ZĂ KUP: startupul care ajută organizatorii de evenimente să-și reducă impactul de mediu

ZĂ KUP este singurul serviciu din România care oferă o soluție completă de închiriere de pahare reutilizabile pentru evenimente, livrare, igienizare și depozitare a acestora pentru a putea fi refolosite. Am vorbit cu Alex Boncu, co-fondator ZĂ KUP, despre avantajele unui astfel de sistem atât pentru mediu, cât și pentru organizatorii de evenimente, despre cum au ajuns cu produsul lor la concertele Coldplay din București și la multe alte evenimente de anvergură din țară, precum și despre planurile lor de viitor.

Potrivit datelor Națiunilor Unite, aproximativ 36% din toate materialele plastice produse pe mapamond sunt utilizate pentru ambalaje, inclusiv ambalaje de unică folosință pentru mâncare și băuturi. Dintre acestea, aproximativ 85% sfârșesc la groapa de gunoi sau în mediul înconjurător, ca deșeuri nereglementate. În jur de 500 de miliarde de pahare de unică folosință sunt folosite în fiecare an la nivel global.  

Polietilena, materialul din care sunt fabricate astăzi ambalajele de unică folosință, a fost folosită pentru prima oară pe post de izolație pentru cablurile radarelor în cel de-Al Doilea Război Mondial. De atunci, scopul său s-a extins în moduri nebănuite, acoperind o gamă largă de domenii și produse de larg consum, de la sacoșele de cumpărături și celebrele recipiente Tupperware, la proteze pentru șolduri și articulațiile genunchiului. 

Astăzi plasticul este mai răspândit ca oricând, iar consecințele acestei ubicuități sunt evidente și cât se poate de serioase – de la epuizarea resurselor necesare în procesul de fabricare până la poluare. În majoritatea țărilor există eforturi de diminuare a cantității de plastic de unică folosință, cum ar fi sistemele de garanție-returnare, ori folosirea recipientelor, tacâmurilor și a paielor de carton, a cănilor și paharelor reutilizabile în cafenele sau a sacoșelor reutilizabile pentru cumpărături.  

În România, legislația obligă încă din 2021 operatorii economici care vând produse în recipiente plastic de unică folosință (precum cafenelele și fast-food-urile) să ofere și alternative reutilizabile.  

În industria evenimentelor există studii care arată că paharele reutilizabile din inox sau polipropilenă sunt superioare opțiunilor de unică folosință raportat la toți indicatorii de mediu. Aceste materiale sunt cele mai sustenabile opțiuni pentru evenimente. Indiferent de scenariile de utilizare, paharele din inox sau polipropilenă au cel mai mic impact de mediu în comparație cu paharele de unică folosință, dacă sunt spălate și utilizate peste „pragul de rentabilitate” – adică de șase ori.

Pragul de rentabilitate înseamnă de câte ori un produs reutilizabil trebuie repus în uz pentru a depăși beneficiile de mediu ale unei cantități comparabile de produse de unică folosință. Cu cât un produs sau un ambalaj reutilizabil este spălat și refolsit de mai multe ori peste pragul de rentabilitate, cu atât beneficiile pentru mediu se acumulează. Paharele din polipropilenă pot fi spălate și refolosite de sute de ori, iar paharele din oțel inoxidabil, de mii de ori. 

Ce este ZĂ KUP

În centrul sistemului ZĂ KUP se află un pahar rezistent, fabricat din polipropilenă de cea mai bună calitate, cu perete dublu și un design unic, dispunând de o agățătoare pe margine care îl face mai comod la purtare în festival sau la concert. Cu ajutorul acestui „cârlig” poți agăța paharul de carabină, de rucsac sau de buzunarul pantalonilor astfel încât să-l poți supraveghea mai ușor și să nu-l rătăcești.  

Acest design inovator este brevetat de producătorul ceh cu care colaborează echipa ZĂ KUP, astfel încât niciun alt producător nu-l mai poate folosi. Există și alți distribuitori care propun pahare reutilizabile cu sisteme de prindere, însă pentru acestea se folosesc și alte materiale în afară de cel din care e confecționat paharul, cum ar fi șnururi textile cu capete de silicon, care nu sunt refolosite și nici reciclabile. 

Paharele ZĂ KUP vin în mai multe dimensiuni, au un design fresh, dar pot fi de asemenea personalizate cu identitatea de brand a clientului, fie că este vorba de un vendor din cadrul unui eveniment sau de organizatorul unui concert sau festival. Pot fi spălate și reutilizate de peste 500 de ori, iar faptul că este vorba de un sistem de garanție-returnare înseamnă că participanții la evenimente au toate motivele să aibă grijă de ele – fie ca să le returneze și să-și recupereze banii la final, fie ca să le ia cu ei pe post de suvenir. 

„În Vest se poartă treaba asta de cel puțin 15 ani”, spune Alex Boncu, co-fondator ZĂ KUP. „Noi am început noi să cochetăm cu ideea prin 2019, când am adus sistemul pe piața din România. A venit pandemia, am luat o pauză și din 2021 am activat efectiv. Deci facem 3 ani de când am început activitatea propriu-zisă. Numărul de evenimente și festivaluri crește, solicitările și ownerii de evenimente încep să înțeleagă care este plusul acestor pahare. Noi, ca business, aproape ne dublăm cifra de afaceri de la an la an. Anul acesta mai avem un pic să facem dublu față de anul trecut.” 

În momentul de față, ZĂ KUP a ajuns la un stoc de aproximativ 150.000 de unități, însă prin intermediul serviciilor lor s-au economisit peste 365.000 de pahare de unică folosință – o cantitate importantă care nu a mai ajuns nici la evenimente, nici la groapa de gunoi sau în mediul înconjurător.  

Cum funcționează sistemul ZĂ KUP

Tot acest sistem „nu înseamnă doar a aduce un pahar pe piață, a-l oferi clientului și gata, așa ai rezolvat problema”, explică Alex. „E multă muncă și alte costuri în spate în afară de cel al paharelor.” 

Din punct de vedere logistic, echipa ZĂ KUP are un parteneriat cu un transportator. „Dacă este vorba de o cantitate foarte mare de pahare, cum s-a întâmplat la niște concerte mai mari, atunci trebuie să faci un transport dedicat pentru că nu ai altă variantă. În general mergem pe grupaje: facem comenzile pe transport, ei le iau și le grupează în camioane mai mari, apoi pornesc cu ele la locație. Se poate face foarte ușor un stoc pe ele, iar la final de eveniment pur și simplu le băgăm în cutii, le ducem la centrul de igienizare, le igienizăm, facem stocul și transmitem mai departe informațiile comerciale.” 

La fața locului, adică la un concert sau la un festival, sistemul funcționează așa: cumpărătorului i se reține o garanție pentru primul pahar (10-15 lei, de exemplu), apoi, de fiecare dată când își achiziționează o băutură, o primește de la bar într-un alt pahar, curat. La final, cumpărătorul alege dacă returnează recipientul pentru a recupera garanția sau dacă-l păstrează. 

Pe lângă valoarea estetică a paharului, care nu te lasă să-l arunci pur și simplu, este vorba și de aspectul financiar:

Omul nu conștientizează problema și nevoia până nu vede o valoare adăugată a produsului pe care îl are în mână. Spre exemplu, acum că PET-ul are valoarea de 0,50 RON, nu se mai aruncă atât de mult. Mai sunt persoane care aruncă în continuare la gunoi PET-ul, dar sunt mult mai mulți cei care colectează, inclusiv oameni care caută aceste ambalaje și le duc la colectat ca să recupereze garanția.

Mergând pe același principiu precum sistemul de garanție-returnare, ZĂ KUP reduce considerabil cantitatea de deșeuri din cadrul evenimentelor unde sunt folosite paharele lor. 

De ce e mai avantajos să apelezi la pahare reutilizabile pentru evenimentul tău 

Paharele de unică folosință PET sau R-PET sau ambalajele din carton cu folie de plastic nu sunt luate la reciclat la finalul evenimentelor, ele reprezentând aproximativ 40% din totalul volumului de deșeuri, amintește Alex. La momentul actual, doar ambalajele din schema SGR pot fi colectate și reciclate la evenimente, deci, în mod inevitabil, recipientele folosite în cadrul unui concert sau festival vor sfârși la groapa de gunoi. 

Mai mult, am ajuns în punctul în care a recicla nu mai este suficient, mai important fiind să reducem producția. Apelând la pahare reutilizabile în locul celor de unică folosință, evităm producerea de noi materiale plastice care ar putea ajunge în mediul înconjurător. În plus, paharele ZĂ KUP au un ciclu de viață foarte lung, de peste 500 de utilizări, iar la finalul ciclului, acest tip de produs se reciclează. 

Pe lângă avantajele de mediu, acest tip de soluție vine și cu avantaje financiare pentru organizatorii de evenimente, ajutându-i să reducă din costurile pentru curățenie: „Ca să iei toată această cantitate de deșeuri nereciclabile de la eveniment, probabil consumi mai multă motorină și ajungi să ai, per total, o amprentă de carbon mai mare decât dacă ai folosi pahare reutilizabile. Deci atunci când alegi să folosești pahare de unică folosință vorbim, pe de-o parte, de consecințe asupra mediului, dar și de costuri suplimentare cu combustibilul și cu stafful, fiindcă e nevoie de mai mulți oameni care să ajute la ridicarea deșeului la finalul evenimentului.” 

Dacă momentan încă mai putem spune că paharele reutilizabile la evenimente sunt „un moft”, nu mai e mult până când vor deveni norma. Consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de impactul de mediu al alegerilor lor și au început să solicite ei înșiși astfel de soluții din partea organizatorilor.

Dacă vorbim că oamenii sunt reticenți, nu consumatorul e reticent aici, ci organizatorul de evenimente, pentru că și el are o teamă că consumatorul ar putea să fie un factor de rezultat negativ în urma experienței, ceea ce nu este în momentul de față. Mi s-au demonstrat lucrurile acestea. Consumatorul se adaptează.

Unde urmează să ne mai întâlnim cu ZĂ KUP vara aceasta 

Până acum, paharele ZĂ KUP au fost la evenimente precum Jazz in the Park, Codru Festival, Burger Fest București, Three Smoked Olives, Spontan Timișoara, Smida Jazz Festival, TIFF sau Rockstadt Extreme Fest. Anul acesta ne-am întâlnit cu ei la Coldplay, pe Arena Națională, unde au fost prezenți atât cu paharele lor clasice, cât și cu pahare personalizate „Music Of The Spheres Tour”, dar și la Electric Castle, la standul OMV, unde am găsit paharele lor de cafea reutilizabile personalizate.  

Pentru parteneriatul cu OMV, discuțiile au început în decembrie 2023, atunci când Alex a fost prezent la Demo Day Romania ClimAccelerator, la Impact Hub Bucharest, și s-a întâlnit cu un reprezentant pe zona de sustenabilitate al companiei, membru al juriului. Ideea echipei lui Alex a fost bine primită și s-a înfiripat o relație de colaborare ale cărei roade au început să se vadă odată cu prezența lor la ediția Electric Castle de anul acesta. 

Luna august va fi una extrem de plină pentru echipa ZĂ KUP, după cum spune chiar Alex:

O să ne găsiți la Three Smoked Olives, care va avea loc la început de lună august, urmând să mergem după aceea la Film Fest în Sfântul Gheorghe, după care, în următoarea săptămână o să avem Urbea Food Fest, Holzstock la Sibiu, LaRock la Florești, Prahova, dar și Waha Festival, ajuns, din păcate, la ultima ediție. Urmează Codru iarăși anul acesta, Murals of Youth - un eveniment foarte cool, cultural, pentru elevii artiști din Cluj-Napoca. Spre finalul lunii avem și Jazz in the Park.

Parteneriate strategice și planuri de viitor 

Pe lângă toate evenimentele unde vor fi prezenți vara aceasta, cei de la ZĂ KUP și-au creat și ei propriul brand de evenimente - Tropicana Sunset. Ajuns la cea de-a doua ediție, festivalul va avea loc anul acesta la Brașov, pe 24 august: „Noi mergem pe un concept, să spunem așa, nu prea des întâlnit în zona asta de muzică electronică, pentru că ne orientăm către zona de latino mai mult decât pe zona de afro și avem tot timpul ceva instrumental, ceva live în cadrul evenimentului. Aducem artiști din Tulum, Mexic. Ne dorim să fie mai mult decât un DJ la un pupitru, să fie un happening, o poveste. Avem un parteneriat cu băieții și colegii noștri din breaslă de la Payvent, care sunt provideri de cashless payment pentru festivaluri.” 

La Sfântu Gheorghe deja sunt alegerea numărul unu a autorităților, care colaborează cu ei pentru toate evenimentele organizate de Primărie, iar la iarnă speră să extindă rețeaua de parteneriate cu primăriile și să ajungă la cât mai multe târguri de Crăciun prin țară.  

Mai departe, Alex spune că „scopul este să ne facem bine treaba aici, la noi acasă, și apoi să putem să ne extindem și în alte zone, să ne creăm echipa, să o solidificăm, să avem încredere că totul este în regulă aici, ca după aceea să putem pleca pe dezvoltare. Dar sunt discuții deja deschise în Albania, Bulgaria, urmează să avem ceva meetinguri și cu reprezentanți din Republica Moldova. E posibil să nu facem noi treaba efectiv și să ne găsim niște parteneri de încredere acolo, practic să francizăm businessul, dar încă este la nivel de plan.” 


ZĂ KUP s-a numărat printre startupurile din categoria MVP de la ediția 2023 a Romania ClimAccelerator. Cele 10 businessuri participante și-au prezentat soluțiile la DemoDay, pe 7 decembrie 2023.

Romania ClimAccelerator 2024 a deschis înscrierile pentru Seed Stage