunoașterii lucrurilor pe care nu le cunoști - Adam Grant

Adam Grant vine cu o propunere interesantă. El spune că o abilitate importantă nu este (doar) aceea de a gândi și a învăța lucruri noi, ci de a regândi și reînvăța. Mulți dintre noi aveam opinii bine împământenite, greu de schimbat.

În loc să te înconjori de cărți, de idei și de oameni care sunt de acord cu tine și cu opiniile tale, autorul recomandă contrariul - să te înconjori de oameni, situații și idei care te provoacă pentru a crește personal și profesional, precum și pentru a-ți dezvolta compania.

4.000 de săptămâni: Time management pentru muritor - Oliver Burkeman

Oliver Burkeman pune viața în perspectivă. Potrivit datelor existente, speranța de viață este în jurul vârstei de 80 de ani, aproximativ 4000 de săptămâni, așa cum spune autorul. Acest număr finit de săptămâni te poate ajuta să prețuiești mai mult viața și timpul care se scurge cu fiecare secundă care trece. Cum îți vei petrece zilele? Ce vei face? Vrei să muncești de dimineață până seara, chiar și pentru aspectele care nu sunt neapărat necesare sau îți vei umple, puținul timp, cu ceea ce contează? Cartea de față te ajută să vezi altfel timpul pe acest pământ și să îl organizezi mai ușor pentru a prioritiza ceea ce contează pentru viața și afacerea ta. 

Strategia oceanului albastru: Cum să creezi un spaţiu de piaţă necontestat şi să faci concurenţa irelevantă - W. Chan Kim și Renée Mauborgne 

Cartea celor doi autori vine cu o propunere inedită. Separă piețele în oceane albastre, unde competitorii sunt puțini sau lipsesc cu totul și oceane roșii, unde competiția este mare. 

W. Chan Kim și Renée Mauborgne propun ca oamenii de afaceri să creeze noi oceane albastre concentrându-și atenția asupra inovației și nu pentru a pătrunde pe piețele deja existente și abundente în competitori. Pe lângă partea teoretică, „Strategia oceanului albastru” vine și cu o serie de exemple de succes și studii de caz pentru a fixa noile cunoștințe.

Atomic Habits. O cale ușoară și eficientă de a-ți forma obiceiuri bune și a scăpa de cele proaste - James Clear

James Clear propune ideea de „obiceiuri atomice”, adică schimbări mici (asemeni unui atom) de comportament pentru un succes de impact, pe termen lung. De exemplu, chiar dacă mersul la sală în fiecare zi îți face cu ochiul și există dovezi că influențează pozitiv starea de spirit, puterea de concentrare și memoria, evită să îți propui obiective nerealiste. 

Potrivit teoriei lui Clear, ai șanse mai mari de succes dacă începi cu 5 minute, apoi crești treptat, cu câte 1-2 minute, până la 30-60 minute, decât să începi din start cu o oră de sport, dacă ai fost sedentar 20 de ani. Foarte interesante în această carte sunt și interviurile autorului cu oameni de afaceri pentru a demonstra eficiența propunerilor sale. 

👉 Ai o afacere la început de drum? Urmează cursul Mindset de antreprenor pentru a avea acces la instrumente de creștere și oportunități. Pentru a putea folosi informațiile potrivite, adaptate etapei de dezvoltare a business-ului, ai nevoie de un mindset potrivit. Despre dezvoltarea sa vei afla în acest curs. 

Cele trei reguli: Cum gândesc companiile excepţionale - Michael E. Raynor și Mumtaz Ahmed

Cartea te ajută să afli răspunsul la o întrebare pe care și-o pun mulți oameni de afaceri: „Ce fac unele companii de ajung să aibă succes pe termen lung?”

În fiecare domeniu există câte unul sau mai mulți giganți, în industria farmeceutică, în zona de retail, mobilier, electrocasnice, IT etc. Ce fac aceste companii excepționale pentru a oferi produse superioare, de-a lungul timpului și cum fac față concurenței? Ce putem învăța de la ele? 

Pentru cartea „Cele trei reguli” autorii au analizat datele a peste 25.000 de companii, de-a lungul a 45 de ani. Din totalul de business-uri au ales 344 de companii excepționale, dintre care cercetarea s-a concentrat asupra a 27 dintre ele. În urma analizei, Raynor și Ahmed au ajuns la o serie de întrebări cheie. Să păstrezi prețurile mici sau să ai produse mai calitative cu un preț mare? Să te concentrezi asupra dezvoltării talentelor angajaților sau a capabilităților companiei? Răspunsurile la aceste întrebări țin de cele trei reguli precum și de specificul afacerii.

Top 5 cărți startup

Deși lansarea unei afaceri vine cu un risc ridicat de eșec, dacă ai la îndemână resursele potrivite îți crești șansele de a depăși provocările. Iată 5 cărți de business pentru startup-uri. 

The Lean Startup: Cum antreprenorii din ziua de azi se folosesc de inovația continuă pentru a crea afaceri de succes - Eric Ries

Atunci când lansezi o afacere este posibil să petreci luni la rând pentru a dezvolta un produs sau serviciu care pare că nu este dorit de nimeni. Cartea lui Eric Ries te ajută să creezi un produs pe care clienții își vor dori să-l aibă. 

Autorul spune că pentru a avea succes cu o nouă afacere este important să identifici și să testezi ipoteze și idei. De ce să pierzi timp, energie și bani pe o idee care nu va avea succes când poți evita aceste lucruri? 

Startup de 100 $ - Chris Guillebeau

Vrei să lansezi un startup dar ai un buget limitat? Probabil că ar trebui să citești această carte de afaceri. Chris Guillebeau te ajută să identifici o nișă profitabilă, să creezi un plan de afaceri simplificat și să îți lansezi afacerea cu un risc financiar minim. Autorul spune că pasiunea contează enorm în orice afacere și că aceasta te va ajuta chiar și atunci când bugetul este mic. 

Începe cu de ce - Simon Sinek

Antreprenorii care își doresc să lanseze un startup ar trebui să își pună întrebarea „De ce să îmi lansez o afacere?”. Sinek spune că persoanele care își pun această întrebare vor înțelege mai ușor problemele pe care doresc să le rezolve, cine este publicul țintă, precum și care este soluția oferită. 

Idei rebele: Puterea gândirii diverse - Matthew Syed

Cartea „Idei rebele” te va ajuta să accepți mentalitatea de outsider ca un atu al companiei și al echipei tale de lucru. 

Este în natura umană să dorim să ne inconjuram de oameni care gândesc ca noi. Însă acest lucru este dăunător în afaceri. Oamenii asemănători este posibil să gândească similar, aspect care poate duce la aceleași greșeli. 

Dacă ai angajați cu idei, pasiuni și hobby-uri diferite, vei avea parte de mai multe idei inovative și vei reduce riscul de eșec. Folosindu-se de studii din domenii diferite, de la psihologie la genetică, Syed propune conceptul de „diversitate cognitivă” care spune că persoanele diferite te vor ajuta să dezvolți idei diferite. 

Company of One: De ce vor revoluționa piața afacerile mici - Paul Jarvis

Paul Jarvis vine cu o idee foarte interesantă, o anomalie în lumea business-urilor. Să ai un startup mic, sustenabil și profitabil, care să nu crească. 

Dacă eviți creșterile economice masive, pe termen scurt, vei avea mai mult timp pentru a te bucura atât de viața profesională, cât și de cea personală, potrivit autorului. De asemenea, vei evita toate lucrurile care vin la pachet cu extinderea. În același timp, afacerea aduce un flux de numerar regulat. Vrei să afli cum să faci acest lucru? Atunci citește „Company of One”. 

Top 5 cărți de antreprenoriat și leadership

Indiferent dacă ocupi jobul de CEO sau nu, cu siguranță vei avea de câștigat dacă înveți să fii un lider mai bun. Vezi mai jos câteva cărți de antreprenoriat și leadership. 

Excelența în afaceri: De ce anumite companii reușesc saltul de la bun la excelent, iar altele nu? - Jim Collins

Cartea este rezultatul unui studiu realizat pe o durată de 5 ani care a avut scop să determine cum se transformă o companie bună în excelentă, cum trece de competiție și are succes pe termen lung. 

Progresul durează, așa am putea concluziona citind volumul lui Jim Collins. Succesul nu are loc peste noapte, chiar dacă în cazul unor companii poate părea așa, ci reprezintă un cumul de factori, de la circumstanțe, la alegeri și disciplină. Pentru antreprenorii la început de drum sau care nu au încă rezultatele dorite, „Excelența în afaceri” le arată că munca și pasiunea construiesc drumul spre reușită și că dificultățile cu care se confruntă fac parte din experiența companiilor de succes. 

👉 Ai deja o afacere, dar lucruri par să stagneze? Urmează cursul Scalare | Cum iti optimizezi si extinzi afacerea pentru a afla cum să duci businessul la nivelul următor. 

Personal MBA: Stăpânește arta afacerilor - Josh Kaufman

Cartea „Personal MBA” poate fi introducerea perfectă în lumea afacerilor dacă încă nu ți-ai lansat businessul. Îți oferă concepte de bază despre antreprenoriat, de la marketing și vânzări, la negocieri, productivitate și alte concepte care definesc un lider. 

Conform lui Josh Kaufman liderii adevărați nu sunt produsul școlilor de business, ci a setei de cunoaștere, abilități și experiențe. 

Manageri şi mentori - Chip R. Bell

Volumul „Manageri și mentori” este un clasic în business și management. Ediția curentă pune accent deosebit pe legătura dintre mentor și manager, care este mai mult decât un schimb de cunoștințe. 

Pe lângă noțiunile teoretice, cartea oferă un studiu de caz amplu care analizează relația dintre mentor și protejat la o companie fictivă, precum și interviuri cu șase CEO de top. 

Orice îți dorești - 40 de lecţii pentru un altfel de antreprenor - Derek Sivers

Derek Sivers vorbește în această carte despre succesul său aproape accidental și despre erorile care l-au făcut faimos pe unul dintre cele mai populare site-uri pentru artiști independenți. 

Volumul nu este doar o carte de business, ci și o motivație pentru a atinge succesul urmându-ți visurile. Antreprenorii la început de drum vor fi atrași de limbajul deschis, care transmite în mod transparent ideea că îți poți atinge obiectivele în ciuda eșecurilor mai mici sau mai mari peste care, invariabil, vei da. 

Cei care schimbă jocul - Andreea Roșca și Mona Dîrțu

„Cei care schimbă jocul” tratează subiectul antreprenoriatului românesc și a oamenilor de afaceri de succes din domenii dintre cele mai diverse, de la HORECA, la medical, bricolaj, curierat, mobilier și software. Cu bune și cu rele, cu succese și provocări din care au învățat, oamenii de afaceri români din acest volum împărtășesc din experiența lor. 

Și poveștile lor sunt diferite. Unii dintre ei au știut de la început ce își doresc, iar alții au riscat și au pierdut sau câștigat. Unii au pornit afacerea din sufragerie, alții dintr-un magazin de câțiva metri pătrați. Cartea este ușor de citit și inspiră antreprenorii și nu numai, indiferent dacă se gândesc să își lanseze afacerea sau activează de ceva timp. 

Cărțile de antreprenoriat adună sfaturi, recomandări și experiențe care te pot ajuta să ai succes. Includ subiecte esențiale precum leadership, strategie de business, marketing și vânzări. Deși toate aceste elemente sunt importante, multe cărți au altceva în centru: o viziune clară asupra misiunii companiei. Ce vrei să obții? Care sunt valorile? Odată ce ai definit viziunea și misiunea companiei, poți dezvolta o strategie pentru a-ți atinge obiectivele. 


Sursa foto: Unsplash, Editura 1, Editura 2, Editura 3, Editura 4, Editura 5, Editura 6, Editura 7, Editura 8, Editura 9, Editura 10, Editura 11, Editura 12, Editura 13, Editura 14, Editura 15