Cea mai recentă și presantă provocare la nivel global din prezent o reprezintă planeta, mai exact, cum putem să acționăm și ce strategii trebuie să implementăm pentru a contribui la o lume durabilă, atât pentru noi, dar mai ales, pentru generațiile următoare.
De la alegerile personale pe care le facem zi de zi, la inițiative ale comunităților din care facem parte, deciziile pe care le iau marile companii, până la reglementările și politicile fiecărei țări, fiecare dintre noi trebuie să contribuie la un viitor mai sustenabil.
În contextul actual, pentru o afacere de succes, nu mai este de ajuns ca aceasta să respecte doar stadardele tradiționale, ci este nevoie să țină cont de mult mai mulți factori pentru a reuși să țină pasul. Descoperă în acest articol câteva povești de succes și bune practici de la Impact Hub Global și rețeaua sa globală, despre de ce modelul de business sustenabil și principiile sustenabile devine din ce în ce mai necesare în orice tip de afacere.
Impact Hub, ca rețea globală prezentă în peste 100 de locații din întreaga lume, de pe 5 continente, și-a luat angajamentul de a susține și a lua inițiativă în acțiuni de protejare și conservare a mediului, atât la nivelul programelor de creștere dezvoltate, a parteneriatelor de impact și dezvoltării de comunități de sprijin, precum și a spațiilor de lucru complementare pe care le oferă.
Impact Hub-uri din toată lumea adresează prin toate inițiativele dezvoltate probleme de mediu, dintr-un unghi sau altul.
1. La nivel de programe, facilitează colaborarea dintre corporații și startupuri cu impact pozitiv asupra mediului. Exemple de programe dezvoltate: IKEA Food Innovation Program, program dezvoltat de Impact Hub Elveția.
2. În cadrul evenimentelor dedicate mediului, cum ar fi evenimentele locale Climathon, un eveniment dedicat schimbărilor climatice și a impactului asupra orașului și se va desfășura simultan în principalele orașe din lume, încercând să rezolve cele mai mari provocări într-un hackathon de 24 de ore. În 2019, Impact Hub Bucharest a fost unul din organizatori și a adus la București 30 de participanți care au lucrat în echipe pentru cele 2 provocări lansate de partenerii evenimentului, WWF România și Urban Monkey. Vezi mai multe despre câștigători și cum s-a desfășurat ediția din 2019 aici.
3. Prin parteneriatele locale și globale cu alte organizații, cum ar fi WWF sau Climate KIC (o comunitate a cunoașterii și inovării - CCI, care lucrează pentru a accelera tranziția către o societate zero-carbon și rezilientă la schimbările climatice).
Din strategia globală a Impact Hub face parte, în primul rând, reducerea emisiilor de carbon spre 0 până în 2050, pentru a rămâne în limita minimă globală, și, în al doilea rând, transformarea sistemelor alimentare și a proceselor din agricultură pentru o alimentație și o planetă mai sănătoase.
Cum își propun să facă asta? Până în 2025, își propun să devină prima comunitate de coworking neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon (Net Zero), să își susțină și încurajeze comunitatea de peste 24.000 de antreprenori să adopte strategii și procese cât mai sustenabile și nu în ultimul rând, să îi ghideze să-și extindă impactul cât mai mult înspre acest tip de practici sustenabile, modele net-zero și circulare.
Exemple de bune practici sustenabile
De la deșeuri organice la proteine alternative
AgriLife este un business din Tanzania, parte din rețeaua Impact Hub, care reciclează deșeuri organice și le transformă în surse de proteine pentru hrana animalelor sau a plantelor. Problema pe care o adresează prin soluția lor se leagă de cantitatea copleșitoare de deșeuri aruncate pe câmpuri și care contribuie la poluarea prin gaze cu efect de seră, precum și de tipul de hrană cu care sunt hrănite animalele, majoritatea surselor provenind din soia, ceea ce în timp va afecta terenurile, va încuraja despădurirea sau alte fenomene asociate cu consumul în exces de resurse. Soluția de proteină alternativă propusă de AgriLife folosește larvele unei insecte, musca soldată neagră, care conțin o proteină bogată în aminoacizi ce ajută în procesul de creșterea a animalelor (sau plantelor). Businessul adresează 4 SDG-uri (Obiective de Dezvoltare Durabilă), folosind o tehnologie prietenoasă cu mediul.
Noi modalități de transformare a deșeurilor din plastic
Impact Hub Barcelona a organizat în anul 2022 prima ediție a unui program (numit Raíz) care se concentrează pe susținerea și incubarea startupurilor și a micilor companii care își doresc să integreze principiile de circularitate în modelele lor de business, dar și în propunerile de valoare pe care le construiesc. Soluția câștigătoare a programului Raíz a fost propusă de Sutein Material, care propune o reutilizare a unor deșeuri din domeniul medical și transformarea lor în materiale de construcții. În cadrul programului, echipa a reușit să intre în contact deja cu un studio de design interesat să susțină dezvoltarea și utilizarea soluției celor de la Sustein Material. O altă soluție finalistă din cadrul programului propune o variantă de adidași realizați în întregime din materiale reciclate.
Turism mai verde
Atunci când vorbim despre aplicarea de principii sustenabile, domeniul mobilității ar trebui să fie prioritar. La nivel global, industria turismului pune accent pe strategiile de reducere a emisiilor de carbon mai mult decât orice industrie, cât și promovarea de călătorii mult mai sustenabile. Cu toate acestea, societatea civilă, instituțiile publice, alături de alți agenți ai schimbării au un rol cu un efect mult mai mare, prin construirea de academii sau alt tip de inițiative care ajută companiile mici și mijlocii să adopte practici sustenabile. Câteva exemple de astfel de inițiative:
- Tourism Innovation Academy, un proiect pornit și susținut de Impact Hub Yerevan și care sprijină startupurile la început de drum din turism, a dezvoltat o serie de activități și resurse prin care aceste afaceri să devină mai profitabile, mai sustenabile și mai scalabile.
- Reto PAÍS, un program național din Costa Rica și o competiție susținută de Impact Hub San José, care se adresează tuturor cetățenilor cu idei inovatoare care ar putea rezolva o serie de probleme din industrii precum: agricultură, educație, sănătate, turism sau „orange economy” („economie portocalie”, expresie care se referă la acele activități obținute prin transformarea ideilor în bunuri și servicii de natură culturală). Programul oferă o serie de activități, printre care incubarea ideii și dezvoltarea unui prototip, program de mentorat în domeniul financiar, sprijin legal și financiar în deschiderea afacerii, conectarea cu diverși parteneri sau reprezentanți ai ecosistemului. Acest program a reușit să obțină peste 52 de parteneriate între sectoarele public și privat și a avut mai mult de 450 de participanți în cele trei ediții anterioare.
- Goodwings - o inițiativă susținută și promovată de Impact Hub Global, o platformă de rezervare de hoteluri cu amprentă de carbon redusă. Prin rezervarea cu ajutorul acestei platforme, emisiile unei întregi călătorii - de la transport, la mâncare - vor fi reduse considerabil.
Accelerarea impactului verde
În lumea startupurilor și afacerilor la început de drum, circularitatea se poate integra în două moduri: fie de la început, prin design-ul inițial al modelului de business, fie pe parcurs, transformând complet activitatea sau parțial, pe procese specifice. În ceea ce privește programele de accelerare sau incubatoarele de afaceri, conceptul de circularitate există, însă acest tip de programe este redus ca număr, iar participanții sunt de cele mai multe ori startupuri care au implementat deja circularitatea în businessurile lor.
Așadar, este nevoie atât de un număr mai mare de programe cu componenta de circularitate, cât și de noi afaceri care să se alăture acestor programe pentru a afla cum pot implementa stategii sustenabile și net-zero în activitatea lor, indiferent de domeniul în care activează (social, de mediu sau for-profit). În același timp, colaborarea mediului public cu cel privat este crucială, întrucât instituțiile publice, alături de alți agenți ai schimbării, au un rol cu impact mult mai mare, prin construirea și susținerea de inițiative care ajută companiile mici și mijlocii să adopte acest tip de practici sustenabile.