Cum să eviți capcanele birocratice și să-ți protejezi afacerea: Lecții din Startup World Café II

Ne-am întâlnit pe 1 octombrie la a doua ediție Startup World Café, workshopul colaborativ lunar inițiat de Startarium, găzduit de Impact Hub Bucharest. De data asta, discuția s-a concentrat pe o temă mereu actuală din cauza birocrației stufoase, a experților greu de găsit sau de contractat sau a informației greu de accesat: provocări legislative și administrative în gestionarea businessului.

I-am avut alături ca experți de la care să obținem mai multă claritate pe Paul Băbuș, avocat, partener fondator și coordonator Law of Tech, și pe Bogdan Bocșe, fondator Knosis.ai și Envisage.ai, cu o expertiză de 12 ani în machine learning și inteligență artificială. Ni s-a alăturat și Irina Popescu, managing partner Positive Projects, consultat fiscal cu experiență vastă în domeniu.  

Dacă ținem cont de una din provocările des semnalate de antreprenorii mai fresh pe piață - dificultatea de a găsi specialiști care pot oferi consiliere pe partea de contracte drepturi de autor, clauze și sancțiuni – iată că acest tip de workshop și-a propus să rezolve această dificultate, măcar preț de câteva ore.  

Printre subiectele propuse chiar de către participanți – căci aceasta e esența formatului de workshop – s-au numărat aspecte legislative utile pentru înregistrarea firmei (obținerea autorizației, cerințe specifice unor domenii diverse în care activează participanții) și impactul lor asupra businessului, gestionarea clauzelor contractuale în asocieri sau cu proprii angajați, a concurenței neloiale sau nerespectarea clauzelor contractuale.

Știi senzația aia că statul îți sugrumă afacerea cu taxele impuse?

Ei bine, e o mică iluzie.  

Impredictibilitatea fiscală dă bătăi de cap nu doar freelancerilor sau soloprenorilor, ci oricărui antreprenor. În ciuda sentimentului că statul îți sugrumă afacerea cu taxele impuse, în România taxele sunt încă mici, au observat toți experții prezenți la mesele rotunde.  

„cota de impozit pe venit aplicabilă microîntreprinderilor poate fi de 3%, iar distribuirea profitului se poate face suportând un impozit pe dividende de 8%”, a observat Paul Băbuș.  

„Și încă se mai poate chiar 1% impozit pe venit în cazul microîntreprinderilor”, a adăugat  Irina Popescu. 

„Taxele mari sau mici sunt un dat. E irelevant cum sunt ele și de ce sunt așa”, a spus Vlad Craioveanu, co-fondator Impact Hub Bucharest, care s-a aflat de asemenea la una dintre rundele de discuții. „Dacă businessul pe care-l construiești face bani, o să ai de unde să le plătești, și îți rămân și ție. În momentul în care semnezi pentru un business, îți asumi și plata taxelor.” 

Pentru unii dintre participanți, aceste detalii au reprezentat un a-ha moment. Cum a fost cazul Danei Nae Popa, owner & managing director al agenției de comunicare Pastel. 

„Antreprenorii ar trebui să se concentreze pe business, pe a face bani, ca să poată plăti taxele indiferent cum sunt ele. Dacă ne supărăm pe cât de mari sunt, sau pe cât de nedrept e sistemul, ne defocusăm.” Acesta a fost una din lecțiile cu care Dana a plecat acasă de la această ediție a Startup World Café. 

👉 Urmează cursul gratuit de „Management financiar pentru mini mici afaceri” al Irinei Popescu, de pe platforma Strtarium eXperience, ca să te familiarizezi cu termeni financiari-contabili, să faci legătura între reglementări fiscale, nevoile afacerii și fluxul intern al documentelor financiar-contabile din businessul tău, și multe altele. 

Posibile provocări la înființarea unei firme

Din perspectivă juridică, Paul consideră că digitalizarea ajută mult procesul de înființare de firme. Deși România s-a urnit mai greu în domeniu, viteza mare a internetului înseamnă enorm pentru recuperarea întârzierilor din punct de vedere al pașilor de urmat.  

„Să înființezi o firmă e destul de facil în momentul de față. Procesul e și mai mult digitalizat acum. ONRC-ul are întârzieri din cauza problemelor tehnice, însă procesul va fi din ce în ce mai ușor. Statul face ceva în sensul ăsta; cu pași înceți, dar ajungem unde trebuie.” 

Dincolo de asta, principalele probleme la înființarea unei firme pot apărea mai ales dacă te asociezi cu cineva. În plus, în cazul soloprenorilor, problemele pot apărea dacă ai nevoie de autorizații speciale, situație în care Paul recomandă firme de consultanță specializate în obținerea lor. 

👉 Uite aici 12 pași de urmat imediat după înființarea unei firme 

 Clauze contractuale cheie

Uneori, antreprenoriatul e și despre prietenii care se strică odată ce încep să apară banii și businessul să se dezvolte. Lucru confirmat de întrebările mai multor participanți care nu cunoșteau cum să se protejeze din punct de vedere legal în fazele incipiente ale unei colaborări. 

Așa că recomandarea călduroasă a experților a fost încheierea unei forme de contract, oricare ar fi ea, chiar și în faza de pre-asociere. E metoda cea mai ușoară de a te asigura că, în cazul în care lucrurile se deteriorează, păstrezi tot ce ai investit – de la bani la bunuri materiale, idei sau produs finit. 

De aceea, ce nu poate lipsi dintr-o asociere „pe prietenie” e o hârtie semnată, care, din punct de vedere juridic, constituie un contract. Iar în aceasta trebuie să apară diverse clauze care țin de faza de prevenție în derularea acestui tip de înțelegere. 

Problemele – fie că vorbim despre viziuni divergente legate de următorii pași în dezvoltarea businessului, despre concurență neloială, despre „ce fac dacă asociatul fuge cu ideea mea” – pot fi anticipate într-o așa-numită fază de prevenție, cuprinsă în diverse clauze contractuale. Astfel, majoritatea antreprenorilor, mai ales soloprenorii, reușesc să evite disputele costisitoare care implică avocați sau chiar instanța.  

„Partea de prevenție se poate asigura prin mai multe clauze. Putem vorbi de partea de răspundere – cine va face ce anume în cazul în care nu se respectă contractul; penalizări clar menționate; clauze de încetare de contract – cum poți ieși din asociere; și garanții”, ne-a spus Paul. 

De asemenea, poți urma și lecția oferită cu mult umor de Bogdan Bucșe pe acest subiect: tot așa cum se zice că un marinar nu pleacă pe mare cu o busolă, nici cu două, ci cu trei, într-un business nu intri cu un asociat, ci cu doi. Dacă unul se supără, al treilea e prins la mijloc și va trebui să ia partea unuia dintre ceilalți doi. Astfel, măcar mai ai o șansă ca balanța să încline în favoarea ta.   

Pe de altă parte, Bogdan a observat cu un ochi critic că „e o mare diferență între neprevăzut și impredictibil.” Pentru că antreprenorii se confruntă cu situații din ambele categorii, „nu mai fac diferența și ajung să ascundă că nu-și fac temele sub masca imprevizibilului.” 

Soluția? Învățarea continuă, consideră Irina.

Cum e mai bine, până la urmă: SRL sau PFA?

Pentru început, alegerea entității juridice optime pentru a putea supraviețui ca firmă – adică SRL sau PFA – depinde de diverși factori, au punctat atât Paul, cât și Irina. În special de venit și de codul CAEN ales. SRL-ul ar fi calea cea mai simplă, mai ales că astfel ești protejat, într-o anumită măsură, dacă, de exemplu, iei decizii care duc la insolvență.  

Pe de altă parte, în cazul PFA-urilor, există anumite tipuri de coduri CAEN care pot atrage diverse facilități fiscale. Totuși, la ce trebuie să fie atente PFA-urile sunt deducerea cheltuielilor.

👉 Vezi aici cum să alegi codul CAEN potrivit pentru afacerea ta

„Poți deduce orice are legătură cu activitatea ta declarată”, spune Paul. „De exemplu, eu, ca avocat, pot deduce orice e legat de activitatea mea de avocatură (serviciile propriu-zise, mașina), dar nu pot deduce costul mesei de prânz. Dacă lucrez de acasă, designul interior se poate deduce doar dacă are legătură cu activitatea – adică strict biroul. Nu pot deduce patul.” 

În curând, vei putea începe cu un PFA pentru ca mai apoi să-l transformi în SRL, conform proiectului de lege despre care ți-am povestit în Pastila de antreprenoriat


Scopul evenimentului Startup World Café este de a aduce împreună antreprenori care se confruntă cu situații similare, de a oferi contextul necesar schimbului de experiență, sfaturi și bune practici, și de a impulsiona discuțiile participative și colaborative din care fiecare participant să ia acasă câte ceva. Concluziile dovedesc că antreprenorii au nevoie de genul acesta de discuții, pentru a simți că nu sunt singurii care se confruntă cu diverse provocări. 

Te așteptăm la următoarea sesiune Startup World Café, care va avea loc pe 5 noiembrie, și va avea tema Brandbuilder. Înscrierile sunt deschise: încarcă-ți logoul și pregătește-te pentru o sesiuni foarte interactivă!