Timp pentru bani sau bani pentru timp? Cum investești ca să te dezvolți fără să te epuizezi

Cum ar fi dacă ai putea să investești veniturile obținute din business ca să-ți cumperi... timp? Timp pentru tine și dezvoltarea ta personală, dar și pentru acele arii ale afacerii tale care te hrănesc și te motivează să-ți continui drumul în business. Ei bine, se poate! Creșterea afacerii și bunăstarea personală pot părea concepte diametral opuse, dar de fapt se hrănesc reciproc. În acest articol discutăm cele mai importante idei desprinse din „Buy Back Your Time”, bestsellerul lui Dan Martell, antreprenor în serie, investitor și cel mai important growth coach pentru antreprenori.

Majoritatea antreprenorilor construiesc afaceri care se învârt în jurul lor și al expertizei lor. Încă de la început, ei se trezesc încărcați cu prea multe pălării – de la cea de contabil sau de agent de vânzări până la cea de social media manager sau de om de comunicare. La un moment dat devine frustrant, fiindcă nici jumătate dintre aceste roluri nu le aduc cu adevărat satisfacție. Mai mult – cu cât își asumă mai multe responsabilități, cu atât se îndepărtează mai mult de ceea ce le place cu adevărat să facă, de scopul lor în propriul startup. Când s-au lovit de acest zid al realizării, fie își vând afacerea, fie îi saboteză creșterea, în mod mai mult sau mai puțin conștient.  

În „Buy Back Your Time”, carte publicată în 2023 și devenită bestseller The Wall Street Journal, Dan Martell împărtășește cele mai importante lecții despre scalare și wellbeing învățate de-a lungul activității sale. Propunerea de valoare a cărții este una simplă: să te ajute să deblochezi noi căi prin care să eviți burnoutul și să te bucuri de mai multă libertate în timp ce-ți crești afacerea.  

Prima jumătate din carte te ajută să înțelegi unde se pierde cea mai mare parte din timpul tău și cum să-l recâștigi, iar cea de-a doua îți explică ce poți face în mod concret ca să-ți conduci businessul mai bine – de la lecții de leadership, la strategii testate pentru angajarea celui mai potrivit candidat pentru job. Știu că nu-ți plac spoilerele, dar nu pot să mă abțin să nu-ți spun: dacă e să rămâi cu ceva din cartea asta, reține că timpul e cea mai importantă resursă, nu banii, iar felul în care te raportezi la el face și desface totul atât în business, cât și în echilibrul dintre viața personală și cea profesională.  

Când angajezi, n-o face ca să-ți crești afacerea 

Pare contraintuitiv, știu. Însă una dintre principalele probleme ale antreprenorilor este aceea că își asumă prea multe roluri. La început de drum, un fondator de business poate fi în același timp software developer, project manager, contabil, agent de vânzări, customer sucess manager și propriul său asistent personal. Cu timpul, mare parte dintre aceste roluri trebuie lăsate în urmă, iar antreprenorul trebuie să-și concentreze timpul și energia pe ceea ce știe să facă cel mai bine. În caz contrar, nu doar că devine din ce în ce mai puțin productiv, ci ajunge să fie el însuși un cost suplimentar pentru firma pe care o conduce. 

Potrivit lui Martell, există 3 stadii în viața unui antreprenor: cel de „angajat”, de antreprenor și de „întemeietor de imperii”. În primă fază, fiecare antreprenor își vinde timpul pentru a-și câștiga venitul. Chiar dacă are propriul business, faptul că-și vinde timpul pentru a obține mai mulți bani îl face, practic, un fel de angajat. Din păcate, mulți antreprenori rămân blocați la acest nivel, sacrificându-și viața personală și limitând creșterea propriului business.  

La acest prim nivel, percepția generală e că mai multe ore investite în business înseamnă mai mulți bani. Cea mai importantă transformare are loc atunci când reușim să înțelegem că nu trebuie să „vindem” mai mult timp pentru venit în plus, ci să folosim toate resursele pe care le avem la dispoziție ca să facem rost de mai mult timp – timp ca să ne construim viața pe care ne-o dorim și afacerea la care am visat. Martell numește asta „principiul răscumpărării timpului” (The Buyback Principle). Conform acestui principiu, de câte ori angajăm pe cineva, alegem un software sau facem o tranzacție de orice fel trebuie să ne întrebăm: „Cum mă ajută această tranzacție să recâștig timp?”

Cei care au reușit să aplice în mod corect acest principiu nu doar că au devenit antreprenori de succes, ci au trecut la cel de-al treilea nivel, acela de „întemeietor de imperii”. Vorbim aici de personalități precum Oprah sau Warren Buffett, care au înțeles atât care sunt punctele lor forte – ariile în care merită să investească în mod direct timp și efort, cât și cum să-și cheltuiască timpul cu folos. Nu e musai să gândim la nivel atât de înalt – nu toți antreprenorii vor ajunge Oprah, Steve Jobs sau Elon Musk, însă stadiul de unicorn e din ce în ce mai realizabil în zilele noastre.  

Ca să ajungi în acest ultim stadiu, trebuie să interiorizezi două mari adevăruri: nu poți trage de tine la infinit ca să-ți duci afacerea la nivelul următor, dar nici nu trebuie să angajezi oameni cu scopul expres de a scala businessul. Angajează-i ca să te ajute să câștigi mai mult timp pentru activitățile cu adevărat productive, care-ți aduc în același timp și satisfacție, dar și venituri. 

Cum câștigi timp 

Vine un moment în activitatea fiecărui antreprenor când se lovește de un zid (Martell îi spune „Pain Line”). E momentul fatidic în care își dă seama că ceea ce face e prea mult pentru el. Se ajunge la burnout, epuizare, anxietate, insomnii. Ceea ce altădată îi făcea atâta plăcere, acum îl face să se gândească cu groază la ziua de mâine. În acel moment, mulți fondatori de businessuri încep să-și saboteze propria afacere, în mod mai mult sau mai puțin conștient: fie acceptă prima ofertă și o vând, fie amână deciziile importante care ar putea duce la o creștere pe care simt că nu ar fi capabili să o gestioneze. 

În fața acestui zid, unii antreprenori iau cele mai rapide, ieftine sau ușoare decizii. Alții se transformă în micromanageri și-și risipesc timpul supraveghind fiecare aspect al activității firmei, ceea ce inhibă nu doar dezvoltarea profesională a angajaților, ci și pe cea a organizației. Unii antreprenori fac economii cu orice preț, pun ban pe ban fără să se gândească ce bine le-ar prinde dacă i-ar investi în oportunități de creștere pentru ei și angajații lor. Alții se refugiază în comportamente compulsive și vicii care le aduc un oarecare confort în perioadele mai tulburi. Toate acestea ca să nu se confrunte în mod direct cu problema pe care o au în față. 

Soluția lui Dan Martell este „bucla răscumpărării” (The Buyback Loop)

O ilustrare grafică a principiului răscumpărării timpului, bucla are trei pași simpli de urmat: 

  • Fă un audit al timpului tău ca să descoperi acele taskuri cu valoare scăzută care îți consumă energia. Pe o foaie de hârtie, scrie-ți programul pe o săptămână, din jumătate în jumătate de oră. Marchează-le pe toate în funcție de câți bani îți aduc (de la $ la $$$$), apoi folosește un marker roșu ca să le subliniezi pe cele care îți consumă energia și unul verde pentru cele care te încarcă pozitiv. 

  • Transferă taskurile care-ți consumă energia către oameni care le fac mai bine decât tine și cărora poate chiar le face plăcere să le execute. Vei observa că au mai rămas anumite taskuri cu valoare financiară scăzută, dar care îți cresc nivelul de energie. Pe acelea vei vrea să le păstrezi în calendarul tău. 

  • Umple-ți timpul cu taskuri cu valoare adăugată, care te entuziasmează și îți aduc și mai mulți bani. 

Cum alegi ce să delegi 

Pe lângă „bucla răscumpărării”, Dan Martell a mai venit cu un concept unic: matricea DRIP (Delegation, Replacement, Investment, Production – Delegare, Înlocuire, Investiție, Producție). Această matrice te ajută să vezi cât de valoros este un task pentru tine, în termeni de bani și energie. Pornind de la această reprezentare vizuală, vei înțelege ce sarcini merită timpul și energia ta, ce poate fi delegat către alți membri ai echipei și pentru ce noi roluri trebuie să recrutezi: 

Scopul principal este ca tu să petreci cel mai mult timp din activitatea ta de business în careul din dreapta sus, unde se află activități care te împlinesc și-ți aduc venituri suplimentare. Ca să ajungi acolo, trebuie să te scuturi de cât mai multe sarcini din cadranul cu activități de delegat, apoi să găsești oamenii potriviți care să te înlocuiască în anumite arii ale businessului.  

Aici, Martell îl aduce în discuție în mod anecdotic pe Andy Warhol, care, pe lângă faptul că a fost unul din cele mai mari nume din lumea artei, a fost și un veritabil om de business, reușind să producă artă pe bandă rulantă. Atelierul lui a devenit o fabrică în adevăratul sens al cuvântului, unde asistenții lui îl ajutau cu reproducerile seriografice după imagini celebre din cultura pop. Sute, dacă nu mii de opere semnate Andy Warhol ieșeau astfel în lume an de an, semn că artistul a reușit să iasă cu succes din careul cu sarcini în execuția cărora putea fi înlocuit. 

Mai e un pas de făcut ca să poți să delegi cu succes și fără stres: să înțelegi că nimeni nu va face vreodată lucrurile ca tine în proporție de 100%, iar asta e perfect OK. Un angajat care îndeplinește un rol pe care, realist vorbind, tu nu-l mai poți acoperi probabil că nu va reuși să ajungă la nivelul tău, dar dacă ajunge la 80%, atunci e perfect.  

Pe măsură ce reușești să te detașezi de taskurile de care nu ar trebui să te ocupi și găsești oameni capabili care să le gestioneze în locul tău, poți alege când și cum să te implici în proces astfel încât să dai proiectelor o notă personală, fără a sacrifica autonomia și oportunitățile de creștere ale angajaților.  

Îți mai rămân două cadrane: cel de investit și spațiul tău productiv. Spațiul tău productiv este cel care îți permite să te dedici activităților de business care îți fac cea mai mare plăcere și la care excelezi. Dacă luăm în considerare Principiul Pareto, care spune că 80% dintre rezultate derivă din 20% din întreaga activitate, înseamnă că un antreprenor care pierde prea mult timp în calluri, ședințe și verificându-și inboxul rămâne cu foarte puțin spațiu de manevră pentru acest cadran din dreapta sus. Cu cât delegi cu intenție și în mod strategic mai multe taskuri, cu atât vei putea dedica mai mult timp acelor activități care te-au adus în arenă și care te pot ajuta să-ți crești businessul în mod exponențial. 

Nu în ultimul rând, cadranul cu timp de investit se referă la acele activități care nu îți aduc un venit substanțial, însă te încarcă pozitiv. Poate fi vorba de participări la conferințe sau podcasturi, de creat conținut de blog, de scris o carte sau de luat prânzul cu parteneri din industrie. Tot aici intră și hobby-urile, timpul petrecut cu familia și activitățile pe care le faci ca să te menții în formă. 

Oprah lucrează în mod efectiv cam două ore pe după-amiază. Într-adevăr, a durat mult timp ca să ajungă la acest nivel. Primele zile în televiziune le-a petrecut ca prezentatoare de știri, apoi și-a dat seama că ceea ce-și dorește e să spună poveștile oamenilor într-un mod autentic. Și-a găsit „de ce”-ul și a continuat în direcția asta. După ce a parcurs toți pașii, a rămas în spațiul ei productiv și își dedică trei sferturi din timp activităților care o hrănesc și care întrețin spiritul care a consacrat-o. Cititul, grădinăritul, exercițiile fizice și meditația pot părea activități de relaxare, dar clubul ei de lectură e un element important al brandului ei personal, la fel și imaginea de care are atâta grijă. 

Cât costă să-ți bagi nasul peste tot 

Spuneam mai devreme că, atâta timp cât nu renunți la o parte dintre pălăriile pe care le porți în activitatea de antreprenor, devii nu doar neproductiv, ci și un cost în plus pentru afacerea ta. În cazul în care nu ești genul de om care să prioritizeze argumentele legate de wellbeing, ci preferi să vezi cât costă propriu-zis alegerea de a te implica în activități care nu ar trebui să intre în atribuțiile tale, Martell are o formulă de calcul pe care a denumit-o „buyback rate” (rata de răscumpărare a propriului timp).  

Principiul lui este că niciun antreprenor sau angajat de-ai lui nu ar trebui să ia asupra lui sarcini care ar putea fi executate de altcineva pentru un sfert din tariful său orar. Acest sfert din tariful orar e subiectiv, dar nu arbitrar: Martell l-a ales fiindcă își dorește să-și ajute clienții să obțină un ROI (Return On Investment) cât mai mare când angajează oameni folosind formula lui. 

Buyback rate = Venitul tău / 2.000 h / 4 

Să zicem că ai un startup, iar venitul tău anual este de 200.000 RON. Având în vedere faptul că ar trebui să lucrezi cam 2.000 de ore pe an, tariful tău orar este de 100 RON. Rata de răscumpărare a unei ore din timpul tău petrecută cu taskuri care ar putea fi delegate va fi, conform formulei, de 25 RON. De fiecare dată când faci lucruri pe care ai putea să le pasezi altcuiva, care să le facă pentru 25 RON pe oră, practic „furi” de la propria ta companie. Vorbim aici de activități repetitive de zi cu zi, cum ar fi plata facturilor, editarea clipurilor video sau crearea unor postări de social media, spre exemplu. Deci, dacă vei delega aceste taskuri, vei investi 25 de lei ca să câștigi 100, deci rata de recuperare a investiției va fi de 4x. 

Patru pași pentru o viață profesională mai liniștită 

Cea mai importantă lecție din cartea lui Martell este aceea că putem folosi resursele pe care le acumulăm nu doar ca să ducem businessul la alt nivel, ci și ca să ne „cumpărăm” timp. E o schimbare de mindset extrem de importantă și binevenită într-o perioadă în care cultura „hustle” este glorificată și peste 87% dintre antreprenori se confruntă cu cel puțin o problemă de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea, stresul, depresia, burnoutul, sindromul impostorului sau insomnia. 

Am ales să păstrez pentru final câteva sfaturi concrete despre cum să-ți conservi timpul și energia, astfel încât să-ți îmbunătățești performanța și să recâștigi controlul asupra situației: 

  • Creează-ți săptămâna ideală 

Organizează-ți timpul cu intenție. Dacă mai devreme te invitam să-ți faci calendarul pe o săptămână și să folosești markere roșii și verzi ca să înțelegi unde se risipesc timpul și energia ta, acum te încurajăm să iei încă o foaie albă pe care să-ți schițezi calendarul ideal pe o săptămână. Ține cont de activitățile din primul calendar pe care vrei să le păstrezi pentru tine și de cele pe care e nevoie să le pasezi mai departe. Organizează-ți taskurile în funcție de felul în care fluctuează nivelul tău de energie de-a lungul zilei.  

  • Reactivitate vs. proactivitate 

Odată programul făcut, onorează-l. Dacă ședința din calendarul tău e programată să dureze o oră, nu depăși acest interval. E valabil și pentru întâlnirile de business sau cinele cu prietenii. Poate nu pare mare lucru, dar o jumătate de oră aici și un sfert de oră dincolo se adună și te destabilizează. Îți mănâncă din timpul pe care îl aveai rezervat pentru activități care contează cu adevărat pentru tine. Rămâi disciplinat și fii proactiv: dacă apar întâlniri neprevăzute sau oportunități de participat la conferințe ori podcasturi, ia-ți puțin timp să le analizezi înainte să accepți invitația. La urma urmei, ca să compensezi acel timp va trebui să tai altceva, din altă parte – lucru care nu e întotdeauna posibil și care creează adesea un stres suplimentar. 

  • Învață să-ți organizezi taskurile în „loturi” 

Tehnica se numește „batching” și presupune gruparea laolaltă a unui set de taskuri asemănătoare, permițându-ți să te ocupi de ele dintr-un foc și să eviți fenomenul de context switching. De fiecare dată când comutăm între platforme, aplicații sau taskuri, pierdem din atenție și e nevoie de aproximativ 23 de minute pentru a ne „recupera” și a reintra în flow după ce am fost distrași. La fel ca în cazul de mai sus – fiecare sfert de oră pierdut încercând să ne reintrăm în ritm contează și-l putem recupera prin „batching”. 

  • Ai încredere în echipa ta 

Dacă ai recrutat persoanele potrivite, ai încredere în ele că-și vor face treaba fără intervenția ta directă. Încrederea în membrii echipei îți poate aduce beneficii pe partea de wellbeing: oferindu-le mai multă responsabilitate, le oferi un scop și, în același timp, îți oferi ție însuți mai mult timp să te concentrezi pe părțile din business care contează mai mult. 

Dacă ți se pare interesant ce am împărtășit cu tine până acum, găsești cartea lui Dan Martell aici. Între paginile ei te așteaptă și mai multe insighturi interesante, dar și un workbook care să te ajute să-ți recâștigi timpul.  

Iar dacă ai descoperit și alte cărți care crezi că ar putea fi utile pentru antreprenori, scrie-mi la irina.badescu@impacthub.ro.