Cum îți promovezi afacerea în presă

Pentru startupuri, promovarea media este o metodă gratuită de a ajunge la potențiali clienți, dar și de a se conecta cu parteneri de business sau chiar investitori. Cum ajungi însă în publicațiile de interes pentru industria ta? Află de la Vlad Andriescu (Redactor-șef Start-up.ro)!

Înțelege cum funcționează industria media

Primul pas în a înțelege cum să te promovezi în presă este să înțelegi cum funcționează industria media. Pentru un startup, de cele mai mute ori, promovarea media e o metodă gratuită de a ajunge la potențialii clienți, dar și de a se conecta cu potențiali parteneri de business.

Jurnaliștii sunt ocupați. În fiecare zi, primim un număr considerabil de e-mailuri, iar majoritatea sunt o rugăminte sau o propunere de a scrie despre cineva. Ne împărțim activitatea între a face articole și interviuri, a documenta viitoare subiecte, a citi presa internațională, a urmări discuții din grupuri de Facebook, a administra pagina de Facebook a publicației noastre și a construi evenimente noi.

Cum te remarci?

Trebuie să ai un business foarte interesant, o idee originală sau o abordare neconvențională. Ultima parte este foarte importantă.

La fel ca în cazul unui investitor, nu contacta niciodată un jurnalist printr-un e-mail de 30 de rânduri. Nu îl va citi sau se va plictisi destul de rapid. Orice ai de transmis poate fi povestit în aproximativ 5 rânduri. Documentează-te înainte de a scrie un e-mail unui jurnalist și nu-l suna din prima. De cele mai multe ori, abordarea informală ajută, pentru că e mai naturală decât cea reverențioasă.

Cum te asiguri că vei avea o colaborare bună?

Un e-mail bun către un jurnalist e ca un e-mail bun către un investitor. Scrii despre tine, cine ești, ce faci și ce business ai sau vrei să deschizi. Asta înseamnă două rânduri. Pe următoarele două, povestește pe scurt de ce e interesantă afacerea ta și de ce s-ar potrivi un material despre ea pe respectivul website de știri. Încearcă să-ți compari businessul cu altele deja existente.

O altă strategie bună ca să-ți asiguri pe termen lung prietenia jurnaliștilor este să înțelegi conceptul de exclusivitate. Tendința naturală este de a da 30 de mesaje către 30 de jurnaliști diferiți, dar pâinea acestei meserii sunt informațiile în exclusivitate. Dacă ai o veste importantă, identifică un singur jurnalist căruia vrei să-i dai respectiva informație.

Dacă este de acord, stabilește un deadline după care vei trimite un comunicat de presă. Informațiile de tipul acesta sunt mai populare printre jurnaliști, dar și printre cititori. În plus, jurnalistul te va aprecia și te va contacta ulterior pentru mai multe informații, pe măsură ce ți se dezvoltă afacerea.

Ce să NU faci?

  • Nu da false exclusivități mai multor jurnaliști. Îți vei atrage antipatia lor, pentru că informația pe care unul dintre ei credea că o are în exclusivitate apare pe alt website. Concurența e importantă în jurnalism, ca în orice domeniu.
  • Documentează-te foarte bine înainte să contactezi jurnaliștii. Vezi dacă au mai scris pe domeniul tău, dacă abordează astfel de subiecte și de ce ar fi proprunerea ta interesantă pentru ei. Nu da e-mailuri la întâmplare către 5 jurnaliști din redacție.
  • Identifică jurnaliști de încredere, pe care vrei să-i contactezi și alături de care să construiești o relație profesională, în timp. Dă-le update-uri din când în când, apropo de ceea ce faci, chiar dacă nu sunt subiectul unei știri.

Simpla existență a unei companii nu este o știre. Informația oferită de tine trebuie să fie interesantă, fie că vorbim de rezultate foarte bune, de o poveste personală atrăgătoare sau de originalitate. Dacă un jurnalist hotărăște să nu scrie despre tine, nu te supăra. Nu e obligat să facă asta. Dacă pățești asta, poți plăti pentru apariții ăn presă, prin advertoriale sau conținut nativ, dar va trebui să investești destul de mult.

Dacă un jurnalist a decis să publice povestea afacerii tale, ajută-l la rândul tău printr-un Share pe Facebook sau pe paginile social media ale companiei tale. Dacă ai buget, poți investi în promovarea pe Facebook a articolului respectiv, pentru a ajunge la cât mai mulți oameni relevanți pentru tine. Spre deosebire de tine, jurnalistul nu-ți știe exact targetul și va promova materialul (asta dacă o va face) către publicul-țintă al publicației lui.

Sfaturi utile

  • Fii activ în grupurile de antreprenori, răspunde la întrebări sau prezintă ceea ce faci. De multe ori, jurnaliștii din nișa antreprenoriatului se uită pe grupurile de Facebook, pentru a face o selecție rapidă de subiecte pe care să le abordeze.
  • De asemenea, dacă te descurci, poți propune să scrii chiar tu un articol pe un website specific, din domeniul tău de expertiză. Majoritatea site-urilor de nișă acceptă articole scrise de antreprenori și acestea sunt utile comunității. Ca să primești expunere, trebuie să oferi și tu ceva.
  • Un secret al presei locale e că apreciază subiectele care pot fi descrise prin expresia „Românul care...”. Pentru că publicul reacționează la mândria națională, de multe ori presa va promova articolele despre un conațional care a făcut lucruri excepționale. Profită de pe urma acestui lucru, dar nu uita: contează mult ce ai făcut până acum, pe plan personal și profesional.
  • Sub nicio formă nu fi genul de om care cere textul jurnalistului înainte de publicare, pentru că nu ești specialist în domeniu. Dacă e un text foarte tehnic sau despre tehnologii complicate, oferă-te să oferi asistență pe anumiți termeni de specialitate. Dacă vei cere textul înainte, sunt șanse mari să fii refuzat și vei câștiga garantat antipatia jurnalistului.

Vlad Andriescu este redactor-șef Start-up.ro. A mai lucrat la Adevărul Holding și Playtech.ro.