💊 Pastila #34: R.I.P. Skype + startupuri și acceleratoare care ne fac mândri

Elon Musk e de acord ca SUA să părăsească NATO și ONU, Trump anunță crearea unei rezerve strategice de criptomonede, România a fost retrogradată de la „democrație deficitară” la cea de „regim hibrid” conform Indexului democrației creat de The Economist, Ursula von der Leyen a prezentat planul UE pentru înarmare, iar Macron e de acord să extindă protecția arsenalului nuclear al Franței către aliații săi europeni. S-ar putea spune că am avut o săptămână plină pe plan politic. Hai să vedem cum stăm și la capitolul business – bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”!


  • Ultimul drum al primului unicorn european: după 14 ani de când a achiziționat pe atunci micuțul startup european Skype, gigantul american Microsoft a anunțat că platforma de video conferință nu va mai funcționa din luna mai. Fondată în 2003 în Estonia, compania a devenit în 2005 primul unicorn european. Platforma a zgâlțâit industria telefoniei fixe, oferind utilizatorilor o modalitate gratuită de comunicare video, și a deschis calea pentru alte platforme precum Zoom, Microsoft Teams și Google Hangouts. 

  • Footprints AI, una dintre cele mai avansate platforme de retail-media și retail-data-insights din lume, care operează cea mai extinsă rețea de acest tip din România, a atras o investiție de 2,3 milioane de euro pentru a susține extinderea internațională și dezvoltarea tehnologică. Runda de finanțare a fost condusă de Catalyst România, care a contribuit cu 1,5 milioane de euro, iar SeedBlink a contribuit la atragerea a încă 100.000 de euro. 

  • A început cursa reînarmării: UE vrea să mobilizeze 800 de miliarde de euro pentru apărare. Inițiativa, numită Rearm Europe, vine în contextul suspendării ajutorului american pentru Ucraina de către administrația americană condusă de Donald Trump și include 150 de miliarde de euro în împrumuturi pentru statele membre și măsuri de stimulare a investițiilor private în domeniul apărării. Sunt vizate tehnologii precum drone, rachete și muniție. Urgența strategică poate fi o oportunitate pentru companiile europene din domeniul apărării. 

Doza de învățare 

Azi vorbim despre construirea unui business în jurul inteligenței artificiale. Săptămâna trecută am discutat în Pastila de antreprenoriat cu Alexandra Cernian, specialist în AI, profesor universitar la Politehinca București și expert în cadrul Comisiei Europene.   

Am povestit despre marile schimbări care au loc în acest moment pe scena globală a inteligenței artificiale și modul în care proprietarii de afaceri își pot păstra avantajul competitiv în acest context. Am aflat ce este cu adevărat interesant și valoros la DeepSeek, care au fost concluziile reale ale AI Action Summit de la Paris, dar și care sunt limitele aplicabilității inteligenței artificiale în business. 

Printre altele, am întrebat-o spre ce ar trebui să se orienteze fondatorii români ca să profite de evoluția AI. 

Startarium: Ar trebui antreprenorii să construiască pe baza ceea ce există deja, cum sunt, spre exemplu, fondatorii români de la BibleChat, care au anunțat o rundă de investiții importantă de curând și care au creat un fel de Chat GPT pentru credincioși, sau să facă un pas în față și să-și creeze propriile modele AI?  

Alexandra Cernian: Clar sunt avantaje și dezavantaje în ambele abordări. Odată, dacă ai nevoie să dezvolți ceva foarte nișat și poate se întâmplă să ai acces la niște date exclusive care să nu fi fost disponibile public până în acel moment, atunci evident că ar fi indicat să iei în calcul varianta în care să dezvolți pe cont propriu ceva, să dezvolți o tehnologie proprietară. Doar că în domeniul AI dezvoltarea unui model nou și antrenarea lui, cu tot ce ține de utilizarea ulterioară, implică și niște costuri ridicate, deci e nevoie de resurse destul de costisitoare. Și atunci, dacă ești un startup, s-ar putea să nu-ți fie la îndemână din punct de vedere al resurselor să abordezi lucrurile în varianta asta.  

Dacă te gândești la varianta integrării cu ceva existent, atunci aș recomanda să ne gândim bine. Să zicem că am identificat o problemă, ne gândim la o soluție care să rezolve problema respectivă, să vină în întâmpinare a utilizatorilor. Cât de ușor sau de greu este ca altcineva cu posibilități financiare mai bune decât ale noastre să reproducă soluția respectivă într-un timp mai scurt?  

Pentru că dacă ne imaginăm o soluție care nu face altceva decât să integreze  alte tehnologii existente, întotdeauna apare întrebarea - „de ce nu poate să facă și Google lucrul ăsta”, dacă devii unicorn aducând soluția asta pe piață? Cu siguranță, din punct de vedere al proprietății intelectuale, varianta în care dezvolți un model nou, vii cu ceva inovator din perspectivă tehnologică, îți aduce un avantaj competitiv, pentru că te va poziționa cu un diferențiator mult mai puternic decât varianta în care doar te legi de ceva existent. Dar varianta în care te legi de ceva existent te va aduce mai repede pe piață, pentru că dezvoltarea va fi mai rapidă decât cea în care dezvolți un model nou. 

Poți asculta discuția completă cu Alexandra Cernian pe Spotify, Apple Podcasts și YouTube

Recomandarea săptămânii 

Curățenie în inbox & abonare la 3 newslettere care merită  

După două săptămâni de iarnă cum nu ne-a mai fost dat să vedem în ultima vreme, a ieșit iar soarele pe strada noastră, deci e momentul să ne apucăm de curățenia de primăvară – în agende, în notițe, în dulapuri și... în inboxuri. Out with the old, in with the new! Știm, e un task de care ne ferim cu toții, mai ales dacă avem 2000 + de mailuri necitite, but it’s time to let go! Fă-ți o cafea, inspiră adânc și ia la puricat lista de mailuri.   

Fă-ți foldere pentru ceea ce crezi că o să mai citești când ai răgaz, cât despre restul mailurilor... șterge-le fără remușcări. Despărțirile dor, mai ales când e vorba de newslettere la care te-ai abonat din convingere într-un moment în care simțeai că le poți urmări cu regularitate. Însă n-a fost să fie, așa că dă unsubscribe acolo unde e cazul și fă loc în căsuță pentru câteva proiecte care credem că-ți merită timpul și atenția.  

Poate știi deja de Hacking Work – primul proiect social, civic și educațional din România care vorbește clar, curajos și cinstit despre piața muncii și despre relațiile dintre angajați și angajatori. Newsletterul lor ajunge în fiecare luni și joi în inboxul a mii de români și ne dă speranța că ne aflăm pe drumul cel bun în ceea ce privește cultura organizațională. Însă tot echipa Hacking Work se află în spatele unui alt newsletter, poate chiar mai aspirațional – PozitiVești. Newsletterul PozitiVești e cel mai inspirat tovarăș de cafea pe care ți-l poți dori la început de săptămână și te invită la o plimbare pe Calea Victoriei, Bulevardul Eroilor, Aleea Veștilor Bune, Strada Speranței, prin Piața Sfatului sau în Fabrica de Idei.   

Morning Brew oferă zilnic update-uri rapide și bine alese despre lumea businessului, de la Wall Street, la Silicon Valley și înapoi. Primești în fiecare dimineață în inbox principalele cotații bursiere de la cele mai importante firme din Vest, o scurtă revistă a presei și principalele informații care țin de retail, economie, tehnologie și politică. De reținut însă că majoritatea informațiilor se referă la ce se întâmplă în State, însă, cum în perioada asta trebuie să rămânem cât se poate de conectați la ce se întâmplă peste ocean, recomandăm newsletterul Morning Brew.   

Rest of World este o publicație nonprofit care pune în perspectivă așteptările convenționale despre regiunile ale căror experiențe cu tehnologia contează. „Rest of World” Este un termen corporativ folosit în Occident pentru a-i desemna „pe toți ceilalți”. Companiile îl folosesc pentru a aduna laolaltă oameni și piețe din afara țărilor occidentale afluente. Misiunea redacției este aceea de a oferi informații care să surprindă experiențele oamenilor din restul lumii, dând mai departe povești care reflectă modul în care ideile, impactul și produsele tehnologice se răspândesc și evoluează cu adevărat.   

Și pentru că nimeni nu poate interpreta o situație complexă mai bine decât un localnic, Rest of World oferă conținut cu acoperire locală pentru un public local. 90% dintre articolele publicate pe platformă din 2022 încoace au fost documentate de jurnaliști independenți locali – 250 la număr. Este newsletterul perfect pentru tine dacă îți dorești să ieși din bula în care ne aflăm cu toții, mai mult sau mai puțin, și să afli poveștile care nu ajung în general în media mainstream.   


Gazdele noastre, Maria Bercea (Content Curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest) și Irina Bădescu (Content Writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest) îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium. 

 

La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.     

Grafica: Adina Stroe        

Muzica: Stocktune