💊 Pastila #22: Roboți de închiriat & cum să cumperi acțiuni pe piața secundară

Bursa de Valori București trece pe roșu după anunțul privind victoria-surpriză a unui candidat independent în primul tur al alegerilor prezidențiale, însă, pe de altă parte, discuțiile informale de la Budapesta despre aderarea integrală a României și Bulgariei la spațiul Schengen sunt pozitive, deci urmează să aderăm la Schengen și cu frontierele terestre de la 1 ianuarie 2025. Tot din ianuarie crește și salariul minim brut. Mai avem și alte noutăți despre care merită să afli, deci rămâi alături de noi. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat!”

  • Salariul minim brut crește de la 1 ianuarie 2025, după ce Guvernul a aprobat creșterea de la 3.700 de lei (cât este în prezent), la 4.050 de lei lunar, inclusiv în firmele private. Majorarea reprezintă o creștere cu 9,46% (212 lei) a salariului minim net, care va ajunge astfel la 2.574 de lei în mână. De această modificare vor beneficia peste 1,8 milioane de salariați.  Un startup elvețian creat de un român aduce pe piața locală 

  • Un startup elvețian creat de un român aduce pe piața locală roboți de vopsire de închiriat. Robonnement, companie fondată de Nimrod Malinas, a intrat recent pe piața autohtonă, iar  abonamentul pornește de la 3.000 de euro/lună. Serviciul include transport, instalare și mentenanță, fiind o alternativă avantajoasă la leasing. Compania, lider pe segmentul echipamentelor de vopsire în Germania și Elveția, își propune să devină principalul furnizor global de roboți de vopsire în următorii trei ani și să dezvolte propriile soluții de automatizare. Antreprenorul spune că vrea ca aceștia să fie la fel de ușor de accesat ca o bicicletă.  

  • Investește în Klarna și .lumen prin SeedBlink Secondaries! SeedBlink a lansat Secondaries, o platformă care vinde acțiuni pe piața secundară investitorilor privați/instituționali care vor să-și diversifice portofoliul și oferă acces la oportunități pre-initial public offering și companii de tehnologie emergente din Europa. Tichetele de investiție pornesc de la 2.500 de euro, un prag semnificativ mai mic față de barierele tradiționale. Primele companii în care se poate investi sunt Klarna (gigantul fintech suedez care se pregătește pentru IPO-ul din SUA din 2025) și .lumen (compania românească deep-tech care dezvoltă ochelari smart pentru nevăzători).  

  • Platforma fintech Fagura (creată în Republica Moldova, în 2019), care conectează antreprenorii și investitorii, a atras o finanțare de 1 milion de euro prin convertible notes, susținută de fondurile uVentures și Mozaic Ventures, alături de un grup de Angel Investors. Fondurile vor fi utilizate pentru extinderea în Europa Centrală și de Est și dezvoltarea de servicii financiare digitale inovatoare pentru freelanceri și mici antreprenori.  De la lansare, Fagura a intermediat investiții de peste 8,5 milioane de euro și a atras peste 40.000 de utilizatori în platformă, cu peste 4.000 de clienți activi.  

  • Burnoutul e tot mai prezent în rândul angajaților români. Un studiu recent realizat de Centrul de Formare profesională APSAP arată că 40% dintre angajații români care lucrează în ture se simt mereu epuizați, în mare parte din cauza ritmului care nu le permite să-și mențină un program de somn regulat și să se odihnească corespunzător. Burnoutul la locul de muncă afectează mai des femeile decât bărbații.  În plus, starea de epuizare este mai accentuată în cazul celor care împart spațiul de locuit cu una sau mai multe persoane și un alt element asociat burnoutului este lipsa implicării în activități recreative.  

Doza de învățare 

Vorbim din nou despre fondurile europene nerambursabile și răspundem la întrebarea: „Apelez sau nu la o firmă de consultanță?”. 

Consultanța în domeniul accesării de fonduri europene este o piață destul de fragmentată, ne-au explicat Alexandra Dinu și Mioara Chifu (de la ILIGRA). În România nu există o reglementare obligatorie în domeniu, prin urmare, oricine are libertatea de a desfășura această activitate și se poate intitula consultant în accesare fonduri europene.   

Există diverse programe de formare în domeniu, acreditate sau nu, dar acestea nu sunt obligatorii și nici nu sunt un criteriu determinant de calitate. În plus, consultanții nu au (și nici nu ar trebui să aibă) o legătură cu autoritățile finanțatoare, pentru a nu exista conflicte de interese.   

Atenție! Anumite linii de finanțare (mai ales cele pentru dezvoltarea IMM-urilor) au cerere foarte mare, sunt foarte competitive și consultanții pot fi supraîncărcați, deoarece perioadele când se pot depune cererile sunt foarte scurte. De aceea, îți recomandăm să înțelegi bine ce presupune o finanțare și să nu te bazezi doar pe consultanți. Responsabilitatea legală este doar a ta, iar proactivitatea, implicarea și interesul pe care îl acordă antreprenorul în procesul de elaborare a unei cereri de finanțare pot face toată diferența.  

Află mai multe despre ce presupune colaborarea cu un consultant pe fonduri europene din articolul de pe Startarium.  

Recomandarea săptămânii: Jocuri pentru cultivarea unor relații mai sănătoase în echipă  

Bunăstarea și implicarea angajaților sunt esențiale pentru buna funcționare a oricărei organizații. Una dintre principalele modalități prin care îți poți sprijini și motiva echipa? Discuțiile formale sau informale frecvente, care pot avea un impact profund asupra persoanelor din echipă și asupra organizației, în ansamblu.  

Chiar dacă nu ai ocazia să faci 1-on-1s cu fiecare dintre angajații tăi, cu siguranță reușești să-i prinzi o dată la ceva timp într-o ședință. Acela este momentul în care poți scoate asul din mânecă: întrebările de check-in. Acestea au rolul de a crește implicarea și moralul angajaților, pot ajuta la identificarea și rezolvarea timpurie a problemelor, sprijină dezvoltarea personală și profesională, clădesc încrederea și consolidează relațiile dintre voi. 

Și, pentru că știm că nu poți fi întotdeauna spontan sau spiritual, ne-am gândit să-ți venim în ajutor cu un tool online de la TeamRetro, care îți oferă acces instant la o gamă largă de întrebări de check-in și provocări de warm-up, întrebări despre cum să construiești un mediu de lucru sigur pentru angajați și cum să-i ajuți să lucreze mai bine împreună, întrebări mai profunde sau mai amuzante, joculețe rapide sau de teambuilding. Iar dacă vrei să mergi mai departe, Talking Point Cards și The Work Wellness Deck îți oferă și mai multe puncte pe baza cărora să discuți cu colegii tăi – timp să fie!  


Gazdele noastre, Maria Bercea (Content Curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest) și Irina Bădescu (Content Writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest) îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium. 

La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.     

Grafica: Adina Stroe        

Muzica: Stocktune