Questo este o aplicație de explorare a orașelor, care oferă experiențe locale purtând utilizatorii prin locurile ascunse. Află despre cum a pornit și crescut accelerat compania, chiar de la fondatorii săi!
Povestea Questo
Alex Govoreanu: Povestea Questo începe acum vreo 3 ani jumate, cred, într-un concediu petrecut în Roma cu soția mea. După vreo 4 zile de plimbat pe străduțe pe acolo, ne-am dat seama că suntem foarte obosiți și nu e fain și atunci am întrebat un localnic cum am putea să vedem Roma altfel.
Ne-a recomandat să mergem într-un cartier și doar să ne pierdem pe străzi. Am făcut asta și am cunoscut o altă Romă, un alt oraș. Când am venit acasă, am început să vorbesc cu Claudiu despre chestia asta și amândoi ne-am dat seama că e o problemă aici, că oamenii au nevoie să călătorească altfel și că, mai ales, noile generații au nevoie să călătorească altfel. Ei vor să fie exploratori, nu vor doar să facă un checklist de locuri. Ca să validăm Questo, am început prima dată prin a da drumul la un prototip foarte simplu în care eu și cu Claudiu eram utilizatorii, eram practic, clienții produsului.
După ce noi l-am validat din perspectiva de utilizatori, am căutat alții și ne-am dus la grupul nostru de prieteni. Apoi ne-am dus la un alt nivel, străini le-am spus noi, și după aceea am început să dăm produsul în lume, să luăm feedback și constant am îmbunătățit, am făcut noi și noi iterații. Dar e de la mic la mare, nu stai prima dată și investești foarte mult într-o chestie ca după aia afli că nu e utilă, că nu o vrea lumea. Trebuie constant să ceri feedback.
Provocările de până acum
Claudiu Petria: Cred că printre cele mai mari provocări pe care le-am întâmpinat noi până acum a fost, în primul rând, să construim o echipă și aici chiar lucrăm constant. Primul angajat a fost Vasi, anul trecut, în 2018. Acum suntem 5 oameni în echipa full-time și facem în continuare angajări. Căutăm oameni care să se potrivească cu noi, să aibă cumva un set de valori comune cu ale noastre, să își dorească să facă parte dintr-un business internațional și să râdă.
O altă provocare a fost anul trecut, în octombrie, când am scos 15.000 de oameni în 4 orașe din România, pe stradă, într-o singură seară și bineînțeles că nu testasem niciodată aplicația la un volum atât de mare de oameni, a trebuit să facem foarte-foarte mult support, am stat și am făcut customer support toți, până la 4:30 dimineața.
Dinamica echipei. Cum se iau deciziile
Claudiu Petria: Suntem 2 co-fondatori, eu și Alex Govoreanu, ne-am întâlnit în IAA, e o asociație de oameni tineri din marketing și comunicare. Acolo am lucrat pentru prima oară împreună, am lucrat la un proiect, după aceea ne-am împrietenit și am încpeut să povestim despre idei și proiecte și la un moment dat s-a născut Questo.
E foarte fain să lucrăm împreună pentru că, deși avem valori comune, o bază, un fundament comun și principii comune, poate chiar același tip de umor...când e vorba să facem lucruri, fiecare dintre noi ne împărțim pe ce sau la ce ne pricepem cel mai bine și deciziile le luăm în funcție de expertiza fiecăruia, ne consultăm destul de mult, le luăm în funcție de expertiza fiecăruia pe subiect, în funcție de argumentele pe care le avem pentru a ne duce într-o direcție sau alta.
Investițiile primite
Alex Govoreanu: Investitorii, la nivelul acesta mai early, cum suntem noi acum, se uită în primul și în primul rând la echipă, apoi se uită la produs, apoi se uită la niște metrics să vadă acolo creștere și așa mai departe. Așadar, noi în primul rând a trebuit să demonstrăm că avem o echipă solidă care are skill-urile necesare pentru a crește produsul ăsta, de a-l face global așa cum ne dorim, avem această misiune de a duce Questo în fiecare oraș din lumea asta. Primele investiții au venit de la 2 angeli locali, români, 2 angeli privați, care au crezut în primul rând în noi.
Au venit după o perioadă în care am apucat să ne cunoaștem foarte bine, să înțeleagă ei ce ne dorim, au fost de acord cu planurile noastre, iar noi cumva avem liber în execuție. Acum, în paralel, suntem în faza a doua în care suntem în căutare de fonduri mai mari pentru a ne extinde global, iar aici nu mai e de ajuns să prezinți doar o echipă foarte bună și un vis și un produs care este cât de cât ok, e nevoie să vii și cu informații despre creștere, cu KPIs, cu tracțiuni și așa mai departe.
Provocările creșterii accelerate
Claudiu Petria: Rezultatele la care am ajuns se datorează în totalitate echipei și a modului în care am învățat unii cu alții să lucrăm, cum să ne implicăm, ce decizii să luăm, ce să prioritizăm, ce e important sau cum putem să ne urmărim obiectivele. În momentul în care am reușit să închegăm o echipă, lucrurile au mers mult mai ușor și da, poate putem să menționăm câteva lucruri pe care le-am făcut ca să creștem.
Am avut niște parteneri foarte importanți care ne-au ajutat (Samsung, Bitdefender), am lucrat încă de la început cu brand-uri foarte mari și am creat proiecte împreună. Apoi ne-a ajutat foarte mult și faptul că am reușit să facem PR, destul de mult free media. Chiar dacă nu am investit destul de mulți bani, am reușit totuși să obținem multe mențiuni despre noi.
Dar toate astea s-au datorat produsului în prima fază, pentru că a fost suficient de atractiv, de nou pentru oameni, încât ei să vorbească despre produs, despre Questo, mai departe...să ducă vorba mai departe, să stârnească interesul presei și așa mai departe.
Drumul spre piețe din alte țări
Alex Govoreanu: Din prima zi ne-am dorit să facem Questo un produs global.
Recomandări pentru antreprenorii începători
Alex Govoreanu: Prima recomandare pentru cei care vor să pornească un start-up este să fie foarte atenți la echipă. Noi avem o regulă. De fapt, două reguli. Să angajăm oameni care să se potrivească pe cultura noastră. Apoi, trebuie să ai grijă atunci în primele momente ale start-up-ului în alegerea fondatorilor. Vedeți foarte clar care sunt motivațiile fiecăruia.
A fi co-fondator într-un start-up înseamnă să-ți asumi niște riscuri enorme și pe un termen lung. Al doilea sfat pe care l-aș da e vizavi de nivelul de efort pe care să îl depui și cum să ți-l dozezi. Nu te apuca să faci un produs perfect. Nu există produs perfect, niciodată nu o să fie produsul tău perfect.
Așadar, lansează cât mai repede, cât de minimum viable product poți tu să constuiești și după aia cere feedback și tot îmbunătățește.
Iar al treilea lucru e vizavi de feedback-ul pe care îl primești. Ia feedback, dar învață să îl evaluezi, să îl internalizezi, să îl înțelegi.
Noi, la început, spuneam că am testat produsul noi, eu și cu Claudiu, noi eram proprii noștri useri. În acel flow, noi eram biasați, pentru că noi știam cumva cum ar trebui să folosim produsul, știam la ce folosește, așadar, toată părerea noastră despre produsul nostru era biasată și trebuia înțeleasă până la un anumit punct.
Doi, ne-am dus la prieteni. Prietenii vor avea oricând un bias pozitiv despre tine. Așadar, încearcă să le pui întrebările corect și să citești printre rânduri ceea ce spun ei.
Trei, te duci la useri. Userii, pentru noi, cazul nostru specific, dar se aplică la multe alte start-up-uri, se împart în două categorii: una free, alții paid.
Până în momentul în care am avut produsul gratuit, am primit feedback de o categorie. Când am început să cerem bani, am primit cu totul și cu totul alt feedback.