💊 Pastila #16: Nobelul pentru economie, în ce investesc giganții fast-fashion & media buying secrets

Zilele scad, seara se lasă tot mai devreme și foarte curând urmează să trecem la ora de iarnă. Pentru mulți, acesta e momentul în care nivelul de energie și de entuziasm începe să scadă, însă noi credem că avem tratamentul potrivit care să contracareze astenia: o doză sănătoasă de știri de bine! Săptămâna aceasta vorbim despre comerțul online din România, premiul Nobel pentru Economie și care sunt universitățile europene din care ies cei mai mulți fondatori de businessuri de succes. În plus, afli o perspectivă interesantă despre Google și Meta ads de la un expert internațional în marketing digital și primești o recomandare de aplicație care combate singurătatea. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”!


  • Un raport realizat de Ecommerce Europe si EuroCommerce plasează comerțul online din România pe locul 3 în Europa Centrală și de Est. Potrivit acestuia, în 2023, comerțul digital autohton de produse și servicii a atins valoarea de 10,6 miliarde de euro, reprezentând 3,32% din PIB. 

  • Premiul Nobel pentru Economie a fost câștigat de 3 economiști care au arătat de ce unele țări sunt prospere, iar altele nu. Află care este teza care le-a adus distincția din episodul cu numărul 16! 

  • Platforma de livrare Tazz, parte a grupului eMAG, a fost cumpărată de Wolt, companie finlandeză cu operațiuni în 28 de țări. Aceasta este, la rândul ei, deținută de compania DoorDash din Statele Unite ale Americii. Planul este ca platforma Tazz să fie integrată sub brandul și produsul Wolt, iar cele două companii se angajează să asigure o tranziție ușoară pentru clienții, angajații și partenerii existenți ai Tazz.   

  • Compania spaniolă de fashion Inditex, cunoscută și în România pentru banduri ca Zara, Bershka, Massimo Dutti sau Stradivarius, a lansat un fond de investiții în valoare totală de 50 de milioane de euro. Obiectivul acestuia este să finanțeze startupuri pentru a găsi noi materiale sau tehnologii din industria textilă care au un impact mai mic asupra mediului. Nici gigantul chinez Shein nu se lasă mai prejos și pregătește și el investiții de 250 milioane de euro în startupuri și creatori de modă din UE și Marea Britanie, prin propriul fond de investiții - Circularity

  • Guvernul pregătește o înăsprire a regimului microîntreprinderilor, aplicabilă din primul trimestru al anului viitor. Este vorba despre eliminarea anumitor sitmulentelor fiscale, cum ar fi cele pentru IT, construcții, agricultură și industria alimentară, creșterea impozitelor pe proprietate și reforma impozitării microîntreprinderilor. Dacă vrei mai multe detalii despre regimul microîntreprinderilor și trendințele de modificare a acestuia în legislația românească, citește articolul dedicat de pe Startarium

Doza de învățare 

În afară de știrile săptămânii, avem pentru tine o doză de inspirație antreprenorială: 

Săptămâna asta, pe 15 octombrie, a fost Ziua Națională a Comerțului Electronic. Iar colega noastră Monica Buzea a publicat 2 articole pe Startarium despre lucrurile interesante pe care le-a învățat la evenimentul GPeC Summit, dedicat comerțului electronic.   

Expertul în marketing digital Kasim Aslam a avut un discurs foarte pasional prin care a  convins publicul că tot ce știa până acum despre media buying e greșit.  

În primul rând, platformele ne vând traficul la o valoare mai mare decât cea reală, iar cost per click este permanent în creștere.   

Google, de exemplu, nu-ți dă traficul la prețul de raft, ci face licitație pentru el: motorul de căutare deține tot inventarul, îi vede pe toți cei care vor să liciteze, vede cât sunt dispuși să investească și câți bani ar face dacă ar câștiga licitația și stabilește costul per click în funcție de asta.  

Apoi, Kasim spune că cifrele care arată impactul ad-urilor pe aceste platforme nu sunt reale. Datele de pe toate canalele, de la Meta și Google la Pinterest, Reddit, X și așa mai departe, nu sunt exacte, complete sau adevărate. Potrivit lui Kasim, nimeni nu poate ști exact cine a intrat pe site-ul tău e-commerce, cum a ajuns acolo, dacă ți-a mai fost client până acum, ce a făcut pe site, de ce a cumpărat ceva sau nu, de ce l-a închis, când va reveni și dacă atunci va achițiziona ceva sau nu.  

Și impactul unui display ad asupra psihologiei clientelare este imposibil de măsurat sau de atribuit, spune Kasim Aslam. Drumul unui utilizator de când află prima dată de produsul tău și până îl cumpără nu e liniar, deci nu poți ști de câte ori și în ce situații interacționează cu brandul tău și dacă ce-l determină să cumpere este un afiș stradal, o reclamă radio, părerea unui prieten sau o reclamă retargetată.  

Dacă tot ce am spus până acum te-a deprimat, soluția nu este să renunți la publicitatea plătită, ci să înțelegi că ecosistemulul este defect. Până se va regla și bula de trafic se va sparge, trebuie să regândești modul în care faci reclame digitale. Află care sunt sfaturile lui Kasim Aslam din articolul complet de pe Startarium. 

Recomandarea săptămânii 

O aplicație care luptă împotriva singurătății  

Anul trecut, Organizația Mondială a Sănătății califica singurătatea și izolarea socială drept probleme de sănătate publică de interes global. În acest sens a fost înființată inclusiv o comisie pentru conexiunile sociale la nivelul OMS, cu misiunea de a pune această problemă pe agenda mondială și de a face din rezolvarea ei o prioritate la nivel mondial. 

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, 1 din 4 persoane vârstnice se confruntă cu izolarea socială, în timp ce între 5 și 15% dintre adolescenți se simt singuri. Anul trecut, OMS califica singurătatea și izolarea socială drept probleme de sănătate publică de interes global.  

În acest context, o aplicație franțuzească propune un nou stil de a experimenta viața urbană, celebrând interacțiunea umană și invitându-și utilizatorii să pășească în această aventură socială cu mintea și inima deschise. TimeLeft organizează cine în peste 275 de orașe din 60 de țări, unde ești poftit să te așezi la masă alături de 4 necunoscuți cu interese similare.  

Tot ce trebuie să faci este să-ți creezi un cont pe platformă și să completezi un scurt test de personalitate care să ajute algoritmul să-ți rezerve un loc la cea mai potrivită masă - cam ca pălăria care sortează magicienii într-una din cele 4 case de la Hogwarts.   

Apoi, în fiecare zi de miercuri, un nou univers se deschide dinaintea ta. Primești indicii marțea, iar miercuri se anunță locația săptămânii. TimeLeft se laudă cu peste 100.000 de participanți pe an și o comunitate de 400.000 de membri. Dacă și tu te-ai simțit singur într-un oraș plin de oameni, ne bucurăm să te anunțăm că TimeLeft e disponibil și în București, deci te invităm și pe tine să-i dai o șansă și să-ncepi să construiești legături cu sens! 

 

Gazdele noastre, Maria Bercea – Content curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest, și Irina Bădescu – Content writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.         

La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea (știri) și toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.     

Grafica: Adina Stroe        

Muzica: Stocktune