Cu metoda Design Sprint poți testa un concept nou în numai 5 zile, adică o soluție nouă la o problemă existentă, dar și un update pentru un produs sau un serviciu deja existent. Află care sunt pașii din cursul de mai jos, susținut de Tudor Juravlea. Tudor este co-fondator al Design Thinking Society, are o experiență de 15 ani în User Experience Design și Digital Product Management în patru companii mari de servicii din Telecom, Banking și Energie.
Astăzi îți voi prezenta cum poți folosi metodologia Design Sprint pentru a testa idei noi în numai 5 zile. Cartea care descrie această metodologie a fost scrisă de Jake Knapp, John Zeratsky și Braden Kowitz prin 2016, după ce au testat-o în Google Ventures.
Cu metoda Sprint, poți testa un concept cu totul nou, adică o soluție nouă la o problemă existentă, dar și un update pentru un produs sau serviciu existent. Nu există limită pentru folosirea metodologiei Sprint, poate fi folosită și pentru inventarea unor soluții digitale, dar și a unora offline. Limitarea ține doar de imaginația ta și de capacitatea ta de a invita clienți reali pentru a testa conceptul tău la final.
Structura unui Sprint
În general, un Sprint durează 5 zile. Cinci zile în care vei dezvolta o potențială soluție la o problemă pe care vrei să o rezolvi. Săptămâna începe de luni și se termină vineri. Există și variante comprimate pe care le poți experimenta, dar ți-aș recomanda pentru început să încerci varianta de 5 zile.
LUNI: Mai întâi de toate, va trebui să faci 2 lucruri importante: să programezi întâlnirile cu clienții tăi de la sfârșitul săptămânii, clienți care vor testa soluția construită de tine și echipa ta. Tot luni, vei chema să vorbească experți sau clienți care sunt familiarizați cu subiectul în discuție. Vei detalia, vei explora și vei încerca să înțelegi problema în toată complexitatea ei.
În a doua parte a zilei de luni, veți încerca să schițați separat soluții așa cum le vedeți fiecare. Fiecare membru al echipei va încerca să traseze posibile soluții de rezolvare a problemei pe care ați înțeles-o mai devreme în acea dimineață.
MARȚI: Veți explica și veți povesti detaliat celorlalți din echipă soluțiile pe care le-ați găsit fiecare și veți ajunge, fie prin vot, fie printr-o dezbatere, la o soluție comună, la cea mai bună soluție pe care o puteți găsi ca echipă. E foarte important ca luni să faceți acest exercițiu separat și abia marți să confruntați soluțiile găsite de fiecare pentru că veți avea o înțelegere mai complexă a potențialei soluții.
MIERCURI: După ce ați ales împreună o soluție comună care rezolvă problema clientului, veți putea miercuri să trasați cap-coadă întreaga experiență, să construiți un story, un flow logic, care să explice cum funcționează în totalitate soluția voastră.
JOI: Joi e ziua cea mare. Joi veți încerca împreună să experimentați prototiparea. Un prototip înseamnă o replică cât mai aproape de realitate a soluției pe care o propuneți. Asta înseamnă că veți încerca să imitați realitatea, nu să o construiți. Aici e important să nu investiți prea mult efort, să nu intrați într-o complexitate prea mare. Creierul uman are și neajunsurile lui, unul dintre ele se numește sunk cost. Este un bias cognitiv uman care ne oprește din a schimba profund lucruri în care am depus foarte mult efort. De aceea e important ca prototipul pe care îl construiți să fie unul care doar imită realitatea.
VINERI: Veți avea vizita clienților voștri reali sau a potențialilor utilizatori. Ei vor testa și vă vor spune ce poate fi îmbunătățit și ce trebuie înlocuit. E foarte important să nu încercați să vindeți produsul pe care l-ați construit împreună, e important să prezentați modul în care funcționează, să lăsați clientul să vă dea feedback, să experimenteze în mod direct ceea ce voi ați construit. Facem asta pentru că e important să aducem cât mai mult feedback calitativ în acest context.
La finalul zilei de vineri, veți pune cap la cap toate informațiile primite și veți face îmbunătățirile pe care le-ați descoperit cu ajutorul clienților.
Nu uita că Design Sprint e o metodologie de inovare. Asta înseamnă că, pe lângă viabilitate și fezabilitate, avem nevoie ca produsele noastre și serviciile noastre să fie dezirabile, adică să fie atractive pentru client. De aceea avem nevoie să prototipăm și să arătăm cât mai devreme clientului ideile noastre.
Stai aproape pentru o lecție despre prototipare și, dacă vrei, ne întâlnim în comunitățile Design Thinking România și UX Bucharest.