Cum îți motivezi echipa când ești antreprenor

Lucrând cu oamenii, probabil ai observat că motivația vine din surse diferite în funcție de fiecare persoană în parte. Află mai multe despre particularitățile motivațiilor de la Rareș Manolescu, coach și trainer, în materialul următor.

La nivel personal, e relativ simplu să îți dai seama care sunt lucrurile care te motivează. În lucrul cu oamenii însă, factorii pot să fie foarte diferiți - unele persoane se mobilizează mai ușor dacă au foarte multă autonomie, altele - dacă se simt susținute și aprobate când se simt nesigure, de exemplu. 

Probabil că te-ai întrebat într-un moment sau altul dacă oamenii cu care lucrezi sunt sau nu motivați. În realitate, întrebarea corectă la care trebuie să găsești răspunsul este „ce anume îi motivează?”

Manageri buni versus manageri răi 

Ce anume apreciezi și ce anume respingi în calitate de angajat, ce anume îți place sau te deranjează la cineva care te conduce? Invitația lui Rareș este să te gândești la ce ar răspunde oamenii tăi la aceste întrebări. Asta poate să fie o tehnică pe care o folosești, întrebându-ți oamenii același lucru.

Gândiți-vă la managerul cel mai rău, care v-a tratat în cel mai neprietenos mod și de ce a făcut acest lucru. Gândiți-vă și spuneți-mi care sunt acele cuvinte care descriu comportamentul lui, atitudinile lui care nu v-au plăcut. În paralel, faceți același lucru pentru cel mai bun manager pe care l-ați avut.

Dacă reușești să obții această listă de la oamenii tăi, poți să ai un punct de plecare în a-ți da seama care sunt așteptările lor de la tine, fără să fie nevoie să folosești chestionare sofisticate sau instrumente care costă sau durează mult. Este o metodă simplă pe care o poți folosi oricând pentru a lua pulsul. 

Un motiv secundar pentru care e important să-ți pui această întrebare este faptul că invită la reflecție: care sunt rezultatele pozitive dacă tu ca manager sau ca antreprenor vei ajunge să le oferi oamenilor exact ceea ce au ei nevoie? O să afli că acest gen de atitudine pozitivă creează motivație puternică la locul de muncă, creează angajament din partea oamenilor care lucrează și mai creează, de asemenea, intenții.  

Există 4 intenții importante care pot să apară la locul de muncă și pe care le poți obține dacă reușești să le răspunzi oamenilor exact așa cum îți cer ei: 

  • Intenția de a-și depăși rezultatele pe care le au, de a trage mai tare și de a avea o performanță mai bună. 

  • Intenția de a susține organizația sau echipa, de a fi alături de ea. 

  •  Intenția oamenilor de a rămâne în organizație, de a nu pleca, de a nu-și căuta în altă parte un loc de muncă pentru că simt că sunt încurajați. 

  • Intenția lor de a se dezvolta și de a crește. 

Aceste intenții nu apar în condițiile în care oamenii nu simt că sunt respectați, nu simt că sunt ascultați, nu simt că li se oferă ce au nevoie, când au nevoie. Întrebarea nu e dacă suntem sau nu motivați, ci de ce suntem motivați, ce ne face să facem lucruri și care sunt motivele pentru care noi ne mișcăm într-o direcție sau în alta.

Care sunt cele 3 nevoi psihologice de bază? 

1. Nevoia de autonomie, pe care o poți vedea la copii spre exemplu: ei încearcă încă de mici să facă lucruri singuri. Avem o nevoie firească să simțim că facem lucruri din propria inițiativă, că avem de ales, că avem libertate. În momentul în care ni se încalcă aceste nevoi, începem să nu ne simțim bine și devenim demotivați sau ne deconectăm de ceea ce facem. 

2. Nevoia de conectare:  

  • Pe de o parte, există nevoia de a ne conecta la oameni, de a avea o relație onestă, de a ne simți respectați și de a respecta și noi. În momentul în care simțim că nu există respect reciproc, începem să ne deconectăm.  

  • Pe de altă parte, avem nevoie să simțim că facem ceva cu sens, care are însemnătate și care are logică. Ceea ce înseamnă că dacă o persoană, în activitatea zilnică, primește o sarcină și are senzația că acea sarcină este irelevantă pentru ea, nu va depune efort atât de mare pentru că nu simte că va contribui la ceva. Atunci, trăim cu această nevoie pe care o punem în continuu în față în relațiile cu ceilalți. 

3. Nevoia de competență, de a ne simți competenți, capabili să ducem la bun sfârșit sarcinile. Avem o nevoie firească de a crește, de a ne dezvolta și de a câștiga în permanență activități noi. Ea, în principiu, se transmite de-a lungul vieții, dar se poate întâmpla ca la vârsta adultă să nu mai fie la fel de puternică. Se poate întâmpla ca, în perioada tinereții sau în perioada primilor ani de muncă, oamenii să acumuleze frustrări pentru că atunci când învățau, au primit un feedback nepotrivit, nu au fost ajutați, au fost lăsați singuri și atunci s-au descurajat, nu mai simt o bucurie din a crește și a învăța. 

Dacă aceste 3 nevoi ne sunt satisfăcute în fiecare zi de către mediul în care trăim și de către noi înșine, simțim o stare de bine, ne simțim împliniți, ne simțim echilibrați și simțim o conectare la ceea ce facem.  


Cu o experiență de 27 ani pe partea de consultanță, peste 19 ani ca manager și 17 ani de coaching individual și cu echipe, Rareș Manolescu a devenit unul din cele mai cunoscute nume de pe piața de training din România. Perspectiva sa de coaching sistemic asupra dinamicii echipelor și profunda înțelegere a motivației umane îi ajută pe participanți să devină mai implicați în procesul de învățare și îi direcționează înspre acțiune. Rareș își împarte energia între rolul său internațional de Master Trainer al The Ken Blanchard Companies, lucrând cu clienți din Europa, Orientul Mijlociu, Asia și America de Nord și cel de Master Trainer și Coach certificat activând în România.